Työttömyysturvan aktiivimalli toisi karenssia, vaikka hakisi onnistumatta sataa työpaikkaa
http://www.kansanuutiset.fi/artikkeli/3612047-tyottomyysturvan-aktiivim…
Aikamoista jos noin tulee käymään että työtön saa karenssia vaikka pistää 100 työhakemusta.
Se on todella väärin.
Kommentit (321)
Mikse Te-keskus ei informoi tästä uudistuksesta työttömiä? Sehän alkaa jo reilun parin viikon päästä ja tulee koskeamaan satojatuhansia. Miksi a-studiossa ei vaivauduta tekemään edes yhtä ohjelmaa aiheesta. Ai niin, paperittomat first!
Näyttää ihan automaattileikkurilta työttömyyskorvauksiin tuo aktiivimalli. Nuo työssäoloehdothan ei ole tästä maailmasta. Ehkä jossain pääkaupunkiseudulla pystyy tuollaiset ehdot jotenkin täyttämään mutta koko maan osalta epärealistinen malli. Uskomatonta että Kepu tai Siniset lähtee tällaiseen mukaan, Kokoomukselta tällaista voi toki odottaa.
Vartiaisisella on vielä se yksi ässä hihassa mistä kovasti hiljaisuudessa hekumoi. Se lopullinen ratkaisu! Pipilä, urpo ja laborantti Lindströn on jo siitä saanut vihiä. Parakkeja kainuuseen ja tuhoamisleirit pitkäaikaistyöttömille.
Kokoomuksen äänestäjät haluavatkin tätä. Mutta miten joku äänestää vielä keskustaa tai sinisiä?
Katsokaa nyt rakkaat ihmiset tosi tarkkaan ketä äänestätte.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hakisi onnistumatta sataa työpaikkaa?
Mistä sinä ne sata saat..........................
Hyvä kysymys. Ei voi hakea, koska ei ole mitään mitä hakea. Miten päättäjät voivat olla tällekin asialle niin sokeita?
Ainahan voi lähettää avoimia hakemuksia. Itsekin olen nyt marraskuun alun jälkeen työttömäksi jäätyäni tehnyt noin 10 avointa hakemusta ja parhaillaan neuvottelen kahden yrityksen kanssa mahdollisesta työpaikasta. Työpaikkailmoitusten perusteella olen hakenut myös noin kymmentä työpaikkaa ja mikään niistä ei ole johtanut mihinkään. Hakekaa piilotyöpaikkoja, jos oikeasti haluatte työllistyä.
Miksi työnantajien pitää piilotella niitä avoimia työpaikkoja? Siksikö, kun on niin helpompi ja kivempi valittaa lehtien palstoilla, miten juuri sen-ja-sen alan viimeisen päälle päteviä ei löydy? No, ei löydy, kun ei ilmoita eikä etsi.
Kuinka monta kertaa ajattelit lähettää samoihin työpaikkoihin avoimia hakemuksia? Joka kuukausi uuden, vai useammin?
Vierailija kirjoitti:
Otsikossa on virhe. Ei tule karenssia, vaan seuraavan 65 maksupäivän ajan työttömyyskorvaus maksetaan alennettuna. Tämä tarkoittaa rahallisesti 65 päivän aikana kolmen maksupäivän menetystä. Ei siis tule mitään korvauksetonta määräaikaa, vaan tuo työttömyysetuuden määrä tippuu noin kolmen maksupäivän verran.
Toki tämäkin on perseestä.
Leipäjonot pitenee.
Mitä tapahtuu sitten jos Hurstia ei olisi?
Saamarin m"lkut! Omasta eivät ole missään vaiheessa valmiita antamaan, päinvastoin rikkaiden verotusta kevnnetään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otsikossa on virhe. Ei tule karenssia, vaan seuraavan 65 maksupäivän ajan työttömyyskorvaus maksetaan alennettuna. Tämä tarkoittaa rahallisesti 65 päivän aikana kolmen maksupäivän menetystä. Ei siis tule mitään korvauksetonta määräaikaa, vaan tuo työttömyysetuuden määrä tippuu noin kolmen maksupäivän verran.
Leipäjonot pitenee.
Mitä tapahtuu sitten jos Hurstia ei olisi?
Saamarin m"lkut! Omasta eivät ole missään vaiheessa valmiita antamaan, päinvastoin rikkaiden verotusta kevnnetään?
Myös Hursti on kypsynyt kun kantasuomalaisiin köyhiin ei panosteta samalla vimmalla ja intohimolla kun näihin kaikenmaailman pakolaisiin täällä. Ei ole sanonut sitä suoraan, mutta se paistaa läpi, että on todella kypsynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä kysymys. Ei voi hakea, koska ei ole mitään mitä hakea. Miten päättäjät voivat olla tällekin asialle niin sokeita?
Ainahan voi lähettää avoimia hakemuksia. Itsekin olen nyt marraskuun alun jälkeen työttömäksi jäätyäni tehnyt noin 10 avointa hakemusta ja parhaillaan neuvottelen kahden yrityksen kanssa mahdollisesta työpaikasta. Työpaikkailmoitusten perusteella olen hakenut myös noin kymmentä työpaikkaa ja mikään niistä ei ole johtanut mihinkään. Hakekaa piilotyöpaikkoja, jos oikeasti haluatte työllistyä.
Miksi työnantajien pitää piilotella niitä avoimia työpaikkoja? Siksikö, kun on niin helpompi ja kivempi valittaa lehtien palstoilla, miten juuri sen-ja-sen alan viimeisen päälle päteviä ei löydy? No, ei löydy, kun ei ilmoita eikä etsi.
Kuinka monta kertaa ajattelit lähettää samoihin työpaikkoihin avoimia hakemuksia? Joka kuukausi uuden, vai useammin?
Hyvä kysymys, miksi tosiaan työpaikkoja piilotellaan. Monesti varmaan siksi, että yritykset eivät lähinnä säästösyistä hae aktiivisesti uutta työvoimaa, vaikka tehtäviä olisi ja lisäresursseja tarvittaisiinkin. On tuurista ja oman osaamisen markkinoinnista kiinni, onnistuuko vakuuttamaan, että minun työpanokseni avulla yritys voisi saada lisää liikevaihtoa tai ainakin saada joitain asioita nykyistä tehokkaammin ja paremmin hoidetuksi. Useimmiten kasvutavoite vaatii investointeja. Itseltänikin on haastattelun jälkeen pyydetty liiketoimintasuunnitelmaa kasvutavoitteisiin liittyvien ongelmien ratkaisemiseksi. Eli hakeminen avoimilla hakemuksilla on haastavaa, mutta parhaimmillaan voit itse päästä mukaan suunnittelemaan mahdollista työtehtävääsi omien vahvuuksiesi ja toiveidesi mukaisesti. Itse olen hakenut töitä myös oman kotikaupunkini ulkopuolelta noin 200 kilometrin säteellä, joten yrityksiä kyllä löytyy, ei tarvitse lähettää hakemusta aina samaan paikkaan. Kerran vuodessa tai puolessa mielestäni voi kyllä lähestyä uudelleen samaakin yritystä, sillä tarve on voinut muuttua ja on siksi hyvä muistuttaa olemassaolostaan.
Vierailija kirjoitti:
Lopputuloksena siis työttömät todennäköisesti lähtevät hengaamaan jollekin täysin turhalle "kurssille", eli ovat aina sen ajan pois mistään järkevästä, kuten vaikka hakemasta niitä töistä tai kehittämästä pois järkevää osaamistaan.
Ainoa joka voittaa, on kurssien järjestäjä: Riittää, että kirjoittaa läsnäolotodistukset, laadulla ei ole todennäköisesti mitään väliä ja vielä vähemmän sillä edistävätkö "kurssit" mitenkään työllistymistä.
Ja samaan aikaan kaikelta järkevältä toiminnalta viedään rahoitus: Ollessani työttömänä kävin oikeasti hyödyllisissä ja laadukkaissa koulutuksissa, jotka oli räätälöity akateemisten tarpeisiin. Kursseihin ei ohjattu työkkärin kautta vaan sinne piti hakea suoraan, eikä niistä saanut mitään työkkärin bonuspisteitä. Suurin osa koulutuksista oli tupaten täynnä todella motivoitunutta väkeä, eikä monelle kurssille edes mahtunut mukaan, jos ei ollut nopea. Mutta niin vain oli senkin projektin rahoitus katkolla, koska ei sopinut johonkin uusiin "sääntöihin" ja kohderyhmä oli jotenkin "väärä".
Ja sitten rahaa syydetään aivan turhiin työttömien haastatteluihin ja kursseihin, joiden pääasiallinen tarkoitus on vain pitää aikuiset ihmiset vahdittavana.
Kurssittajat työllistyy. Ramssassaa!
Vierailija kirjoitti:
Jos työtön laittaa sata hakemusta eikä saa töitä, on työnhakutaidoissa tai varsinaisessa osaamisessa vikaa. Kuuluu silloin johonkin kurssille tai harjoitteluun. Ja turha nyt selittää sitä että työtä ei löydy kaikille. Ei varmasti löydy jos haluaa oman kodin läheltä juuri aikaisempaa kokemusta vastaavan työn.
Höpö höpö, en minäkään välillä päässyt mihinkään töihin vaikka kuinka hain kaikkea mahdollista työtä, myös muuta kun oman alan. Jostain syystä mua vaan ei valittu, lopulta työllistyin yhteen paikkaan määräaikaiseksi ja sen jälkeen seuraava työ löytyi yllättävän helposti. Välillä vaan ei löydy töitä vaikka kuinka hakisi.
Karenssiautomaatti, jonka tuottamat säästöt on etukäteen laskettu. Ei ollut poliittista "munaa" vaan leikata työttömyyskorvausta vastaavalla summalla. Nyt tappolinja myydään sanktiona laiskoja kohtaan. Kuka nyt sellaista vastustaisi?
Vierailija kirjoitti:
Entäpä sitten, jos ja kun ei saa myöskään seuraavan kolmen kuukauden jakson aikana ehtoa täytettyä?
Vähennetäänkö taas 4,65% jo alennetusta työttömyyskorvauksesta jne.? Tämä ilmeisesti on tarkoitus.
Tässä on tulos kun äänestää kokoomusta kepua ja persuja !
Vierailija kirjoitti:
Säästöä tulee, koska monen työttömän puoliso on töissä. Tällöin harvemmin on mahdollista saada sossusta tukea.
Mutta kun jo nyt työkkärin kursseilla ei ole mitään tasoa ja silti niille on moninkertaisesti hakijoita verrattuna paikkoihin, niin entä jatkossa? Vai tehdäänkö yksinkertaisesti niin, että jos ei kursseille mahdu, niin sitten leikataan tuet joka tapauksessa, voi voi.
Kohderyhmälle räätälöidyt, sisällöltään harkitut kurssit olisivat tietysti oikeasti hyödyllisiä, mutta kun sellaisia ei ole varaa järjestää. Kurssi ostetaan sieltä, mistä halvimmalla saadaan. Opettajaksi kelpaa kuka tahansa, joka osaa paperilta lukea netin työnhakusivustoilta printatut cv:n kirjoitusohjeet. Kustannustehokkuudessa ei lainkaan pohdita, että kalliimpi kurssi voisi pitemmän päälle olla edullisempi, jos sen ansiosta työllistymisprosentti kasvaisi.
Ei se prosentti mihinkään kasva paperilappuja siirtelemällä. Joko niitä työpaikkoja on ja niihin palkataan taatusti väkeä, tai sitten niitä EI OLE. No ne kurssittajat ovatkin ainoita, jotka siinä työllistyvät.
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä kysymys, miksi tosiaan työpaikkoja piilotellaan. Monesti varmaan siksi, että yritykset eivät lähinnä säästösyistä hae aktiivisesti uutta työvoimaa, vaikka tehtäviä olisi ja lisäresursseja tarvittaisiinkin. On tuurista ja oman osaamisen markkinoinnista kiinni, onnistuuko vakuuttamaan, että minun työpanokseni avulla yritys voisi saada lisää liikevaihtoa tai ainakin saada joitain asioita nykyistä tehokkaammin ja paremmin hoidetuksi. Useimmiten kasvutavoite vaatii investointeja. Itseltänikin on haastattelun jälkeen pyydetty liiketoimintasuunnitelmaa kasvutavoitteisiin liittyvien ongelmien ratkaisemiseksi. Eli hakeminen avoimilla hakemuksilla on haastavaa, mutta parhaimmillaan voit itse päästä mukaan suunnittelemaan mahdollista työtehtävääsi omien vahvuuksiesi ja toiveidesi mukaisesti. Itse olen hakenut töitä myös oman kotikaupunkini ulkopuolelta noin 200 kilometrin säteellä, joten yrityksiä kyllä löytyy, ei tarvitse lähettää hakemusta aina samaan paikkaan. Kerran vuodessa tai puolessa mielestäni voi kyllä lähestyä uudelleen samaakin yritystä, sillä tarve on voinut muuttua ja on siksi hyvä muistuttaa olemassaolostaan.
Sinun työsi on näköjään työnhaku. Minä taas panostan siihen, että kun johonkin pääsen töihin, että se työpaikka säilyisi tulevaisuudessakin.
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinun työsi on näköjään työnhaku. Minä taas panostan siihen, että kun johonkin pääsen töihin, että se työpaikka säilyisi tulevaisuudessakin.
Sinkkumies
Toivottavasti työni ei ole työnhaku ja jokin kolmesta keskeneräisestä keskustelusta mahdollisen työnantajan kanssa johtaa työsuhteeseen. Kahden paikan kohtalo selviää tällä viikolla ja kolmannen tammikuussa. Positiiviselta näyttää, mutta olen kyllä itsekin ollut todella aktiivinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinkkumies
Toivottavasti työni ei ole työnhaku ja jokin kolmesta keskeneräisestä keskustelusta mahdollisen työnantajan kanssa johtaa työsuhteeseen. Kahden paikan kohtalo selviää tällä viikolla ja kolmannen tammikuussa. Positiiviselta näyttää, mutta olen kyllä itsekin ollut todella aktiivinen.
Jaksatko varmasti tehdä kolmea työtä, kun joudut kuitenkin puolen vuoden välein vähintään lähettelemään hakemuksia ja muistuttelemaan olemassa olostasi ;)
Sinkkuimies
Vierailija kirjoitti:
Entä jos nuo pakkotapaamiset antaisi sulle vinkkejä miksi sata hakemusta on tehty väärin? Ennen piti hakea töitä, nyt saa maata odottamassa, että joku muu hakee sitä sun puolesta.
Mitä sinä höpiset? Minä olen ollut vuosikausia työttömänä eikä minun puolestani kukaan muu hakenut töitä. En sanoisi, että en osaa hakea töitä, kun olen sitä muillekin opettanut ja osa oppilaistani on saanut töitä. Nyt on vaan joku muu tehnyt sen halvemmalla.
Totta. Mutta voidaan saada kyliäisenä vieläkin suurempi matuarmeija. On vain pelkkiä huonoja vaihtoehtoja.