Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sain haukut tästä ruuasta

Vierailija
11.10.2016 |

Teen itse kotiruokaa ja kerroin eilen työkavereille, mitä meillä syötiin edellisenä iltana. Ruoka oli tämä:
Kinkkukiusaus
peruna-sipulisekoitusta
pizzasuikaleita
ruokakermaa 5%
tomaattia, kurkkua
rasvatonta maitoa

Kommentit (146)

Vierailija
121/146 |
12.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liha on epäterveellistä joka tapauksessa, oli se sitten jämäeinestä tai "kunnon palvikinkkua".

Liha ei ole epäterveellistä. Parasta ravintoa on juuri ne rasvaiset "jämäpalat"

Liha on lihaa ja kinkunvalmistuksen jämistä tehty pizzasuikale jotain muuta.

Tottakai ruhon parhaat ja maukkaimmat osat on muuta kuin filettä tai paistia. Siitä ei nyt ollut kyse

Mielestäni ruuan tulee täyttää myös eettiset vaatimukset, on suurta tuhlausta käyttää lihasta vain parhaat palat ja muut jäisivät jätteisiin. Ja samaan aikaan lihan kulutus on kolminkertaistut, jos sitä vertaa 70-lukuun ja lihantuotanto perustuu tehotuotantoon, joka ei voi olla vaikuttamatta eläinten hyvinvointiin ja kärsimyksiin, joka tehdään vain ihmisen mielihalujen takia. Jokainen teurastettu eläin pitäisi käyttää 100% ihmisravinnoksi, eikä tappaa sitä tappamisen ilosta. Ja kinkkusuikaleet kunniaan.

Toki olet jossain määrin oikeassa, mutta niitä valmiita suikaleita pussissa en kyllä söisi. Syy näkyy ainesosaluettelosta. Jämälihaa saa ilman ylimääräisiä aineitakin.

Kinkkusuikaleet ovat kuitenkin ihmisravinnoksi tarkoitettu. Jos Sinä et syö, miksi moralisoit jos muut niitä syövät.

Uskon vahvasti tulevilla sukupolvilla olevan puhtaan ravinnon ja veden kanssa ongelmia, kun nykyinen sukupolvi haukkaa rusinat vain pulasta ja pitävät ravinnoksi kelpaavaa ruokaa jätteenä ja samaan aikaan tuhotaan ympäristöä tehotuotannolla ja lisätään eläinten kärsimyksiä. Onko siihen meillä oikeuksia.

Ruuan tuotanto ylipäätään on ympäristölle haitallista. Vai pyhällä hengelläkö ne koneet esim viljapellolla kulkevat?

Surkeampaa argumenttia en ole ikinä kuullut. Vähän eri asia se, että tuolla kaikki mahdollinen tila raivataan pelloksi,jotta saadan karjalle ruokaa.

Sitten ne eläimet paskoineen päivineen itsekin kuormittavat ympäristöä.

Vierailija
122/146 |
12.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tekisin itse näin:

Perunaa viipaloituna

Kauraruokakermaa maitopohjaisen sijaan

Silputtua sipulia

Kinkkusuikaleet korvaisin kesäkurpitsa suikaleilla

Sekaan laittaisin myös ehkä paprikaa

Lisukkeeksi tuoretta kurkkua ja tomaattia (ehkä porkkanaraaste)

Juomaksi vettä (johon on oman mielen mukaan puristettu hieman limeä tai sitruunaa)

Tommosen aterian jälkeen menee n. puoli tuntia, sit saakin ravata kaapille etsimään jotain syötävää. Ei tommonen rasvaton ja proteiiniton eväs pidä nälkää.

Lisukkeeksi papuja ja syö kunnon annoksen niin kyllä se siitä.

Miksi pitäisi syödä iso annos? Ei se nälkää pidä yhtään paremmin, kun siitä puuttuu se rasva. Pienellä annoksella pärjää aivan mainiosti, kun ruuassa on myös kaloreita tarpeeksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/146 |
12.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai se uunivuoka oli sentään Arabiaa? Tai Iittalaa? Ja kaikki tarrat paikallaan?

Vierailija
124/146 |
12.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko te kaikki ap. arvostelijat kotirouvia, joilla on aikaa tehdä ruoka hyvistä raaka-aineista alusta loppuun ja vielä rikkaita, joiden ei tarvitse miettiä aterian kustannuksia.

Ymmärsin ap. työssäkäyvävänä tehneen kinkkukiusauksen päivälliseksi, mutta jos ap arvostelijat ovat vieraantuneet arjesta, niin kinkkukiusaus vastaavilla raaka-aineilla on suosittua lounasruokaa monessa lounasravintolassa, työpaikkaruokaloissa, kouluissa, päiväkodissa, sairaaloissa jne. Ja ihmiset syövät sitä hyvällä ruokahalulla ja monet jopa toivovat sitä. Enpä ole koskaan kuullut kutsuttavan sitä jätteeksi tai ettei se olisi syömäkelpoista ja monet ovat siitä jopa valmiit maksamaan.

Vierailija
125/146 |
12.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin minäkin teen kinkkukiusauksen. Ei toki kovin usein sitä syödä, kun tiedän ettei ravintoaineet ole parhaasta päästä. Mutta omien töiden ja lasten päiväkotipäivän jälkeen on niin ihanan yksinkertaista tunkea nuo ainekset vain vuokaan ja uuniin, ja leikkiä tai katsoa pikku kakkosta sen aikaa kun ruoka valmistuu.

Vierailija
126/146 |
12.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se nyt hienoa, jos jotkut viitsivät nähdä vaivaa kinkkukiusauksen takia, todennäköisesti tälläkin palstalla suurin osa kasvattaa itse sipulit ja perunat ja teurastaa oman possun jotta saa varmasti puhtaita raaka-aineita. Aikaa tämän gourmet-ruuan valmistamiseen menee vähintään 8 tuntia, mutta tulee ainakin hyvää ja kunnollista. 

Meillä syödään kinkkukiusausta silloin kun laiskottaa: valmiit ainekset vaan sekaisin ja vuoka (ikean, ei iittala) uuniin.

Vierailija
127/146 |
12.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletteko te kaikki ap. arvostelijat kotirouvia, joilla on aikaa tehdä ruoka hyvistä raaka-aineista alusta loppuun ja vielä rikkaita, joiden ei tarvitse miettiä aterian kustannuksia.

Ymmärsin ap. työssäkäyvävänä tehneen kinkkukiusauksen päivälliseksi, mutta jos ap arvostelijat ovat vieraantuneet arjesta, niin kinkkukiusaus vastaavilla raaka-aineilla on suosittua lounasruokaa monessa lounasravintolassa, työpaikkaruokaloissa, kouluissa, päiväkodissa, sairaaloissa jne. Ja ihmiset syövät sitä hyvällä ruokahalulla ja monet jopa toivovat sitä. Enpä ole koskaan kuullut kutsuttavan sitä jätteeksi tai ettei se olisi syömäkelpoista ja monet ovat siitä jopa valmiit maksamaan.

Ei oikean ruuan tekeminen ole yhtään se vaikeampaa tai aikaavievää kuin kys. kiusaus.

Tätä ketjua kun lukee niin saa hämmästellä kuinka moni on todella pihalla ravinnosta.

Vierailija
128/146 |
12.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole kotirouva vaan kokoaikatyössä ja entisessä elämässä tehnyt jopa massa-annoksia kinkkukiusaustakin. Laadusta ei voinut puhua, halvimmat mahdolliset raaka-aineet horeca-puolella käytössä.En syöttäisi moista moskaa perheelleni.

Koska kokkaan paljon kotona, minulla on toki  kone jonka avulla pottujen yms juuresten viipalointi sujuu tarvittaessa hetkessä. Puolivalmisteisiin en turvaudu eikä  arkiruoan kokkaamiseen alusta saakka koko iltaa mene.

Vierailija
129/146 |
12.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perunoita, sipulia, persiljaa, kinkkua, kermaa/punaistamaitoa, suolaa pippuria.

Siinä on kinkkukiusaus. Ei mitään pakkashöttöpottua, tai kinkunkaltaisia jauhomakkaraa..

Söisin kyllä pikkusen ja mukisemati.

Vierailija
130/146 |
12.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jooh, en minäkään söisi, hyhhyh. Kunnon savupalvia ja kuohukermaa olla pitää. Kiinteitä luomu pottuja, sipulin kaveriksi valkosipulia ja minä laitan porkkanaa myös, vaikkei se sinne kuulukkaan. Kylkeen ne tomaatit ja kurkut ja punajuurta. Ruoka juomaksi vettä...

Mutta jokainen syököön omaan mahaansa. :)

Vierailija
131/146 |
12.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole. Vuorotyöläinen.

Kinkkukiusaukseen ei mene kuin vartin verran aikaa. Kuorii ja pilkkoo sipulin ja potut, kinkku pussista ja mausteet ja kerma. Se on 45 minuuttia, kun ruoka on valmista. Siinä tekee yhtä ja toista, kun on puoli tuntia uunissa.

TAI voihan tuonkin ruuan tehdä etukäteen. Peruna-sipulisekoitus pakkasesta on varmaan kamalin puolivalmiste mitä tiedän. Siksi en sitä käytä. Itse vielä pilkon porkkanaa ja selleriä ja palsternakkaa raastan joukkoon ja toisinaan parsakaalin kukintoja. Yleensä kinkkukin on kanafilesuikaleita. ;)

Helppo ja nopea kotiruoka.

Vierailija
132/146 |
12.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin mää tota syödä jos ei muutakaan olisi, enkä todellakaan alkaisi haukkumaan toisen tekemää ruokaa. Toivottavasti tollainen ateria ei ole teillä joku normaali ja useasti toistuva ruoka.

Kiusaukseenkin voi laittaa kasviksia, ja kinkun voi vaihtaa vaikka kalaksi.

Vierailija
133/146 |
12.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi ymmärtää näitä morkkaajia. Itse teen näin.....  No, minä itse ollu 10 v vähähiilarisella todellakin teen alusta lähtien ja erittäin paljon vihanneksia, juureksia, voita ja kuohukermaa käytän. Mutta. Just vetäsin eineslaatikon (no puolet), pottumuusia ja jauhelihapihviä. 

Tiedän hemmetin hyvin, ettei kuulu vähähiilariseen ku en pottua yleensä käytä enkä suosi missään nimessä valmistuotteita. Hieman on ollu kiirus töissä ja elämää helpottaakseen miksi ei silloin tällöin? Ei se maailmaa kaada...

Niin ja eilen söin sipsejä.

Fatalji

Vierailija
134/146 |
12.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En voi ymmärtää näitä morkkaajia. Itse teen näin.....  No, minä itse ollu 10 v vähähiilarisella todellakin teen alusta lähtien ja erittäin paljon vihanneksia, juureksia, voita ja kuohukermaa käytän. Mutta. Just vetäsin eineslaatikon (no puolet), pottumuusia ja jauhelihapihviä. 

Tiedän hemmetin hyvin, ettei kuulu vähähiilariseen ku en pottua yleensä käytä enkä suosi missään nimessä valmistuotteita. Hieman on ollu kiirus töissä ja elämää helpottaakseen miksi ei silloin tällöin? Ei se maailmaa kaada...

Niin ja eilen söin sipsejä.

Fatalji

Miten on nopeampaa ostaa ne pizzasuikaleet kuin metri samaa hyllyä eteenpäin on ne palvikinkut?

Vierailija
135/146 |
12.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höh, valmiissa peruna-sipuliseoksessa ei ole yhtään mitään vikaa. Ei ole säilöntäaineita, ja säästää aika hitosti arki-iltana aikaa heittämällä pussista sitä vuokaan. Toki jos on aikaa, itse silppuamalla saa konsistenssista kivempaa kuin pakasteesta, mutta laatikkoruoassa ei sillä ole kovastikaan väliä.

Ainoa, mitä en kauheasti pidä hyvänä, ovat valmiit kinkkusuikaleet. Mutta hei, niissäkin on eroja, ja parhaimmillaan ne on ihan samaa palvikinkkua, ainoastaan vain jämäpaloja pilkottuna kuin mitä nirppa-mammat ostavat kimpaleena.

Ruokakerma on ok, jos haluaa pitää kalorit kurissa. Karppaajat aina täällä melskaavat vähärasvaisia maitotuotteita vastaan, mutta ei niissä nyt aikuisten oikeasti vikaa ole. Itse käytän kuohukermaa, mutta ymmärrän hyvin halua vähentää kaloreita.

Salaattia tekisin itse, mutta hei: ei joku paprika ja lehtisalaatti nyt kurkkua ja tomaattia kauheasti rikasta.

Joten ap, ihan ok arki-illan ruoka tuo on. Ja vain idiootti alkaa yökötellä toisen muonille. 

t. ammattikokki

Vierailija
136/146 |
12.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakko sanoa hyi. Kun kerran näkee vaivan, että kuorii perunat ja sipulit niin enää pakastemössöt kelpaa. Kuohukermaa pitää olla ja oikeaa kinkkua.

Laittakaa hyvät ihmiset kunnon ruokaa oikeista raaka-aineista eikä mitään höttöröitä.

Mä teen molempia, välillä siis pitkän kaavan mukaan ja välillä valmiista perunasuikaleista. Eipä niissä kovin suurta eroa ole. Eli ainakin mulle on pakastemössöt kelvanneet :) Tokikaan ei kannata ostaa ihan halvinta perunasipulisekoitusta vaan sellaisia isompia perunasuikaleita. Ja ehdottomasti oikeaa kermaa ja kunnon kinkkua. Hyvää tulee ja jää aikaa tehdä muutakin. Toisinaan on sitten kiva tehdä kaikki itse. Mutta aina ei jaksa tai ehdi.

Vierailija
137/146 |
12.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höh, valmiissa peruna-sipuliseoksessa ei ole yhtään mitään vikaa. Ei ole säilöntäaineita, ja säästää aika hitosti arki-iltana aikaa heittämällä pussista sitä vuokaan. Toki jos on aikaa, itse silppuamalla saa konsistenssista kivempaa kuin pakasteesta, mutta laatikkoruoassa ei sillä ole kovastikaan väliä.

Ainoa, mitä en kauheasti pidä hyvänä, ovat valmiit kinkkusuikaleet. Mutta hei, niissäkin on eroja, ja parhaimmillaan ne on ihan samaa palvikinkkua, ainoastaan vain jämäpaloja pilkottuna kuin mitä nirppa-mammat ostavat kimpaleena.

Ruokakerma on ok, jos haluaa pitää kalorit kurissa. Karppaajat aina täällä melskaavat vähärasvaisia maitotuotteita vastaan, mutta ei niissä nyt aikuisten oikeasti vikaa ole. Itse käytän kuohukermaa, mutta ymmärrän hyvin halua vähentää kaloreita.

Salaattia tekisin itse, mutta hei: ei joku paprika ja lehtisalaatti nyt kurkkua ja tomaattia kauheasti rikasta.

Joten ap, ihan ok arki-illan ruoka tuo on. Ja vain idiootti alkaa yökötellä toisen muonille. 

t. ammattikokki

Pussissa olevat suikaleet ei todellakaan ole samaa kamaa kuin esim. palvikinkku, sen näkee siitä pussin kyljestä, jos lukemaansa ymmärtää.

Ruokakerma ja kuohukerma eroaa toisistaan myös ainesosaluettelon pituuden mukaan.

Karppaajat syövät aitoa ruokaa, siksi välttelevät esim. ruokakermaa. Kaloreilla ei ole siinä asiassa mitään tekemistä.

Vierailija
138/146 |
12.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole  kotirouva vaan  pitkää päivää tekevä 4 lapsen äiti. Aina on tehty hyvää ruokaa itse eikä ole ehtimisongelmia. Jos on niin tehdään ruoka jo edellisenä iltana ja lämmitetään kun tullaan kotiin seuraavana päivänä.

Eikä tuossa ap:n ohjeessa mene kuin 2-3 minuuttia enemmän aikaa jos pilkkoo kinkkupalan ja laittaa oikeaa kermaa:) Pakastekasvikset minä kyllä hyväksyn kiireessä, perunoita on tosi inhottavaa suikaloida (siivutus kyllä menee nopeasti). Ei siihen perunoiden kuorimiseenkaan mene kuin muutama minuutti ja sipulin silppuamiseen samoin  mutta tosiaan se suikalointi...

Vierailija
139/146 |
12.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. ammattikokki

Pussissa olevat suikaleet ei todellakaan ole samaa kamaa kuin esim. palvikinkku, sen näkee siitä pussin kyljestä, jos lukemaansa ymmärtää.

Ruokakerma ja kuohukerma eroaa toisistaan myös ainesosaluettelon pituuden mukaan.

Karppaajat syövät aitoa ruokaa, siksi välttelevät esim. ruokakermaa. Kaloreilla ei ole siinä asiassa mitään tekemistä.

Palvikinkkusuikaleitakin on olemassa, jos et ole sattunut kaupassa huomaamaan. Pitsasuikaleet vastaavat makkaraa, mutta palvikinkkusuikaleet ovat samaa palvikinkkua kuin se kimpaleenakin oleva, esim. Saarioisilla on palvisuikaleita, joissa tasan sama säilöntäaine, hiukan enemmän mausteita (suolaa ja mustapippuria) tosin.

Karppaajat syövät mielin määrin eläinrasvaa. Heistä se on "aitoa ja puhdasta", mutta Sydäntautiliiton mielestä kyse on rasvasta ja kolesterolista.

Joka tapauksessa vähärasvaiset maitotuotteet OVAT aivan ok. Jos sinä mieluummin mätät rasvaisempia versioita, niin feel free, se ei silti tee ruokakermasta huonoa tai yök.

Vierailija
140/146 |
12.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. ammattikokki

Palvikinkkusuikaleitakin on olemassa, jos et ole sattunut kaupassa huomaamaan. Pitsasuikaleet vastaavat makkaraa, mutta palvikinkkusuikaleet ovat samaa palvikinkkua kuin se kimpaleenakin oleva, esim. Saarioisilla on palvisuikaleita, joissa tasan sama säilöntäaine, hiukan enemmän mausteita (suolaa ja mustapippuria) tosin.

Karppaajat syövät mielin määrin eläinrasvaa. Heistä se on "aitoa ja puhdasta", mutta Sydäntautiliiton mielestä kyse on rasvasta ja kolesterolista.

Joka tapauksessa vähärasvaiset maitotuotteet OVAT aivan ok. Jos sinä mieluummin mätät rasvaisempia versioita, niin feel free, se ei silti tee ruokakermasta huonoa tai yök.

Karppaajat eivät syö mielin määrin yhtään mitään. Heillä on toimiva nälänhallinta.