Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Muita, joiden lapsille/teineille ei osteta mitään muotikamaa?

Vierailija
05.10.2016 |

Meillä tytöt 9- 12- ja 15-vuotiaat. Eivät saa mitään muotivaatteita/kännyköitä/reppuja siksi että "kaikilla muillakin on" Tuo lause on minulle kuin myrkkyä ja sen jälkeen asiaa ei edes harkita. Meidän perheessä ei materia ole tärkeää vaan ihan muut jutut. Saavat kyllä tarvittaessa ehjät ja siistit vaatteet ja tavarat, mutta eivät muotihömppää. Miten muilla?

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootte vaan paskoja vanhempia.

Lapsillanne ei ole kait omaa tahtoa.

Sitten kun ootte vanhuksia. Sun lapset ei osta teille uusinta ja hienointa.

Vierailija
2/23 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tolle vanhimmalle voisit jotain kivaa ostaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsille ja nuorille on tärkeä voida olla oma itsensä. Nyt sinä määrität heidät johonkin rumasti puettuun marginaaliin, mihin he eivät itse halua kuulua. Yritä miettiä miksi sinua ahdistavat lasten pyynnöt saada samanlaisia tavaroita kuin muilla on? Minkälainen lapsuus sinulla oli?

Vierailija
4/23 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tuo ole juuri merkki että materia ON tärkeää teille vanhemmille (sinulle)? Välität selkeästi materiasta ja "muotihömpötyksistä".

Kannattaisi ehkä kuunnella myös niitä lapsia ja antaa päätösvaltaa heillekin ikätasonsa mukaisesti...

Vierailija
5/23 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äidillä oli myös vaihe, jolloin hän halusi nimenomaan ostaa mulle rumia, vanhanaikaisia vaatteita ja sellaisia, joita en itse halunnut. Mun piti esim pitää alaluokilla samanlaisia vaatteita kuin 2-4-vuotias siskoni, mitä erityisesti inhosin. Äiti ei voinut tässä vaiheessa hyvin.

Vierailija
6/23 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä hetkellä muotikamppeissa on niin monenkirjavaa kampetta, että saattavat olla saaneetkin vaikket ole huomannutkaan.

Moni käytetty juttukin on tällä hetkellä in.

Vierailija
7/23 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy lapsiasi sääliksi, mitä väliä tuotteen muodikkuudella on? Sen ymmärrän, että koko ajan ei tarvitse olla ostelemassa uusia muotijuttuja, mutta jos esim. 15-vuotias tyttäresi tarvitsee uusia housuja ja tahtoo nimenomaan yleisessä suosiossa olevat (teidän kukkarolle sopivat) farkut, miksei niitä voisi silloin ostaa?

Vierailija
8/23 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos lapsesi olisi farkkuleggarikaudella halunnut sellaiset koska ne ovat mukavat päällä? Ei käy koska äiti ei muotivaatteita osta!

Entäs jos lapsi perustelee iPhonen tarpeen koska on itse tutkinut elektroniikkaa ja päätynyt lopputulokseen että Applen käyttöjärjestelmät ja palvelut sopivat hänelle parhaiten? Ei käy! Rahasta ei ole kyse mutta äiti ei halua samaa mitä kaikilla!

Mitäs kun Kånken miellyttää lapsen silmää? Jopo tuntuu mukavimmalta ajaa? Itsetehdyt villasukat tulevat muotiin? Kiellätkö neulomisen tässä tilanteessa?

Kuulostat naurettavalta.

Vierailija
9/23 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa mitä minä en osta on iphone. Muuten saavat kyllä tarpeelliset vaatteet ja jutut. Jos laadukas merkkitakki maksaa sen 50€ enemmän, ei haittaa.

Vierailija
10/23 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapset saa vaikuttaa hankintoihin. En ole vuosiin ostanut mitään vaatetta ym omin päin, kun eivät käytä. Ostetaan vähän, mutta mieluista. Parempi ostaa sovinnolla ne kolme 80 euron hupparia, kun ostaa kaappi täyteen sellaista mitä eivät käytä. Myös reppunsa ja puhelimensa ym saavat valita, mutta tietty budjetti on meidän perheessä tai rahat loppuu. Esim nyt ollaan ostamassa talvitakkeja, kenkiä ja talviasusteita. Budjetti on 200e/lapsi. Saavat ostaa mita haluavat tossa budjetissa, kunhan on talveen tarkoitettu.

Vierailija
11/23 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli sama kasvatusmetodi lapsudessani ja nuoruudessani. No, siitä seurasi vain se, että kun aloin saada omaa rahaa kesätöistä ja nyt myöhemmin ihan "oikeista töistä", kaikki raha tuntuu valuvan niihin vaatteisiin yms. En osaa hahmottaa mitä ihan oikeasti toivoisin, vaan ostan sitä sun tätä, että varmasti on aina jotain kivaa kaapissa. En aikanani saanut valita mitään itse, pohtia mitä tarvitsisin ja toivoisin ja se määrittää minun käyttäytymistäni vieläkin, 32-vuotiaana :(.

Ostan myös lapsille herkästi merkkituoteita jos jotain erityisesti toivovat, koska en halua lasteni joutuvan häpeämään ja tuntemaan oloaan ulkopuoliseksi. Etenkin pikkulapsiaikana heillä oli ihan liikaa vaatteita :( Paljolti varmasti siksi, että oli ihana vihdoin saada pukea ja valita kauniita vaatteita ja päästä nauttimaan ajanmukaisista ja muodikkaista vaatteista. Oli ihana nähdä lapsi somana, puhtaana ja hiukset kauniisti laitettuna ja lämmitti mieltä kun muutkin kehuivat lapsia söpöiksi. Sellaista en koskaan omalla kohdalla saanut tuntea.

Ap, tämä oli kuitenkin varmaan provo? Menet ojasta allikkoon jos ei ollut.

Vierailija
12/23 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

11: Ihan samalla tavallahan sinä itse päätit, että lapsillasi pitää olla sinun silmääsi miellyttävät muotivaatteet. Entä jos he eivät olisi tykänneet niistä?

Vierailija
13/23 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli sama kun olin teini, ei sillä, en edes halunnut mitään merkkikrääsää. Nykylapset ja teinit lypsää vanhempansa vararikkoon kalliilla vaatimuksillaan ja vanhemmat tämän hyväksyvät koska haluavat olla enemmän kavereita lapsilleen ja lastahan voidaan vaikka kiusata mikäli ei mene lampaana muiden mukana. Mikäli itse joskus hankin lapsia, menen aloittajan tyylillä, oli tämä provo tai ei.

Vierailija
14/23 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä tytöt 9- 12- ja 15-vuotiaat. Eivät saa mitään muotivaatteita/kännyköitä/reppuja siksi että "kaikilla muillakin on" Tuo lause on minulle kuin myrkkyä ja sen jälkeen asiaa ei edes harkita. Meidän perheessä ei materia ole tärkeää vaan ihan muut jutut. Saavat kyllä tarvittaessa ehjät ja siistit vaatteet ja tavarat, mutta eivät muotihömppää. Miten muilla?

Sama homma oli mun lapsilla. Nykyisin täysi-ikäisinä ostavat mielellään vaatteita kirpparilta ja ovat muutenkin kierrätys/viherhenkisiä. "Kaikilla muillakin on" on lause joka ei minuun tehonnut.

Vierailija
15/23 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama homma. Nykyisin täysi-ikäisinä ostavat mielellään vaatteita kirpparilta ja ovat muutenkin kierrätys/viherhenkisiä. "t.

Sekin on muotia nyt

Vierailija
16/23 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä ois tosi tyhmäö kieltää teiniä ostamasta ruma kirppislippis parilla eurolla tai vanha bändipaita Torilta vajaalla kympillä vain siksi, että ne nyt on muotia.

Vierailija
17/23 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, ei ne halua mitään merkkivaatteita. Kallein vaate taitaa olla 40,- maksanut paita jostain Jack &Jonesista

Vierailija
18/23 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikista kalleimmat muotihössötykset = ruma? Selvä.

Vierailija
19/23 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käy lapsiasi sääliksi, mitä väliä tuotteen muodikkuudella on? Sen ymmärrän, että koko ajan ei tarvitse olla ostelemassa uusia muotijuttuja, mutta jos esim. 15-vuotias tyttäresi tarvitsee uusia housuja ja tahtoo nimenomaan yleisessä suosiossa olevat (teidän kukkarolle sopivat) farkut, miksei niitä voisi silloin ostaa?

Tämä. Ap:n aloituksesta käy selvästi ilmi, että kyseessä ei olekaan vaatteet ja muodikkuus/muotihömppä, vaan ap:n oma päähänpinttymä jonkinlaisesta "oikeasta kasvatuksesta". Ilmeisesti hän aloitusta tehdessään oletti saavansa kehuja ja kiitosta suoraselkäisestä ja johdonmukaisesta kasvattamisesta ja yllätyksekseen huomaakin että mammojen sympatiat ovat lasten puolella. Tuollainen "ei tule kuulonkaan"-asenne toimii todella harvoin parisuhteessa tai lastenkasvatuksessa. En ymmärrä ap:n tarvetta olla noin ehdoton ja kieltää kaikki. Itse uskoisin enemmän keskustelun voimaan. Kaikkiin lasten toiveisiin ja mielitekoihin ei tietenkään tule taipua, mutta yhtä vähän näen mieltä siinä, että kielletään kaikki. Jos pitää lapsiaan noin tiukassa siimassa, kannattaa varautua siihen, että jonkinlaisia irtiottoja, rajujakin, voi olla edessäpäin.

Vierailija
20/23 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä 15v jotain muotijuttuja varmasti kaipaa. Juttele ap tyttäresi kanssa, muuten teillä on kohta hankala teini. Kasvatuskin on joustoa puolin ja toisin.