Mieleenpainuvimmat muistisääntösi?
Siinähän se sitten tulikin. Jakakaa muillekin omat spesiaalinne!
Mun on: Apina, apina, kiipes puuhun, putos sieltä, 1-3-2-3 (lausutaan yks-kolome-kaks-kolome). :D
Ja sehän on siis Pähkinäsaaren rauhan vuosiluku. Terveisiä tutuille! :D
Kommentit (574)
AV Mammutti kirjoitti:
RoomKorGalEfFiliGolTessaTimoTiitFilemon
Paavalin kirjeitä, tuon rimpsun muistan vaan mitään hajua niiden sisällöstä.
Romkogaeffilikoltessatimotiit, näin se oikeasti on.
Ruotsinkielessä julkisissa paikoissa ollaan muuten på, paitsi kolme kivaa paikka jotka ovat poikkeus ja niissä ollaan i: koulu, kirkko ja vankila.
Fiksusta boksista esiin astuivat despootit ges ja ces. Alennetut sävellajit.
Kauan kauan sitten, ollessani reilusti alle kouluikäinen, olin päivähoidossa perheessä, jossa oli alakouluikäinen tytär. Vieläkin muista aukeaman hänen koulukirjastaan, jossa oli lueteltuna kuukaudet. Vasemmalla sivulla oli kuukaudet tammikuusta kesäkuuhun. Ja jokaisen kuukauden kohdalla oli kaunis vuodenaikaan liittyvä kuva. Oikealla puolella sama kuvio heinäkuusta joulukuuhun.
Vieläkin, näin yli 50 vuoden jälkeen, näen aina tuon aukeaman silmissäni, kun alan vaikka laskemaan montako kuukautta on maaliskuusta lokakuuhun.
Vierailija kirjoitti:
AV Mammutti kirjoitti:
RoomKorGalEfFiliGolTessaTimoTiitFilemon
Paavalin kirjeitä, tuon rimpsun muistan vaan mitään hajua niiden sisällöstä.
Ja rimpsu jatkui jotenkin näin: HepPietPietJohJohJaaJuu,Johanneksen ilmestys. Siinä siis kokonaisuudessaan vanha testamentti. Mitään tällä(kään) tiedolla en ole tehnyt, mutta onhan tässä elämää jäljellä. Mä oon sitten se hullu dementikko, joka huutelee tätä kaduilla 2060-luvulla.
Hups, se onkin Uusi Testamentti, Vanha alkaa näin: Moos Joos Tuom Ruut Sam Kun . ;) Tämäkin on ihan käyttökelpoista tietoa, JOS Raamattua selailee. Vinkkaan, ettei ole pakko, jos ei taho.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin suuntaan kellot siirretään: "lähimpää kesää kohden"
Englannin sanajärjestys spotpa subjekti, predikaatti, objekti, tapa, paikka ja aika
"Rasia" kotoa lähtiessä
Rahat, silmälasit ja avaimetMikä on rasia?
Laitatko paperin oveen "rasia"? Eikö olisi helpompaa laittaa avaimet ovenkahvaan.
Eskari-ikäinen lapseni pakkasi kassiaan uimahalliin lähtiessä uikkarit pyyheliina, alusta, uikkarit pyyheliina, alusta, - uikkarit
Tinan jaksollisen järjestelmän tunnus sn = super night = uusivuosi
Mulla menee aina sekaisin laskevat ja nousevat kuun vaiheet. Oliko se C muoto kun se pienenee ja D kun suurenee vai toisinpäin?!
ViSViKOP sateenkaaren väreille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"harakalla harmaa takki, variksella valkoinen, ei ku vi*'u toistepäin".
Jostain syystä pääni haluaa aina ajatella valkohöyhenisen varikseksi ja harakan harmaaksi, tuolla opin vihdoin muistamaan oikein.
Aika monelta kuullut tuon saman! :D
Itsellä muistisääntö näihin on ala-asteella opetettu "hieno herra harakka", kun sillä on puku ja valkoinen paita. Ja varis on sitten se toinen. :D
Samanlainen paskalintu istuu liikenneministeriössä saamatta mitään aikaiseksi.
Oletus on kaikkien mokien äiti.
Bensan hinta EI ole noussut kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"harakalla harmaa takki, variksella valkoinen, ei ku vi*'u toistepäin".
Jostain syystä pääni haluaa aina ajatella valkohöyhenisen varikseksi ja harakan harmaaksi, tuolla opin vihdoin muistamaan oikein.
Aika monelta kuullut tuon saman! :D
Itsellä muistisääntö näihin on ala-asteella opetettu "hieno herra harakka", kun sillä on puku ja valkoinen paita. Ja varis on sitten se toinen. :D
Samanlainen paskalintu istuu liikenneministeriössä saamatta mitään aikaiseksi.
Hyvin sanottu, osui ja uppos
Gideon, Daavid, Aatami ja Eeva hyppäsivät Fissistä Cissiin =kuinka monta korotusmerkkiä eli g-duurissa 1 d-duurissa 2 jne...
Fiksusta Boksista Esiin Astui Despotti GesCes=sama homma mut alennusmerkeillä (b) eli F-duuri jna...
Vierailija kirjoitti:
Jenni Haukion kala = hauki on kala
Erittäin helppo muistisääntö :)
Kun presidentille vietiin jouluhauki, sanoiko hän "haukionkala"?
Mänty pitkät neulaset, kuusi lyhyet neulaset :)
Hyvä muistisääntö oikean ja vasemman erottamiseksi: Kun pidät edessäsi käsiä kämmenselkä ylöspäin, niin vasen puoli on se, johon oikean käden peukalo osoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Mulla menee aina sekaisin laskevat ja nousevat kuun vaiheet. Oliko se C muoto kun se pienenee ja D kun suurenee vai toisinpäin?!
Katso tuo aiempi KuPu. K on Kutistuu, P on Pullistuu. Itse olen tällä neuvolla elänyt viitisenkymmentä vuotta, eikä neuvo ole pettänyt ikinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
puimuri
Puimuri-sääntö, ämmiä ei tarvita!
Eli puiuri? En ymmärrä...
ylioppilaskokeeseen ruotsin substantitiivien taivutus rorarer r -
pankkitunnus : tietyn ikäinen pani tietynikäistä ( jäi kerralla mieleen )
älykellon tunnukseen anopin nimi
kellonaika siirretään aina kesää kohti
sefanja hakkai sakarja malakia , laulaen
Asian vierestä , mutta ujous auttoi paljon englannin epäsäännöllisten verbien opettelussa. Opettaja kysyi riveittäin ja pakko oli osata, ettei tullut nolatuksi :).
Muista myös saksankielestä minun vastaamisvuorolle osuneita lauseita :D.