Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kunnasta soitettiin ja tarjottiin työpaikkaa joka olisi juuri sopiva koulutukseeni ja kokemukseeni nähden. Sitten viimeisessä lauseessa

Vierailija
05.10.2016 |

(kun olin jo aivan innoissani) todettiin että kyseessä on 6 kk:n työkokeilu.
Mitä helv? Eihän työkokeiluun saisi edes ottaa ihmistä joka on jo pätevä ko. työhön?
Naurattaisi jos ei itkettäisi.

Työtön

Kommentit (112)

Vierailija
61/112 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saako siitä edes säädyllistä palkkaa?

Saa erinomaisen palkan, 9 € verottomana päivässä.  Ja kyllä , siihen on pakko lähteä, tällaiseen on omat lait.  Konta ottaa sitten taas uuden , kun jakso on loppunut.  Siis kunta saa ilmaista työvoimaa.  Kannattaa miettiä, miten työnsä tekee.

Sulla on siis ihan oma laki, mieletöntä! Onnea! 

Me muut joudutaan lukemaan meitä koskevat lait finlexistä eikä meitä kukaan viranomainen voi pakottaa työkokeiluun :( 

Vierailija
62/112 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Selvisi että kunnalla oli kiire saada uusi "työkokeilija", koska edellisen kausi päättyy kohta. Olivat sitten vain jostain huomanneet että minä voisin olla sopiva (ilmaistyöntekijä!) koska pätevyyskin on. Olen ollut työtön n. vuoden verran mutta  tein pari vuotta osa-aikatyötä alle 20 h viikossa, joten työssäoloehto ei täyttynyt. Mitään päihde- tai mielenterveysongelmaa ei ole. Olen täysin työkykyinen. Työkokemusta on liki 10 vuotta ko. alalta.  

Taisivat vain kokeilla kepillä jäätä, en ole suostunut moiseen missään työnhakusuunnitelmissa, enkä suostu.

ap

Tämähän juuri todistaa sen, että sinne tarvitaan vakituinen työntekijä, jos jatkuvasti haetaan uusia ilmaisorjia. Kysy suoraan työkkäristä, eikö siihen ole mitään rajaa, kuinka paljon ammattitaitoisia kokeilijoita voidaan käyttää.

Eihän meistä kohta kukaan saa oikeaa palkkatyötä, jos työttömiksi jääneitä kierrätetään vaan jatkuvasti  9 euron paikoissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/112 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten työkokeilu edistäisi työllistymistäsi. Jos alkavat vääntää niin laissa lukee ettei työkokeilua saa käyttää työkokemuksen kerryttämiseen. Jos olet tehtävään jo valmiiksi pätevä, et kuulu "kokeilijoihin".

Kunnan ei tarvitse noudattaa lakia, koska on kysymys lyhytaikaisesta työstä .  Ensinnäkin kunnassa ei kukaan ole asiasta vastuussa, joten siitä ei voi olla seurauksia.  Toiseksi asiasta voi valittaa, mutta se vie vuosia. Kolmanneksi, on kysymys yksittäistapauksesta, vaikka kyseessä on yleinen käytäntö.  Tai sitten asian voi perustella sillä,  kun kysymyksessä on vakiintunut käytäntö.

Vierailija
64/112 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minuakin yritettiin tyrkyttää heti työkokeiluun vastavalmistuneena. En suostunut vaan intin vastaan ettei työkokeilu ole juuri valmistuneita varten.  Työkkärin täti meni hiljaiseksi ja sanoi sitten lopulta ettei tuohon nyt voi ketään pakottaakaan. Joten suu vaan auki ja kieltäydyt jos mahdollista ilman karenssia!

Vierailija
65/112 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saa erinomaisen palkan, 9 € verottomana päivässä.  Ja kyllä , siihen on pakko lähteä, tällaiseen on omat lait.  Konta ottaa sitten taas uuden , kun jakso on loppunut.  Siis kunta saa ilmaista työvoimaa.  Kannattaa miettiä, miten työnsä tekee.

Me muut joudutaan lukemaan meitä koskevat lait finlexistä eikä meitä kukaan viranomainen voi pakottaa työkokeiluun :( 

Voit olla onnellinen, tietämäyyömyys ja tyhmyys antaa siihen mahdollisuuden.   Olet myös siinä suhteessa onnellinen että karenssi ei sinua haittaa, varsinkaan jos sen saa joku muu.

Vierailija
66/112 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten kunnasta osasivat soittaa sinulle?

Te-toimistot tekevät yhteistyötä kuntien kanssa, kunnat ovat erityisen kiinostuneita pitkäaikaistyöttömistä koska joutuvat maksamaan puolet työmarkkinatuesta. Siksi keksitään tällaisia "tempputyöllistämisiä".

Nuo sakkolistalaiset laitetaan kylläkin kuntouttavaan työtoimintaan. Työkokeiluun ei saa ohjata. 

Ei kyllä ihan helpolla, kuntouttavaan laitetaan jos on kuntoutustarve, mm. elämänhallinnassa vikaa. Ei sinne tavallisia koulutettuja pitkäaikaistyöttömiä laiteta, heidät yritetään saada työkokeiluun tai sitten palkkatuella töihin.

Vierailija
67/112 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä ap:n taustasta ja tilanteesta mitään, joten voi hyvin olla, että hän on nyt törkeän hyväksikäytön uhri. Tosin pakko kertoa toinen näkökulma, joka ei siis liity ap:tapaukseen.

Olen kunnallisella puolella töissä ja meillä on vuosien ajan ollut jos jonkinlaista työkokeilijaa, joilla tavallaan papereilla pätevyyttä mutta taustalla heillä on ollut mm pitkiä sairaspoissaoloja aiemmilta työurilta, psyykkistä oireilua, päihteiden käyttöä. Työkokeilu on nimenomaan kokeilua siitä millainen työkunto on, tuleeko taas uupumista, repsahtaako päihteisiin jne. Yksi työkokeilija sai erityisluvan käydä viikoittaisessa psykoterapiassa työaikana, samoin psykiatrian poliklinikan tapaamisissa. Haastavampia työtehtäviä hän ei jaksanut tehdä kun tuli painetta. Toisaalta monotonisia työtehtäviäkään ei jaksanut tehdä kun koki että keskittyminen herpaantui. Lopulta jäi pois työkokeilusta ja on nyttemmin 35-vuotias eläkeläinen. Tämä siis mielestäni esimerkki siitä millaista työkokeilu joskus on. Jos ap:n työkunto ja -motivaatio on hyvä niin ei tarvisi kokeilua vaan työsuhteen normaalilla koeajalla.

Vierailija
68/112 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy Te-toimistosta onko sulla mahdollista saada palkkatukea ja sitten kysy kunnan henkilöltä, että voisko ne suoraan palkata sut siihen työhön palkkatuen avulla.

Vierailija
69/112 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voit olla onnellinen, tietämäyyömyys ja tyhmyys antaa siihen mahdollisuuden.   Olet myös siinä suhteessa onnellinen että karenssi ei sinua haittaa, varsinkaan jos sen saa joku muu.

Sulle taisi tulla kirjoitusvirheitä enemmänkin? Ihan ensimmäisenä kannattaisi lukea työttömyysturvalakia, lakia työkokeilusta, jopa TE-palvelujen sivuilta, mitä työkokeilu on. Kerro sitten minulle "tietämättömälle ja tyhmälle", mikä laki pakottaa työkokeiluun? Sekö, että työkokeilu on aina asiakaslähtöistä? Vai sekö, että työkokeilu ei saa vaarantaa kilpailua?

Voit myös kertoa, että miten on voinut saada karenssin työkokeilusta kieltäytymisestä? Jos valitusaika on umpeutunut, niin minäkin kehotan ottamaan yhteyttä TEMiin Tuija Oivoon.

Vierailija
70/112 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

huom. työkokeilija ei ole työntekijä joten siinä ei saisi tehdä oikeastaan mitään tuottavaa

No eihän kunnan työ ole tuottavaa, joten problem solved.

No ainakin minun työni on varsin tuottavaa. Olen erityisluokanopettaja. Tiesithän, että yksi syrjäytymään päästetty nuori maksaa yhteiskunnalle noin miljoonan. Viime keväänä saattelin luokallisen (10) kuusi vuotta opettamiani nuoria toisen asteen oppilaitoksiin. Mitäs sinä olet tuottanut yhteiskunnalle?

Sinä teet aivan loistavaa työtä!

T:Erityisnuoren äiti

Vierailija
71/112 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lakipykälät on liian vaikeita, niin tässä meidän alueen TE-toimiston ohjeet suomeksi työkokeilusta:

http://toimistot.te-palvelut.fi/documents/244949/493345/Kysytyt+kysymyk…

Vierailija
72/112 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://te-palvelut.fi/te/fi/tyonhakijalle/jos_jaat_tyottomaksi/oikeudet…

Minäkin löysin tuollaisen. Kukaan ei voi pakottaa työkokeiluun. Lyhyesti sanottu työnhakijan oikeudet ja velvollisuudet. 

Vierailija
73/112 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä työhalut kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten työkokeilu edistäisi työllistymistäsi. Jos alkavat vääntää niin laissa lukee ettei työkokeilua saa käyttää työkokemuksen kerryttämiseen. Jos olet tehtävään jo valmiiksi pätevä, et kuulu "kokeilijoihin".

Halloo te sohvalla makoilijat! Minä ottaisin minkä tahansa työn vastaan, jos pääsisin vuosiin yhdenkin työpaikan kynnyksen yli.

Vaikka kuukaudeksi. Näyttäisin, että minusta on työhön. Näin joskus voin saada sieltä joskus pitempi aikaisen työpaikan. Ei rahassa aina voi laskea tulevaisuuteensa satsaamista. Itsekin pitää sijoittaa siihen.

Mun etuni olisi, jos vähänkään on ennestään tehnyt niitä töitä. Pitävät pätevänä ja voin jäädä mieleen sen 6 kuukauden jälkeen.

Kateeksi käy, kun joku on kutsuttu töihin, mutta silti on kiinni vain siinä kotinsa sohvassa ja koettaa vielä täällä kerätä sympatiaa työstä kieltäytymiselle. Nykyaikana. Tunnen myötähäpeää.

Minä olen tehnyt tuon, kahdesti. Innoissani olen mennyt ilmaiseen työhön paikkaan, josta arvioin saavani hyvää työkokemusta ja jalan oven väliin. Työpanostani on arvostettu ja olen päässyt tekemään oikeaa työtä. Sitten jakso on päättymässä ja tajuan, että uusi ilmaistyöntekijä on jo tulossa. Saan jäähyväislahjaksi puheen, että työpaikka ottaa heti yhteyttä, kun heillä ilmenee työntekijän tarvetta. Sama kuvio on käynyt nyt kaksi kertaa. En usko enää yhteenkään ilmaistyöhön.

Eihän työkokeilun juju ole työllistyä juuri siihen ko. yritykseen, vaan nimenomaan saada kokemusta alalta ja hakea kokoajan työkokeilun aikana saman alan töitä. Tai näin itselläni ainakin. Hain ensin työttömänä ihan hulluna töitä tietylt alalta, mutten päässyt edes haastattaluihin. Sitten pääsin alalle työkokeiluun, jonka aikana hain koko ajan aktiivisesti saman alan töitä. On niin paljon helpompaa päästä työhaastateluihin kun cv:stä näkee että olen alan tehtävissä verrattuna siihen, että olen työttömänä. Työkokeilupaikan esimies oli myös suosittelijanani hakemuksissani, millä oli iso merkitys haatatteluhin pääsyn kannalta. Minulla siis tärppäsi ja pääsin ihan normaaleihin palkkatöihin ja keskeytin työkokeilun. Edelleen olen ko. firmassa töissä ja olen todella iloinen että "uhrasin" nuo pari kuukautta tuohon työkokeiluun. 

Vierailija
74/112 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tapettiinko ketju tuomalla faktat esiin? Siis ohjeet on luettu?

Vierailija
75/112 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei saa palkkaa ollenkaan, ei kerrytä eläkettä, ei oikeutta terveyshuoltoon. Nykyajan orjatyötä.

Ei kerry myöskään lomia, ei oikeutta työmatkavähennyksiin, ei oikeutta lounasetuun, ei oikeutta lakkoon. 

Vierailija
76/112 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sulle taisi tulla kirjoitusvirheitä enemmänkin? Ihan ensimmäisenä kannattaisi lukea työttömyysturvalakia, lakia työkokeilusta, jopa TE-palvelujen sivuilta, mitä työkokeilu on. Kerro sitten minulle "tietämättömälle ja tyhmälle", mikä laki pakottaa työkokeiluun? Sekö, että työkokeilu on aina asiakaslähtöistä? Vai sekö, että työkokeilu ei saa vaarantaa kilpailua?

Voit myös kertoa, että miten on voinut saada karenssin työkokeilusta kieltäytymisestä? Jos valitusaika on umpeutunut, niin minäkin kehotan ottamaan yhteyttä TEMiin Tuija Oivoon.

Periaatteessa ihan oikeita neuvoja, mutta ... valituksen käsittely kestää ja karenssiaikanakin pitää elää. Eli on rustattava valitus byrokratian rattaisiin pyörimään ja haettava sossusta toimeentulotukea. Itselläni on kokemusta, että vahingossa tehtyä karenssipäätöstä ei voi pureta valitusmenettelyssä.

Vierailija
77/112 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa aloittaja nyt jättää jotakin oleellista kertomatta..

Vierailija
78/112 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos et ota sitä, joudut karenssiin.

Eikun ennemmin käräytä tuollainen työnantaja työkkäriin! Karenssia EI voi tulla, jos et ole allekirjoittanut työllistymisuunnitelmaa, jossa lupaat mennä kyseiseen työkokeiluun. Ja työkkärin pitäisi vielä olla samaa mieltä kanssasi...

Kuntaa ei paljoa kiinnosta tuollaiset käräyttelyt. Työkkäri antaa karenssin selityksistä riippumatta koska aina löytyy sopiva pykälä kun riittävästi haetaan ja asiakkaat ei työkkärin silmille hypi. Kannattanee miettiä että teetkö ilmaiseksi duunia 6kk vai haetko sossurahoilla duunia kunnes karenssi loppuu.

Älä selittele omiasi! Pienellä vaivalla pystyisit löytämään faktaa työkokeilusta ja työllistymisuunnitelmista sekä karensseista. Ihankuin työkkäri olisi nykyajan suurin mörkö, jolla pelotella..? Eikun se kummin siskon kaiman naapuri kertoi kerran 80-luvulla, että työkkäri sitä ja työkkäri tätä... väsynyt virsi!

0/5 Juu, ne faktat ovat kauniita, mutta todellisuus on toinen. Nämä työkkäri sitä ja työkkäri tätä -jutut ovat valitettavasti tältä vuosituhannelta ja tältä vuosikymmeneltä. Työkkärin virkailijat ovat tämän ison työttömien määrän kanssa helisemässä, virheitä sattuu ja niitä ei voi oikaista ...

Vierailija
79/112 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten kunnasta osasivat soittaa sinulle?

Te-toimistot tekevät yhteistyötä kuntien kanssa, kunnat ovat erityisen kiinostuneita pitkäaikaistyöttömistä koska joutuvat maksamaan puolet työmarkkinatuesta. Siksi keksitään tällaisia "tempputyöllistämisiä".

Nuo sakkolistalaiset laitetaan kylläkin kuntouttavaan työtoimintaan. Työkokeiluun ei saa ohjata. 

Ei kyllä ihan helpolla, kuntouttavaan laitetaan jos on kuntoutustarve, mm. elämänhallinnassa vikaa. Ei sinne tavallisia koulutettuja pitkäaikaistyöttömiä laiteta, heidät yritetään saada työkokeiluun tai sitten palkkatuella töihin.

Höpö höpö. Palkkatukirahat ovat lopussa ja oma työvoimatoimisto ei tänä vuonna myöntänyt kuin alle 25-vuotiaille.  Luepa Longplayn artikkeli terveestä pätevästä työttömästä kuntouttavan työtoiminnan kierteessä.

Vierailija
80/112 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä työkokemuksen kertyminen?

Työtehtäviesi päivittyminen? 

CV?

Mielelläsi saat saman rahan kotona olemisesta? 

Lyhytnäköistä toimintaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kaksi