Mieleenpainuvimmat muistisääntösi?
Siinähän se sitten tulikin. Jakakaa muillekin omat spesiaalinne!
Mun on: Apina, apina, kiipes puuhun, putos sieltä, 1-3-2-3 (lausutaan yks-kolome-kaks-kolome). :D
Ja sehän on siis Pähkinäsaaren rauhan vuosiluku. Terveisiä tutuille! :D
Kommentit (574)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kravun ja kauriin kääntöpiiri. Kummin päin ne olivatkaan?
Kauris on iso, ja pystyy kantamaan selässään rapua, mutta toisin päin ei pysty. Eli etelämpänä on kauris ja pohjoisemmassa krapu.
Kauris loikkii kauemmas, rapu on jäänyt hitaampana lähemmäs. Päiväntasaaja on siinä välissä.
Itse muistan nuo sen perusteella kumman horoskooppimerkin kääntöpiirillä aurinko on korkeimmillaan. Kesällä syntynyt on rapu ja silloin aurinko on korkeimmillaan pohjoisessa ja talvella on syntynyt kauris ja aurinko korkeimmillaan etelässä.
Vähenevä ja kasvava kuu saksan open mukaan:
Abnehmen on vähetä ja tekstattu a-kirjain on pullollaan vasemmalle kuten vähenevä kuu.
Zunehmen on kasvaa ja tekstatun z-krjaimen kaari on pullollaan oikealle kuten myös kasvavan kuun sirppi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin suuntaan kellot siirretään: "lähimpää kesää kohden"
Englannin sanajärjestys spotpa subjekti, predikaatti, objekti, tapa, paikka ja aika
"Rasia" kotoa lähtiessä
Rahat, silmälasit ja avaimetMikä on rasia?
RAhat SIlmälasit Avaimet
Herra harakka se liivit sai, valkoista silkkiä tottakai...tätä vanhaa lastenlaulua muistelemalla riittävän monta kertaa, opin muistamaan, että harakalla on valkoiset "liivit".
En tiedä, voiko tätä sanoa varsinaisesti muistisäännöksi, mutta minulla on muutamia asioita, joita teen kerran kuussa, eli esim. kertakäyttöpiilolinssien vaihto. Olen ottanut tavaksi, että teen nämä kaikki vaihdokset ym. kuukauden ensimmäinen päivä, jolloin ei asioita tarvitse sen kummemmin muistella tai pohtia, että milloin pitäisi.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, voiko tätä sanoa varsinaisesti muistisäännöksi, mutta minulla on muutamia asioita, joita teen kerran kuussa, eli esim. kertakäyttöpiilolinssien vaihto. Olen ottanut tavaksi, että teen nämä kaikki vaihdokset ym. kuukauden ensimmäinen päivä, jolloin ei asioita tarvitse sen kummemmin muistella tai pohtia, että milloin pitäisi.
Siis tietysti kuukausilinssien vaihto :).
Vierailija kirjoitti:
- Väli-ilmansuunnille pomminvarma kokalolu, lähtien yläoikealta ja kiertäen myötäpäivään.
- Oven lukkonapsulle "aamulla alas, yöllä ylös". Eli ovi ei mene lukkoon napsauttaessa alas sen putikan. Yöksi lukkoon eli ylös.
Väli-ilmansuunnille mulla on kolokalu.😅
Inessiivi-elatiivi-illatiivi-adessiivi-ablatiivi-allatiivi. Tällä paikallissija rimpsulla ei oikeastaan tee mitään, jos ei muista myös: Mistä-mistä-mihin-millä-miltä-mille.
Vierailija kirjoitti:
EKG:n piuhojen sijoittelu.
Raajakytkennät: Kukkaset ylös ja vaaleet vasemmalle. (keltainen ja punainen tulee käsiin ja keltainen ja ruskea vasemmalle käteen/ jalkaan).
Rintakytkennät: pu-ke-vi ruu-mii-si (järjestyksessään punainen-keltainen vihreä ruskea-musta-sininen).
Wau. Upee.
Debet ikkuna - credit ovi
Poistot eivät ole rahaa, ne näkyvät vuosittaisina kuluerinä
Mobutu sese seko kuku ngbendu wasa banga = Kaikkivaltias taistelija joka syöksyy voitosta voittoon tuli kantapäillään
Ei nyt varsinaisia muistisääntöjä, mutta -70,-80lukujen opeteltuja.
Saksasta: Ich bin, du bist, er sie es ist...
Aus bai mit nach zeit von zu...
Ammoin Kultapossu-lehdessä oli kaikista paras kuuneuvo, KuPu: Laita kuun vasemmalle puolelle pystyviiva. Jos kuusta tulee K, se kutistuu. Jos siitä tulee P, se pullistuu.
Säilykepurkki avataan vastapäivään, suljetaan myötäpäivään. Että muistan mikä olikaan myötäpäivään.
How I want a drink, alcoholic of course, after the heavy lectures involving quantum mechanics.
Kun tuon lauseen sanojen kirjaimet laskee, saa piin likiarvon 14 desimaalin tarkkuudella. Eli 3,1415... jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistisäännöt on kyl jotenki hölmöjä. Monesti paljon vaikeampia muistaa kuin itse asia. Eiks nyt ihan samalla vaivalla muista esim. koillinen kaakko lounas luode kun koira kaluaa luuta lounaaksi? Jne.. Muistan ku koulussa jotkut opettajatkin aina hehkutti jotai muistisääntöjä, mut nekin oli monesti monimutkaisempia kuin itse asia.
Mitä tyhmempi muistisääntö, se ei varmemmin muistat asian.
Kuusta väitetään että se valehtelee ja siksi kun se näyttää P (vaikka vain körjen P-kirjaimesta) eli pienenee niin se oikeasti kasvaa ja kun se näyttää C niinkuin "casvaa" niin Oikeasti pienenee. <= hämmästyttävän tyhmä ja siksi jää mieleen.
Astetta loogisempi ja kulturellimpi versio:
Kun kuu näyttää D niinkuin "diminuendo", se oikeasti kasvaa ja kun se näyttää C niinkuin crescendo se oikeasti pienenee.
Tai englanniksi: G = Grow, D = Diminish. Kuu huijaa, kaari väärällä puolella.
Vierailija kirjoitti:
Debet ikkuna - credit ovi
Poistot eivät ole rahaa, ne näkyvät vuosittaisina kuluerinä
Mobutu sese seko kuku ngbendu wasa banga = Kaikkivaltias taistelija joka syöksyy voitosta voittoon tuli kantapäillään
Ei nyt varsinaisia muistisääntöjä, mutta -70,-80lukujen opeteltuja.
Saksasta: Ich bin, du bist, er sie es ist...
Aus bai mit nach zeit von zu...
* kirjanpidollisina kuluerinä.
Vierailija kirjoitti:
Vähenevä ja kasvava kuu saksan open mukaan:
Abnehmen on vähetä ja tekstattu a-kirjain on pullollaan vasemmalle kuten vähenevä kuu.
Zunehmen on kasvaa ja tekstatun z-krjaimen kaari on pullollaan oikealle kuten myös kasvavan kuun sirppi.
Vanhan sanonnan mukaan 'kuu valehtelee', kun ajatellaan, miten kuun kaaret sopivat kirjaimiin k ja p, kirjaimet taas tarkoittavat 'kasvaa' ja 'pienenee'. Eli kun kuun kaari myötäilee k-kirjainta, se ei suinkaan kasva, vaan pienee ja kun sen muoto muistuttaa p-kirjainta, se ei pienene, vaan kasvaa.
Just joo.
Ihan turhanpäivästä veivaamista -itse mietin sen niin, että kuu joko k= kutistuu tai sitten se p= pullistuu.
Huomattavasti helpompi 😄.
Vierailija kirjoitti:
Inessiivi-elatiivi-illatiivi-adessiivi-ablatiivi-allatiivi. Tällä paikallissija rimpsulla ei oikeastaan tee mitään, jos ei muista myös: Mistä-mistä-mihin-millä-miltä-mille.
Inessä, elasta, illaan, adella, ablalta, allalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uusi kuu D = Dulee
Laskeva kuu C = CatoaaSitten kun näistä vielä tajuaisi että mitä ihmettä näillä yritetään muistaa :D
Nää on vähän semmoisia testejä samalla...
Vierailija kirjoitti:
Sydämeen ei mahdu kahta ämmää
Miten niin, muka?
Sydämeen ei mahdu kahta ämmää