Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Richsplainig: annetaan tässä neuvoja köyhille.

Vierailija
06.10.2016 |

No lapsilisät kannattaa rahastoida, paljon parempi tuotto kuin pankkitilillä.

Kommentit (266)

Vierailija
161/266 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leffaliput ovat sikahintaisia nykyään, perheellä uppoaa helposti yli satanen leffailtaan. Hanki kotiteatterisetti, se maksaa itsensä takaisin nopeasti, jos olet leffafriikki! Kunnon sohvat, popcorn-kone ja 3d-lasit tuovat aitoa elämystä.

Omistusasuminen tulee halvemmaksi ajan myötä, asunnon käsirahan säästää nopeasti kun pistää palkasta joka kuukausi siivun sivuun.

Vierailija
162/266 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En oikein tiedä, miten näihin suhtautuisin. Luulen, että moni on kirjoittanut viestinsä vitsillä, mutta vinkit ovat minulle käytössä olevia tapoja säästää. En ole köyhä.

Richsplaining on nimenomaan sitä, että rikas antaa köyhille vinkkejä ymmärtämättä mitään köyhien elämästä. Ja tässä ketjussa on kyse richsplainingistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/266 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Plainig??

Tämä. Hanki halpoja harrastuksia, esim. nettipalstan kirjoitusvirheiden vahtimista.

Voi sitä riemua, kun jo kymmenennelle sivulle edenneessä ketjussa ei kukaan muu ole vielä huomannut aloitusotsikon virhettä!

Joo aloittaja tässä, huomasin virheen heti kun olin painanut lähetä-nappia. Kännykällä näpytellessä tulee joskus virheitä. Olen pahoillani. Mutta ketjusta tuli hyvä! 

ap

Vierailija
164/266 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä tämä on jo mainittukin, mutta itse olen huomannut, että kun matkustaa paljon, niin yksityiskone tulee lentoyhtiöiden business-luokassa matkaamista halvemmaksi.

Vierailija
165/266 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaihda vanha bensakäyttöinen auto uuteen hybridiin, säästät bensaa ja vero on alempi, kun on vähäpäästöinen auto!

Tesla esimerkiksi!

Vierailija
166/266 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhän kannattaa ostaa sijoitusasunto! T. Myyntimies Jethro

Vierailija
167/266 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee itse viikottainen kynsihuolto, käy manikyyrissä vain kerran kuukaudessa!

Lopeta kauneushoitoloissa käynti, apteekista ja kosmetologeilta saa laadukkaita ihohoitotuotesarjoja, joiden kokonaiskustannukset kuukaudessa jäävät reilusti alle 100euroon!

Vierailija
168/266 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En oikein tiedä, miten näihin suhtautuisin. Luulen, että moni on kirjoittanut viestinsä vitsillä, mutta vinkit ovat minulle käytössä olevia tapoja säästää. En ole köyhä.

Richsplaining on nimenomaan sitä, että rikas antaa köyhille vinkkejä ymmärtämättä mitään köyhien elämästä. Ja tässä ketjussa on kyse richsplainingistä.

Näin! Harmi, ettei kaikki ole ymmärtäneet ketjua ihan oikein...

Mutta vinkkini: Jos matkustat paljon, niin yksityiskone tulee halvemmaksi kuin lentoyhtiöiden business-luokat, varsinkin jos on perhettä.

Vierailija
169/266 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun nähdäkseni vinkit jakautuvat kolmeen kategoriaan: 1. neuvot, joilla ei ole mitään tekemistä köyhien elämän kanssa (laske uima-altaan lämpötilaa, osta sijoitusasunto, vaihda autosi hybridiin), 2. neuvot, jotka ovat pienituloisilla ennemmin  pakon sanelemia kuin suoranaisia valintoja (peru lehtitilaukset, älä osta erikoiskahveja jne), 3. neuvot, joilla ei isoja rahoja säästellä, kyse on ennemminkin harrastuksesta ja muusta toimeliaisuudesta (tee joulun laatikot itse), mutta joilla voi syyllistää köyhää laiskuudesta. 

Onko oikeaa richsplainingiä vain kategoria 1? Tavallaan sitä on myös 2 ja 3, koska ei tajuta sitä, että köyhä on karsinut jo kaiken kulutuksen minkä inhimillisesti pystyy. 

Vierailija
170/266 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni on köyhä sairauden tai muun elämänhallinnan menetyksen takia.  Jos olisi niin kyvykäs, että poimisi marjat, ompeleisi vaatteensa ja tekisi joululaatikot, olisi pystynyt auttamaan itseään muutenkin, eikä olisikaan köyhä.

Vierailija
171/266 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun nähdäkseni vinkit jakautuvat kolmeen kategoriaan: 1. neuvot, joilla ei ole mitään tekemistä köyhien elämän kanssa (laske uima-altaan lämpötilaa, osta sijoitusasunto, vaihda autosi hybridiin), 2. neuvot, jotka ovat pienituloisilla ennemmin  pakon sanelemia kuin suoranaisia valintoja (peru lehtitilaukset, älä osta erikoiskahveja jne), 3. neuvot, joilla ei isoja rahoja säästellä, kyse on ennemminkin harrastuksesta ja muusta toimeliaisuudesta (tee joulun laatikot itse), mutta joilla voi syyllistää köyhää laiskuudesta. 

Onko oikeaa richsplainingiä vain kategoria 1? Tavallaan sitä on myös 2 ja 3, koska ei tajuta sitä, että köyhä on karsinut jo kaiken kulutuksen minkä inhimillisesti pystyy. 

Monet vinkeistä perustuvat myös sille, että niiden avulla voi kyllä säästää rahaa aikojen saatossa, mutta ne vaativat ison rahallisen panostuksen aluksi. Köyhillä ei ole varaa ostaa 300 euron kenkiä, vaikka ne kestäisivätkin vuosikaudet ja täten tulisivat halvemmaksi kuin monta paria huonolaatuisia kenkiä. Vaikka tilillä olisikin muutama satanen ylimääräistä, ei niitä voi laittaa johonkn kenkäpariin, vaan ne säästetään siltä varalta, että jääkaappi hajoaa. Tavallaan köyhä on siis kierteessä, josta on hankala päästä pois. Pakko käyttää rahaa tavaraan, joka ei kauaa kestä, mutta parempaakaan ei ole varaa ostaa.

Vierailija
172/266 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaa näistä vinkeistä toteuttavat jo varakkaat mutta pihit ihmiset. Esimerkiksi hamstraamalla tarjoustuotteita. Oikeasti köyhällä ei ole rahaa niin paljoa, että voisi ostaa esim. vuoden vessapaperit kerralla.

Vierailija
173/266 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos saat Hyvä joulumieli-keräyksestä 30e lahjakortin ruokakauppaan, osta vaan lanttuja ja porkkanoita ja tee itse laatikot, kuin huippumartat konsanaan.

Minä teen lanttu-, porkkana- ja maksalaatikon aina itse. T. Rapiat 85 000 vuodessa tienaava.

Joistakin näistä kommenteista saa oikeasti aika avuttoman ja tyhmän kuvan ihmisistä. Laatikot on oikeasti tosi helppoa ja halpaa tehdä itse, marjoista saa metsästä hyvää ja halpaa hilloa talven varalle, ja puuron kanssa erinomainen ja halpa ja vielä tosi terveellinenkin aamupala. Ja kelpaa ainakin meille ylemmän keskiluokan/eliitin perheelle.

Sen voisi vielä joku selittää, miksi nämä eivät sovi köyhille?

No koska joulun laatikot maksavat noin vitosen. Jouluna säästää paljon enemmän jos ostaa appiukolle vain valkokultaisen Rolexin.

Ok, ei siis oikeasti puhutakaan köyhistä. Jos vitonen on niin pikkuraha, ettei sitä tarvitse säästää. Tämä on ehkä meidän hyväosaisten vaikea tajuta, koska minä kyllä kaupassa vertaan niitä vitosenkin hintoja. Ja en joulupöydässä kehtaisi laittaa einestä pöytään muutenkaan, ei valmisruoka ole juhlaruokaa.

Vierailija
174/266 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta vinkkini: Jos matkustat paljon, niin yksityiskone tulee halvemmaksi kuin lentoyhtiöiden business-luokat, varsinkin jos on perhettä.

Suurimmassa osassa kommentteja pilkataan ilmiötä, jota ei ole. Ei kukaan rikas antaisi tuota neuvoa. Ne todelliset neuvot ovat niitä, että osta kauden kasviksia, silloin kun ne ovat halpoja, esim porkkanoita, kaalia, perunaa jne saa erittäin halvalla, samoin hedelmiä, kun seuraa satokautta. Tällöin ruokalasku putoaa selvästi, ja kasvispainotteinen ruokavalio on terveellisempi muutenkin. Toki proteiiniakin täytyy ruokavaliossa olla, mutta esim kananmuna on erittäin monipuolinen ja edullinen ravinnonlähde.

Ja näiden neuvojen antaminen on joidenkin mielestä väärin, ja sitä otsikon mukaista toimintaa. Vaikka itse kyllä tunnen pienituloisia, joilta kyllä onnistuu järkevä elämä itse tehtyjen ruokien, marjojen ja vaikka sen kalastuksenkin avulla.

Vierailija
175/266 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tee itse viikottainen kynsihuolto, käy manikyyrissä vain kerran kuukaudessa!

Lopeta kauneushoitoloissa käynti, apteekista ja kosmetologeilta saa laadukkaita ihohoitotuotesarjoja, joiden kokonaiskustannukset kuukaudessa jäävät reilusti alle 100euroon!

Totta, myös OPI:a ja Essietä saa nykyisin myös marketeista, ihan samaa, mitä ammattilaisetkin käyttää.

Vierailija
176/266 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurimmassa osassa kommentteja pilkataan ilmiötä, jota ei ole. Ei kukaan rikas antaisi tuota neuvoa. Ne todelliset neuvot ovat niitä, että osta kauden kasviksia, silloin kun ne ovat halpoja, esim porkkanoita, kaalia, perunaa jne saa erittäin halvalla, samoin hedelmiä, kun seuraa satokautta. Tällöin ruokalasku putoaa selvästi, ja kasvispainotteinen ruokavalio on terveellisempi muutenkin. Toki proteiiniakin täytyy ruokavaliossa olla, mutta esim kananmuna on erittäin monipuolinen ja edullinen ravinnonlähde.

Ja näiden neuvojen antaminen on joidenkin mielestä väärin, ja sitä otsikon mukaista toimintaa. Vaikka itse kyllä tunnen pienituloisia, joilta kyllä onnistuu järkevä elämä itse tehtyjen ruokien, marjojen ja vaikka sen kalastuksenkin avulla.

Varmaan osalla näistä neuvoista on ihan ok pohja mutta kyllä se kyrsii, kun ne tulevat sellaiselta, jonka itse ei tarvitse niitä noudattaa. Usein rikkailla ei ole lisäksi mitään hajua siitä, kuinka paljon aikaa menee, jos tekee kaiken itse. Esim. viljele itse vihanneksia, laita kaikki ruuat itse,  poimi koko vuoden tarpeeksi marjoja  ja sieniä, tee pieniä siivoustöitä, myy tavaraa kirppiksellä, selaa halpoja käytettyjä juttuja tori.fistä, opettele korjaamaan pyöräsi itse, ravaa kaupoissa vertailemassa peruselintarvikkeiden hintoja, kilpailuta kaikki mitä ostat, urheile aina säännöllisesti jotta pysyt terveenä, muista ylläpitää sosiaalisia suhteita koska ilman ystäviä olet vielä pahemmassa ahdingossa hädän hetkellä JA käy töissä 40 tuntia viikossa.

Vierailija
177/266 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keräsin muutamia rahaa säästäviä sisustusvinkkejä:

Korvaa halvat ikean kalusteet klassisilla tammisilla tai pyökkisillä huonekaluilla, jotka vain kaunistuvat ajan patinoidessa niitä

Teetä verhot valmisverhojen sijaan. Saat niistä heti mieleisesi pituiset

Villamatot hylkivät likaa. Ostamalla neutraalin värisen villamaton saat siitä helposti omannäköisen sävyttämällä

Tee itse kauden koristeet keräämällä metsästä kauniita oksia tai käpyjä ja päällystä ne lehtikullalla. Voit askarrella näistä myös persoonallisia lamppuja.

Etsi antiikkihuonekaluja kirpputoreilta, voit maalata ne mieleiseksesi tai restauroida ne

Säästä metsäsi harvennushakkuiden yhteydessä aina muutamia sopivia joulukuusia, niin sinun ei tarvitse ostaa niitä kalliilla kaupungista

Vierailija
178/266 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä käy joka päivä erikoiskahveilla.  Niistä kertyy yllättävän iso summa kuukaudessa.  (Tämäkin oli erään aikakauslehden säästövinkeissä.)

En juo erikoiskahveja koska ovat niin kalliita mutta köyhänä opiskelijana juon kahvia. En polta, en juo, en käy baareissa tai ravintoloissa. Yliopistolla kahvittelu piristää ja voin hetken pitää taukoa opiskelusta. En ole uskaltanut laskea paljonko kahviin kuluu rahaa vuodessa mutta se on suunnilleen ainoa paheeni mutta jota ilman elämä olisi ankeaa.

Huomaatteko, heti kun köyhä myöntää yhden ja ainoan paheensa, niin miinuspeukkua ja paheksuntaa satelee. Lopeta se kahvinjuonti senkin tuhlari ja juo vettä!

Ei ne kymmenet alapeukut johdu mistään paheista.

Vierailija
179/266 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa hakea itämaiset matot paikan päältä itse, ei tule toimituskuluja liikkeestä tilatessa. Yksityiskoneella pääsee niin nopeasti esim. Tunisiaan hakemaan mattoa ettei tarvitse odotella liikkeiden toimitusaikoja.

Paikan päältä voi vuokrata auton niin aikaakaan ei kulu ja säästää oman autonkuljettajan palkassa.

Vierailija
180/266 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, tämä ketju alkoi sarkasmina siitä poimi köyhä puolukoita, joissa oli linkattuna artikkeli richplainingista.

Aloittaja aivan ilmeisen sarkastisesti pyysi näitä richplaining -tyyppisiä kommentteja, joista nyt tietty hyödyllisimpiä ovat noi poimi puolukoita, älä tilaa lehtiä ja värjää itse hiuksesi.

Sitten on se Me Naiset -kategoria, joka neuvoo jättämään päivittäisen Lattet vain yhteen ja näin säästämään viikkotasolla pitkän penni. Nämä ovat niitä oikein tyypillisiä richplaining -neuvoja. Älyttömyydessään huvittavia.

Tässä ketjussa ihan tarkoituksella vedettiin juttu överiksi ja siksi tästä tuli niin hauska - kunnes tosikot tulivat nillittämään, ettei köyhällä ole ihan oikeesti mitään uima-allasta jossa voi kasvattaa perunoita. Suurin osa tajusi aloituksen sarkasmin ja lähti vääntämään siitä juttua, osa ei.

Tämä ketju ei mielestäni missään nimessä ole aloitettu eikä jatkettu pilkkaamaan köyhiä, vaan täysin päinvastoin: pilkkaamaan niitä täysin todellisuudesta vieraantuneita toimittajia ja ihmisiä, joiden loistovinkit ovat lattesta säästäminen ja laadukkaisen kenkein ja käsilaukkujen ostaminen. Asiat joihin köyhällä ei edes lähtökohtaisesti ole varaa eikä mahdollisuutta.

Tsemppiä ja myötätunto kaikille taloutensa kanssa murehtiville, itsekin ns. keskituloisena ihan todellisuudessa teen joululaatikot itse, juoksen tarjousten perässä, en kiso lattea ja teen joululaatikot itse + käyn marjassa ja murehdin välillä raha-asioita (onneksi vain välillä).

Tämä ketju oli vitsi ja pilkka oli suunnattu ihan muualle kuin köyhiin.

En ole ap, mutta ymmärsin pointin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä viisi