"Että olkaa kotiäidit hiljaa ja myöntäkää että pääsette hemmetin helpolla."
Niin mä pääsenkin, joissain asioissa. Joissain asioissa taas työssäkäyvä äiti pääsee helpommalla.
Hajoa siihen, mitä olet elämässäsi valinnut! :D
Kommentit (209)
Nämä keskustelut ovat aivan käsittämättömiä. Ei kerro suuresta itsensä arvostamista tai tasapainosta, kun pitää puolin ja toisin arvostella ja haukkua koti- ja työssäkäyviä äitejä. Kotiäidit eivät tee mitään, työssäkäyvät äidit eivät välitä lapsistaan, lapset jäävät heitteille jne. Turha sitä arvostusta on itsensä ulkopuolelta hakea. Ymmärrys siitä, että teen juuri itselleni ja perheelleni oikein riittää.
Vierailija kirjoitti:
Saanko kysyä, että miksi sinä itse olet mennyt töihin, jos se harmittaa noin paljon? Ja jos kotona oleminen on niin helppoa, miksi et itse ole kotona? Kysehän on kuitenkin ihan niistä omista valinnoista.
Katsos kun minulla on vakituinen työpaikka josta ei niin vaan jäädä toimeentulotukea nostamaan. Miehenkin onnistuin valitsemaan ihan puhtaasti rakkaudesta enkä lompakon paksuudesta. Itseni olen elättänyt 18-vuotiaasta, mites sulla? Onko sulla suuri viikkoraha?
Vierailija kirjoitti:
Saanko kysyä, että miksi sinä itse olet mennyt töihin, jos se harmittaa noin paljon? Ja jos kotona oleminen on niin helppoa, miksi et itse ole kotona? Kysehän on kuitenkin ihan niistä omista valinnoista.
Ei harmita, nautin työstäni. Enemmän ärsyttää kotiäitien itsensä ylentäminen ja oman "työnsä" raskauden liioittelu. Vrt tuo "oma valinta", meillä minä voisikin jäädä taloudellisista syistä kotiin, mutta kaikissa kodeissa se ei ole mahdollista, eli jeesustelu tässä asiassa on turhaa.
Mä kyllä koen pääseväni töissä helpommalla kuin kotona. Joku muu =päikyn tädit hoitaa leikityksen, ruuan, siivouksen, pukemisen, räntäsateessa puistossa istumisen, itkut ja lohdutukset. Mä saan istua siistiä sisätyötä tehden ja aikuisten kanssa keskustellen, ja mikä parasta, mulle maksetaan siitä.
Kokemusta on työelämästä ennen ja jälkeen kotiäitivuosien. Kotiäitinä olemisessa oli ihanat puolensa, mutta ne kuusi vuotta jotka vietin kotona, riittivät. Lähinnä siksi, että kaipasin aikuista seuraa ja älyllistä haastetta. Mikään tällainen ei oikein onnistunut kolmen päväkoti-ikäisen äitinä.
Turhake en ole. Olen tehnyt ennen lapsia kovasti töitä, ja maksanuy isolla prosentilla veroa. Kotiäitiyttä olisin voinut rahoittaa omilla säästöilläni, mutta ei tarvinnut. Miehellä on myös hyvä palkka, ja hän mielellään maksoi asumisemme kun olin kotona. Hän ei todellakaan kokenut että olen turha, tai loinen. Kotona oloni oli yhteinen päätös (kuten myös lasten hankinta), ja hän mielellään otti isomman osan kuluista katettavakseen. Ja oli ylpeä ihanasta perheestään :)
Nyt olen palannut työuralle, jota toivottavasti saan tehdä vielä vuosikymmeniä. Minulla on kovia akateemisia tavoitteita, joita haluan saavuttaa. Oman itseni vuoksi, ja myös näyttääkseni lapsilleni mallia työ- ja tutkimuselämässä pärjäävästä naisesta. että joskus näinkin, ja varmaan oikeassa elämässä aika useinkin.
Jollain kotiäidillä harmittaa nyt oma elämä tosi paljon, kun pitää tehtailla tänne riitaisia aloituksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ei ole vaikeaa hommaa olla lapsen kanssa kotona mut itse en jaksaisi .."
Hah hah haa..On se totta. Se että jaksaa istua päivästä toiseen, kuukaudesta toiseen, vuodesta toiseen vain kotonaan rajaten elämänpiirinsä hyvin kapeaksi ja vältellen itsensä haastamista, vaatii kyllä todellista tylsämielisyyttä. Ei siihen moni pystykään, vaan vaatii enemmän haasteita. Mutta suutari pysyköön etc etc.
Kauhee paine sulla..
Mulla on kokeusta työelämästä 12 vuoden ajalta ennenkuin jäin kotiin 9.ksi kk lapsen kanssa.Sulla taas ei ole kokemusta kotona olemisesta.
Vierailija kirjoitti:
Nämä keskustelut ovat aivan käsittämättömiä. Ei kerro suuresta itsensä arvostamista tai tasapainosta, kun pitää puolin ja toisin arvostella ja haukkua koti- ja työssäkäyviä äitejä. Kotiäidit eivät tee mitään, työssäkäyvät äidit eivät välitä lapsistaan, lapset jäävät heitteille jne. Turha sitä arvostusta on itsensä ulkopuolelta hakea. Ymmärrys siitä, että teen juuri itselleni ja perheelleni oikein riittää.
Luepa se alkuperäinen ketju. Sen Aloittaja lähtenyt jo sellaisella asenteella liikkeelle, että kenen tahansa niskakarvat nousevat pystyyn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikähän on se asia missä työssäkäyvä äiti pääsee helpommalla? Työssäkäyvän pitää työssäkäynnin lisäksi tehdä ihan samat kotityöt kuin kotiäidinkin. Aikaa on vain pari tuntia kun kotiäidillä on koko päivä.
Teiltä työnarkomaaneilta puuttuu se tunneäly, jota kotiäideiltä löytyy. Kotiäiti pystyy priorisoimaan omat lapsensa, te taas ette. Ja tiedän miksi olette niin katkeria. Tiedätte että teidän oma pää ei kestä sitä kotona olemista ja omien lasten kanssa olemista. Kotiäiti pystyy sietämään omia ajatuksiaan ja omaa itseään, kun on se KOKO PÄIVÄ AIKAA tehdä niitä kotitöitä. Se on taito sekin. Ja ymmärrän kyllä että teitä kismittää. Onhan se aika noloa, että on korkeasti kouluttautunut ja sivistynyt mutta ei siedä omia ajatuksiaan, eikä omia lapsiaan. Ihan ymmärrettävää että olette kateellisia.
Siis oikeasti. Kyllä pitää ihmisellä ottaa oma elämä pattiin ja pahasti, jos on tarve tällaista kirjoitella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikähän on se asia missä työssäkäyvä äiti pääsee helpommalla? Työssäkäyvän pitää työssäkäynnin lisäksi tehdä ihan samat kotityöt kuin kotiäidinkin. Aikaa on vain pari tuntia kun kotiäidillä on koko päivä.
Teiltä työnarkomaaneilta puuttuu se tunneäly, jota kotiäideiltä löytyy. Kotiäiti pystyy priorisoimaan omat lapsensa, te taas ette. Ja tiedän miksi olette niin katkeria. Tiedätte että teidän oma pää ei kestä sitä kotona olemista ja omien lasten kanssa olemista. Kotiäiti pystyy sietämään omia ajatuksiaan ja omaa itseään, kun on se KOKO PÄIVÄ AIKAA tehdä niitä kotitöitä. Se on taito sekin. Ja ymmärrän kyllä että teitä kismittää. Onhan se aika noloa, että on korkeasti kouluttautunut ja sivistynyt mutta ei siedä omia ajatuksiaan, eikä omia lapsiaan. Ihan ymmärrettävää että olette kateellisia.
Ai vitsi nyt lensi kahvit näppikselle kun naurattaa. Harmi että sun lapset ei koskaan saa työssäkäyvän mallia, siellä ne istuu sossujonossa itkien huonoa isäsuhdetta johon ei ollut mahdollisuutta kun äiti halusi olla kotona ja halveksui työssäkäyntiä. Ensi vuonna minunkin verotukseni nousee ja työaikani pitenee jotta sä saat ottaa lunkisti. Koita jaksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aahhaahaa, kiitos tästä, ihan huikea kommentti! Sai kyllä päivän naurut, täytyy lukea huomenna ääneen työkavereille työpäivän iloksi!
Vierailija kirjoitti:
Ottiko totuus noin koville?
T. Tuon kirjoittanut
Ei ollenkaan! :)
Lisäksi mä olen myös toistaiseksi lompakkoloinen.
Mies valitsi mut, ei toisinpäin.
Mies ei halua, että lähden töihin vielä.
Hän ei tule vaihtamaan mua nuorempaan, sillä olemme olleet pitkän koe ajan yhdessä ennen lapsia.
Hyvää päivää kaikille! Lapsettomille ja lapsellisille. :)
a.p
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luepa se alkuperäinen ketju. Sen Aloittaja lähtenyt jo sellaisella asenteella liikkeelle, että kenen tahansa niskakarvat nousevat pystyyn.
Luin kyllä. Ja pidin sitäkin käsittämättömänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aahhaahaa, kiitos tästä, ihan huikea kommentti! Sai kyllä päivän naurut, täytyy lukea huomenna ääneen työkavereille työpäivän iloksi!
Hienoa että kykenit ymmärtämään sarkasmia! Paljastus: Pistin vähän överiksi koska tämä ketju on niin helvetin naurettava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Tuon kirjoittanut
Hän ei tule vaihtamaan mua nuorempaan, sillä olemme olleet pitkän koe ajan yhdessä ennen lapsia.Hyvää päivää kaikille! Lapsettomille ja lapsellisille. :)
a.p
En sano mutta kuin kultarakas, turvaa kuitenkin se selustasi. Oma siskoni käy juuri läpi helvettiä, kun mies, jonka kanssa he ovat olleet teinistä asti, ensin häntäheikkilöi selän takana nuoren misun kanssa kaksi vuotta, nyt sitten jätti siskoni. Sisko ollut yli 10 vuotta kotiäiti ja elämä aivan palasina nyt. Tuntuu pahalta hänen puolestaan ja yritetään toisten siskojen kanssa auttaa taloudellisesti parhaan mukaan, koska jäi hyvin tyhjän päälle. Töitä hakee nyt, mutta aivan epätoivoista rämpistä se on. Ei olisi ikinä ukosta uskonut, tekisi mieli vetää turpaan koko jätkää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Tuon kirjoittanut
Hän ei tule vaihtamaan mua nuorempaan, sillä olemme olleet pitkän koe ajan yhdessä ennen lapsia.Hyvää päivää kaikille! Lapsettomille ja lapsellisille. :)
a.p
Hienoa, urasi on maailman vanhin ammatti. Sano nyt jo ääneen se että pääset helpolla. Arvostaa et kyll itseäsi voi, etkä muiltakaan sitä vaatia. Toivottavasti sulla ei ole tyttölapsia, vain huntu puuttuu niin oltaisiin aika lähellä erästä uskontokuntaa. Äläkä sitten tee vuosien päästä aloitusta siitä kuinka jäit tyhjän päälle ja mieskin otti sihteerinsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hienoa että kykenit ymmärtämään sarkasmia! Paljastus: Pistin vähän överiksi koska tämä ketju on niin helvetin naurettava.
Ohis mutta sarkasmi on vaikea mutta tyylikäs ja nokkela tekstilaj. Mikä tahansa kieliposkessa tehty päänaukominen ja ilkeily ei ole sarkasmia.
Kyllä kotona olo aina työelämän voittaa. Kotona saan toteuttaa itseäni, toiveitani, elää elämääni hetki hetkeltä itse valitsemallani tavalla. Työelämässä aina on joku määrittämässä, miten asiat tulee tehdä, millainen sinun pitää olla, mitkä ovat tavoitteet, sinun pitää pakottaa itsesi tekemään töitä tosi ärsyttävien ihmisten kanssa jne., koin sen tosi rasittavaksi, energiaa syöväksi. Kotona ollessa luovuuteni rönsyilee, kodinhoidon lomassa harrastan asioita, joihin minulla on erityislahjakkuus, jota talenttia en ehtinyt koskaan työelämässä ollessa käyttää haluamallani tavalla. Toki huomioiva ja aikatauluissaan joustava hyvätuloinen työssä käyvä puoliso mahdollistaa osin tämän luxuksen. On muuten voittajan olo monena päivänä.
Vierailija kirjoitti:
Onko teillä kotiäidit edes kokemusta työelämästä? Jos omien lasten hoito tuntuu noin kovalta niin sääliksi käy lapsia. Jaxuhali!
Ps. Aikuinen ihminen hankkii itse elantonsa eikä nojaa miehen pankkitiliin tai yhteiskunnan tukiin. Varmaan tosi mieltä ylentävää olla lompakkoloinen :)
Äitien työssäkäynti on historiallisesti aika lyhyt aika. Voisi väittää, että luonnollisempaa on olla lapsiensa kanssa kuin ulkoistaa hoito päiväkotiäilytyspaikoille. Kuka ei valitse sitä mikä lapselleen on paras? Toisilla se on kotona lasten kanssa olo ja toisille työssä rahan tienaaminen ja elintason ylläpitäminen.
Onneksi voi valita. Joko töissä tai kotona. Ja esim. kotihoidontuki tuli aikoinaan siksi, koska se oli yhteiskunnalle halvempi kuin päiväkotipaikka. Eli voipi olla, että kokonaisvaltaisesti katsottuna kotihoitaja säästää yhteiskunnan varoja ja työssäkäyvä kuluttaa yhteiskuntaa omien rahojen kartuttamisen varjolla. En ole tuota mieltä, mutta esittelin vähän eri näkökulmankin tuohon. Kaikki ei ole niin yksiselitteisiä.
Pitää muistaa, että maailmassa on muitakin arvoja kuin raha.