Yle: Hei työtön, miksi et ota työtä vastaan?
http://yle.fi/uutiset/3-9208471
Ylen päivän syyllistämiskampanja.
"Miksi ihmisiä on niin vaikea saada töihin aloille, joilla on paljon sekä avoimia työpaikkoja että työttömiä työnhakijoita? Esimerkiksi myyntineuvottelijoita oli elokuussa 2016 työttömänä 1 111, ja avoimia paikkoja alalla oli 2 779 työpaikkaa, eli 2,5 jokaista työtöntä työnhakijaa kohden."
Eli suomeksi sanottuna, miksi et mene puhelinmyyjäksi ja jännityksellä odota saatko tässä kuussa palkkaa sen verran että sillä maksaa juuri ja juuri kusisen yksiön vuokran ja loppurahat saat sossusta?
Kommentit (72)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menisin ilomielin töihin jos jostain työpaikan saisi! Paljon hakenut ja kukaan ei viitsi edes vastata takaisin mitään. Alkaa usko loppua eikä edes huvita hakea töitä enää.
Vituttaa kun kuvitellaan, että työpaikka tulisi ovelle koputtelemaan ja kysymään mutta kun ei se ihan noin mene.
Höh ja meille siivousalalle ei saada tekijää millään ja tarve on suuri. Osa ei vastaa edes puhelimeen kun yrittää haastatteluun pyytää! Suurin osa hakijoista on työkkärin osoituksia tietty:/
Olen 54-vuotias työtön nainen. Eipä ole hakemuksiini vastattu koskaan, kun olen siivouspaikkoihin hakenut. Ikäsyrjintääkö?
Sama kokemus oli mulla, kun olin työtön, mutta olin silloin alle 45-vuotias. Ei mitään mahdollisuuksia mihinkään siivouspaikkaan, vaikka nuoruusvuosilta on alan kokemusta. Sen jälkeen olen ollut muissa töissä ja opiskellut. Kahteen pääsin jopa haastatteluun. Toisesta naurettiin ulos, toiseen 2*viikossa iltaisin oli useita hakijoita, valittiin opiskelija. Mun korvaukset oli tasan nolla sen ajan lakien ja miehen tulojen vuoksi. Ei tulottomuus auttanut yhtään työn saannissa! Sain oman alan paikan, eikä sillä ollut merkitystä, olisinko saanut korvausta, koska paikka oli lopulta tosi hyvä paikka. No joo, olisin siivoustyön lopettanut muuten, mutta sitä osa-aikaista olisin jatkanut jonkin aikaa, jos olisin tullut valituksi - ehkä.
Vierailija kirjoitti:
En pitäisi tuota syyllistämisenä, sitäpaitsi sehän on hyvä että annetaan mahdollisuus kertoa miksi ei ota vastaan.
T. ex-pitkäaikaistyötön
Arvostan lukutaitoasi ja sisäistämistä toisin kuin osalla kommentoijista. Sinut voisi palkata!
Olen ollut työkkärin asiakkaana vajaa kaksi vuotta eikä ole tarjottu yhden yhtä työpaikkaa. Autottomuus ja halutun koulutuksen puute vaikuttavat asiaan paljon.
Vierailija kirjoitti:
Menisin ilomielin töihin jos jostain työpaikan saisi! Paljon hakenut ja kukaan ei viitsi edes vastata takaisin mitään. Alkaa usko loppua eikä edes huvita hakea töitä enää.
Vituttaa kun kuvitellaan, että työpaikka tulisi ovelle koputtelemaan ja kysymään mutta kun ei se ihan noin mene.
Vaan kun se onkin niinpäin, että sinun pitää mennmä koputtelemaan työpaikkojen oville.
Ja ihan vaikka firmalla ei olisi sillä hetkellä mitään ilmoitusta missään. Käyt kaikissa itseäsi kiinnostavissa paikoissa, esiinnyt eduksesi ja selvällä suomen kielellä kielellä esittelet itsesi, taitosi ja innokkuutesi tehdä työtä. Jossakin voi tärpätä ja ainakin jäät mieleen, toisin kuin joukkoon hukkuvilla paperi/digihakemuksilla.
Myyntineuvottelijana/puhelinmyyjänä toimiminen olisi minulle yhtä helvettiä. Vihaan myyjiä ja myymistä enkä itse pystyisi sellaiseen enkä halua sellaista tehdä. Myyjät on lipeviä, manipuloivia, yäk, en suostu. Varsinkin kun on provikkapalkka, eli saattaa tehdä töitä lähes ilmaiseksi kymmeniä tunteja. Ei siitä voi ihmistä syyttää, ettei ota vastaan työtä, jota ei pysty tekemään.
Mä voisin mennä esim. lääkäriksi oikein mielellään. Vetämään sitä älytöntä kuukausipalkkaa. Mulla on melkein oikea koulutus, yhteiskunnalliselta alalta. Aika törkeetä, että esim. tradenomi ei suostu ottamaan vastaan työtä sairaanhoitajana tai lääkärinä. Lusmuilee vaan kotona, vaikka töitä on älyttömästi tarjolla.
Vierailija kirjoitti:
Mä voisin mennä esim. lääkäriksi oikein mielellään. Vetämään sitä älytöntä kuukausipalkkaa. Mulla on melkein oikea koulutus, yhteiskunnalliselta alalta. Aika törkeetä, että esim. tradenomi ei suostu ottamaan vastaan työtä sairaanhoitajana tai lääkärinä. Lusmuilee vaan kotona, vaikka töitä on älyttömästi tarjolla.
Sepä se, kelpais myös insinöörin hommat ja vähän vaatimattomammat lastenvalvojan, koulukuraattorin tai sairaanhoitajan työt, mutta kumma kun eivät medianomia rekrytoi.
Ja tosiaan, kukapa ei haluaisi noita puhelinmyyntitöitä tehdä. Palkka joko provisiona tai sitten oikeusteitse peritty paska peruspalkka. Ylen toimittaja on hyvä vaan ja kokeilee, voin mennä häntä sijaistamaan.
Yrittänyttä ei laiteta. kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaan kun se onkin niinpäin, että sinun pitää mennmä koputtelemaan työpaikkojen oville.
Ja ihan vaikka firmalla ei olisi sillä hetkellä mitään ilmoitusta missään. Käyt kaikissa itseäsi kiinnostavissa paikoissa, esiinnyt eduksesi ja selvällä suomen kielellä kielellä esittelet itsesi, taitosi ja innokkuutesi tehdä työtä. Jossakin voi tärpätä ja ainakin jäät mieleen, toisin kuin joukkoon hukkuvilla paperi/digihakemuksilla.
Mulla alkoi juuri viiden vuosi paikassa, jonka olen saanut niin, että työnantaja näki nettiCV:ni ja otti yhteyttä. Ihan asiallinen oman alan paikka on. Sitä ennen olin työpaikassa, joka oli tiukkaan vartioidulla teollisuusalueella. Kun menin haastatteluun, piti näyttää henkkarit ja vartijat katsoivat jostain listasta, olenko kutsuttu. Oli onneksi työnantaja muistanut. Kertoivat, että joskus eivät muista haastatteluista heille kertoa, mutta siitä on selvitty työnantajalle soittamalla. Entäs meille, jos olisi tullut mitään ilmiottamatta. Tänään oli päivä, jolloin esimies oli koko päivän paikalla. Tiistaina hän oli koko päivän kestävällä reissulla. Maanantaina oli kaksi palaveria ja keskiviikkona tuli puolilta päivin työmaakokouksesta. Jos joku olisi tullut tänään kysymään töitä, hän olisi ollut tosi ärtynyt, kun tullaan aikaa varaamatta. KErran hän heitti yhden nuoren miehen suoraan ulos, kun meillä oli aika kiire silloin.
Kai ton nyt tyhmempikin tajuaa.
Jos on tarjolla vaikka puhelinmyyjän paikka Lahdessa ja perhe asuu esim. Tampereella, ei ole herranen aika mitään järjen hiventäkään lähteä muuttamaan koko perhettä sinne Lahteen, jos puolisolla on vaikka vakituinen työpaikka siellä Tampereella. Puhelinmyynnistä palkka on ensimmäiset kuukaudet joko pyöreä nolla tai jotain minimaalista, takuupalkka mukamas aina on, mutta jotenkin se aina saadaan suhmuroitua. Just kesällä oli juttua nuorista, jotka sai tällaisesta "myyntineuvottelijan" työstä kahden viikon aikana tyyliin 12 €, kun työnantaja erotti heidät koeaikana vähäisiin kauppoihin vedoten ja jostain syystä työnantajan mielestä sit ei tarvinnut maksaa siitä kahdesta viikosta mitään.
Siellä olette sitten Lahdessa molemmat työttömänä...Pendelöintikään ei noilla tuloilla onnistu.
On ihan tasan tarkkaan syynsä, miksi "myyntineuvottelijan" duuneihin ei saada ihmisiä. Toinen on "tarvittaessa töihin kutsuttava siivooja". Se mitä olen mol:ia seurannut, samojen firmojen rekyt pyörii jatkuvasti siellä näissä kahdessa "ammatissa". Kannattaiskohan katsoa peiliin jos työpaikkoihin ei ole hakijoita. Normaaleihin kunnon duuneihin, joista maksetaan palkkaa, on satoja hakijoita.
Tosiaan, miksi niin harva haluaa mennä töihin sellaisiin hommiin missä saa pahimmillaan kuulla päivittäin ihan karmeaa haukkumista ja nimittelyä? Palkaksi sitten saa suklaapatukoita ja ehkä hyvällä tuurilla rahaa sen verran, että saa maitopurkin siihen suklaapatukan kylkeen kunhan ensin on nippanappa maksanut vuokran ja laskut. Jos nyt sattuu saamaan rahaa edes sen verran, että riittää niihin laskuihin.
Ottaisin sata kertaa sadasta karenssin enemmin kuin menisin puhelinmyyjäksi. Kansanedustajat ne hyviä puhelinmyyjiä olisikin, puhuvat paskaa niin ettei aivot pysy mukana ja laittavat lupaa kysymättä hirveän nipun lehtiä sille Haukiputaan mummolle.
Vituttaa se kun nämä arvostelijat on pääasiassa aina niitä joilla ei oikeasti ole vittuakaan tietoa siitä mitä on olla työtön tai tehdä töitä jollain suklaapatukkapalkalla. Aina ovat niin mielellään osoittelemassa sormellaan miten työttömät sitä ja tätä. Kyllä noille osoittelijoille pitäisi itselleen tehdä se, että otetaan tili tyhjäksi ja sitten kolmeksi kuukaudeksi työkokeiluun 9€ "palkalla" tai sitten juuri puhelinmyyntiä tekemään.
Puhelinmyynnillä ja työkokeiluilla Suomi nousuun ja uusi menestystarina alkuun!
Terveisin Naispelko23
Hyvä Yle! Kerrankin tuolla vasemmistotaustausella puljulla järkevä juttu. Odotan suurella mielenkiinnolla tuloksia.
Miksi puolestaan kokin homma ei kelpaa kokeiksi kouluttautuneille? Kaikki jäävät nyt jumiin vaik tuohon puhelinmyynti-kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hmm, ottaisin minä jos kutsuttaisiin haastatteluun tai saisin työn.
Faktahan on se, että töitä pitää työttömänä oikeasti nykyisin hakea, jos haluaa saada etuuksia.
Toinen fakta on se, että työkkäri voi ja sillä on oikeus pakottaa työnhakija hakemaan esimerkiksi työtä, mitä on tehnyt opiskellessa kesätyönä, jos se vaan on kokoaikainen työ josta saa oikeaa palkkaa. En tunne yhtään työtöntä, joka ei olisi ottanut vastaan työtä, jonka hän saisi. Mieheni työllistyi korkeakoulusta valmistumisen jälkeen työhön mitä oli tehnyt kesätyönä (opistotason työ). Työkkäri kehoitti hakemaan, ja hänet valittiin koska oli usean kesän työkokemus. Nyt hän etsii koulutusta vastaavaa työtä tätä opistotason työtä tehdessä.
Töitä siis täytyy hakea, haastatteluihin mennä, ja ottaa vastaan työ.
Puhelinmyynti ei ole oikeaa työtä. Olen siinä ollut. Firmoissa yritetään kusettaa minkä ehditään, lupaillaan säännöllisiä minimituloja ja joku ansa sieltä löytyy miksi et sitä saa. Kannattaa lukea netistä puhelinmyyjien kokemuksia.
Ap
Totta. Minäkin kerran epätoivoissani hain puhelinmyyjäksi kun ilmoituksessa luvattiin 1000 e pohjapalkka + provikat. Sopimuksesta sitten huomasin että pohjapalkkaa ei saa jos ei tee x verran myyntiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höh ja meille siivousalalle ei saada tekijää millään ja tarve on suuri. Osa ei vastaa edes puhelimeen kun yrittää haastatteluun pyytää! Suurin osa hakijoista on työkkärin osoituksia tietty:/
Olen 54-vuotias työtön nainen. Eipä ole hakemuksiini vastattu koskaan, kun olen siivouspaikkoihin hakenut. Ikäsyrjintääkö?
En minäkään päässyt siivoojaksi ja ikää on 29. Nykyään vaaditaan koulutus hyvin monessa paikassa.
Yrittänyttä ei laiteta. kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuotakin olen yrittänyt kun on neuvottu että niin saa töitä. En saanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minäkään päässyt siivoojaksi ja ikää on 29. Nykyään vaaditaan koulutus hyvin monessa paikassa.
Koulutus löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Outoa, koska siinä on kuitenkin varma palkka (vaikka pieni). Minä olin maisteriksi valmistumisen jälkeen työttömänä ja tein siivoustyötä parisen kuukautta. Vaihdoin kyllä pois kun sain oman alan työn, mutta edelleen olisin tarvittaessa valmis siivoustöihin, jos ei muuta olisi. Opiskellessa siivosin parina kesänä myös. Mulle kelpais siis ainakin, jos oisin työtön ja saisin siivoustyön. :) Ystävälläni tohtorintutkinto ja hänelle kelpasi henkilökohtaisen avustajan työ, kun ei muuta ollut. Nyt hänelläkin oman alan työ. Olen sitä mieltä, että jos palkkaa saa jotain niin kyllä olen valmis tekemään noita hommia, jos työttömyys tulee eteen.
"ompelijoita työllistävä Nokian Neulomo kertoivat keskiviikon A-studiossa, että töitä olisi heti tarjolla, jos tekijöitä löytyisi."
Mitähän vittua?? Minä en päässyt ompelijan koulutuksellani edes haastatteluun!
Noihin halutaan nuoria opiskelijoita. Itse hain moneen otteeseen, en päässyt, silloin kun olin työtön. Minulla on töitä nyt omalta alalta. Paljon helpompi saada. Poika haki, opiskelija 22-vuotta aastatteluun tuli kutsu samantien. Vielä ei tiedetä pääseekö, mutta oli aika lailla lupaavalta kuulostanut. Siinä mielessä hyvä paikka, että kaveri on ollut samassa ja sanonut sen olevan ok. Kaveri on nyt itse vakityössä muualla.
Miten muuten "myyntineuvottelija" voi edes olla työtön? Eihän se ole mikään tutkinto, vaan ammattinimike.