Yle: Hei työtön, miksi et ota työtä vastaan?
http://yle.fi/uutiset/3-9208471
Ylen päivän syyllistämiskampanja.
"Miksi ihmisiä on niin vaikea saada töihin aloille, joilla on paljon sekä avoimia työpaikkoja että työttömiä työnhakijoita? Esimerkiksi myyntineuvottelijoita oli elokuussa 2016 työttömänä 1 111, ja avoimia paikkoja alalla oli 2 779 työpaikkaa, eli 2,5 jokaista työtöntä työnhakijaa kohden."
Eli suomeksi sanottuna, miksi et mene puhelinmyyjäksi ja jännityksellä odota saatko tässä kuussa palkkaa sen verran että sillä maksaa juuri ja juuri kusisen yksiön vuokran ja loppurahat saat sossusta?
Kommentit (72)
En ota työtä vastaan, koska en suostu alistumaan porvarin orjaksi suurpääoman palvelukseen.
En pitäisi tuota syyllistämisenä, sitäpaitsi sehän on hyvä että annetaan mahdollisuus kertoa miksi ei ota vastaan.
T. ex-pitkäaikaistyötön
vuijrafienat eivät viitsi edes vastata kun hylätty. En ole päässyt haastatteluun vaikka laitan hakemuksia jatkuvasti.
Työkkäristä tarjottiin puhelinmyyntiä finanssialan sijoituksia myymään. Tietysti reippaana olisin voinut perehtyä finanssialaan kotona ja olisin alkanut myymään vaikka pitkäaikaisia sijoituksia yli 80-vuotiaille...
Joku kokoomuslainen tekee näitä aloituksia...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, raivostutti tuo juttu, kun ei ollut kommenttikenttää, jossa voisi kertoa, miksi.
Minä en ota työtä vastaan, koska sitä ei ole tarjottu, siitä huolimatta että olen hakenut.
Ryhdyn ilomielin hitsaajaksi, jos se ei haittaa, että en tällä hetkellä osaa hitsata. Olen kuitenkin valmis oppimaan taidon.
Samoin tässä joku kuukausi sitten jommassakummassa iltapäivälehdessä yrittäjä itki, missä kaikki työttömät ovat, kun hän ei saa firmaansa rakennuspuuseppää jolla on viiden vuoden kokemus siitä työstä. Päättäisi nyt ensin, haluaako sen kokeneen rakennuspuusepän, vaiko meidät kaikki työttömät sinne työmaalleen parveilemaan! Jos pääsisin vaikka oppisopimuksella kouluttautumaan rakennuspuusepäksi ja sitten töihin niin että minulla lopulta olisi se viiden vuoden kokemus, niin kyllä se vain kelpaisi!
Kyllähän tossa oli kommenttikenttä, sai kirjoittaa vaikka 10000 sanaa, eikä tullut ei mahdu enää
Kiitos huomautuksesta, niinpä onkin! Sekoitin toiseen, eilen ilmestyneeseen juttuun. Kävin vastaamassa. Saas nähdä vaikka pääsisin ompelijan oppisopimuskoulutukseen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olisin mieluusti työtön, mulla vaan on niin työllistävä ala, vaikka sanoisin itseni irti, olisi hommia tarjolla heti huomenna. Harmillista!
Niin ja siinäkin mielessä olisi hienoa olla työtön, kun oma, maksettu asunto ja lapset jo aikuisia.
Eikö sinulla olisi mahdollisuutta tehdä osapäivätöitä? Joku työtön voisi tulla tilallesi tekemään sen lopun osan töistäsi.
Tai voithan vain irtisanoutua työstäsi ja elellä pääomatuloillasi. Eihän työtä mikään pakko ole tehdä, jos saa rahaa muutenkin.
Saanko kysyä, mikä ala on noin työllistävä? Olisiko vastavalmistuneella mahdollisuus saada alalta töitä, vai edellytetäänkö vuosien työkokemus ennen kuin rekrytoidaan?
Olen kysynyt osa-aikatöitä, ei onnistu. Olen it-alan inssi ja kyllä työ vaatii koulutuksen lisäksi muutakin osaamista ja kokemusta. Suoraan koulusta ei rekrytoida. Mulle tuo järjestely olisi helpotus. Pääomatuloja ei sentään ole :) Siitä huolimatta lähiaikoina koittaa päivä, jolloin irtisanoudun. Ei ihmisen tarvitse itseään työllä kiusata, kun on mielinmäärin muutakin mukavampaa tekemistä.
Hei, onko duunisi ohjelmointia? Jos, niin millä te koodaatte? Olen nimittäin it-alan työttömiä myös, työkokemusta sellaiset 15 vuotta.
Jos tehtäisiin sellainen diili, että perustan firman, jota käytät privaattina alihankkijanasi. Minä voin tehdä sinulle ne koodinpätkät edullisesti. Samahan se työnantajallesi on, miten ne syntyvät? Käytännössä siis pääset tekemään osapäivätyötä, kun ostat osan työstä minulta!
Ulkoistushan on päivän sana. Ulkoista siis osa työstäsi minulle! Ideaa saa vapaasti käyttää muillakin aloilla.
Kyllä hirvittää kun jään kohta työttömäksi. Kesästä saakka olen seurannut avoimia työpaikkoja ja yksi sellainen paikka on ollut auki, jota pystyin hakemaan koulutukseni puitteissa. Paikka oli tosin sellainen että yksi virka muutettiin toiselle nimelle ja "yllättäen" siihen valittiin henkilö, joka oli sitä työtä tehnyt edelliselläkin virkanimikkeellä.
Rahallisesti toki pärjään ansiosidonnaisella, mutta enemmän hirvittää aukko ansioluettelossa, jos työttömyys venyy, se ei näytä hyvältä työtä hakiessa.
Puolisollani on vakituinen työpaikka, joten paikkakunnan muutos ei tule kyseeseen. Sen vuoksi katselen työpaikkoja työssäkäyntialueelta ja tiedän että voin joutua kulkemaan tulevaisuudessa pitkääkin työmatkaa. Tällä hetkellä työmatkani on kohtuullinen n. 30km/suunta.
Ensimmäisenä ei tekisi mieli ottaa vastaan työtä, joka ei ole omalta alalta, mutta niinhän se on tätä päivää, että se työ on otettava vastaan minkä saa.
Vierailija kirjoitti:
Menisin ilomielin töihin jos jostain työpaikan saisi! Paljon hakenut ja kukaan ei viitsi edes vastata takaisin mitään. Alkaa usko loppua eikä edes huvita hakea töitä enää.
Vituttaa kun kuvitellaan, että työpaikka tulisi ovelle koputtelemaan ja kysymään mutta kun ei se ihan noin mene.
Höh ja meille siivousalalle ei saada tekijää millään ja tarve on suuri. Osa ei vastaa edes puhelimeen kun yrittää haastatteluun pyytää! Suurin osa hakijoista on työkkärin osoituksia tietty:/
No ei kiinnosta vittuakaan joku "myyntityö". :D Se ei ole mitään muuta kuin ihmisten häiritsemistä.
Olin kerran pari päivää puhelinmyyjänä ja sen jälkeen en ole pitänyt kyseistä alaa muuna kuin vitsinä. Idiootit leikkii vitun kovaa bisnesmiestä kun myyvät turhaa rihkamaa ihmisille lehtien kylkiäisinä. Mun mielestä ko ala on ehkä täydellisin esimerkki ajan hengestä, ollaan niin vitun tärkeetä ja isoa peluria vaikka oikeasti leikitään hiekkalaatikolla ja mittaillaan keskenään pippeleitä.
Juu ei kelpaa työ ei. Oon ihan huumorilla ollut työttömyysjaksonsa aikana (3 vuotta) n. 1,5v erilaisissa työkokeilupaikoissa orjapalkalla, aloittanut ja suorittanut sivutoimisesti lukion ja yo-kirjoitukset sekä pistänyt sen yli 200 työhakemusta, joista on jäänyt käteen puolisen tusinaa haastattelua ja nolla työpaikkaa.
Mutta minkäs teet, olenhan laiska ja syrjäytynyt juoppo. Kukapa sitä haluaisi '10e/h palkkaa, kun voi tehdä 9e/päivä palkallakin?
Mulle tarjottiin sitä puhelinmyyntityötä, työnantaja soitti mulle. Kieltäydyin, nyt pelottaa että karenssi rapsahti.
yolo.
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi myyntineuvottelijoita oli elokuussa 2016 työttömänä 1 111, ja avoimia paikkoja alalla oli 2 779 työpaikkaa, eli 2,5 jokaista työtöntä työnhakijaa kohden.
No kyllä minäkin ihmettelen, jos on 2,5-kertaisesti avoimia työpaikkoja saman alan työttömiä kohti. Ei kai jonkun hitsaajan voi odottaa ryhtyvän lehtimyyjäksi, mutta jos on ammatiltaan myyjä, miksi ei hae tai ota myyjän töitä vastaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi myyntineuvottelijoita oli elokuussa 2016 työttömänä 1 111, ja avoimia paikkoja alalla oli 2 779 työpaikkaa, eli 2,5 jokaista työtöntä työnhakijaa kohden.
No kyllä minäkin ihmettelen, jos on 2,5-kertaisesti avoimia työpaikkoja saman alan työttömiä kohti. Ei kai jonkun hitsaajan voi odottaa ryhtyvän lehtimyyjäksi, mutta jos on ammatiltaan myyjä, miksi ei hae tai ota myyjän töitä vastaan?
Koska jos et saa lehtiä myytyä, et saa palkkaa! Käytännössä alussa juuri kukaan ei saa niitä myytyä ellei ole luonnonlahjakkuus. Istut 8h päivässä toimistolla jossa sinua haukkuu niin pomot kuin asiakkaat, luuria tulee jatkuvasti. Ensimmäiset 6kk olet käytännössä palkatta. Jos psyyke kestää saatat sen jälkeen -ehkä- päästä kunnon palkoille, toki vain kuukaudeksi kerrallaan. Jossakin kuussa saatat taas jäädä tyhjänpäälle, jolloin joudut jatkuvasti olemaan varpaillasi.
Puhelinmyynti pitäisi kieltää lailla..niin turhaa paskaa ja kusetusta. Vituttaa niin myyjää kuin asiakastakin.
T: ko.työtä tehnyt
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska jos et saa lehtiä myytyä, et saa palkkaa! Käytännössä alussa juuri kukaan ei saa niitä myytyä ellei ole luonnonlahjakkuus. Istut 8h päivässä toimistolla jossa sinua haukkuu niin pomot kuin asiakkaat, luuria tulee jatkuvasti. Ensimmäiset 6kk olet käytännössä palkatta. Jos psyyke kestää saatat sen jälkeen -ehkä- päästä kunnon palkoille, toki vain kuukaudeksi kerrallaan. Jossakin kuussa saatat taas jäädä tyhjänpäälle, jolloin joudut jatkuvasti olemaan varpaillasi.
Eivät ne kaikki varmaan mitään lehtimyyntityöpaikkoja ole.
Nyt Ylen viisaat toimittajat saa maistaa itse keitoksiaan: Yleltä vähennetään työpaikkoja ja esimerkiksi Akuutti-ohjelman teko lakkautetaan Oulusta- tekivät kuullema niin kustannustehokkaasti ohjelmaa ja niin epäreilua on kun työt loppuu.
No niinpä tässä ollaan nyt samassa veneessä ja tervetuloa Ylen ylenvoivat työttömät: vieläkö vapaaehtoisesti levität propagandaa tahallaan työttömästä....mars sinne metsään nyt...työtä on, mutta palkka uupuu😉
Minulla on niin paljon rahaa säästössä, että en ole akuutisti työn tarpeessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät ne kaikki varmaan mitään lehtimyyntityöpaikkoja ole.
99% tarjottavista myyntityön paikoista on paskalla provikkapalkkauksella ja myyntitavoitteellisella koeajalla. Ei noilla elä kuin harva ja hekin hyvin kitsaasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menisin ilomielin töihin jos jostain työpaikan saisi! Paljon hakenut ja kukaan ei viitsi edes vastata takaisin mitään. Alkaa usko loppua eikä edes huvita hakea töitä enää.
Vituttaa kun kuvitellaan, että työpaikka tulisi ovelle koputtelemaan ja kysymään mutta kun ei se ihan noin mene.
Höh ja meille siivousalalle ei saada tekijää millään ja tarve on suuri. Osa ei vastaa edes puhelimeen kun yrittää haastatteluun pyytää! Suurin osa hakijoista on työkkärin osoituksia tietty:/
Olen 54-vuotias työtön nainen. Eipä ole hakemuksiini vastattu koskaan, kun olen siivouspaikkoihin hakenut. Ikäsyrjintääkö?
Eräs nainen nillitti lehdessä, ettei hänen tarjoamansa työpaikka kelpaa. Se "työ" oli sellainen, että olisi pitänyt myydä mainoksia sen naisen nettisivulle, ja palkan olisi saanut sitten periä niiltä hankkimiltaan mainostajilta.