Richsplainig: annetaan tässä neuvoja köyhille.
No lapsilisät kannattaa rahastoida, paljon parempi tuotto kuin pankkitilillä.
Kommentit (266)
Jos oikein akuutti rahapula iskee, kannattaa pyytää Hagelstamin ja Sothebyn edustajat arvioimaan takkahuoneen Picasson veistokset ja uima-allas-spa-osaston van Goghin maalaukset mahdollista myyntiä varten, että pärjää loppukuun.
Jos oikein paha tilanne iskee, voi myös tyhjentää vierastalon kassakaapin käteiset maitokaupassa käymistä varten.
Kilpailuta asuntolainasi. Saatat saada alhaisemman marginaalin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katsele kerjäläisiä bemarin ikkunasta, ja mieti samalla miten onnekas itse olet, rikas länsimaalainen ihminen.
Katso tippapulloa pääsi vieressä ambulanssimersun takaosassa, ja mieti samalla miten onnekas itse olet, rikas länsimainen ihminen.
Eikä sinun itse tarvitse olla rikas, kun ambulanssi hakee ihan kaikki samanarvoisesti. Lasku tulee perästä, ja vaikka et pystyisi sitä koskaan maksamaan, ambulanssi hakee sinut seuraavallakin kerralla ja vie yliopistosairaalan teho-osastolle.
Kuinka kauan, on eri asia, kun jostakin syystä Irakissa asti on saatu päähänsä, että nuoret terveet miehenmöllit lähtevät tänne oleilemaan tuon saman kohtelun toivossa. Muslimiukkoja on muutama sata miljoonaa meitä n. viittä miljoonaa vastaan.
Saat hyväpalkkaisen ja mieluisan työn, kun panostat hakemukseen! Kyllä tekevälle töitä riittää!
Osa näistä on oikeasti hyviä säästövinkkejä, osa taas vittuilua... Sääli että moniin oikesti hyviin säästövinkkeihin suhtaudutaan vähättelevästi. T. eräs pienipalkkainen, kuka ei koskaan ole ollut rahaongelmissa, toisin kuin joka toinen perheenjäsen ympärillä
Karsi ulkomaanmatkoja vain kahteen kertaan vuodessa ja osta naudan sisäfileen sijasta esimerkiksi luomukanaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos saat Hyvä joulumieli-keräyksestä 30e lahjakortin ruokakauppaan, osta vaan lanttuja ja porkkanoita ja tee itse laatikot, kuin huippumartat konsanaan.
Minä teen lanttu-, porkkana- ja maksalaatikon aina itse. T. Rapiat 85 000 vuodessa tienaava.
Joistakin näistä kommenteista saa oikeasti aika avuttoman ja tyhmän kuvan ihmisistä. Laatikot on oikeasti tosi helppoa ja halpaa tehdä itse, marjoista saa metsästä hyvää ja halpaa hilloa talven varalle, ja puuron kanssa erinomainen ja halpa ja vielä tosi terveellinenkin aamupala. Ja kelpaa ainakin meille ylemmän keskiluokan/eliitin perheelle.
Sen voisi vielä joku selittää, miksi nämä eivät sovi köyhille?
Koska marjojen poimiminen ei ole mikään ratkaisu itse ongelmaan, ja on naurettavaa tarjota sitä sellaisena. Jos jatkuvasti joutuu kamppailemaan, jotta saisi rahat riittämään vuokraan, laskuihin ja lääkkeisiin, niin ei siinä muutama edullinen hillopurkki tai lanttulaatikko paljon paina. Vai kuinka suuren osan teidän eliittiperheen kulutuksesta nää hillot kattaa? Kuinka suuren osan köyhän menoista oletat hillokulujen muodostavan?
Kyse ei siis ole siitä, etteikö köyhä osaisi tai haluaisi tehdä hilloa, vaan siitä että rikas jotenkin olettaa köyhyyden poistuvan hilloamalla.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole leipää, syökää leivoksia. -Marie Antoinette
Joka EI sanonut noin. Ainakaan mikään historiallinen lähde ei tätä todista.
Vasemmistolaiset oppikirjat sen sijaan tuputtivat tätä valhetta mielellään.
Ja jotta ei ihan off-topiciksi mene- kannattaa hakeutua ammattiin jossa tienaa lapaan tämän 8KE/kk. Omaa tyhmyyttä ja saamattomuutta jos on joku pienipalkkainen, esim. hoitaja tai myyjä.
Vierailija kirjoitti:
nyt oikeita hyviä neuvoja.
1. hanki pakastin ja mehulinko kun saat sossun rahat. (turha nillittää ette oo rahaa, röökiin ja prosessoituun paskaruokaan menee yli satanen kuussa.) toisessa kuussa ostat lingon ja toisessa pakastimen.
2. dyykkaa ja pakasta ruokaa. mehulinkoa tarviit mehujen tekoon. mehuakin voi pakastaa.
3. osta alesta vihanneksia, tee iso läjä safkaa ja pakasta
4. jos haluat uuden älypuhelimen, poimi puolukoita ja sieniä ja myy
5. mee ilmaiskirppistapahtumiin myymään sitä halpaa tokmannilta ostettua krääsää, läjittäin.
6. mene ulos kävelemään. mieli virkistyy ja voit jopa laihtua
7. mene kirjastoon ja lainaa kirjoja. lue siellä hesari. näin et kuihduta aivojasi ja koet olevasi osa yhteiskuntaa.
8. mee vapaaehtoistyöhön vaikka seurakuntaan tai paikalliseen spr:ään tai työttömien yhdistykseen. näät, että muilla menee vielä huonommin. saat perpektiiviä etkä pyöri oman kurjuutes ympärillä. siellä saa myös ruokaa.
ihan tässä vaan ekana pari perusjuttua tuli mieleen.
ja vielä, lue tää:
http://thinktaenk.fi/wp-content/uploads/2013/06/homma_hallussa_web.pdf
1. Pakastin maksaa monta sataa ja sossun rahat on laskettu kuukauden tarpeisiin. Harkinnanvaraisena voisi mukavalta sossulta ehkä saada. Kasvattaa myös sähkölaskuja. Kaikki köyhät ei polta eikä syö valmisruokia.
2. Roskiksissa on nykyään yleensä lukot eikä kaikkea ruokaa voi pakastaa, esim. maitoa. Mehun osuus kenenkään kuukausibudjetista on aika pieni, joten ei sitä itse tekemälläkään paljon säästä. Esim. vuokraa ei voi maksaa mehulla.
3. Ei ne vihannekset alessakaan ilmaisia ole ja ruoka vaatii myös proteiinin lähteen. Katso kohta 1.
4. Mitä jos puhelimeni hajoaa muulloin kuin heinä-lokakuussa? Kaikki eivät myöskään asu metsän lähellä eivätkä omista autoa.
5. Millä rahalla ostan ensin sen krääsän Tokmannilta? Millä todennäköisyydellä ihmiset ovat valmiita ostamaan sen kalliimmalla kirppikseltä? Kannattaako sijoittaa ruoka- tai vuokrarahojani tällaiseen riskialttiiseen bisnekseen?
6.-8. Ihan hyviä neuvoja.
Kannattaa vaihtaa kodinkoneet uusiin ja energiatehokkaisiin. Eikä sitten kannata ostaa halpoja ja ihan heti rikkoutuvia. Esim. Mielen koneet ovat ihan kelpoja.
Keskustassa asuvana olen huomannut, että autolle on niin vähän käyttöä, että taksin käyttä tulee hieman halvemmaksi kuin oma auto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Porkkana- tai lanttulaatikon tekemisellä itse jouluksi ei muuten ole paljoakaan tekemistä säästämisen kanssa, ne juurekset maksavat multaisinakin melkein saman kuin valmiit laatikot, niissä ei pääse minkäänlaisille tuntipalkoille, ja sokkomaistamisessa ero itse tehtyyn on pikemminkin teollisen tuotteen eduksi.
Kyse on enemmän elämänhallinnasta, ihminen on onnellinen silloin, kun hän osaa tehdä oikeasti jotain näkyvää. Useat ovat onnellisia silloin, kun tekevät joulun itse. Kyse on aitouden hakemisesta, ei siitä miltä joku laatikko tai lipeäkala itse asiassa maistuu.
Marjojen ja sienten poiminnallakin on enemmän merkitystä elämänhallinnan kuin säästämisen tai tienaamisen kanssa.
Luulen ymmärtäväni, mitä ajat takaa, mutten voi olla täysin samaa mieltä. Jos kerran tiedät, ettei marjojen ja sienien poimiminen tai lanttulaatikon teko ole useinkaan rahallisesti tuottavaa, mutta kehotat köyhän niin tekemään osoittaakseen elämänhallinnan kykynsä, kohtelet häntä silloin hieman alentuvasti. Olet määritellyt ne rajat, joilla toisen ihmisen täytyy todistaa ihmisarvonsa.
Kuitenkaan kaikki eivät tuollaisesta puuhastelusta piittaa. Jollekin köyhälle ja työttömälle kirjojen lukeminen tai valokuvien editointi tietokoneella ovat ne asiat, jotka pitävät hänet järjissään ja saavat kokemaan elämänhallinnan tunteita. Koska nämä kyseiset asiat eivät kuitenkaan ole sellaisia, joilla voisi tienata kuten teoreettisesti (vaikka harvoin konkreettisesti) marjojen poiminnalla, niitä ei pidetä arvossa.
Minusta on väärin, että työttömän ja köyhän pitää todistaa arvonsa. Kukaan ei aseta samanlaisia vaatimuksia muille. Rikas ihminen saa porsastella ja lojua sohvallaan, mutta juuri kukaan ei vaadi häneltä elämänhallintaa sieniretken muodossa.
Hei, minä en käske ketään poimimaan sieniä tai marjoja, enkä ole väittänyt että se parantaa kenenkään ihmisarvoa! Se, että luonnossa liikkuminen, ja jos sille tarvitsee jonkun perusteen, marjojen ja sienten poimiminen, on terveellistä ihmiselle, koskee yhtä hyvin köyhempiä kuin rikkaampia. Jos joku sohvalla makaava, kuka tahansa, köyhempi tai rikkaampi, tulisi kysymään mitähän tässä tekisi, voisin antaa ihan saman neuvon, että voisit piristyä, jos lähtisit ulos.
Jos rikas ihminen "porsastelee", itselleen hän siinä vahinkoa tekee, samoin kuin "porsasteleva" köyhä. Ihmisarvon kanssa ei kummankaan krapulalla ole mitään tekemistä.
Paras oli kun joku neuvoi köyhiä joilla ei ole kumisaappaita että lämpimillä ilmoilla marjametsässä pärjää vaikka varvastossuissa:D
Vierailija kirjoitti:
Moni on köyhä sairauden tai muun elämänhallinnan menetyksen takia. Jos olisi niin kyvykäs, että poimisi marjat, ompeleisi vaatteensa ja tekisi joululaatikot, olisi pystynyt auttamaan itseään muutenkin, eikä olisikaan köyhä.
Mutta kun kukaan ei maksa mitään vaatteiden ompelemisesta itse, marjakeruusta jollei ole ostajaa valmiina eikä laatikoiden tekemisestä. Aloitekykyinen käyttäisi aikansa paremmin hakemalla ruokaa leipäjonosta ja keräämällä tölkkejä sekä pulloja.
Vierailija kirjoitti:
En oikein tiedä, miten näihin suhtautuisin. Luulen, että moni on kirjoittanut viestinsä vitsillä, mutta vinkit ovat minulle käytössä olevia tapoja säästää. En ole köyhä.
Sepä se. Et tiedä köyhän todellisesta arjesta mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole leipää, syökää leivoksia. -Marie Antoinette
Joka EI sanonut noin. Ainakaan mikään historiallinen lähde ei tätä todista.
Vasemmistolaiset oppikirjat sen sijaan tuputtivat tätä valhetta mielellään.Ja jotta ei ihan off-topiciksi mene- kannattaa hakeutua ammattiin jossa tienaa lapaan tämän 8KE/kk. Omaa tyhmyyttä ja saamattomuutta jos on joku pienipalkkainen, esim. hoitaja tai myyjä.
"Syökööt sitten leivoksia" - Jean-Jacques Rousseau: Tunnustuksia.
Lauseen hän kirjoitti "merkittävän prinsessan" sanomaksi, ja myöhemmin lause on virheellisesti liitetty Marie Antoinetteen. Kun edes ei tiedetä, onko ketään sellaista sanonutta prinsessaa ollut olemassa, luultavammin kyse oli Rousseaun omasta kertomuksesta.
Tämä on myös köyhillekin sopiva harrastus, etsii netistä tietoa, ja pääsee sitten pätemään nettipalstalla!
Vierailija kirjoitti:
Syökää kakkua, jos ei ole varaa leipään!
Siis kakkua istumassa? Onhan se tavallaan säästöä, kun ei tarvitse huolehtia vuorakrasta, sähkö- ym. pakollisista kuluista.
Viinit kannattaa tilata suurina erinä suoraan viinitilalta esim. Ranskasta. Kuljetus Suomeen maksaa jonkin verran, mutta pidemmällä tähtäimellä ne ovat hyvä sijoitus - viiden vuoden päästä sinun ei tarvitse ostaa kalliita erikoisviinejä Alkosta, kun sinulla on kellari täynnä omaa vuosikertaviiniä!
Tosikot on pilannu tän hauskan ketjun.
Terv. köyhä, joka ymmärtää sarkasmia
Älä osta hammastahnaa tai -harjoja. Säästät aikaakin, kun sitä ei kulu harjaamiseen. Kymmenen vuoden kuluttua hankit vain inplantit.
Vierailija kirjoitti:
Älä osta hammastahnaa tai -harjoja. Säästät aikaakin, kun sitä ei kulu harjaamiseen. Kymmenen vuoden kuluttua hankit vain inplantit.
Tässä on sekin etu, että mätänevän hammaskaluston omaavilla aikaa ei kulu niin paljoa myöskään ihmissuhteisiin.
Katso tippapulloa pääsi vieressä ambulanssimersun takaosassa, ja mieti samalla miten onnekas itse olet, rikas länsimainen ihminen.