"Että olkaa kotiäidit hiljaa ja myöntäkää että pääsette hemmetin helpolla."
Niin mä pääsenkin, joissain asioissa. Joissain asioissa taas työssäkäyvä äiti pääsee helpommalla.
Hajoa siihen, mitä olet elämässäsi valinnut! :D
Kommentit (209)
Että että että. Että mitä? Mitä että? Että mitä että?
Minä olen ollut 15 vuotta kotirouvana. Minulla on perintörahoja säästötilillä, lisäksi säästän vapaaehtoista eläkettä. Lapset kohta aikuisia kaikki, miehellä hyvä palkka, velkaa ei ole, talo on puoliksi molempien, molemmilla omat autot. Saan käyttää pankkitilejämme miten haluan, mies ei niihin puutu. Jos ero tulisi, talo myytäisiin ja ostaisin sitten itselleni omistusasunnon rivarista. Saattaisin mennä töihin, tai sitten en, pärjäisin kyllä ilman töitäkin.
Kotona lapsiaan hoitaa vuosikausia joko nainen, jota mies elättää tai sitten joku kouluttamaton ja/tai syrjäytynyt päihdeäiti tms. joka ei töitä saa mistään. Lukekaapa viime viikon Suomen Kuvalehden juttu Kotihoitoansa. Olen ehdottomasti sitä mieltä, että kotihoidontuki pitäisi lakkauttaa kokonaan, vanhempainpäivärahan jatkua siihen saakka, että lapsi on 1,5v ja sitten hoitoon päivähoitoon tai olla työttömän vanhemman kanssa kotona eli siis siirtyä Ruotsin malliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku kotiäiti ottaa kantaa siihen, että kotiäitiys ei ole aina mahdollista? Joillakin voi olla taustalla taloudelliset syyt, joillakin esim se, että oma ala on niin kilpailuhenkinen, että työstä ei voi mitenkään jättäytyä vuosiksi pois.
Jostain syystä kukaan kotiäiti ei kommentoi tätä, puhuu vain omasta valinnasta.
Vaihda alaa? Ja en välttämättä usko tuohon väittämääsi. Aina voi jättäytyä pois, jos haluaa. Elämä on.
Tässä tulee se syy, miksi teistä ei pidetä. Ylimielisyys ja silmien sulkeminen toisten realiteeteiltä. Helppo neuvoa toisten elämää ja korottaa omaa itseään, kun tosiasia on se, että oman valinnan mahdollistaa hyväpalkkainen mies. Loppukaneetti: elämä on. Tämä kertookin teistä ihan kaiken tarpeellisen, hyi.
No ihan samalla tapaa se kotiäiti on voinut joutua luopumaan tietystä urasta tai ammatista. Eikä kaikilla kotiäideillä mies tienaa hyvin. Ei minunkaan.
Miksi siis on ollut PAKKO jäädä kotiäidiksi..? En nyt ihan ymmärtänyt perustetta
Öh, ei ole kyse pakosta vaan valinnasta. Sinä valitsit ehkä pitää urasi, joku toinen päätti uhrata sen / siirtää myöhempään / tyytyä vähempään ja valitsi kotiäitiyden. Ihan samalla tapaa se uraäiti voi valita jättäytyä oravanpyörästä pois ja jäädä kotiäidiksi. Toki se tarkoittaa uhrauksia, esim taloudellisia, jokaisen oma valinta se on silti. Useimmat meistä joutuu valitsemaan ja kaikki joutuu tekemään ainakin kompromisseja.
Kotiäidiksi jääminen on valinta. Työnteko ei aina ole. Kaikki eivät kultalusikka suussa syntyneitä, joiden olisi mahdollista elää yhden ihmisen palkalla. Jostain syystä kotiäiti eivät halua tätä sisäistää - ehkä silloin ei voisi haukkua ja syyllistää uraäitejä..?
Tai voihan sitä jättäytyä kotiin ja elää vaikka sossun tuilla, mutta moni haluaa kustantaa ja tarjota lapsilleen esim kodin, terveellistä ruokaa, puhtaat vaatteet ja mahdollisuuden ehkä jopa harrastaa. Vai pitäisikö talo ja auto myydä ja tinkiä lasten hyvinvoinnista, jotta äiti saisi olla kotona?
Omia valintoja ihan kaikki. Jos ei ole varaa, niin ei ole varaa. Jos on varaa, niin sitä sitten on. Jos ura on tärkeämpi, niin se on sitten sitä. Jos omien lasten kanssa oleminen ja koti kiinnostaa enemmän, niin miksei sitä saisi haluta ja toteuttaa, hyvä niin.
Eli... Sinusta ON oma valinta ja EI ole oma valinta? Jos ei ole varaa, ei ole varaa. Miten tämä on oma valinta? Jos mies huonopalkkaisessa työssä, miten se on naisen valinta? Tai mies on vaikka kuollut?
Mikä on huonopalkkainen mies? Oma saa käteen 1300-1500e /kk. Ja silti meillä on katto pään päällä, aina ruokaa kaapissa ja lapsilla vaatteet päällä. Ja jopa merkkivaatetta eikä mitään rönttäisiä lumppuja.
Kyllä se vaan on valinta, juuri kenenkään mies ei ole niin surkeapalkkainen ettei kotiin voisi jäädä. Muuten minäkin kuuluisin niihin jotka ei voi jäädä.
Kompromisseja se toki vaatii, ei voi asua hesan keskustassa tai 150 neliön kivilinnassa, mutta sepä se onkin se arvovalinta mistä tässä on kysymys.
Monet perheet on kyllä korviaan myöten niin pahoissa veloissa, on iso talolaina, autolainat, opintolainat, visalainat, velat hobbariin ja henkkamaukkaan ja gugguulle. Sitten selitellään kun ei "ole varaa". On sulla, jos lopetat sen snobbailun.
Minulla ei ole lapsia, asun yksin, käyn töissä ja saan käteen kuussa 1400 € ja kyllä tekee välillä todella tiukkaa laskujen, lainalyhennysten ja vuokran maksun jälkeen. Enkä edes ole mikään tuhlari! Ei puhettakaan, että ostelisin itselleni jotain merkkivaatteita tai jos ostan, niin satsaan kerran vuodessa johonkin hyödylliseen, kuten hyvään talvitakkiin tai ulkoilujalkineisiin.
Ja lisään vielä, että minulla on vain yksi laina ja se on autolaina, jota lyhennän 250 €/kk ja minulle auto on pakollinen työmatkan takia.
Vaikea sanoa miksi sulla tekee niin tiukkaa, varmasti tuo iso autolainanlyhennys on yksi osasyy. Meillä ei ole ollut kuin kerran autolaina, sekin oli perhefarmarista, lyhennys 2 vuotta eikä lyhennys ollut lähellekkään noin iso. Auto lienee sulle vähän liian kallis. Jos tulot käteen on 1400e/kk niin ei siihen järkevä ota 250 euron autolainanlyhennystä kyllä. Autoja saa halvemmallakin. Sinkkuna on myös helpompaa muuttaa työn perässä etenkin jos asuu vuokralla, jolloin voisit muuttaa ainakin sellaiseen paikkaan että voisit käyttää työmatkoihin julkisia auton sijasta. (eikun joo, tietenkin olet se yksi viidestä tuhannesta jonka työpaikka on korvessa eikä sinne kulje julkisia, mutta asut kuitenkin itse hesan keskustassa ja vuokra on tonnin kuussa. )
Mitä ihmettä täällä meuhkataan. Se on ihan sama onko elämänsä töissä vai kotona. Ei täällä mitään kruunua päähänsä saa ja kaikilla on sama kohtalo lopussa. Monttuun mennään.
Täällä puhutaan paljon kotiäitiydestä, mutta suurin osa on vain hoitovapaalla.
Kotiäiti hoitaa kotona lapsia ja kotia ja ei saa mistään tukea/palkkaa. Seurasin monta vuotta naapurin kotirouvaa ja ihailin häntä kodin hengettärenä. Naapuri laittoi lapset kouluun, kävi kaupassa ja teki ruoat valmiiksi. Perjantaina hän piti siivouspäivän heti aamusta. Heidän talonsa hohti aina siistinä. Isäntä oli vuorotöissä ja hänelle kuuluivat perinteiset miesten työt.itse olin hoitovapaalla ja juotiin monta kertaa (melkein joka päivä) aamu-tai iltakaffit yhdessä, joten perhe tuli hyvinkin tutuksi. Siinä perheessä mies tuo leivän pöytään ja se sopii heille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksikään äiti joka oikeesti rakastaa lastaan, ei laita tätä vieraalle hoitoon SISÄISTÄKÄÄ tää uraäidit!!! Ette kestä totuutta että teidän lapset tulee vihaa teitä kun on isoja. Kotiäiti tajuaa ja ymmärtää mikä on elämässä tärkeetä, teidän elämä on tyhjää ja onttoa. Elämä on valintoihin ja te olette valinnu väärin ja sen takii vihaatte meitä SISÄISTÄKÄÄ TÄÄ
Melkein kirjoitin kotiäitiyttä tukevan kommentin, mutta tämän luettuani kotiäitiys pitäisi kieltää jos siellä kotona voi noin pahasti, että pitää tuolla tavalla kirjoittaa.
No eikö toi ole ihan provoamista? Näkeehän tosta jo, että ei kirjoittaja ole tosissaan vaan haluaa ärsyttää.
Vierailija kirjoitti:
Onhan täällä onneksi niitäkin rehellisiä, jotka myöntävät että kotona olo on helppoa työssäkäyntiin verrattuna. Kummallista on ehkä se, että tässä ketjussa kaikkien puolisot tienaavat satoja tuhansia ja näin ollen kotiäiti ei käy yhteiskunnan pussilla, mutta palsta on suurimman osan ajasta täynnä aloituksia "mistä rahaa kun lapsilisiin on vielä 2 viikkoa" tai "millä rahalla sitä sukset ostetaan kun julma koulu niin vaatii, meillä on neljä muutakin lasta ja mies opiskelija ja minä kotiäiti". Kumma juttu.
Kumma juttu, että tällä palstalla käy ihmisiä joka yhteiskuntaluokasta, ja vielä lapsettomiakin 😮 On kyllä outoa, kerta kaikkiaan. Ihmetelläänpä tätä nyt kaikki pikein kunnolla.
T: äiti joka ei hiihdä ja jota vituttaa ostaa suksia vaikka aina ei lapset pääse edes hiihtämään koska tulee vitun plussaa ja sitten menee 200€ kankkulankaivoon.
Melkein kirjoitin kotiäitiyttä tukevan kommentin, mutta tämän luettuani kotiäitiys pitäisi kieltää jos siellä kotona voi noin pahasti, että pitää tuolla tavalla kirjoittaa.