Jokos luitte P-N Kaupin ja miehen viikon intian matkasta?
Kommentit (87)
Vauva-ikäisiä en koskaan jättäisi viikoksi ilman äitiään tai isäänsä.
No toisaalta hyvä, kun niitä on kaksi, saavat ainakin toisistaan turvaa... Paitsi, että isovanhemmat erottavat heidätkin väliin öiksi helpottaakseen omaa taakkaansa, sääli lapsia...
Mikähän saisi kaikki nämä mammat ymmärtämään, että se, miten te itse olette elämänne järjestäneet, ei ole ainoa vaihtoehto maailmassa.
On hassua, miten te kauhistelette P-N:n valintoja vetoamalla siihen, ettette ITSE olisi niin tai näin tehneet. Vaikka te ette jättäisi vauvaa (tai kymmenvuotiasta lastakaan) viikoksi hoitoon tai ylipäänsä hoidattaisi lastanne ulkopuolisella, niin -newsflash- jotkut vanhemmat niin voivat tehdä olematta silti huonoja vanhempia. Herranjumala sentään, ei siitä nyt niin kauhean monta vuosikymmentä ole, kun äitiyslomatkin mitattiin viikoissa. Ja edelleen, ikävä tuottaa pettymys kaikille kotiäitiyden ihannoijille, lasten päiväkotihoito on yleistä.
Kaikilla ei ole resursseja hoitaa lapsiaan kokonaan itse, poistumatta näiden rinnalta koskaan ikinä milloinkaan, vaikka nämä olisivat jo 10-vuotiaita. Resurssit eivät välttämättä tarkoita taloudellisia varoja, vaan jotkut perheet ja erityisesti vanhemmat ovat onnellisempia, jos ovat työssä perheen ulkopuolella. Tätä ei kenenkään ole syytä syyllistää.
Eläkää itse elämäänne niiden kaikkivoipaisten äitiysihanteidenne mukaan, mutta älkää, pliis, pakottako muita samana muottiin. Tätä palstaa kun lukee, on ainoa oikea vanhemmuuden tapa näköjään se, että lapsia ei hoida kukaan muu kuin minäminäminä.
Miten on varaa lähteä viikoksi miehineen matkalle, mutta ei hoitaa häntä?
Vierailija:
Mikähän saisi kaikki nämä mammat ymmärtämään, että se, miten te itse olette elämänne järjestäneet, ei ole ainoa vaihtoehto maailmassa.On hassua, miten te kauhistelette P-N:n valintoja vetoamalla siihen, ettette ITSE olisi niin tai näin tehneet. Vaikka te ette jättäisi vauvaa (tai kymmenvuotiasta lastakaan) viikoksi hoitoon tai ylipäänsä hoidattaisi lastanne ulkopuolisella, niin -newsflash- jotkut vanhemmat niin voivat tehdä olematta silti huonoja vanhempia. Herranjumala sentään, ei siitä nyt niin kauhean monta vuosikymmentä ole, kun äitiyslomatkin mitattiin viikoissa. Ja edelleen, ikävä tuottaa pettymys kaikille kotiäitiyden ihannoijille, lasten päiväkotihoito on yleistä.
Kaikilla ei ole resursseja hoitaa lapsiaan kokonaan itse, poistumatta näiden rinnalta koskaan ikinä milloinkaan, vaikka nämä olisivat jo 10-vuotiaita. Resurssit eivät välttämättä tarkoita taloudellisia varoja, vaan jotkut perheet ja erityisesti vanhemmat ovat onnellisempia, jos ovat työssä perheen ulkopuolella. Tätä ei kenenkään ole syytä syyllistää.
Eläkää itse elämäänne niiden kaikkivoipaisten äitiysihanteidenne mukaan, mutta älkää, pliis, pakottako muita samana muottiin. Tätä palstaa kun lukee, on ainoa oikea vanhemmuuden tapa näköjään se, että lapsia ei hoida kukaan muu kuin minäminäminä.
Täällä ei monella varmasti ole PN:n uraa vastaavaa uraakaan, joten helppohan se on hehkutella, että ' en kyllä jättäisi lastani..' et varmasti jättäisi, mutta etpä ole europarlamentaarikkokaan.
Myös uranaiset saavat mielestäni lisääntyä, itse asiassa täytyykin, ettei tapahdu yhteiskunnan tyhmentymistä. Se nyt on vaan nykyajan henki, ettei lapsia ole vara hoitaa vuosikymmeniä. Joka tapauksessa, olen täysin varma, ettei PN:n lapselle tule tästä viikosta mitään traumoja ja hänestä tulee varmasti erittäin fiksu ja älykäs ja menestyvä ihminen, koska hänellä on mallina PN:n tyylinen menestyvä nainen.
Vaikka kyllähän minäkin ihmettelin, miksi molempien vanhempien on matkalle tarvinnut lähteä. Lähinnä viittasin tähän keskusteluun yleensä, jossa paheksutaan sitä, kuinka Piia-Noora _äitinä_ voi tehdä uraa samalla, kun hänellä on pieniä lapsia. Tuolla aikaisemmin jo peräänkuulutettiin sitä, että huomio tulisi pikemminkin kiinnittää siihen, että lapsilla on joka tapauksessa kaksi vanhempaa, ja heidän isänsä on yhtä kykenevä lapsistana huolehtimaan.
eli miksi hänenkin piti lähteä mukaan? Ja miksi hän ei voisi olla kotona nyt, kun vaimollansa on kuitenkin näkyvämpi ura?
Ja silti en itse usko, että olisin äitinäkään noin paljon pois lasteni luota. silti ärsyttää, että naista syyllistetään koko ajan valtavasti, vaikka lapsilla on myös isä!
Piitun valintoja meppikollegatkaan. Ja vielä kokoomuksen naismeppi. Lukekaa E-R Korholan kotisivuilta Eija-Ruiitalle tehty kysymys 8.2.2006 jossa vastaa kysymykseen mitä mieltä on Piitun lastenhoidosta.
E-R on sentään piitun läheinen työtoveri joten vastaus on kirjoitettu hyvin nätisti. Eikä se Piitun mies mitään kotona vauvan kanssa ole. Mistä te semmoista olette keksineet? Työssään juristina on kuulkaa koko ajan. Ei jää edes kotiin silloin kun Otiksella oli korvatulehdus ja Piitun piti lähteä reissuun Elliksen kanssa. Vieras ihminen hoiti sairasta lasta...vaikka äiti periaatteessa oli äitiyslomalla, mutta piti vaan lähteä Brysseliin kuittaamaan päivärahoja.
Olisin kyllä erittäin onnellinen siitä, että pystyn yhdistämään moisen uran ja lapset ja olisi isovanhemmat hoitamassa, eikä minun alkoholistivanhempani. Mutta ei, en ole. Enkä varmaan itse pystyisi viisikuukautista jättämään, ellei isä jäisi kotiin.
Lukekaapa oikeasti faktaa - kouluttamattomien lähiömammojen lisääntyminen tyhmentää koko ihmiskuntaa.
Mistäköhän tutkimuksesta nro 61 puhuu? Tuskin kouluttamattomuus sinänsä voi aiheuttaa lapsien tyhmyyttä. Geeneillä kyllä voi olla asiaan vaikutusta.
Mä olen itse joutunut viemään lapseni nuorena vieraalle hoitoon (mummi, jonka piti hoitaa sairastui vakavasti), ja muutenkin on ollut välillä vähän vaikeaa meidän perheessä. Mutta kyllä mä pystyn myöntämään, että se ei oleollut parasta lapselleni.
Mun mielestä PN:ssä kaikein ärsyttävintä on toi " hei, meillä menee lositavasti" - tyyli, vaikka ihan varmasti ne lapset ikävöi tosi paljon vanhempiaan, ja jos eivät, niin siinä on kiintymyssuhteessa jotain häikkää.
Kun se vaan on fakta, että kaikkea ei voi yhtäaikaa saada. Ei voi olla pienen vauvan hyvä äiti, jos on toisella puolella maapalloa.
Vierailija:
Mikähän saisi kaikki nämä mammat ymmärtämään, että se, miten te itse olette elämänne järjestäneet, ei ole ainoa vaihtoehto maailmassa.On hassua, miten te kauhistelette P-N:n valintoja vetoamalla siihen, ettette ITSE olisi niin tai näin tehneet. Vaikka te ette jättäisi vauvaa (tai kymmenvuotiasta lastakaan) viikoksi hoitoon tai ylipäänsä hoidattaisi lastanne ulkopuolisella, niin -newsflash- jotkut vanhemmat niin voivat tehdä olematta silti huonoja vanhempia. Herranjumala sentään, ei siitä nyt niin kauhean monta vuosikymmentä ole, kun äitiyslomatkin mitattiin viikoissa. Ja edelleen, ikävä tuottaa pettymys kaikille kotiäitiyden ihannoijille, lasten päiväkotihoito on yleistä.
Kävinpäs myös Korholan sivuilla. Kauniisti tuomitsee Piitun toiminnan.
Kateellisten ämmien määkinää tämäkin. Kävisitte tekin töissä.
se että heillä on kokopäivän lastenhoitaja että Piitu saa keskittyä Ella-Miinaan (lukiko siellä tosiaan noin). Ei pysty kahta lasta hoitamaan ilman lastenhoitajaa. Mutta niinhän monet muutkin vievät isommat lapset päiväkotiin että saavat vauvan kanssa levähtää kotona.
Mutta tuolla joku äippä aiemmin totesi, että HÄN ei voi olla erossa kuin korkeintaan viikonlopun, vaikka vanhin lapsikin on jo 10-vuotias. Mielestäni siinä rinnastettiin vauva ja vanhemmat lapset. Luepa tarkemmin.
Olen jo kommentoinut asiaa tuolla ylempänä. Toivottavasti kirjoituksestani ei tullut mielikuvaa, että vain kotona hoidetut lapset ovat onnellisia.
Itselläni on mieluisa työpaikka, johon mennä (onneksi)! Mielestäni elämään vain sopii sanonta " aika aikansa kutakin" kuin nyrkki silmään. Minä en vapaaehtoisesti jättäisi noin PIENIÄ lapsia niinkään paljon ulkopuolisten hoidettavaksi kuin Kauppi tekee.
Olkoonkin niin, että ennen äitiysloma mitattiin viikoissa, mutta nykyään meillä on mahdollisuus ONNEKSI olla ja seurata sitä lapsen ihmeellistä kasvua ja kehitystä vierellä miltei vuoden ajan. Se ken jää hoitovapaalle, se hälle suotakoon.
Toivottavasti Kauppi ei myöhemmin kadu sitä, että on liikaa juossut työnsä perässä. Kyllähän nuorena naisena ehtii vielä myöhemminkin!
Eikö hän ole reilu parivuotias? Osaako muiden samanikäiset puhua jo puhelimessa? Meillä 2,5v ei ymmärrä asian päälle vielä mitään, vaikka mummi hänelle soitteleekin monta kertaa viikossa.
En minäkään ymmärrä, miksi molemmat vanhemmat jättävät noin pienen lapsen hoitoon viikoksi. Kuitenkin tässä, kuten niin monissa muissa tällä palstalla käydyissä keskusteluissa, on kyse siitä, että yritetään määritellä' sen ainoan oikean äitiyden rajoja. Ja kovin usein tuntuu, että palstailijoiden mielestä hyvä äiti on vain sellainen, joka uhrautuu lastensa puolesta, hoitaa nämä itse ja vain itse. Työssäkäynti on lähes syntiä, siltä ainakin tuntuu (siis myös vanhempainvapaakauden päätyttyä). Ja isästä ei mainita mitään - äiti on se, joka perheessä vaikuttaa.
On kuitenkin niin monia tapoja järjestää oma vanhemmuutensa ja lastensa hoito. Näkisin, että näitä uravanhempia suurempi " uhka" lapsille ovat kuitenkin kaikin tavoin välinpitämättömät vanhemmat, ja heitä varmasti on myös kotona lastensa kanssa olevissa. Piia-Noora miehineen sentään on järjestänyt lapsilleen mahdollisimman hyvän hoidon ollessaan töissä: lapsia hoitavat isovanhemmat sekä _vakituinen_ lastenhoitaja.
Vierailija: