Kunnasta soitettiin ja tarjottiin työpaikkaa joka olisi juuri sopiva koulutukseeni ja kokemukseeni nähden. Sitten viimeisessä lauseessa
(kun olin jo aivan innoissani) todettiin että kyseessä on 6 kk:n työkokeilu.
Mitä helv? Eihän työkokeiluun saisi edes ottaa ihmistä joka on jo pätevä ko. työhön?
Naurattaisi jos ei itkettäisi.
Työtön
Kommentit (112)
Pieni ohis. Työterveyshuoltoon ei välttämättä tarvitse kuulua juuri mitään. Meillä on töissä minimi, tarkoittaa että kaikki on käyneet työhöntulotarkastuksen ja terveydenhoitaja on käynyt fysioterapeutin kanssa kerran katsomassa työpisteet läpi. Mutta jos tarvitsee lääkäriä, ei sitä enää työterveyshuoltoon kuulu, vaan on mentävä sinne lääkärille, minne sattuu pääsemään ja maksettava itse. Aika moni luulee, että työterveyshuoltoon kuuluu lääkärin palvelut, mutta ei kuulu automaattisesti, eikä lain mukaan edes tarvitse.
No ihan 100 % varmasti voivat pakottaa työkokeiluun, piste jo jankkaamiselle!!!
Vierailija kirjoitti:
No ihan 100 % varmasti voivat pakottaa työkokeiluun, piste jo jankkaamiselle!!!
Tämän puolesta ei löydy mistään mitään mustaa valkoisella, vaan aivan päinvastoin. Enkä laske mukaan tämän palstan tekstejä, koska suurin osa kirjoittajista ei vaikuta terveiltä :(
Meillä kunnallisessa hoitoalan paikassa on koko ajan työkokeilijoita. Tuntuu aika hurjalta, että yksi vuorossa on koko ajan työkokeilija. Taustalla on heillä perhepäivähoitajan tutkintoja, nuoriso-ohjaajia yms. Työkkäri pannut kokeilemaan, kiinnostaisiko heitä lähihoitajan koulutus. Tekevät ihan normaali työtä yhtenä työyhteisön jäsenenä ja talo säästää, kun ei tarvitse palkata hoitajaa siihen.
Missä työhalut kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten työkokeilu edistäisi työllistymistäsi. Jos alkavat vääntää niin laissa lukee ettei työkokeilua saa käyttää työkokemuksen kerryttämiseen. Jos olet tehtävään jo valmiiksi pätevä, et kuulu "kokeilijoihin".
Halloo te sohvalla makoilijat! Minä ottaisin minkä tahansa työn vastaan, jos pääsisin vuosiin yhdenkin työpaikan kynnyksen yli.
Vaikka kuukaudeksi. Näyttäisin, että minusta on työhön. Näin joskus voin saada sieltä joskus pitempi aikaisen työpaikan. Ei rahassa aina voi laskea tulevaisuuteensa satsaamista. Itsekin pitää sijoittaa siihen.Mun etuni olisi, jos vähänkään on ennestään tehnyt niitä töitä. Pitävät pätevänä ja voin jäädä mieleen sen 6 kuukauden jälkeen.
Kateeksi käy, kun joku on kutsuttu töihin, mutta silti on kiinni vain siinä kotinsa sohvassa ja koettaa vielä täällä kerätä sympatiaa työstä kieltäytymiselle. Nykyaikana. Tunnen myötähäpeää.
Meidän kunnassa otettiin siivojaaksi joku työkkärin tuella ja kun tuki loppu niin tyyppi ulos. Ei todellakaan nykyaikana tarkoita että saa sitten töitä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä kunnallisessa hoitoalan paikassa on koko ajan työkokeilijoita. Tuntuu aika hurjalta, että yksi vuorossa on koko ajan työkokeilija. Taustalla on heillä perhepäivähoitajan tutkintoja, nuoriso-ohjaajia yms. Työkkäri pannut kokeilemaan, kiinnostaisiko heitä lähihoitajan koulutus. Tekevät ihan normaali työtä yhtenä työyhteisön jäsenenä ja talo säästää, kun ei tarvitse palkata hoitajaa siihen.
Tämä on totta. Työpaikassani heitä kierrätetään toinen toisensa jälkeen, ilmaisena työvoimana. Näin säästetään. He tekevät samat työt kuin vakituinen henkilöstö, joskus paljon enemmänkin. Täyttä hyväksikäyttöä hoitoalalla. Koulutettuja hoitajia samaan aikaan työttöminä.
Mun anopille kanssa just ehdotettiin kokeilua koulun keittiöön. Oli ennen työttömyyttä 28 vuotta keittiöpäällikkönä ja vastaavana mm vanhainkodissa ja lounasravintolassa:D vituttaa sen puokesta, että kehtaavatkin...
Vierailija kirjoitti:
45678 kirjoitti:
Työkokeilu on työhonkuntoutusta vajaakuntoisille eikä se johda koskaan palkkatyöhön. Jos et tarvitse kuntoutusta,ts et ole sairas(työttömyys ei ole sairaus),et tarvitse työkokeilua. Pitkäaikaistyöttömyys on medikalisoitu sairaudeksi josta pitää kuntouttaa. Lue long playn uusin juttu työkokeiluista ja yrityksistä jotka pyörittävät bisnestä tämän mekanismin avulla. Vaadi myös perusoikeuksien ja oikeusturvasi turvaamiseksi viranomaiselta perustelut vajaakuntoisuudestasi tai elämänhallinnan ongelmista jos sinua pakotetaan karenssin uhalla ko.toimintaan.
Ehkä näin jossain teidän keharilafkassa, mutta en tunne teidän kuntoutussysteemiä. Työkkärin työkokeiluun menin itse vapaaehtoisesti valmistumisen jälkeen. Valmistuin "väärälle" alalle. Sain parin kuukauden työkokeilupaikan uudelta alalta, jonka jälkeen sain samasta paikasta vakipaikan, oppisopimuksella ja palkka juoksee. Ei voi valittaa!
Mäkin sain työkokeilun kautta lopulta vakiduunia. Ensin ne otti mut vaan äitiysloman sijaiseksi ja sit toinen työntekijä lopetti niin mut vakinaistettiin. Eihän tällä yhtä hyvin tienaa kuin jos oisin oman alan töitä saanut mut en joudu syömään kynsiäni loppukuusta ja ihan jopa tykkään työstäni, et kannatti "kärsiä" se kokeilu kunnialla loppuun.
Vierailija kirjoitti:
Miten työkokeilu edistäisi työllistymistäsi. Jos alkavat vääntää niin laissa lukee ettei työkokeilua saa käyttää työkokemuksen kerryttämiseen. Jos olet tehtävään jo valmiiksi pätevä, et kuulu "kokeilijoihin".
Halloo te sohvalla makoilijat! Minä ottaisin minkä tahansa työn vastaan, jos pääsisin vuosiin yhdenkin työpaikan kynnyksen yli.
Vaikka kuukaudeksi. Näyttäisin, että minusta on työhön. Näin joskus voin saada sieltä joskus pitempi aikaisen työpaikan. Ei rahassa aina voi laskea tulevaisuuteensa satsaamista. Itsekin pitää sijoittaa siihen.Mun etuni olisi, jos vähänkään on ennestään tehnyt niitä töitä. Pitävät pätevänä ja voin jäädä mieleen sen 6 kuukauden jälkeen.
Kateeksi käy, kun joku on kutsuttu töihin, mutta silti on kiinni vain siinä kotinsa sohvassa ja koettaa vielä täällä kerätä sympatiaa työstä kieltäytymiselle. Nykyaikana. Tunnen myötähäpeää.
Tässä kysymys sinulle ja kaikille muillekin työkokemuksen kartuttamisesta kiinnostuneille: Mikset tee vapaaehtoistyötä? Siitäkin saa työtodistuksen ja merkinnän CV:hen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä kysymys sinulle ja kaikille muillekin työkokemuksen kartuttamisesta kiinnostuneille: Mikset tee vapaaehtoistyötä? Siitäkin saa työtodistuksen ja merkinnän CV:hen.
Miksi pitäisi? Siitä saa myös karenssin kun työkkäri huomaa ettet olekaan kotisohvalla lähettämässä turhia hakemuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi? Siitä saa myös karenssin kun työkkäri huomaa ettet olekaan kotisohvalla lähettämässä turhia hakemuksia.
Läheskään kaikesta vapaaehtoistyöstä ei rangaista. Jos et osaa selvittää, mitkä vapaaehtoistyöt on sallittuja ja mitkä ei, olet niin tyhmä etten ihmettele miksi työttömyytesi jatkuu vaan.
Siis oikeasti, keskustelu vaan jatkuu... Kukaan ei ole peukuttanut niitä linkitettyjä faktoja, vaan mieluummin uskotaan jotain hullulasta karannutta hörhöä, joka suoltaa täällä moneenkiin ketjuun mitä sattuu...