Tuli Ilmariselta kirje, oon tienannu eläkettä 1euron verran ja ikää 26v. Mies nauroi. Pahoitin mieleni.
Kommentit (61)
Mulla onkin jo 8e. Mut mä oonki jo 30...
Nyt opettelet kestämään vastoinkäymisiä paremmin.
Olen 24 ja joskus 3 vuotta sitten sain tollasen kirjeen. Silloin eläkkeeni oli 17 e kuussa. Miten sulla vaan euro?
No onhan tuo aika naurettava eläke 26-vuotiaalle. Itse olen samanikäinen ja tuli Elolta vastaavanlainen kirje. Olen opiskelija, joten en ole edes ollut töissä mitenkään valtavasti, mutta minullakin tuo kertynyt eläke oli 25 euroa.
Oon 25-vuotias opiskelija ja mun eläke on "jo" 20 euroo :D Että on tuo ihan naurettavan pieni. Eikä miehesi varmaankaan nauranut ilkeyttää vaan sitä että sit eläke on YKSI euro, kyllä mäki nauraisin jos tuo ois mun eläke. Ihan turhaan loukkaannuit.
Mulla taitaa olla muutama kymppi; olen 52. Mun ikäisille ei ole kertynyt alle 23-v, vaikka olen ollut vakityössäkin, sitten opiskelin ensimmäisen tutkintoni. Jäin laman aikaan työttömäksi ja sen jälkeen hoitovapaalla, koulutuksissa ja ollut vain pienipalkkaisia pätkätöitä, vasta 45-vuotiaana sain kunnon työn. No en murehdi, äitinikään ei koskaan ehtinyt eläkkeelle edes jäädä. Kalliiksi olen varmaan tullut yhteiskunnalle, mutta niin olisin työttömänäkin enkä ole nirsoillut töistä.
No onhan toi uskomattoman surkeaa. Minäkin olisin nauranut :D
No mitä olet sitten tehnyt viimeiset 8 vuotta?
What.... Mä oon elämässäni vaa löysäilly osa-aika- ja keikkatöillä vuodesta 2010 ja eläkettä on melkein 20e :D Miten toi euro on mahdollista... parikymppiäkin on vähän!
Ei mullakaan oo varmaan edes kahta kymppiä ja oon 33v.
Siis miten tuo on edes mahdollista? Jo ammatillisesta perustutkinnosta saa 32 euroa kuukaudessa eläkettä. Olen sinua vuoden vanhempi opiskelija, ja itselläni olisi viime vuoden perusteella 135 euroa kuussa. Et ole tainnut paljoa työtä tehdä tai mitään muutakaan tuottavaa?
Täh miten toi voi olla mahdollista?! NOh ehkä isäsi myös maksaa sun eläkkeen...
Ei hätää. Jos Suomea ajetaan alas tällä vauhdilla, kuin mitä sitä on viime vuosina ajettu, ei silloin n. 45 vuoden päästä (eli ollessasi noin 70-vuotias, mikä sinunkin eläkkeellepääsyikäsi tulee olemaan, koska sitä luultavasti nostetaan vielä monta kertaa) enää eläkkeitä edes makseta muille kuin joillekkin herroille, vaikka tekisi töitä kuinka paljon tahansa.
Niin mitä olet tehnyt viimeiset 8 vuotta, josta pitäisi eläkettä kertyä?
Tarkista siitä paperista ovatko kaikesta tehty ilmoitus eläkeviranomaisille, siksi se paperi on sulle lähetettykin.
Vierailija kirjoitti:
Ei hätää. Jos Suomea ajetaan alas tällä vauhdilla, kuin mitä sitä on viime vuosina ajettu, ei silloin n. 45 vuoden päästä (eli ollessasi noin 70-vuotias, mikä sinunkin eläkkeellepääsyikäsi tulee olemaan, koska sitä luultavasti nostetaan vielä monta kertaa) enää eläkkeitä edes makseta muille kuin joillekkin herroille, vaikka tekisi töitä kuinka paljon tahansa.
*Eli, piti sanomani.
Oletko tehnyt pimeästi töitä? Onko työnantaja maksanut maksut eli löytyvätkö kaikki työsuhteesi otteelta? Jos ei löydy niin yhteys Ilmariseen. Jos opinnot vielä kesken niin tutkinnosta karttunutta eläkettä ei näy vielä otteella.
Sitten kun nykypäivän n. 25-vuotiaat ovat eläkeiässä, niin nykyisellä matalalla ja koko ajan vain entisestään alentuvalla syntyvyydellä ei ole silloin edes tarpeeksi eläkkeiden maksajia enää. No, tosin jos nykymeno jatkuu, ehditään Suomi siihen mennessä jo muutenkin tuhota niin perusteellisesti, että tuskinpa mahdollinen eläkkeiden maksu kariutuu ensimmäisenä puutteeseen eläkkeiden maksajista.
Oikeasti, olen itsekin vielä melko nuori, alle 30-vuotias ja minua ei niinkään huoleta pieni eläkekertymäni. Tiedän sen siis varmuudella olevan hyvin pieni, vaikka en ole koskaan sitä tarkistanutkaan. Minua huolettaa paljon enemmän se, mikä tulee olemaan eläkkeiden tulevaisuus ylipäänsä sitten kun meillä alkaa eläkeikä koittaa. Tuo taitaakin olla hyvinkin suuri syy siihen, miksi pieni eläkekertymäni ei huoleta minua juuri ollenkaan.
Oletko vastavalmistunut?
Mä olen valmistunut korkeakouluopinnoista viime vuonna ja mullakin oli todella vähäinen määrä. :) Mut oonki saanu kesätöitä huonosti viime vuosina, kun olen asunut opiskelijapaikkakunnalla. Ennen olin joka kesä töissä, mut ei siitä paljoa kerry.
Ei se sun mies varmaan pahaa tarkoittanut. En usko että nauroi sun saavutuksellesi.
Vierailija kirjoitti:
Siis miten tuo on edes mahdollista? Jo ammatillisesta perustutkinnosta saa 32 euroa kuukaudessa eläkettä. Olen sinua vuoden vanhempi opiskelija, ja itselläni olisi viime vuoden perusteella 135 euroa kuussa. Et ole tainnut paljoa työtä tehdä tai mitään muutakaan tuottavaa?
Mitä? Ihmettä ei todellakaan saa.
Itse valmistuin kun täytin 18 vuotta ja sain työpaikan melkein heti. Tein töitä sairastumiseen saakka töitä, sitten 22 vuotiaana sairastuin. Jouduin työkyvyttömyyseläkkeelle ja kyselin eläkettä...
Vastaus oli 0,00 euroa. Koska eläke alkoi kertymään vasta 23 vuotiaasta lähtien...
Joo hieman kyrpii.
Minäkin nauroin.