Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Me Naiset: Yksinhuoltajan arki uuvutti Jani Toivolan - joutui sairauslomalle jo toistamiseen

Vierailija
06.10.2016 |

Ei sitten homoisästä olekaan ykisinhuoltajaksi. Eipä yllättänyt.
Ei luonto ole noin tarkoittanut.

http://www.iltalehti.fi/viihde/2016100622421884_vi.shtml
Kansanedustaja joutui keväällä jo toistamiseen sairauslomalle uupumisen takia, kertoo Me Naiset.

Jani Toivola puhuu uupumisestaan Me Naisille.
Toivola joutui jo toistamiseen sairauslomalle uupumisen takia.

Kansanedustaja Jani Toivola, 38, huomasi uupuneensa viime keväänä, kun työ eduskunnassa alkoi aiheuttaa epävarmuutta. Toivola itki polkiessaan töistä kotiin, eikä tiennyt miksi itki. Yöt hän valvoi, ja mieleen hiipi kuolemanpelko. Tyttärelleen Toivola kiukustui aiempaa nopeammin.

Lopulta Toivola meni työpaikkalääkärille, joka määräsi kahden viikon sairausloman.

- Olin uupunut vaativasta työstä, jolle en löytänyt merkitystä ja pienen lapsen yksinhuoltajuudesta. Niiden yhdistelmä vaatii paljon, Toivola kertoo

Uupumus iski jo toisen kerran, sillä aiemmin Toivola oli ollut sairauslomalla samasta syystä ensimmäisellä kansanedustajakaudellaan. Lopulta Toivola päätyi työnohjaukseen toisen kansanedustajan kanssa.

- Oli lohduttavaa huomata, etten ollut ainoa, sillä aikuisen ihmisen on vaikea sanoa, ettei jaksa. Pelkäsin ihan kamalasti myös sitä, että julkisuudessa huomataan, että nyt se Idols-Toivola ei selviä.

Uupumuksen taltuttamiseksi Toivola joogasi, teki kävelylenkkejä ja luki Dalai Lamaa. Lapsen vuoksi Toivola halusi selvitä uupumuksesta nopeasti. Nykyisin hän pitää työaikansa kurissa, eikä tee iltatöitä kuin kerran viikossa.

Kommentit (301)

Vierailija
81/301 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli omat harrastukset lapsien saannin jälkee jäissä yli kymmenen vuotta. Nyt kun lapset on isoja on aikaa myös omille harrastuksille.

Minua ei harmittanut sillä itse olin lapset halunnut ja heihin sitoutunut. On sevitunrankkaaollakansanedustajamustayksinhuoltajahomo.

Vierailija
82/301 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jani on ns. totaali yh, eli ei ole sitä toista vanhempaa ottamassa lasta edes joka toinen viikonloppu hoitoon. Vastuu on 24/7. Se on rankkaa. Luulen, ettei Jani tätä tajunnut ennen kuin nyt.

Vastuullinen työ ja totaaliyh= mahdoton yhdistelmä, ainakin kun lapsi on pieni.

No silloinhan ei tietenkään ole jäljellä kuin yksi vaihtoehto, pitää ymmärtää luopua joko työstä tai lapsesta. Tai samapa se mulle vaikka luopuu molemmista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/301 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi muuta sanoa, että täällä on todella oksettavia ihmisiä. En välillä edes pysty käsittämään, miten aikuiset ihmiset osaavat olla kiin ilkeitä ja inhottavia toisilleen. Hyvä, että sinä olet jaksanut hoitaa työt ja kodin kymppiplussan arvoisesti sekä tiennyt etukäteen kaiken, mitä lapsi tuo tullessaan. Totta kai lasta tulee harkita tarkkaan, mutta elämä ei aina mene niin kuin on itse ehkä etukäteen ajatellut. Loppuunpalamiseen voi myös vaikuttaa moni asia, josta me ei välttämättä tiedetä yhtään mitään eikä se meillä oikeaataan edes kuulukaan. Toivolan seksuaalinen suuntautuninen tai ihonväri ei vaikuta pätkääkään siihen, millainen vanhempi hän on. Kuka tahansa voi palaa loppuun, niin yksinhuoltajaäidit kuin ydinperheen isätkin. Musta on rohkeaa, että hän on uskaltanut myöntää väsymykensä ääneen ja hakenut apua. Se on lapsenkin edun mukaista.

Vierailija
84/301 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No se on kiva että Jani on ehtinyt joogata.

Eli tavallaan jooga on uskovaisten mukaan syypää leväperäisiin henkiin jotka tunkeutuvat sieluun ja johdattavat harhaan Herran pululta?

Taitaa Janin pulu olla kaatunut eduskunnassakin.

Vierailija
85/301 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ihan heteromies ja yhden lapsen yksinhuoltaja. Kyllä itsekin jossain vaiheessa väsyin paljonkin, tarvitsin ulkopuolista apua. Ihan normaalia, kyllä ydinperheidenkin vanhemmat väsyy joskus kuten yksinhuoltajatkin.

Vierailija
86/301 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvittavinta tuossa on "Me Naiset"!

Vierailija
87/301 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kansanedustajan työ on vaativaa, jo pelkästään se voi uuvuttaa monia tunnollisia ja velvollisuudentuntoisia edustajia. Onhan eduskunnasta ennenkin ollut porukkaa sairaslomalla. Eikä uupumus näytä olevan av-mammoillekaan vierasta, vaikka taloudessa olisi puoliso tuomassa leivän pöytään, saati että oltaisiin yksinhuoltaja, jonka pitää hoitaa sekä pieni lapsi että tehdä vastuullista työtä, joka ei tunteja kysele. Tsemppiä vaan kaikille ja pitäkää huolta jaksamisestanne!

Vierailija
88/301 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huvittavinta tuossa on "Me Naiset"!

Kumpi se nyt olikaan; isä vai äiti?

Ihan sopiva lehti Jani-vässykälle.

Vierailija
89/301 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskpmattoman ilkeitä ihmisiä täällä!! Janilla on yksinhuoltajuuden lisäksi tullut ero. Onko ihme, jos uuvuttaa? Hieman myötätuntoa, kiitos!

Vierailija
90/301 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka toinen akka tällä  palstalla valittaa, miten oma ukko ei osallistu kotihommiin ja pennut uuvuttavat niin, että on pakko olla kärttyisä ja pahantuulinen ja homma leviää käsistä. Ja suuri osa kirjoituksista täällähän on ihmisiltä, joiden paha olo paistaa sadan kilometrin säteellä: haukutaan ja pilkataan muita ja ollaan pahansuopia, kaikki hyveet ja hyvät persoonallisuuden ominaisuudet loistavat poissaoloaan.  Ja nyt kun sitten yksi mies on uupunut työn ja lastenhoidon yhdistelmään, ollaankin niin jaksavia ja sisukkaita suomalaisia rotunaisia, huokaus.  

Vierailija
91/301 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman kokemukseni mukaan Toivonen oli lakivaliokunnassa yksi niistä läsnäolevimmista ja aidosti työstään ja asiasta kiinnostuneimmista kansanedustajista, mitä tapasin. Moni 5-6-kymppinen setä siellä vaan näpytteli älypuhelintaan, kun muut pitivät puheenvuoroja ja tarkoitus oli keskustella asioista ja tehdä hommia. Tseppiä Janille! 

Vierailija
92/301 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja kansanedustajauran jälkeen voi mukavasti olla vielä kolme vuotta sopeutumisrahalla.

Ottamatta kantaa Janin tilanteeseen, mutta mihin vi-ttuun tuollaista sopeutumiseläkettä tarvitaan?! Ihmetyttää myös pitkät lomat ja lintsaamisen vapaus. Näistä kun päästäisiin eroon, niin vaaliehdokkaiden määrä vähenee mutta siten poliitikkoaines voisi olla laadukkaampaa. 

Vierailija
93/301 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ihme tätä tyyppiä oikein vaivaa, kun ihan jatkuvasti pitää olla julkisuudessa valittamassa? Harvinaisen etuoikeutetussa asemassa kaikin puolin ja silti valivalivali.

Pahemman sorttinen asennevamma ja tuntuu että ei kun vaan pahenee vuosi vuodelta.

Vierailija
94/301 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä pelle.

Vierailija
95/301 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei todellakaan kaikki uuvu.

Minä ap olen kahden lapsen yksinhuoltajana pärjännyt. Miksikö yksinhuoltaja, no siksi kun mies löysi vanhemman ;D.

Toivolalle ei ole periytynyt suomalaista sisua siinä mittakaavassa mitä kantasuomalaiselle naiselle on periytynyt. Pärjätään tuli mitä tuli perkele.

Onko joku jo ennättynyt postittamaan mitalin? No laitan varmuuden vuoksi itse tulemaan jotta saat varmasti ansaitsemasi tunnustuksen tuosta upeasta työstä!

Oikeasti: minusta on oksettavaa miten aina tullaan painamaan alas ja naureskelemaan jos joku uskaltaa jopa julkisesti kertoa että hänellä on rankkaa tai lapsiperhearkin on raskasta. Naureskellaan että ei ole sitä suomalaista sisua ja mitä tuollainen lapamato on lapsia edes hankkinnut. Juuri tuo sinun asenteesi aiheuttaa sitä uupumista ja loppuunpalamista! Että pitäisi vain hampaat irvessä jaksaa, ei saisi sanoa ääneen että on raskasta eikä varsinkaan pyytää apua. Pakko vain yksin jaksaa. Olet oksettava ihminen.

Vierailija
96/301 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja kansanedustajauran jälkeen voi mukavasti olla vielä kolme vuotta sopeutumisrahalla.

Ottamatta kantaa Janin tilanteeseen, mutta mihin vi-ttuun tuollaista sopeutumiseläkettä tarvitaan?! Ihmetyttää myös pitkät lomat ja lintsaamisen vapaus. Näistä kun päästäisiin eroon, niin vaaliehdokkaiden määrä vähenee mutta siten poliitikkoaines voisi olla laadukkaampaa. 

Sopeutumiseläkettä tarvitaan siihen, että kansanedustajan ei tarvitse laskelmoida miltä hänen kansanedustajana tekemänsä kannanotot näyttävät potentiaalisten työnantajien silmissä. Esim. vasemmistopoliitikoista voi tulla monen firman silmissä persona non gratoja.

Vierailija
97/301 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Irtisanoudu Jani työstäsi. 

Yhteisten tuttavien kautta olen kuullut, että haluaisi irtisanoutua, mutta palkka ja edut ovat niin kovat (verrattuna siihen mitä muualta saisi) että ei pysty lähtemään.

Ihan tiedoksesi vain, että kansanedustajan työstä ei yleensä myönnetä eroa kuin erittäin perustellusta syystä, jaksaminen ei ole sellainen kun sairauslomaa saa.

Onpa sinulla muuten vittumaisen pahantahtoinen tuttavapiiri, mitäköhän he sinusta puhuvat?

Vierailija
98/301 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jani Toivola on julkisuudessa hyvin tarpeellinen henkilö. Hän näyttää hyvää esimerkkiä suvaitsevaisille, miten järkytytään joka asiasta, ja miten ihan joka asiasta voidaan löytää rasismia, homofobiaa tai muuta syrjintää.

Joku (=minä) voisi väittää, että kyseessä on julkisuudenkipeä narisija, joka pitää kiinni kovaa valtakunnan virallinen loukkaantuja -tittelistä.

Vierailija
99/301 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hänellä on varaa palkata lapsenvahti. Kaikilla muilla ei oo.

Vierailija
100/301 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miestä ei ole tarkoitettu olemaan lasten kanssa kuten nainen on. Kuullut tämän monelta tutulta. Miehet vain ei kestä tuon kaltaista stressiä.

Sitten ei varmaan miesten tarvitse vinkua huoltajuuskiistassakaan isien epätasa-arvosta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi yhdeksän