Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Richsplainig: annetaan tässä neuvoja köyhille.

Vierailija
06.10.2016 |

No lapsilisät kannattaa rahastoida, paljon parempi tuotto kuin pankkitilillä.

Kommentit (266)

Vierailija
181/266 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En oikein tiedä, miten näihin suhtautuisin. Luulen, että moni on kirjoittanut viestinsä vitsillä, mutta vinkit ovat minulle käytössä olevia tapoja säästää. En ole köyhä.

Richsplaining on nimenomaan sitä, että rikas antaa köyhille vinkkejä ymmärtämättä mitään köyhien elämästä. Ja tässä ketjussa on kyse richsplainingistä.

Näin! Harmi, ettei kaikki ole ymmärtäneet ketjua ihan oikein...

Mutta vinkkini: Jos matkustat paljon, niin yksityiskone tulee halvemmaksi kuin lentoyhtiöiden business-luokat, varsinkin jos on perhettä.

Suurimmassa osassa kommentteja pilkataan ilmiötä, jota ei ole. Ei kukaan rikas antaisi tuota neuvoa. Ne todelliset neuvot ovat niitä, että osta kauden kasviksia, silloin kun ne ovat halpoja, esim porkkanoita, kaalia, perunaa jne saa erittäin halvalla, samoin hedelmiä, kun seuraa satokautta. Tällöin ruokalasku putoaa selvästi, ja kasvispainotteinen ruokavalio on terveellisempi muutenkin. Toki proteiiniakin täytyy ruokavaliossa olla, mutta esim kananmuna on erittäin monipuolinen ja edullinen ravinnonlähde.

Ja näiden neuvojen antaminen on joidenkin mielestä väärin, ja sitä otsikon mukaista toimintaa. Vaikka itse kyllä tunnen pienituloisia, joilta kyllä onnistuu järkevä elämä itse tehtyjen ruokien, marjojen ja vaikka sen kalastuksenkin avulla.

Niin, tämä ketju alkoi sarkasmina siitä poimi köyhä puolukoita, joissa oli linkattuna artikkeli richplainingista.

Aloittaja aivan ilmeisen sarkastisesti pyysi näitä richplaining -tyyppisiä kommentteja, joista nyt tietty hyödyllisimpiä ovat noi poimi puolukoita, älä tilaa lehtiä ja värjää itse hiuksesi.

Sitten on se Me Naiset -kategoria, joka neuvoo jättämään päivittäisen Lattet vain yhteen ja näin säästämään viikkotasolla pitkän penni. Nämä ovat niitä oikein tyypillisiä richplaining -neuvoja. Älyttömyydessään huvittavia.

Tässä ketjussa ihan tarkoituksella vedettiin juttu överiksi ja siksi tästä tuli niin hauska - kunnes tosikot tulivat nillittämään, ettei köyhällä ole ihan oikeesti mitään uima-allasta jossa voi kasvattaa perunoita. Suurin osa tajusi aloituksen sarkasmin ja lähti vääntämään siitä juttua, osa ei.

Tämä ketju ei mielestäni missään nimessä ole aloitettu eikä jatkettu pilkkaamaan köyhiä, vaan täysin päinvastoin: pilkkaamaan niitä täysin todellisuudesta vieraantuneita toimittajia ja ihmisiä, joiden loistovinkit ovat lattesta säästäminen ja laadukkaisen kenkein ja käsilaukkujen ostaminen. Asiat joihin köyhällä ei edes lähtökohtaisesti ole varaa eikä mahdollisuutta.

Tsemppiä ja myötätunto kaikille taloutensa kanssa murehtiville, itsekin ns. keskituloisena ihan todellisuudessa teen joululaatikot itse, juoksen tarjousten perässä, en kiso lattea ja teen joululaatikot itse + käyn marjassa ja murehdin välillä raha-asioita (onneksi vain välillä).

Tämä ketju oli vitsi ja pilkka oli suunnattu ihan muualle kuin köyhiin.

En ole ap, mutta ymmärsin pointin.

En minä kyllä pilkkaa rikkaitakaan, itse asiassa en pilkkaa ketään keksiessäni tähän ketjuun vitsejä, enimmäkseen rinnastamalla toisiinsa liittymättömiä asioita.

Porkkana- tai lanttulaatikon tekemisellä itse jouluksi ei muuten ole paljoakaan tekemistä säästämisen kanssa, ne juurekset maksavat multaisinakin melkein saman kuin valmiit laatikot, niissä ei pääse minkäänlaisille tuntipalkoille, ja sokkomaistamisessa ero itse tehtyyn on pikemminkin teollisen tuotteen eduksi.

Kyse on enemmän elämänhallinnasta, ihminen on onnellinen silloin, kun hän osaa tehdä oikeasti jotain näkyvää. Useat ovat onnellisia silloin, kun tekevät joulun itse. Kyse on aitouden hakemisesta, ei siitä miltä joku laatikko tai lipeäkala itse asiassa maistuu.

Marjojen ja sienten poiminnallakin on enemmän merkitystä elämänhallinnan kuin säästämisen tai tienaamisen kanssa.

Vein Suomessa käymässä olevan japanilaisen työtuttavan metsään sienestämään. Vaikutti olevan suurempi elämys kuin mikään mitä oli täällä nähnyt. Tavallinen risukkoinen metsä, soinen lammenranta ja tuore hirvenpapanakasa.

Vierailija
182/266 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jätä päivittäiset soijalattet ostamatta ja vähennä töiden jälkeistä shampanjabaarissa notkumista - satsaa sen sijaan näppärään espressokeittimeen ja maidonvaahdottimeen ja osta shampanjat Alkosta, säästät pitkän pennin!

Shampanja... :D Kuule varakas, siihen tulee kaksi p-kirjainta eli kirjoitetaan shamppanja.

terv. köyhä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/266 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jätä päivittäiset soijalattet ostamatta ja vähennä töiden jälkeistä shampanjabaarissa notkumista - satsaa sen sijaan näppärään espressokeittimeen ja maidonvaahdottimeen ja osta shampanjat Alkosta, säästät pitkän pennin!

Shampanja... :D Kuule varakas, siihen tulee kaksi p-kirjainta eli kirjoitetaan shamppanja.

terv. köyhä

Ei vaan samppanja. Kaikki hyvät kuohuvat juomat eivät kuitenkaan tule vain Champagnen maakunnasta. Kelvollista cavaa tai proseccoa saa jo 15 eurolla. Niitä voi juoda vaikka läpi aterian ja jättää laadukaat samppanjat erikoishetkiin.

Vierailija
184/266 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalliit kenkäsi eivät kulu niin nopeasti, kun ajelet kaikki lyhyetkin matkat autolla.

Kosmetiikan market-tuotteet tulevat pidemmän päälle kalliiksi, sillä niiden takia joudut menemään parin vuoden kuluttua plastiikkakirurgille kasvojen kohotukseen. Siispä panostamalla laatukosmetiikkaan säästät!

Vierailija
185/266 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

terv. köyhä

Ei vaan samppanja. Kaikki hyvät kuohuvat juomat eivät kuitenkaan tule vain Champagnen maakunnasta. Kelvollista cavaa tai proseccoa saa jo 15 eurolla. Niitä voi juoda vaikka läpi aterian ja jättää laadukaat samppanjat erikoishetkiin.

Niin miksi samppanjaa sitten ei voisi juoda läpi koko aterian, ja jättää ikääntyneemmät vuosikertasamppanjat erikoishetkiin?

Vierailija
186/266 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hulluille päiville shoppailemaan! Köyhän ei kannata ostaa halpaa!

Vierailija
187/266 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos saat Hyvä joulumieli-keräyksestä 30e lahjakortin ruokakauppaan, osta vaan lanttuja ja porkkanoita ja tee itse laatikot, kuin huippumartat konsanaan.

Minä teen lanttu-, porkkana- ja maksalaatikon aina itse. T. Rapiat 85 000 vuodessa tienaava.

Joistakin näistä kommenteista saa oikeasti aika avuttoman ja tyhmän kuvan ihmisistä. Laatikot on oikeasti tosi helppoa ja halpaa tehdä itse, marjoista saa metsästä hyvää ja halpaa hilloa talven varalle, ja puuron kanssa erinomainen ja halpa ja vielä tosi terveellinenkin aamupala. Ja kelpaa ainakin meille ylemmän keskiluokan/eliitin perheelle.

Sen voisi vielä joku selittää, miksi nämä eivät sovi köyhille?

No koska joulun laatikot maksavat noin vitosen. Jouluna säästää paljon enemmän jos ostaa appiukolle vain valkokultaisen Rolexin.

Ok, ei siis oikeasti puhutakaan köyhistä. Jos vitonen on niin pikkuraha, ettei sitä tarvitse säästää. Tämä on ehkä meidän hyväosaisten vaikea tajuta, koska minä kyllä kaupassa vertaan niitä vitosenkin hintoja. Ja en joulupöydässä kehtaisi laittaa einestä pöytään muutenkaan, ei valmisruoka ole juhlaruokaa.

Jos laatikot maksavat viitosen, ja tarvikkeet niihin kaksi ja puoli euroa, et sinä säästä viitosta tehdessäsi ne itse. Muita syitä laatikoiden tekemiseen sinulla kyllä saattaa olla, ja ihan kiva niin.

Vierailija
188/266 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyysin Audi-tehdasta jättämään omista autoistani pois vilkun valmistamisvaiheessa: säästö 2000 € / auto.

Vierailija
189/266 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen opiskelija, ja mulla jää vuokran, sähkölaskun ja vesilaskun jälkeen 105 euroa kuussa ruokaan, puhelinlaskuun ja bussikorttiin. En saa tukea vanhemmiltani, eikä minulla ole mitään säästöjä. Opiskelukaverini vanhemmat maksavat hänen vuokransa ja ostavat kerran viikossa kaapin täyteen hyvää ruokaa. Hänen vanhempansa maksavat hänet joka talvi Thaimaahan kahdeksi viikoksi.

Hänen vinkkinsä minulle: "sun kannattaisi sijoittaa opintotukesi. Laitat vaikka vaan pari tonnia vuodessa sijoituksiin".

Minä: "Mulla menee koko opintotuki ihan peruselämiseen ja olen usein hyvin nälissäni"

Kaveri: "Mä olen sijoittanut lahjaksi saamani rahatkin. kymppitonni vuodessa poikii aika pian hyvää tuottoa."

Minä: "ei mulla ole mitään säästöjä, koska en ole ikinä saanut lahjaksi rahaa tai mitään arvokasta."

Että siitä vaan kymppitonni vuodessa sijoituksiin. Kaikillahan nyt edes rupuinen kymppitonni löytyy.

(Minkä takia tämä ihminen saa nostaa opintotukea, kun ei tarvitse sitä lainkaan...)

Opiskeluajoiltani vastaavanlainen juttu: tuttuni ihmetteli, miksi minun täytyy kitua Hoasin solukämpässä, miksei isäni osta minulle omaa kämppää Helsingistä. Hänen isänsä oli ostanut tyttärelleen 100 neliön kämpän Temppeliaukiolta kun tytär ei enää tullut äitipuolensa kanssa toimeen tai päinvastoin.

Vierailija
190/266 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun et tarvitse omaa suihkukonettasi, vuokraa sitä tarvitsijoille.

Myy oma ylellisyysluokan bisnesjettisi eteenpäin, voitolla luonnollisesti. Mutta tämä taisi olla sanomattakin selvää. Oman suihkukoneen lentokelpoisena ylläpitäminen jatkuvine huoltotöineen ja laitevaihtoineen saattaa tehdä talouteesi pienen loven. Siitä syystä vuokraa oma privajetti sitä tarvitessasi. Tällä tavoin myös varmistat sen, että saat nauttia säännöllisesti eri tyyleillä sisustetuista matkustamoista. 

Vierailija
191/266 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osaa näistä vinkeistä toteuttavat jo varakkaat mutta pihit ihmiset. Esimerkiksi hamstraamalla tarjoustuotteita. Oikeasti köyhällä ei ole rahaa niin paljoa, että voisi ostaa esim. vuoden vessapaperit kerralla.

Paskanna harvemmin, pelkkää säästöä.

Vierailija
192/266 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syökää kakkua, jos ei ole varaa leipään!

Leivoksia.

Vierailija
193/266 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita leivinuunissa pitkään haudutettavia uuniruokia! Myös halvemmat lihat ja juurekset käyvät ja omat puuthan ovat käytännössä ilmaisia.

Vierailija
194/266 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Porkkana- tai lanttulaatikon tekemisellä itse jouluksi ei muuten ole paljoakaan tekemistä säästämisen kanssa, ne juurekset maksavat multaisinakin melkein saman kuin valmiit laatikot, niissä ei pääse minkäänlaisille tuntipalkoille, ja sokkomaistamisessa ero itse tehtyyn on pikemminkin teollisen tuotteen eduksi.

Kyse on enemmän elämänhallinnasta, ihminen on onnellinen silloin, kun hän osaa tehdä oikeasti jotain näkyvää. Useat ovat onnellisia silloin, kun tekevät joulun itse. Kyse on aitouden hakemisesta, ei siitä miltä joku laatikko tai lipeäkala itse asiassa maistuu.

Marjojen ja sienten poiminnallakin on enemmän merkitystä elämänhallinnan kuin säästämisen tai tienaamisen kanssa.

Luulen ymmärtäväni, mitä ajat takaa, mutten voi olla täysin samaa mieltä. Jos kerran tiedät, ettei marjojen ja sienien poimiminen tai lanttulaatikon teko ole useinkaan rahallisesti tuottavaa, mutta kehotat köyhän niin tekemään osoittaakseen elämänhallinnan kykynsä, kohtelet häntä silloin hieman alentuvasti. Olet määritellyt ne rajat, joilla toisen ihmisen täytyy todistaa ihmisarvonsa.

Kuitenkaan kaikki eivät tuollaisesta puuhastelusta piittaa. Jollekin köyhälle ja työttömälle kirjojen lukeminen tai valokuvien editointi tietokoneella ovat ne asiat, jotka pitävät hänet järjissään ja saavat kokemaan elämänhallinnan tunteita. Koska nämä kyseiset asiat eivät kuitenkaan ole sellaisia, joilla voisi tienata kuten teoreettisesti (vaikka harvoin konkreettisesti) marjojen poiminnalla, niitä ei pidetä arvossa.

Minusta on väärin, että työttömän ja köyhän pitää todistaa arvonsa. Kukaan ei aseta samanlaisia vaatimuksia muille. Rikas ihminen saa porsastella ja lojua sohvallaan, mutta juuri kukaan ei vaadi häneltä elämänhallintaa sieniretken muodossa.

Vierailija
195/266 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain opiskeluaikana ihan oikeasti tällaisen neuvon "kaverilta": kannattaa sijoittaa opintolaina ja pistää opintotuki suoraan asp-tilille. Tämä sama tyyppi vielä kehuskeli sillä, miten kuuden vuoden opintojen päätteeksi tilillä olikin jo mukava pesämuna, eikä tarvinnut tehdä mitään muuta kuin vähän suunnitella rahankäyttöään!

Vierailija
196/266 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En oikein tiedä, miten näihin suhtautuisin. Luulen, että moni on kirjoittanut viestinsä vitsillä, mutta vinkit ovat minulle käytössä olevia tapoja säästää. En ole köyhä.

Richsplaining on nimenomaan sitä, että rikas antaa köyhille vinkkejä ymmärtämättä mitään köyhien elämästä. Ja tässä ketjussa on kyse richsplainingistä.

Näin! Harmi, ettei kaikki ole ymmärtäneet ketjua ihan oikein...

Mutta vinkkini: Jos matkustat paljon, niin yksityiskone tulee halvemmaksi kuin lentoyhtiöiden business-luokat, varsinkin jos on perhettä.

Suurimmassa osassa kommentteja pilkataan ilmiötä, jota ei ole. Ei kukaan rikas antaisi tuota neuvoa. Ne todelliset neuvot ovat niitä, että osta kauden kasviksia, silloin kun ne ovat halpoja, esim porkkanoita, kaalia, perunaa jne saa erittäin halvalla, samoin hedelmiä, kun seuraa satokautta. Tällöin ruokalasku putoaa selvästi, ja kasvispainotteinen ruokavalio on terveellisempi muutenkin. Toki proteiiniakin täytyy ruokavaliossa olla, mutta esim kananmuna on erittäin monipuolinen ja edullinen ravinnonlähde.

Ja näiden neuvojen antaminen on joidenkin mielestä väärin, ja sitä otsikon mukaista toimintaa. Vaikka itse kyllä tunnen pienituloisia, joilta kyllä onnistuu järkevä elämä itse tehtyjen ruokien, marjojen ja vaikka sen kalastuksenkin avulla.

Niin, tämä ketju alkoi sarkasmina siitä poimi köyhä puolukoita, joissa oli linkattuna artikkeli richplainingista.

Aloittaja aivan ilmeisen sarkastisesti pyysi näitä richplaining -tyyppisiä kommentteja, joista nyt tietty hyödyllisimpiä ovat noi poimi puolukoita, älä tilaa lehtiä ja värjää itse hiuksesi.

Sitten on se Me Naiset -kategoria, joka neuvoo jättämään päivittäisen Lattet vain yhteen ja näin säästämään viikkotasolla pitkän penni. Nämä ovat niitä oikein tyypillisiä richplaining -neuvoja. Älyttömyydessään huvittavia.

Tässä ketjussa ihan tarkoituksella vedettiin juttu överiksi ja siksi tästä tuli niin hauska - kunnes tosikot tulivat nillittämään, ettei köyhällä ole ihan oikeesti mitään uima-allasta jossa voi kasvattaa perunoita. Suurin osa tajusi aloituksen sarkasmin ja lähti vääntämään siitä juttua, osa ei.

Tämä ketju ei mielestäni missään nimessä ole aloitettu eikä jatkettu pilkkaamaan köyhiä, vaan täysin päinvastoin: pilkkaamaan niitä täysin todellisuudesta vieraantuneita toimittajia ja ihmisiä, joiden loistovinkit ovat lattesta säästäminen ja laadukkaisen kenkein ja käsilaukkujen ostaminen. Asiat joihin köyhällä ei edes lähtökohtaisesti ole varaa eikä mahdollisuutta.

Tsemppiä ja myötätunto kaikille taloutensa kanssa murehtiville, itsekin ns. keskituloisena ihan todellisuudessa teen joululaatikot itse, juoksen tarjousten perässä, en kiso lattea ja teen joululaatikot itse + käyn marjassa ja murehdin välillä raha-asioita (onneksi vain välillä).

Tämä ketju oli vitsi ja pilkka oli suunnattu ihan muualle kuin köyhiin.

En ole ap, mutta ymmärsin pointin.

Ap tässä. Kiitos hienosta viestistäsi. Aloitus oli nimenomaan sarkastinen.

Esimerkiksi fb:n ryhmä, jossa opetettiin köyhiä syömään terveellisesti muutamalla eurolla per päivä oli suorastaan absurdi! Tottakai jokainen voi pari viikkoa järsiä vaikka lanttua, mutta jaksaako kukaan kuukaudesta ja vuodesta toiseen? Köyhyys vaikuttaa niin moneen muuhunkin asiaan kuin pelkkään syömiseen. Seuraavaksi nämä köyhien opettajat voisi malliksi olla vaikka käymättä hammaslääkärillä viiteen vuoteen tai ostaa kaikki vaatteensa kirpputorilta kympin kuukausibudjetilla.

Mukavaa viikonloppua kaikille!

Vierailija
197/266 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luulen ymmärtäväni, mitä ajat takaa, mutten voi olla täysin samaa mieltä. Jos kerran tiedät, ettei marjojen ja sienien poimiminen tai lanttulaatikon teko ole useinkaan rahallisesti tuottavaa, mutta kehotat köyhän niin tekemään osoittaakseen elämänhallinnan kykynsä, kohtelet häntä silloin hieman alentuvasti. Olet määritellyt ne rajat, joilla toisen ihmisen täytyy todistaa ihmisarvonsa.

Kuitenkaan kaikki eivät tuollaisesta puuhastelusta piittaa. Jollekin köyhälle ja työttömälle kirjojen lukeminen tai valokuvien editointi tietokoneella ovat ne asiat, jotka pitävät hänet järjissään ja saavat kokemaan elämänhallinnan tunteita. Koska nämä kyseiset asiat eivät kuitenkaan ole sellaisia, joilla voisi tienata kuten teoreettisesti (vaikka harvoin konkreettisesti) marjojen poiminnalla, niitä ei pidetä arvossa.

Minusta on väärin, että työttömän ja köyhän pitää todistaa arvonsa. Kukaan ei aseta samanlaisia vaatimuksia muille. Rikas ihminen saa porsastella ja lojua sohvallaan, mutta juuri kukaan ei vaadi häneltä elämänhallintaa sieniretken muodossa.

Hei, minä en käske ketään poimimaan sieniä tai marjoja, enkä ole väittänyt että se parantaa kenenkään ihmisarvoa! Se, että luonnossa liikkuminen, ja jos sille tarvitsee jonkun perusteen, marjojen ja sienten poimiminen, on terveellistä ihmiselle, koskee yhtä hyvin köyhempiä kuin rikkaampia. Jos joku sohvalla makaava, kuka tahansa, köyhempi tai rikkaampi, tulisi kysymään mitähän tässä tekisi, voisin antaa ihan saman neuvon, että voisit piristyä, jos lähtisit ulos.

Jos rikas ihminen "porsastelee", itselleen hän siinä vahinkoa tekee, samoin kuin "porsasteleva" köyhä. Ihmisarvon kanssa ei kummankaan krapulalla ole mitään tekemistä.

Vierailija
198/266 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osaa näistä vinkeistä toteuttavat jo varakkaat mutta pihit ihmiset. Esimerkiksi hamstraamalla tarjoustuotteita. Oikeasti köyhällä ei ole rahaa niin paljoa, että voisi ostaa esim. vuoden vessapaperit kerralla.

Paskanna harvemmin, pelkkää säästöä.

Tuosta olen täysin eri mieltä. Runsaasti pelkkää paskaa tuottamalla on taide- ja viihdealoilla pärjätty kaikkina aikoina.

Vierailija
199/266 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Konmarita eli heitä kaikki josta et tykkää roskiin, aina voi ostaa uutta tilalle jos tartteekin.

Vierailija
200/266 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta sijoitusasunto Kalliosta tai muulta hipsterialueelta. Saat vuokratuoton ja asuntojen hintojen nousu on taattu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi neljä