Kunnasta soitettiin ja tarjottiin työpaikkaa joka olisi juuri sopiva koulutukseeni ja kokemukseeni nähden. Sitten viimeisessä lauseessa
(kun olin jo aivan innoissani) todettiin että kyseessä on 6 kk:n työkokeilu.
Mitä helv? Eihän työkokeiluun saisi edes ottaa ihmistä joka on jo pätevä ko. työhön?
Naurattaisi jos ei itkettäisi.
Työtön
Kommentit (112)
Työpaikkoja olisi, mutta työstä ei makseta eli ilmaiseksi tekemään töitä , kuka suostuu kuka hyötyy?
Työkkärin ammattitaidottomuutta. Hain kerran työkkärin minulle osoittamaa paikkaa, pääsin haastatteluun, kaikki vaikutti hyvältä, paikat ja työtehtävät oli esitelty, työsopimuskin jo melkein allekirjoitettu, kun siinä lomaketta täyttäessä tuli esiin, etten voinutkaan hakea tätä työpaikaa. En muista ihan tarkalleen, mistä oli kyse, mutta tähän työpaikkaan oli tiettyjä tukityöllistämisvaatimuksia, ja minulla ei ollut riittävästi työttömyyspäiviä takana tms. Siinä meni molempien aika hukkaan, haastattelijan ja minun, ja tunsimme itsemme huijatuiksi. Tuonkin asian olisi työkkärivirkailija helposti voinut tarkistaa etukäteen, kyllähän siellä minun työttömyysaikani oli tiedossa.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä tuo työkokeilu on parempi kuin ei mitään. Varsinkin jos työtehtävätkin ovat mielekkäitä. Jatka työnhakuasi samalla kun olet työkokeilussa koska työssä ollessa on helpompaa saada uutta työtä kuin työttömänä ollessä. Ja kyllä meidän kunnassa hyvät (!) työkokeilijat saavat jäädä kokeilun jälkeen palkkatöihin. Valitettavasti vain noita hyviä ei ole kovin usein....
Mitähän sinä selität. Se että on orjana jollekin, parantaisi mahdollisuuksia saada töitä? Kyllä siinä työkokeilun aikana on edelleen ihan vaan se työtön.
Vierailija kirjoitti:
Etkö kuitenkin saisi työkokeilusta tärkeää työkokemusta, jotta voisit sitten jatkossa työllistyä kyseiselle alalle? Toki sitä mielellään menisi suoraan palkkatyöhön, mutta jos sitä ei nyt ole tarjolla, niin eikö tuokin ole ihan hyvä vaihtoehto.
Ohis: kyllähän sitä työtä näyttäisi olevan tarjolla mutta työnantaja on keksinyt porsaanreiän jolla saa jonkun tekemään sen tarvittavan työn ilmaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Työkkärin ammattitaidottomuutta. Hain kerran työkkärin minulle osoittamaa paikkaa, pääsin haastatteluun, kaikki vaikutti hyvältä, paikat ja työtehtävät oli esitelty, työsopimuskin jo melkein allekirjoitettu, kun siinä lomaketta täyttäessä tuli esiin, etten voinutkaan hakea tätä työpaikaa. En muista ihan tarkalleen, mistä oli kyse, mutta tähän työpaikkaan oli tiettyjä tukityöllistämisvaatimuksia, ja minulla ei ollut riittävästi työttömyyspäiviä takana tms. Siinä meni molempien aika hukkaan, haastattelijan ja minun, ja tunsimme itsemme huijatuiksi. Tuonkin asian olisi työkkärivirkailija helposti voinut tarkistaa etukäteen, kyllähän siellä minun työttömyysaikani oli tiedossa.
Ja tämä liittyi miten työkokeiluaiheeseen?
Selvisi että kunnalla oli kiire saada uusi "työkokeilija", koska edellisen kausi päättyy kohta. Olivat sitten vain jostain huomanneet että minä voisin olla sopiva (ilmaistyöntekijä!) koska pätevyyskin on. Olen ollut työtön n. vuoden verran mutta tein pari vuotta osa-aikatyötä alle 20 h viikossa, joten työssäoloehto ei täyttynyt. Mitään päihde- tai mielenterveysongelmaa ei ole. Olen täysin työkykyinen. Työkokemusta on liki 10 vuotta ko. alalta.
Taisivat vain kokeilla kepillä jäätä, en ole suostunut moiseen missään työnhakusuunnitelmissa, enkä suostu.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
huom. työkokeilija ei ole työntekijä joten siinä ei saisi tehdä oikeastaan mitään tuottavaa
No eihän kunnan työ ole tuottavaa, joten problem solved.
No ainakin minun työni on varsin tuottavaa. Olen erityisluokanopettaja. Tiesithän, että yksi syrjäytymään päästetty nuori maksaa yhteiskunnalle noin miljoonan. Viime keväänä saattelin luokallisen (10) kuusi vuotta opettamiani nuoria toisen asteen oppilaitoksiin. Mitäs sinä olet tuottanut yhteiskunnalle?
Miten kunnasta osasivat soittaa sinulle?
Vierailija kirjoitti:
Te-toimistot tekevät yhteistyötä kuntien kanssa, kunnat ovat erityisen kiinostuneita pitkäaikaistyöttömistä koska joutuvat maksamaan puolet työmarkkinatuesta. Siksi keksitään tällaisia "tempputyöllistämisiä".
Siihen kunnan työmarkkinatukiosuuden maksamiseen ei auta se, että menee työkokeiluun. Sitä varten pitää työllistää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te-toimistot tekevät yhteistyötä kuntien kanssa, kunnat ovat erityisen kiinostuneita pitkäaikaistyöttömistä koska joutuvat maksamaan puolet työmarkkinatuesta. Siksi keksitään tällaisia "tempputyöllistämisiä".
Nuo sakkolistalaiset laitetaan kylläkin kuntouttavaan työtoimintaan. Työkokeiluun ei saa ohjata.
En oikein käsitä tuota jatkuvaa vinkumista siitä, miten työkokeilu on perseestä. En ole itsekään mikään palkattoman duunin kannattaja, mutta näissä pitää myös nähdä mahdollisuudet. Jäin itse taannoin työttömäksi ja menin työkokeiluun, jossa olin kuusi kuukautta. Tämän jälkeen minut pestattiin samaan paikkaan ensin sijaiseksi ja myöhemmin duuni vakinaistettiin. Että näin. Jos en olisi mennyt työkokeiluun, en olisi koskaan saanut tuota duunia. Kannattaa käyttää ne mahdollisuudet hyväksi, olla oma-aloitteinen ja aktiivinen, niin sen työkokeilupaikankin saa melko pitkälle valita oman kiinnostuksensa mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuo sakkolistalaiset laitetaan kylläkin kuntouttavaan työtoimintaan. Työkokeiluun ei saa ohjata.
Eikun jokusia saatiin palkkatuellakin kuntaan, mutta rahat loppu ja loppuvuosia kutya.
Miksi kunnasta soitettiin sinulle? Työkkäri kun ei jakele työttömien puhelinnumeroita työantajille, ellei kyseessä ole aito työpaikka.
Ja jos se on oikea työpaikka (kuten oletan, koska siihen haetaan pätevää ihmistä), niin tee siitä ilmianto suoraa ministeriöön Tuija Oivolle (tuija.oivo@tem.fi). Toki olisi parempi, että olisi mustaa valkoisella tuosta tarjouksesta, koska vain ilmiantojen perusteella saadaan työnantajat kuriin.
TYökkärit on ohjeistettu siihen, että 2 kk työkokeilu yhdessä työpaikassa riittää tavalliselle asiakkaalle. 6 kk pätkän saa vain erityisestä syystä.
Vierailija kirjoitti:
En oikein käsitä tuota jatkuvaa vinkumista siitä, miten työkokeilu on perseestä. En ole itsekään mikään palkattoman duunin kannattaja, mutta näissä pitää myös nähdä mahdollisuudet. Jäin itse taannoin työttömäksi ja menin työkokeiluun, jossa olin kuusi kuukautta. Tämän jälkeen minut pestattiin samaan paikkaan ensin sijaiseksi ja myöhemmin duuni vakinaistettiin. Että näin. Jos en olisi mennyt työkokeiluun, en olisi koskaan saanut tuota duunia. Kannattaa käyttää ne mahdollisuudet hyväksi, olla oma-aloitteinen ja aktiivinen, niin sen työkokeilupaikankin saa melko pitkälle valita oman kiinnostuksensa mukaan.
Työkokeilusta EI ole tarkoitus jatkaa työhön ko. paikassa vaan mennä koulutukseen! Kokeilussa etsitään itselle sopivaa ammattia tai alaa, ei työpaikkaa. Siksi työnantajia tulisi kieltää palkkaamasta kokeilijaa, koska siten koulutuksen hankkiminen siirtyy taas kerran johonkin tulevaisuuteen. Ainoa tapa jatkaa kokeilua olisi päästä oppisopimukseen, mutta jos on palkattavissa yritykseen, niin miksi ihmeessä työnantaja saisi teettää ilmaista työtä ennen sitä?
Vierailija kirjoitti:
Selvisi että kunnalla oli kiire saada uusi "työkokeilija", koska edellisen kausi päättyy kohta. Olivat sitten vain jostain huomanneet että minä voisin olla sopiva (ilmaistyöntekijä!) koska pätevyyskin on. Olen ollut työtön n. vuoden verran mutta tein pari vuotta osa-aikatyötä alle 20 h viikossa, joten työssäoloehto ei täyttynyt. Mitään päihde- tai mielenterveysongelmaa ei ole. Olen täysin työkykyinen. Työkokemusta on liki 10 vuotta ko. alalta.
Taisivat vain kokeilla kepillä jäätä, en ole suostunut moiseen missään työnhakusuunnitelmissa, enkä suostu.
ap
Kannattaa tarjoutua siihen palkkatyöhön ja muistuttaa, että jos samassa tehtävässä on työkeilija uudestaan ja uudestaan kovin pitkään, niin voidaan tulkita, että siihen on palkattavissa vakituinen työntekijä.
Työkokeilussa kannattaa aina kysyä, kuka on ohjaajana ja muistuttaa, että työkokeilija ei tee itsenäisesti töitä vaan aina toisen valvonnassa tai apuna.
Vierailija kirjoitti:
Saako siitä edes säädyllistä palkkaa?
Saa erinomaisen palkan, 9 € verottomana päivässä. Ja kyllä , siihen on pakko lähteä, tällaiseen on omat lait. Konta ottaa sitten taas uuden , kun jakso on loppunut. Siis kunta saa ilmaista työvoimaa. Kannattaa miettiä, miten työnsä tekee.
Mä varmaan menisin, vaikka työkokeilussahan ei saisi olla omalla alallaan. Ken tietää, jos tämä kokeilupaikka ottaisi sinut ihan vakituiseen työhön kesken/jälkeen harjoittelun.
Vierailija kirjoitti:
Mitä kuuluu tehdä tuossa tilanteessa? Siis keneen ottaa yhteyttä, jos kokee että työkokeilumääräys on aiheeton?
Te-toimistoon. Tarkista ensin, onko sinun tietosi siellä aivan ajan tasalla, eli oletko sinä itse mennyt pöljyyttäsi kirjoittamaan omaan suunnitelmaasi työkokeilun.'
Kysy myös, miksi sinut voidaan laittaa omaa ammattitaitoasi vastaavaan työhön työkokeiluna, jos sinulla ei ole Kelan kuntoutustukea siihen. Mutta eikö Kelan kautta työkokeiluun menevä puolikuntoinen saa oikeaa palkkaa?
Niinkö se on että työkokeilija ei saa tehdä tuottavaa työtä?
Aivan perseestä miksi sitten tulee hortoilemaan ja viemään muiden ajan työpaikalla .
Pitääkö sitä jotenkin vain viihdyttää siellä työpaikalla vai mikä tämä juju nut tässä oli.