Me Naiset: Yksinhuoltajan arki uuvutti Jani Toivolan - joutui sairauslomalle jo toistamiseen
Ei sitten homoisästä olekaan ykisinhuoltajaksi. Eipä yllättänyt.
Ei luonto ole noin tarkoittanut.
http://www.iltalehti.fi/viihde/2016100622421884_vi.shtml
Kansanedustaja joutui keväällä jo toistamiseen sairauslomalle uupumisen takia, kertoo Me Naiset.
Jani Toivola puhuu uupumisestaan Me Naisille.
Toivola joutui jo toistamiseen sairauslomalle uupumisen takia.
Kansanedustaja Jani Toivola, 38, huomasi uupuneensa viime keväänä, kun työ eduskunnassa alkoi aiheuttaa epävarmuutta. Toivola itki polkiessaan töistä kotiin, eikä tiennyt miksi itki. Yöt hän valvoi, ja mieleen hiipi kuolemanpelko. Tyttärelleen Toivola kiukustui aiempaa nopeammin.
Lopulta Toivola meni työpaikkalääkärille, joka määräsi kahden viikon sairausloman.
- Olin uupunut vaativasta työstä, jolle en löytänyt merkitystä ja pienen lapsen yksinhuoltajuudesta. Niiden yhdistelmä vaatii paljon, Toivola kertoo
Uupumus iski jo toisen kerran, sillä aiemmin Toivola oli ollut sairauslomalla samasta syystä ensimmäisellä kansanedustajakaudellaan. Lopulta Toivola päätyi työnohjaukseen toisen kansanedustajan kanssa.
- Oli lohduttavaa huomata, etten ollut ainoa, sillä aikuisen ihmisen on vaikea sanoa, ettei jaksa. Pelkäsin ihan kamalasti myös sitä, että julkisuudessa huomataan, että nyt se Idols-Toivola ei selviä.
Uupumuksen taltuttamiseksi Toivola joogasi, teki kävelylenkkejä ja luki Dalai Lamaa. Lapsen vuoksi Toivola halusi selvitä uupumuksesta nopeasti. Nykyisin hän pitää työaikansa kurissa, eikä tee iltatöitä kuin kerran viikossa.
Kommentit (301)
Uupumus voi iskeä keneen tahansa. Ei sillä ole merkitystä makaako vain kotona työttömänä tekemättä mitään vai onko 10 lasta ja kiireinen työ. Ei tällaista voi etukäteen tietää. Mielensairaudet ovat ikäviä.
Kahden viikon sairasloma!!!??? Olen itse ollut 4 vuotta yksin lasten (3 kpl) kanssa ja teen vuorotyötä. Ollut todella todella haastavaa yhdistää työt, koulut ja lastenhoito. Mun työ"viikkoni" kestää usein 8-9 päivää putkeen sisältäen ilta-, ja yövuoroja. Unet jääneet itseltä pois, nukun n. 3-5 tuntia öisin enää. Lapset usein itsekseen kotona ja onneksi ovat omatoimisia ja sen verran jos isompia että pärjäävät.
Molemmilla vanhemmillani todettiin tämän vuoden aikana alzhaimerin taudit ja äiti joutui myös leikkaukseen kasvaimen takia. Hoidan siis heitäkin tässä samalla mitä pystyn. Asuntoa yrittänyt myydä yli vuoden kun ei riitä enää rahat tässä asua, ei mene kaupaksi. Työssäni saan pelätä niin fyysistä kuin henkistäkin väkivaltaa päivittäin, esim asiakas seuraa minua kotiin työmatkalla yöllä.
Itkin ja itkin ja itkin muutama viikko sitten tätä kaikkea soppaa ja kaverini passitti minut lääkärille. Lääkärin neuvo oli että käy lenkillä iltaisin niin tulee uni paremmin?? Kuljen työmatkat aina pyörällä/kävellen, en omista autoa eikä bussit kulje tuohon aikaan. Niin lähdenpä tässä nyt sitten vielä lenkille jos helpottais :D Vaihdetaan Jani osia mulla ei nyt ymmärrys sulle oikein riitä.
Miksei palkkaa lastenhoitoapua? On kuitenkin hyvätuloinen, ihmettelen. Ei pitäisi tulla yllätyksenä että yh:na oleminen on rankkaa (etenkin jos on vaativa työ), jos hommaa lapsen yksin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä Toivola on vaativa persoonallisuus itseään kohtaan, sellaiset uupuvat helpommin. Emme myöskään tiedä oikeasti miten paljon hän tekee meille näkymätöntä työtä eduskunnassa, juuri sitä mille hän ei löytänyt merkitystä. Ei siellä yksin maailmaa muuteta, varmasti uuvuttaa jos tahtoisi tehdä enemmän. Tai miten muuten ne kaikki paineet vaikuttavat, julkisuus, homoisänä kaikkien katseiden alla oleminen. Tsemppiä Janille, kukaan meistä ei ole täydellinen eikä jaksa aina.
No itse hän sinne julkisuuteen itseään tyrkyttää. Jos pää ei julkisuutta kestä, niin sinne ei ole pakko hakeutua. Harvoin hän on julkisuudessa mistään kansanedustaja-pestiin liittyvästä asiasta, vaan itseään tuo esille. Kuten tuossakin jutussa on sympatiapisteitä kerjäämässä.
Kansanedustajan työ on julkista. Toisekseen miksi ihmeessä pitää tuomita ja haukkua joksikin sympatiapisteiden keruuksi jos joku sanoo ääneen että on uupunut. Minusta tuollaisesta pitäisi puhua enemmänkin. Nykyään ilmapiiri tuntuu olevan tuo, kuten edellä jo kuvattiin, että täytyisi vain hampaat irvessä jaksaa eikä missään nimessä saisi osoittaa olevansa vain ihminen. Muuten tulee haaskalauma nokkimaan että oma vikasi.
Toivolan julkisuushakuisuus on 'julkisuutta hinnalla millä hyvänsä' -tyyppistä. Enpä muista ikinä nähneeni Toivolaa esittämässä fiksuja lausuntoja esim. työttömyyden poistamiseen. Se kuitenkin olisi hänen työtään. Toisekseen, oikeasti uupunut ihminen tuskin joogailee, lueskelee ja käy lenkillä. Puhumattakaan siitä, että olisi energiaa antaa nyyhkyhaastattelu lehteen. Toivottavasti menaiset tekee jutun ihan oikeasti uupuneesta, saisi Janikin vähän perspektiiviä omalle narinalleen.
Miten musta tuntuu ettet varmasti edes seuraa niitä foorumeja joissa vaikkapa Toivolaa voisi nähdä kansanedustajan roolissa ottamassa kantaa johonkin. Itse olen nähnyt hänet useita kertoja esim. A-studiossa ja erilaissa paneelikeskusteluissa.
Vierailija kirjoitti:
Uupumus voi iskeä keneen tahansa. Ei sillä ole merkitystä makaako vain kotona työttömänä tekemättä mitään vai onko 10 lasta ja kiireinen työ. Ei tällaista voi etukäteen tietää. Mielensairaudet ovat ikäviä.
Eikös muuten homoseksuaalisuus luokiteltu mielensairaudeksi vielä joku aika sitten? Taisivat olla oikeassa.
Miksi ihmeessä tuollaisille henkilöille annetaan lapsia, jos ei itse pysty niitä tekemään niin olkoon ilman.
Asia vaan nyt ON niin, että kansanedustajan yli viiden tonnin palkalla saa erittäin hyvin ostettua sitä lastenhoitoapua. Jos ei tätä älyä, ei ole mitään syytä olla kansanedustaja.
Suomessa on tuhansia naisia samassa tilanteessa, mitä nyt tienestit ovat hätäisesti puolet Toivolan palkasta.
Mut kai se ny sitte on myös niin, että tommonen tummaihoinen homo-yh ei vaan pysty hoitaan hommaa.
Miten tuo lapsi on sitten saatu? Adoptio? No ihan hyvä juttu tälle homoliikkeelle. Siis kun naama vaahdossa vaativat oikeutta saada lapsia omiin kuvioihiinsa ja sitten kun se kuvio hajoaa... Nyt on sitten käytännön empiriaa siitä, mitä se lapsi todellisuudessa on. Ei mikään asuste tai lemmikkieläin. No Toivola voi katsoa asiaa positiivisestikin. Nyt on jo lapsi valmiina odottamassa seuraavaa isäpuolta. Maa on täynnä köyhiä yksinhuoltajia - Toivolalla on ainakin hyvin palkattu pesti ja todennäköisesti rahaa palkata itselleen lastenhoitajan, jos väsyy. Hänen ongelmansa ovat lähinnä luokkaa "Marie Antoinette" tässä maassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä Toivola on vaativa persoonallisuus itseään kohtaan, sellaiset uupuvat helpommin. Emme myöskään tiedä oikeasti miten paljon hän tekee meille näkymätöntä työtä eduskunnassa, juuri sitä mille hän ei löytänyt merkitystä. Ei siellä yksin maailmaa muuteta, varmasti uuvuttaa jos tahtoisi tehdä enemmän. Tai miten muuten ne kaikki paineet vaikuttavat, julkisuus, homoisänä kaikkien katseiden alla oleminen. Tsemppiä Janille, kukaan meistä ei ole täydellinen eikä jaksa aina.
No itse hän sinne julkisuuteen itseään tyrkyttää. Jos pää ei julkisuutta kestä, niin sinne ei ole pakko hakeutua. Harvoin hän on julkisuudessa mistään kansanedustaja-pestiin liittyvästä asiasta, vaan itseään tuo esille. Kuten tuossakin jutussa on sympatiapisteitä kerjäämässä.
Kansanedustajan työ on julkista. Toisekseen miksi ihmeessä pitää tuomita ja haukkua joksikin sympatiapisteiden keruuksi jos joku sanoo ääneen että on uupunut. Minusta tuollaisesta pitäisi puhua enemmänkin. Nykyään ilmapiiri tuntuu olevan tuo, kuten edellä jo kuvattiin, että täytyisi vain hampaat irvessä jaksaa eikä missään nimessä saisi osoittaa olevansa vain ihminen. Muuten tulee haaskalauma nokkimaan että oma vikasi.
Toivolan julkisuushakuisuus on 'julkisuutta hinnalla millä hyvänsä' -tyyppistä. Enpä muista ikinä nähneeni Toivolaa esittämässä fiksuja lausuntoja esim. työttömyyden poistamiseen. Se kuitenkin olisi hänen työtään. Toisekseen, oikeasti uupunut ihminen tuskin joogailee, lueskelee ja käy lenkillä. Puhumattakaan siitä, että olisi energiaa antaa nyyhkyhaastattelu lehteen. Toivottavasti menaiset tekee jutun ihan oikeasti uupuneesta, saisi Janikin vähän perspektiiviä omalle narinalleen.
Miten musta tuntuu ettet varmasti edes seuraa niitä foorumeja joissa vaikkapa Toivolaa voisi nähdä kansanedustajan roolissa ottamassa kantaa johonkin. Itse olen nähnyt hänet useita kertoja esim. A-studiossa ja erilaissa paneelikeskusteluissa.
Itse olen nähnyt hänet lähinnä lintsaamassa työstään, kuten muillakin Vihreillä näyttää olevan tapana.
Tässä lista pahimmista lintsaajista:
Jani Toivola (vihr.), Pekka Haavisto (vihr.), Ulla-Maj Wideroos(r.), Mikael Jungner (sd.), Osmo Soininvaara (vihr.), Marjo Matikainen-Kallström(kok.), Olli Immonen (ps.), Pentti Oinonen (ps.), Sampsa Kataja (kok.) ja Harri Jaskari (kok.).
Tällä palstalla tiivistyy ihmiskunnan perseys ja alin pohjasakka. Mistä te tiedätte, millaista on kansanedustajan työ? Ei se varmastikaan ole pelkkää vapaa-aikaa ja kokkareita, vaikka tietenkin suomen kansa haluaa näin uskoa. Kyllä siellä joutuu duunia tekemään. Ja kuinka moni teistä ihmispaskoista on ollut yh? Mua ärsyttää tollanen paskanlässytys, jossa tullaan huutelemaan ihmisen elämästä, mistä ette mitään tiedä. Suhtaudutte varmaan samalla tavalla niihin ihmisiin, jotka kertovat masentuneensa, että mitä sää nyt siellä vetistelet, ryhti kuntoon ja menoksi... Empatia on taito, ja sitä näyttää löytyvän harvalta. Hävetkää.
Vierailija kirjoitti:
Kahden viikon sairasloma!!!??? Olen itse ollut 4 vuotta yksin lasten (3 kpl) kanssa ja teen vuorotyötä. Ollut todella todella haastavaa yhdistää työt, koulut ja lastenhoito. Mun työ"viikkoni" kestää usein 8-9 päivää putkeen sisältäen ilta-, ja yövuoroja. Unet jääneet itseltä pois, nukun n. 3-5 tuntia öisin enää. Lapset usein itsekseen kotona ja onneksi ovat omatoimisia ja sen verran jos isompia että pärjäävät.
Molemmilla vanhemmillani todettiin tämän vuoden aikana alzhaimerin taudit ja äiti joutui myös leikkaukseen kasvaimen takia. Hoidan siis heitäkin tässä samalla mitä pystyn. Asuntoa yrittänyt myydä yli vuoden kun ei riitä enää rahat tässä asua, ei mene kaupaksi. Työssäni saan pelätä niin fyysistä kuin henkistäkin väkivaltaa päivittäin, esim asiakas seuraa minua kotiin työmatkalla yöllä.
Itkin ja itkin ja itkin muutama viikko sitten tätä kaikkea soppaa ja kaverini passitti minut lääkärille. Lääkärin neuvo oli että käy lenkillä iltaisin niin tulee uni paremmin?? Kuljen työmatkat aina pyörällä/kävellen, en omista autoa eikä bussit kulje tuohon aikaan. Niin lähdenpä tässä nyt sitten vielä lenkille jos helpottais :D Vaihdetaan Jani osia mulla ei nyt ymmärrys sulle oikein riitä.
Ja kruunu kiltää!
Vierailija kirjoitti:
Vaihda lääkäriä. Tuollaisessa tilanteessa parin viikon breikki on enemmän kun paikallaan.
Itse sain välittömästi apua kun vihdoin uskalsin lääkäriin mennä. Takana oli avioero huoltajuusriitoineen, unettomuus ja siitä seurannut masennus ja uupumus. Tuli 2 viikkoa sairaslomaa, lääkitys ja terapia.
Siksi luonto tarkoitti, että mies tekee lapsia naisen kanssa ja kun toinen uupuu, niin toinen paikkaa. Näin se toimii luonnossakin, kun uros tuo ruokaa pöytään sekä poikasille, että emolle.
Vierailija kirjoitti:
Siksi luonto tarkoitti, että mies tekee lapsia naisen kanssa ja kun toinen uupuu, niin toinen paikkaa. Näin se toimii luonnossakin, kun uros tuo ruokaa pöytään sekä poikasille, että emolle.
Kaikilta yh-äideiltä lapset huostaan nyt heti, koska luonto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyhmästä päästä kärsii itse (ja lapsi)
Aika julmia olette. Meitä on moneen junaan. Joskus kun itsellenne tai jollekkin läheiselle tapahtuu sama. Niin ehkä sitten ymmärrätte. Helppoa se on huudella ku omalle kohdalle ei ole osunut.
Eikös tuosta lähde lääkäriltä yleensä automaattinen lasu-ilmoitus, kun vanhempi todetaan uupuneeksi? Nyt vielä ainoa huoltaja.
Vai onko tuo jotenkin erilainen tapaus?
Vierailija kirjoitti:
Tällä palstalla tiivistyy ihmiskunnan perseys ja alin pohjasakka. Mistä te tiedätte, millaista on kansanedustajan työ? Ei se varmastikaan ole pelkkää vapaa-aikaa ja kokkareita, vaikka tietenkin suomen kansa haluaa näin uskoa. Kyllä siellä joutuu duunia tekemään. Ja kuinka moni teistä ihmispaskoista on ollut yh? Mua ärsyttää tollanen paskanlässytys, jossa tullaan huutelemaan ihmisen elämästä, mistä ette mitään tiedä. Suhtaudutte varmaan samalla tavalla niihin ihmisiin, jotka kertovat masentuneensa, että mitä sää nyt siellä vetistelet, ryhti kuntoon ja menoksi... Empatia on taito, ja sitä näyttää löytyvän harvalta. Hävetkää.
Ja onko liikaa vaadittu, että edes joku olisi lukenut tuon artikkelin, josta tässä ketjussa "keskustellaan"?
Faktat on päin v**ttua otsikosta alkaen.
Vierailija kirjoitti:
Aika julmia olette. Meitä on moneen junaan. Joskus kun itsellenne tai jollekkin läheiselle tapahtuu sama. Niin ehkä sitten ymmärrätte. Helppoa se on huudella ku omalle kohdalle ei ole osunut.
Yhyy.. Yhyy..
omat valinnathan eivät vaikuttaneet? Jos luonnossa uros kuolee, niin silloin emolla on oikeus valittaa tai hätätapauksessa jopa hylätä poikaset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vaan isätkin kantamaan vastuuta lapsistaan.
ja Carl Haglund sai perustellusta syystä ?