Yle: Hei työtön, miksi et ota työtä vastaan?
http://yle.fi/uutiset/3-9208471
Ylen päivän syyllistämiskampanja.
"Miksi ihmisiä on niin vaikea saada töihin aloille, joilla on paljon sekä avoimia työpaikkoja että työttömiä työnhakijoita? Esimerkiksi myyntineuvottelijoita oli elokuussa 2016 työttömänä 1 111, ja avoimia paikkoja alalla oli 2 779 työpaikkaa, eli 2,5 jokaista työtöntä työnhakijaa kohden."
Eli suomeksi sanottuna, miksi et mene puhelinmyyjäksi ja jännityksellä odota saatko tässä kuussa palkkaa sen verran että sillä maksaa juuri ja juuri kusisen yksiön vuokran ja loppurahat saat sossusta?
Kommentit (72)
eikai puhelinmyyjäksi sentään voi pakottaa? Tiedän monia jotka ovat saaneet suoranaisia traumoja hommasta.
en voi tehdä tollasta puhelinmyyntiä/myyntineuvottelutyötä koska mulla on sosiaalisten tilanteiden pelko.. kuulostaa hullulta mutta pelkään puhelimella virallistenkin asioiden hoitoa yhtä paljon kuin ruttoa. Siitä ei tulisi mitään jos minä joutuisin tollasta työtä tekemään ja eikö noi hommt ole provisiopalkattuja?
Menisin ilomielin töihin jos jostain työpaikan saisi! Paljon hakenut ja kukaan ei viitsi edes vastata takaisin mitään. Alkaa usko loppua eikä edes huvita hakea töitä enää.
Vituttaa kun kuvitellaan, että työpaikka tulisi ovelle koputtelemaan ja kysymään mutta kun ei se ihan noin mene.
Ei ole tarjottu töitä. Olen itse tarjoutunut työkokeiluun, mutta kun ei pääse niihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Hmm, ottaisin minä jos kutsuttaisiin haastatteluun tai saisin työn.
Faktahan on se, että töitä pitää työttömänä oikeasti nykyisin hakea, jos haluaa saada etuuksia.
Toinen fakta on se, että työkkäri voi ja sillä on oikeus pakottaa työnhakija hakemaan esimerkiksi työtä, mitä on tehnyt opiskellessa kesätyönä, jos se vaan on kokoaikainen työ josta saa oikeaa palkkaa. En tunne yhtään työtöntä, joka ei olisi ottanut vastaan työtä, jonka hän saisi. Mieheni työllistyi korkeakoulusta valmistumisen jälkeen työhön mitä oli tehnyt kesätyönä (opistotason työ). Työkkäri kehoitti hakemaan, ja hänet valittiin koska oli usean kesän työkokemus. Nyt hän etsii koulutusta vastaavaa työtä tätä opistotason työtä tehdessä.
Töitä siis täytyy hakea, haastatteluihin mennä, ja ottaa vastaan työ.
Puhelinmyynti ei ole oikeaa työtä. Olen siinä ollut. Firmoissa yritetään kusettaa minkä ehditään, lupaillaan säännöllisiä minimituloja ja joku ansa sieltä löytyy miksi et sitä saa. Kannattaa lukea netistä puhelinmyyjien kokemuksia.
Ap
Veikkaan että suurella osalla ongelma on pikemminkin siinä että työtä ei hakemisesta ja jopa haastatteluista huolimatta tarjota. Paikan tietty saa joku mutta jos hakijoita on 100 niin 99 jää ilman.
Minullekin tulee hakuvahdin kautta rutkasti työpaikkoja haettavaksi, palveluneuvojia, myyntineuvottelijoita, asiakasneuvojia, asiakaskontaktoijia, ajanvaraajia jne. Mukavia nimikkeitä kyllä, yhteinen nimittäjä vaan näillä paikoilla on aika ikävä työnhakijan kannalta: palkkaa ei välttämättä makseta, provisioilla voi näinä aikoina olla haastavaa hankkia elantonsa myymällä puhelimitse tai kauppakeskuksen käytävillä d-vitamiinia, lämpöikkunoita, puhelinliittymiä, sähkösopimuksia..
Ylen toimittaja voisi miettiä, milloin viimeksi on hankkinut ko. tuotteita tai vastaavia, puhelimitse tai Prisman kassojen päädyssä olevilta "myyntineuvottelijoilta" (yhtään väheksymättä työntekijöitä, rankkaa puuhaa, mutta vuokraansa he tuskin työllänsä pystyvät maksamaan ja näinpä suurin osa näyttää olevan ikäluokkaa vanhempiensa luona asuvia).
Joku neropatiksi itseään luuleva aloittelee näitä tytön-juttuja tauotta.
Onko oletus että kaikki tätä lukevat on työttömiä?
Minä olisin mieluusti työtön, mulla vaan on niin työllistävä ala, vaikka sanoisin itseni irti, olisi hommia tarjolla heti huomenna. Harmillista!
Niin ja siinäkin mielessä olisi hienoa olla työtön, kun oma, maksettu asunto ja lapset jo aikuisia.
Tyhmää mollata tahtomattaan työttömiä!
Vierailija kirjoitti:
Eli suomeksi sanottuna, miksi et mene puhelinmyyjäksi ja jännityksellä odota saatko tässä kuussa palkkaa sen verran että sillä maksaa juuri ja juuri kusisen yksiön vuokran ja loppurahat saat sossusta?
Siis EHKÄ saa. Ainakin täälläpäin sossu on ihan witun nihkeä antamaan mitään apua.
t: työtön NOLLAtuloilla, joka vei 50 sivua tositteita, selvityksiä, jne. ja sai hurjat 90€ ja jolla pelkkä vuokrakin on 450€
PS: nykyään olen työssä
Mulle on tarjottu vain kerran, niitä mihin oon hakenu, en ole saanut. Se mitä tarjottiin oli tosi mielenkiintoinen, mutta työmatka 87km suuntaansa. En omista autoa. Bussivuoroja kyseiseen pitäjään kahdesti päivässä, lähin pysäkki 11km päässä työpaikasta ja eka bussi perillä klo 10:20 ja vika pois 13:20. Siinä ei mitenkään saa 8h päivää tehtyä.
Joo, raivostutti tuo juttu, kun ei ollut kommenttikenttää, jossa voisi kertoa, miksi.
Minä en ota työtä vastaan, koska sitä ei ole tarjottu, siitä huolimatta että olen hakenut.
Ryhdyn ilomielin hitsaajaksi, jos se ei haittaa, että en tällä hetkellä osaa hitsata. Olen kuitenkin valmis oppimaan taidon.
Samoin tässä joku kuukausi sitten jommassakummassa iltapäivälehdessä yrittäjä itki, missä kaikki työttömät ovat, kun hän ei saa firmaansa rakennuspuuseppää jolla on viiden vuoden kokemus siitä työstä. Päättäisi nyt ensin, haluaako sen kokeneen rakennuspuusepän, vaiko meidät kaikki työttömät sinne työmaalleen parveilemaan! Jos pääsisin vaikka oppisopimuksella kouluttautumaan rakennuspuusepäksi ja sitten töihin niin että minulla lopulta olisi se viiden vuoden kokemus, niin kyllä se vain kelpaisi!
Siksi, koska en halua sitoutua kurjaan ja stressaavaan hommaan, kun voin saada paremman tarjouksen vaikka jo huomenna. Työnantajat haluavat sitoutuneita tekijöitä, vaikka itse irtisanovatkin työsuhteita mielin määrin. Eivät ymmärrä, että työstä toiseen loikkaaminen ja työpaikkojen kilpailuttaminenkin on nykypäivää. Mä voin tehdä "sihteerin assistentin" hommia, mutta turha luulo, että istun siinä eläkeikään asti.
Vierailija kirjoitti:
Minä olisin mieluusti työtön, mulla vaan on niin työllistävä ala, vaikka sanoisin itseni irti, olisi hommia tarjolla heti huomenna. Harmillista!
Niin ja siinäkin mielessä olisi hienoa olla työtön, kun oma, maksettu asunto ja lapset jo aikuisia.
Eikö sinulla olisi mahdollisuutta tehdä osapäivätöitä? Joku työtön voisi tulla tilallesi tekemään sen lopun osan töistäsi.
Tai voithan vain irtisanoutua työstäsi ja elellä pääomatuloillasi. Eihän työtä mikään pakko ole tehdä, jos saa rahaa muutenkin.
Saanko kysyä, mikä ala on noin työllistävä? Olisiko vastavalmistuneella mahdollisuus saada alalta töitä, vai edellytetäänkö vuosien työkokemus ennen kuin rekrytoidaan?
Täytyy ottaa perheen tilanne huomioon. Omat työajat ja lasten elämä pitää olla soviteltavissa jne. Me olemme myös ihmisiä, työnhakijoinakin. Ei mopolla mahottomia.
Vierailija kirjoitti:
Joo, raivostutti tuo juttu, kun ei ollut kommenttikenttää, jossa voisi kertoa, miksi.
Minä en ota työtä vastaan, koska sitä ei ole tarjottu, siitä huolimatta että olen hakenut.
Ryhdyn ilomielin hitsaajaksi, jos se ei haittaa, että en tällä hetkellä osaa hitsata. Olen kuitenkin valmis oppimaan taidon.
Samoin tässä joku kuukausi sitten jommassakummassa iltapäivälehdessä yrittäjä itki, missä kaikki työttömät ovat, kun hän ei saa firmaansa rakennuspuuseppää jolla on viiden vuoden kokemus siitä työstä. Päättäisi nyt ensin, haluaako sen kokeneen rakennuspuusepän, vaiko meidät kaikki työttömät sinne työmaalleen parveilemaan! Jos pääsisin vaikka oppisopimuksella kouluttautumaan rakennuspuusepäksi ja sitten töihin niin että minulla lopulta olisi se viiden vuoden kokemus, niin kyllä se vain kelpaisi!
Kyllähän tossa oli kommenttikenttä, sai kirjoittaa vaikka 10000 sanaa, eikä tullut ei mahdu enää
Ylen tehtävä on tukea valtiota ja se kyllä näkyy. Työttömien syyllistäminen on tällä hetkellä tärkeimpien asioiden listalla.
Ap
Otanhan minä. Teen keikkaa vuokrafirman listoilla, se on ainoa mitä olen saanut. Teen useampaan paikkaan, mutta niistä jokainen haluaisi minut niinä samoina päivinä ja aikoina töihin. Voin olla vain yhdessä paikassa kerrallaan. Työvuoro saattaa tulla alle puolen tunnin varoitusajalla, se saattaa muuttua villisti, peruuntua tai tuplaantua. Olen hälytysvalmiudessa 24/7 ja joudun usein perumaan sovitut menoni työvuoron yllättäessä. Jos kieltäydyn töistä niin vuoroja ei enää tarjota. Kuitenkin vuoroja on niin vähän, että joudun hakemaan lisäksi soviteltua päivärahaa. Koska en voi arvioida tulojani edes likimain, en voi hakea kelan yleistä asumistukea. Joka kuukausi sama lomakkeentäyttö missä olin ja kauanko, paljonko saan siitä rahaa sitten joskus jotta työkkäri laskee sen sovitellun päivärahan. Pitää odottaa palkkakuitit ja paperit. Välillä niitä ei tule, jolloin joudun soittelemaan puuttuvien lippusten perään ja päivärahan saanti viivästyy. Välillä sekavassa kirjanpidossani on joku omituinen virhen jonka selvittely viivästyttää päivärahan maksua. Välillä palkkaa työvuoroista jää maksamatta, kun 4 tunnin keikka muuttui 8 tunnin keikaksi mutta työnantaja "unohti" ilmoittaa vuokrafirmalle lisätunnit. Joka saatanan kuukausi sama helvetti, olen hulluuden partaalla ja rahaa ei siltikään ole koskaan siinä määrin etten itkisi vuokranmaksupäivän koittaessa.
"Mikset vaan mene töihin, metsään tai poimi vaikka sieniä", haistakaa nyt jo paska.
Siksi, että olen ns omillani tällä hetkellä ja pian aloitan muuntokoulutuksen jonka myötä saan 100% työpaikan...toki minun kandee mennä vaikkapa myyjäksi, sen sijaan että maksan omat elinkustannukset seuraavan 5 kk ajan ja sen jälkeen tulen saamaan 2x parempaa palkkaa kuin perusmyyjä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö sinulla olisi mahdollisuutta tehdä osapäivätöitä? Joku työtön voisi tulla tilallesi tekemään sen lopun osan töistäsi.
Tai voithan vain irtisanoutua työstäsi ja elellä pääomatuloillasi. Eihän työtä mikään pakko ole tehdä, jos saa rahaa muutenkin.
Saanko kysyä, mikä ala on noin työllistävä? Olisiko vastavalmistuneella mahdollisuus saada alalta töitä, vai edellytetäänkö vuosien työkokemus ennen kuin rekrytoidaan?
Olen kysynyt osa-aikatöitä, ei onnistu. Olen it-alan inssi ja kyllä työ vaatii koulutuksen lisäksi muutakin osaamista ja kokemusta. Suoraan koulusta ei rekrytoida. Mulle tuo järjestely olisi helpotus. Pääomatuloja ei sentään ole :) Siitä huolimatta lähiaikoina koittaa päivä, jolloin irtisanoudun. Ei ihmisen tarvitse itseään työllä kiusata, kun on mielinmäärin muutakin mukavampaa tekemistä.
Hmm, ottaisin minä jos kutsuttaisiin haastatteluun tai saisin työn.
Faktahan on se, että töitä pitää työttömänä oikeasti nykyisin hakea, jos haluaa saada etuuksia.
Toinen fakta on se, että työkkäri voi ja sillä on oikeus pakottaa työnhakija hakemaan esimerkiksi työtä, mitä on tehnyt opiskellessa kesätyönä, jos se vaan on kokoaikainen työ josta saa oikeaa palkkaa. En tunne yhtään työtöntä, joka ei olisi ottanut vastaan työtä, jonka hän saisi. Mieheni työllistyi korkeakoulusta valmistumisen jälkeen työhön mitä oli tehnyt kesätyönä (opistotason työ). Työkkäri kehoitti hakemaan, ja hänet valittiin koska oli usean kesän työkokemus. Nyt hän etsii koulutusta vastaavaa työtä tätä opistotason työtä tehdessä.
Töitä siis täytyy hakea, haastatteluihin mennä, ja ottaa vastaan työ.