Apen synttärit - riita menossa
Auttakaa! Meillä on miehen kanssa hirveä riita menossa. Apella on synttärit (70 v.) joulukuun alussa. Appivanhemmat asuvat noin 400 km päässä meistä. Sattumalta tuona saman päivänä on yksi kallis lastenkonsertti, johon ostin jo kalliit liput (en siis muistanut synttäreitä eikä mitään ollut sovittu) enkä voi niitä palauttaa. Mitään juhlia ei ole vielä sovittu, ei kutsua tullut tms., ja juhlapäivä on sunnuntai, jolloin meidän pitäisi lähteä ajamaan kotiin heti puolenpäivän jälkeen. Konsertti olisi iltapäivällä. 5- ja 3-vuotiaat lapsemme ovat aivan innoissaan konsertista, mutta nyt mieheni on ehdottomasti sitä mieltä, että sinne ei mennä, vaan apen synttäreitä pitää mennä viettämään. Että sellainen on periaate. Mies ei suostu kuuntelemaan yhtään mitään ja äsken huusimme toisillemme. Olen tosi joustava appivanhempia kohtaan aina, mutta juuri nyt tuntuisi todella kurjalta jättää kalliit liput käyttämättä. Miten ratkaisisitte asian?
Kommentit (298)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä 3- ja 5-vuotiaille sopiva konsertti järjestetään sunnuntai-iltana klo 18 eteenpäin? Kun kerroitte että joudutte lähtemään puolen päivän jälkeen ja matkaa on 400 km (eli talvinopeuksilla ja "pikkuteillä kuten kerroit matkaan menee 5-6 tuntia). Ilman apen synttäreitäkin miettisin, että kannattaisikohan myydä liput eteenpäin ja ostella pari vuotta.
Väännän rautalangasta: konserttiin ehdimme, jos lähdemme heti aamulla ajamaan. Kotiin ehdimme ennen pimeää/ pääsemme parhaiten, ja kuopus nukkuu, jos lähdemme 12 jälkeen (jolloin emme enää ehdi konserttiin). Näetkö? Jos lähdemme klo 8 aamulla ajamaan, olemme kotona 12-13 aikaan. Konsertti on iltapäivällä. Jos olemme sunnuntain apella, joudumme joka tapauksessa lähtemään klo 12, missaamme konsertin ja aikaa jää vain 4 h. Ihan älytöntä! Ellei mies halua jäädä viettämään aikaa itsenäisyyspäivään asti, ja minulle ei ole sanottu siitä kotään
Kommentoin aloitusta, jossa kerroit että joutuisitte lähtemään puolen päivän jälkeen. Turha syöttää sitä rautalankaa jos muuttaa itse tarinaa kesken kaiken.
Selitätkö vielä, miten tämä on olennaista? Pyysin apua siihen, miten tällainen ristiriita ratkaistaan. Edellä tuli hyviä ehdotuksia kyllä, kiitos niistä!
Siten olennaista että miten kuvittelet 3- ja 5-vuotiaiden jaksavan nauttia konsertista kun aamulla on herätty aikaisin juhlimaan synttäreitä ja sitten ajettu puolipäivää kotiin. Ylipäänsäkin klo 18 jälkeen alkavat tapahtumat on noin nuorille todella myöhään kun seuraavana päivänä on vielä herättävä tarhaankin aikaisin.
Eli jos lähdemme aamulla, ehdimme alkuiltapäivän konserttiin. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vaikuttaisiko päätöksen tekoon se, jos tietäisit näiden olevan viimeiset apen synttärit?
Äitini järjesti touhulla 65 ja 70 v synttäreitä. Ei paljon kiinnostanut. Nyt olen niistä kiitollinen, 75 v synttäreitä ei sitten enää tullutkaan...
Ihan on asiallista soittaa ja kysyä, että onko sankarilla toiveita synttäreiden suhteen. Matka on pitkä ja pieniä lapsia. Voisitteko lentää? Nyt voisi saada vielä halpoja lentolippuja...
Kyllähän ne synttärit kiinnostaa, voi pyhä jysäys! Jos hän haluaa pitää isot juhlat, niin tietenkin olemme koko päivän siellä! Jos on vastaanotto, muita vieraita jne. Varmaan hän tarvitsisi siinä tapauksessa minun apuanikin. Mutta jos, kuten aina ennen, appi tarjoaa anopin tekemän kakun ja kahvit vain meille, niin mitäpä jos menemme päivää aikaisemmin sinne!? En tajua, miksi mies ei voi soittaa ja kysellä! Tämä minua kalvaa. Minusta hänen pitäisi se tehdä, ja jos hän ei tee, niin sitten on minun vuoroni. Ap
Vierailija kirjoitti:
70 v juhlat on kerran elämässä, konsertteja tulee! Lähde siitä.
Joo, tiedän, mutta jos juhlat ovat kakkukahvit miehelle, minulle ja lapsille, niin voitaisko juhlia päivää ennen, tai jopa meillä...
Ei voi olla edes todellista tämä..
Menette perjantaina ja lähdette lauantaina ja illalla kotona tai heti sunnuntaina aamupäivästä. Tarviiko niitä kakkukahveja juoda koko se synttäripäivä?
Meillä appivanhemmat asui ennen 30km päässä, käytiin kakkukahvilla syntymäpäivänä ja olimme siellä reilun tunnin. Omat vanhempani asuivat ennen 50km päässä ja kävimme kakkukahvilla ja olimme sielläkin noin tunnin. Nykyään asumme kauempana.
Mitäs jos appiukon syntymäpäivä sattuisi olemaan vaikka tiistai? Miehesi mielestä teidän pitäisi käyttää yksi lomapäivä/palkaton vapaa tms ja lähteä appiukon syntymäpäiville koko päiväksi? Aika diktaattorilta kuulostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikuttaisiko päätöksen tekoon se, jos tietäisit näiden olevan viimeiset apen synttärit?
Äitini järjesti touhulla 65 ja 70 v synttäreitä. Ei paljon kiinnostanut. Nyt olen niistä kiitollinen, 75 v synttäreitä ei sitten enää tullutkaan...
Ihan on asiallista soittaa ja kysyä, että onko sankarilla toiveita synttäreiden suhteen. Matka on pitkä ja pieniä lapsia. Voisitteko lentää? Nyt voisi saada vielä halpoja lentolippuja...
Kyllähän ne synttärit kiinnostaa, voi pyhä jysäys! Jos hän haluaa pitää isot juhlat, niin tietenkin olemme koko päivän siellä! Jos on vastaanotto, muita vieraita jne. Varmaan hän tarvitsisi siinä tapauksessa minun apuanikin. Mutta jos, kuten aina ennen, appi tarjoaa anopin tekemän kakun ja kahvit vain meille, niin mitäpä jos menemme päivää aikaisemmin sinne!? En tajua, miksi mies ei voi soittaa ja kysellä! Tämä minua kalvaa. Minusta hänen pitäisi se tehdä, ja jos hän ei tee, niin sitten on minun vuoroni. Ap
Ihan itse teet tästä tilanteesta hankalaa. Mies ei ole tähän mennessä soittanut vaikka asiasta on riidelty ja keskusteltu. Miten kauan aiot vielä odottaa? Siihen puhelinsoittoon ei montaa minuuttia mene, joten tuon asian saisit sovittua vaikka samantien jos vain haluaisit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, tiedän, mutta jos juhlat ovat kakkukahvit miehelle, minulle ja lapsille, niin voitaisko juhlia päivää ennen, tai jopa meillä...
No mutta, entäs se sisko ja siskon perhe? Hekö eivät ole tulossa? Tai onko miehesi sisko ollut puheissa isänsä kanssa ja sopinut jotain? Soita kälyllesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaksavatko tuon ikäiset juhlia monta päivää? Ja joka tapauksessa se lisää anopille lisää työtä esim. tarjoilun suhteen, jos sinun takia juhlittaisiin lauantaina ja oikeisiin juhliin vain jäisi rippeet. Minusta olisi tosi noloa, jos oikeassa juhlatarjoilussa kannettaisiin pöytään jo aloite täytekakku. Myös ylimääräiseen siivoukseen jäisi anopille esim. pöytäliinat.
Miten sä itse järjestät synttäreitä?
Onko sinusta ok. jos vaikka lastesi synttäreille osa tulee perjantaina klo 18.00 ja osa lapsista lauantaina aamupäivällä, kun iltapäivällä on heillä muuta menoa ja yksi tuler lauantaina klo 16.00 ja loput sunnuntaina.
Olisiko tämä sinulle synttärien järjestäjänä ok.?
Tätähän sä nyt olet vaatimasssa appivanhemmiltasi.
Ehkä muut kutsuvieraat käyvät samaa keskustelua ja ovat vaatimassa apeltasi heille sopivaa omaa syntymäpäivää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mutta, entäs se sisko ja siskon perhe? Hekö eivät ole tulossa? Tai onko miehesi sisko ollut puheissa isänsä kanssa ja sopinut jotain? Soita kälyllesi.
Siskon perhe ei ole tulossa, he asuvat ulkomailla ja tapaavat seuraavan kerran apen vasta kahden vuoden kuluttua (appi ei aio matkustaa heidän kotimaahansa eivätkä he voi koulujen ja töiden takia noin vain irrottautua). Eli Skype-onnittelut sieltä kelpaavat. Olen miettinyt kyllä, että kysyisin kälyltä tätä, mutta pelkään hänen puhuvan anopille ja sitten sana kiertää. Parasta olisi, että mies kysyisi, niin asiat pysyisivät yksinkertaisina. Ap
Vierailija kirjoitti:
Miten sä itse järjestät synttäreitä?
Onko sinusta ok. jos vaikka lastesi synttäreille osa tulee perjantaina klo 18.00 ja osa lapsista lauantaina aamupäivällä, kun iltapäivällä on heillä muuta menoa ja yksi tuler lauantaina klo 16.00 ja loput sunnuntaina.
Olisiko tämä sinulle synttärien järjestäjänä ok.?
Tätähän sä nyt olet vaatimasssa appivanhemmiltasi.
Ehkä muut kutsuvieraat käyvät samaa keskustelua ja ovat vaatimassa apeltasi heille sopivaa omaa syntymäpäivää.
Luitko yhtään, mitä aiemmin kirjoitin vai trollaatko? :) Todennäköisesti muita vieraita ei tule kuin me. Jos appi järkkää oikeat synttärijuhlat, jonne tulee muita vieraita, niin sitten olemme siellä. Ja minä varmaankin auttamassa. Mutta jos ei, niin kaipa ne kahvit perheen kesken voi juoda jo lauantaina ja antaa lahjan. Mutta kun en tiedä, kun miehen mielestä ei voi KYSYÄ! Että kutsu tulee sitten jos tulee... huoh. ap.
On kyllä melkoista. Sisko on lähtenyt maailmalle niin tätä ap:n miestä sitten juoksutetaan ja vaaditaan ja loukkaannutaan. Nyt ap soitat sinne anopillesi ja kysyt, että onko apelle juhlasuunnitelmia ja milloin. Jos anoppi sanoo vaikka, että tulkaa miten haluatte niin asia sillä selvä. Oikeasti kukaan ei lähde sunnuntaikahville tiettynä päivänä perheen kesken, kun ei säätilastakaan ole tietoa.
Mielestäni te käytte anoppilassa todella usein, kun miettii tuota välimatkaa. Me ollaa välillä asutt 200 km:n päässä kotikaupungistamme, kun lapset olivat alle kouluikäisiä ja me käytiin vanhemmillamme 2kk välein ja oltiin se pari päivää ja takaisin sitten. Eihän teillä oikein muuta elämää olekaan kuin koti ja anoppila. Lomaakaan voi suunnitella muualle kun on se anoppi ja appi, joiden luona täytyy käydä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaksavatko tuon ikäiset juhlia monta päivää? Ja joka tapauksessa se lisää anopille lisää työtä esim. tarjoilun suhteen, jos sinun takia juhlittaisiin lauantaina ja oikeisiin juhliin vain jäisi rippeet. Minusta olisi tosi noloa, jos oikeassa juhlatarjoilussa kannettaisiin pöytään jo aloite täytekakku. Myös ylimääräiseen siivoukseen jäisi anopille esim. pöytäliinat.
Ei, kun jos "juhlat" ovat vain kakkukahvit meille, ei muita vieraita, niin miksi hitossa on niin tarkkaa päivän kanssa?! Jos juhlat ovat isot ja muita vieraita tulossa (mitä ei ole koskaan vielä tapahtunut), niin tottakai olemme paikalla oikeana juhlapäivänä. Mutta minulla on vahva epäilys, että juhlia ei tule, koska koskaan niitä ei ole aiemmin järjestetty. Ja - minä voin viedä kakun synttäreille lauantaina, jos siis edelleen isoja juhlia ja muita vieraita ei ole sunnuntaina tulossa - no problem. Mutta kun miehen pitäisi tämä selvittää! Onko juhlat vai ei? Tästä se riita alkoi. ap
Miten teillä ap menisi tilanne, jos asetelma olisi toisin päin? Jos vaikka sinulla olisi 40-vuotisjuhlat perheen kesken, lähtisivätkö appivanhemmat sieltä 400 kilsan päästä teille, jos samaan aikaan appiukolla olisi mieluinen ja odotettu Vaskipuhallinsoittajien Vuotuinen Konsertti? Anna kun arvaan, eivät lähtisi.
Miksi te hypitte ja pompitte niiden vanhojen ihmisten pillin mukaan? Jos joku loukkaantuu verisesti, ettei pojan perhe tule tasan tarkkaan syntymäpäivänä juomaan kahvia ja aja 800 kilsaa sen takia, antakaa loukkaantua. Olisi eri asia, jos kyseessä olisi isot juhlat, mutta ilmeisesti tässä ollaan vaan oman perheen kesken.
Tai sitten ongelma on ap:n miehen pään sisällä. Vaikuttaa tyypiltä, joka haluaa miellyttää omia vanhempiaan. Vanhemmille saattaisi ollakin ihan ok jos pojan perhe tulisi toisena päivänä, mies vaan on saanut päähänsä että paikalla on oltava just silloin eikä uskallakaan ehdottaa muuta kun pelkää vanhempiensa reaktiota.
Vierailija kirjoitti:
On kyllä melkoista. Sisko on lähtenyt maailmalle niin tätä ap:n miestä sitten juoksutetaan ja vaaditaan ja loukkaannutaan. Nyt ap soitat sinne anopillesi ja kysyt, että onko apelle juhlasuunnitelmia ja milloin. Jos anoppi sanoo vaikka, että tulkaa miten haluatte niin asia sillä selvä. Oikeasti kukaan ei lähde sunnuntaikahville tiettynä päivänä perheen kesken, kun ei säätilastakaan ole tietoa.
Mielestäni te käytte anoppilassa todella usein, kun miettii tuota välimatkaa. Me ollaa välillä asutt 200 km:n päässä kotikaupungistamme, kun lapset olivat alle kouluikäisiä ja me käytiin vanhemmillamme 2kk välein ja oltiin se pari päivää ja takaisin sitten. Eihän teillä oikein muuta elämää olekaan kuin koti ja anoppila. Lomaakaan voi suunnitella muualle kun on se anoppi ja appi, joiden luona täytyy käydä.
Kiitos! Pääsit tosi hyvin asian ytimeen ja tiivistit tämän. Juuri tämä ottaa päähän - ja niin, että me aina olemme aktiivisia auttamaan, vierailemaan jne., mutta se onkin eri stoori. Vietämme lomia jne. tosi paljon siellä, jouluja jne., minusta se on aika hyvin pieneten lasten työssäkäyvältä äidiltä, kun koti on sitten aina ihan pommi noiden matkojen jälkeen, pyykkäystä ja siivousta.
Tämä lomailu anoppilassa johtuu tosin siitä, että se on tosiaan myös se kesäpaikka. Mutta en jaksaisi itsekään lähteä moneksi päiväksi juuri joulun alla, kun itsellä on töissä ja muutenkin kiire, väsyttää, huonot kelit (sisällä heillä aina kauhean kuuma ja ulkona saattaa sataa räntää ja on pimeää eikä ehkä vielä lunta) jne. Miehellä ei tosiaan ole kauheasti muuta harrastusta kuin projektit anoppilassa, itse tykkään olla kaupungissa lasten kanssa ja harrastaa kulttuuriakin ;)
Vierailija kirjoitti:
Auttakaa! Meillä on miehen kanssa hirveä riita menossa. Apella on synttärit (70 v.) joulukuun alussa. Appivanhemmat asuvat noin 400 km päässä meistä. Sattumalta tuona saman päivänä on yksi kallis lastenkonsertti, johon ostin jo kalliit liput (en siis muistanut synttäreitä eikä mitään ollut sovittu) enkä voi niitä palauttaa. Mitään juhlia ei ole vielä sovittu, ei kutsua tullut tms., ja juhlapäivä on sunnuntai, jolloin meidän pitäisi lähteä ajamaan kotiin heti puolenpäivän jälkeen. Konsertti olisi iltapäivällä. 5- ja 3-vuotiaat lapsemme ovat aivan innoissaan konsertista, mutta nyt mieheni on ehdottomasti sitä mieltä, että sinne ei mennä, vaan apen synttäreitä pitää mennä viettämään. Että sellainen on periaate. Mies ei suostu kuuntelemaan yhtään mitään ja äsken huusimme toisillemme. Olen tosi joustava appivanhempia kohtaan aina, mutta juuri nyt tuntuisi todella kurjalta jättää kalliit liput käyttämättä. Miten ratkaisisitte asian?
Lopeta hyvän sään aikaan http://sää.tv
Vierailija kirjoitti:
Miten teillä ap menisi tilanne, jos asetelma olisi toisin päin? Jos vaikka sinulla olisi 40-vuotisjuhlat perheen kesken, lähtisivätkö appivanhemmat sieltä 400 kilsan päästä teille, jos samaan aikaan appiukolla olisi mieluinen ja odotettu Vaskipuhallinsoittajien Vuotuinen Konsertti? Anna kun arvaan, eivät lähtisi.
Miksi te hypitte ja pompitte niiden vanhojen ihmisten pillin mukaan? Jos joku loukkaantuu verisesti, ettei pojan perhe tule tasan tarkkaan syntymäpäivänä juomaan kahvia ja aja 800 kilsaa sen takia, antakaa loukkaantua. Olisi eri asia, jos kyseessä olisi isot juhlat, mutta ilmeisesti tässä ollaan vaan oman perheen kesken.
Tai sitten ongelma on ap:n miehen pään sisällä. Vaikuttaa tyypiltä, joka haluaa miellyttää omia vanhempiaan. Vanhemmille saattaisi ollakin ihan ok jos pojan perhe tulisi toisena päivänä, mies vaan on saanut päähänsä että paikalla on oltava just silloin eikä uskallakaan ehdottaa muuta kun pelkää vanhempiensa reaktiota.
Haha, anoppi ja appi eivät ole koskaan muistaneet synttäreitäni, eivät edes kolmikymppisiä :) Enkä tätä yhtään vaadi, niissä bileissä eivät ikäihmiset olisi pystyneet mukana. En loukkaannu enkä vaadi lahjoja, ei minua haittaa ollenkaan! Mutta mies jostain syystä pelkää tätä loukkaantumista (kesäpaikka/anoppila - pakko pitää hyvät välit?) ja se on minusta ongelman ydin! Jostain syystä suutun siitä, ettei appivanhempia voi kohdella normaalista, vaan heidät asetetaan jalustalle ja kohdellaan koko ajan silkkihansikkain. Kuten mainitsin, mies ja siskonsa ovat superkilttejä ja nöyriä vanhempiaan kohtaan. He eivät sitä varmasti itse huomaa.
Minusta ongelma on nimenomaan miehen. Tämä liiallinen miellyttäminen suututtaa minua. Ja arvatkaapa, meillä ei riidellä kunnolla mistään muusta, mutta tästä asiasta räjähtää. Minulla keittää yli mielistely (jossa en itse aio olla mukana, enkä anna lasten oppia sellaista mallia) ja mies menee lukkoon ja puolustaa vanhempiaan. kuitenkin ajattelen olevani joustava tyyppi ja kiva ihminen.
Ja juuri noin! Uskon, että appi voisi olla tyytyväinen meille tulemiseen (voisi sanoa olevansa "matkoilla", jos haluaisi) ja anoppi myös, saisi rentoutua eikä tarvitsisi leipoa kakkua. Mutta mies on nostanut isänsä jalustalle (ja appi on miehen päässä muuten kaiken kritiikin ulkopuolella, häntä pitää _vain_ ymmärtää, samoin kuin anoppi) ja ei uskalla kysyä. Siksi hän raivoaa minulle, vaikka minä vain ehdotin omasta mielestäni täysin normaalia juttua.
Mutta hei, mitä on tapahtunut lapsuudessa, että mies reagoi näin? Onko jollain kokemuksia? Miten tätä kannattaa lähestyä? Olen itse ehdottanut ihan rauhallisesti terapiaa miehelle ja itselleni hänen vanhempiensa takia, mutta hänestä vanhempien kunnioittamisessa ei ole mitään vikaa. Tämä siis on vain jäävuoren huippu :)
Vuoden sisään ap itkee palstalla , kuinka " mies haluaa erota, mitä teen? meillä kun oli kaikki niin hyvin!".
Onnea vaan tulevalle yyhooperseilijälle.
Voi elämä, mikset nyt vaan soita appivanhemmillesi ja avaa keskustelua aiheesta "Aiotteko ehkä juhlia apen syntymäpäiviä?" mainitsematta mitään lastenkonserttia. Asia saattaa ratketa jo sillä, että heillä on jotain ihan muuta suunnitteilla eivätkä he edes ole kotona teitä odottamassa sinä sunnuntaina.
Millään ei ehdi 400 km ajaa lasten kans niin, et jos lähtee heti puolenpäivän jälkeen ehtii vielä alkuiltapäivän konserttiin.... Ap ei siedä appivanhempiaan, tämä "paskantärkeä" appi järjestää ilman muuta isot kekkerit koko kylälle. Jos ap perheineen lähtee perjantaina töiden jälkeen ajamaan, ovat kesämökillään ennen puoltayötä, lauantai menisi anopin kanssa leipoessa ja siivotessa, sunnuntaina juhlat, maanantai vapaaksi töistä, tiistaina itsenäisyyspäivä ja kotia kohti. Noinhan se on just hyvä!
Taloasia on monimutkaisempi, mies omistaa talon jossa appi ja anoppi asuvat. Vihoissa lähdimme töihin, vaikea keskittyä, kun mitään ei ole sovittu... Kyllä sankari saa päättää, miten juhlitaan, mutta kai sitä voi etukäteen kysyä!? Ap