Mikä olisi paras tapa suhtautua "ikävään" ystävään?
a) Katkaista kokonaan välit b) Olla hiljaa ja sietää hetket jolloin törmäämme yhteisten tuttujen takia c) Sanoa suorat sanat, miten paljon vtuttaa hänen kiusaamisensa, jota hän on tehnyt jo vuosikausia (härnää, matkii, piikittelee, kilpailee kaikesta kanssani jne. )
P.s. Tämä henkilö on sellainen, että jos katkaisen välit, hän takuulla puhuu p:tä selkäni takana jokaikiselle yhteiselle tutullemme. Osaa valehdella erittäin hyvin.
Kommentit (27)
A+ C
Minulle tärkeät ihmiset tietävät kuka olen. Muut ajatelkoon mitä huvittaa.
Itse olen tehnyt niin, että laitan kylmästi toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Olen vain välinpitämätön. :) ja jos puhuu selän takana ja jotkut uskovat, siinähän sitten uskovat. Kertoo aika paljon ihmisestä jos uskoo pelkkiä kuulopuheita.
b. Kuulostaa narsistilta, jolle nuo kaksi muuta toimintatapaa on vaan ravintoa jolla hän elää. Kun itse on ruokkimatta narsistia, hän jättää parhaiten rauhaan kun huomaa, ettei saa sitä mitä haluaa/tarvitsee.
Vierailija kirjoitti:
b. Kuulostaa narsistilta, jolle nuo kaksi muuta toimintatapaa on vaan ravintoa jolla hän elää. Kun itse on ruokkimatta narsistia, hän jättää parhaiten rauhaan kun huomaa, ettei saa sitä mitä haluaa/tarvitsee.
Totta puhut. Uskon että hän on jonkin sortin narsisti. Eli siedän härnäämisen ja loukkaukset ja olen hiljaa? Näin olen tehnyt, mutta tekisi mieli ladata hänelle suorat sanat kerrankin.
Paras tapa miten suhtautuisin tuollaiseen ihmiseen olisi että en suhtautuisi häneen yhtään mitenkään eli hän ei kuuluisi elämääni ollenkaan. Seuransa kannattaa valita huolella, kusipäitä ei kannata suosia eikä heille suoda edes pienintäkään määrää minkäänlaista huomiota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta puhut. Uskon että hän on jonkin sortin narsisti. Eli siedän härnäämisen ja loukkaukset ja olen hiljaa? Näin olen tehnyt, mutta tekisi mieli ladata hänelle suorat sanat kerrankin.
Asetu niiden yläpuolelle ja älä anna niiden vaikuttaa elämääsi. Se nimittäin vituttaa häntä kaikkein eniten, kun hänellä ei olekaan otetta sinuun.
Itse valitsisin b:n. Oletko satavarma, että hän tarkoituksella piikittelee, matkii, ivaa ja kilpailee vai onko se sinun tulkintaasi? Ehkä voisit ottaa asian esiin kahden kesken hänen kanssaan, kuitenkin niin, että itse pysyt asiassa ja rauhallisena. Kysy, onko hän itse huomannut miten toimii, ja miksi hän toimii niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asetu niiden yläpuolelle ja älä anna niiden vaikuttaa elämääsi. Se nimittäin vituttaa häntä kaikkein eniten, kun hänellä ei olekaan otetta sinuun.
Kiitos, sinulla on hyvät neuvot. Osaatko sanoa jotain muuta? Ongelma on myös se, että kun olen ottanut etäisyyttä ja olen hiljaa, hän pelaa ystävieni kautta. En siis pääse koskaan lopullisesti hänestä eroon, paljon yhteisiä kavereita. Heitä hän käännyttää minua vastaan, ja kieroilee kun ei saa minulta huomiota. Mitä tekisit?
Tuollaiseen ihmiseen ei valitettavasti tehoa kuin täysi etääntyminen ja radiohiljaisuus. Älä ole missään tekemisissä, äläkä anna mitään reaktiota teki hän mitä hyvänsä.
Eihän tuollaisen kanssa ole tarvetta olla edes missään tekemisissä.
Mutta jos täytyy, asiat on otettava heti puheeksi.
Se ei ole sinun hallinnassasi, jos yhteiset kaverinne menevät mukaan / uskovat narsistia. Jos näin käy, hanki terveempi ystäväpiiri.
Mietin itse tuota samaa, että miten toimia jos kys. tyyppi kuuluu samaan kaveripiiriin..Huomaavatko ne muut hänen käytöksensä? Auttaako se tai kannattaako kertoa muille millainen hän on?
On epäreilua että ap:n pitäisi etsiä uusi kaveripiiri sen yhden ihmisen takia, siis hylätä muut ystävänsä..
Vierailija kirjoitti:
Se ei ole sinun hallinnassasi, jos yhteiset kaverinne menevät mukaan / uskovat narsistia. Jos näin käy, hanki terveempi ystäväpiiri.
Pitääkö siis vain alistua yhden kiusaajan valheiden alle? Miksei ap voisi paljastaa tuon "hullun" toimia?
Ihmettelen nykyisin, miten helposti ihmiset antavat tuttavilleen ystävän arvonimen, kuten tuokin kuvailemasi saasta, ap.
Minä kategorioin ihmiset mielessäni kylmästi pyramidiin: leveimmällä on tutut (sis. useimmat työkaverit, serkut, asiakkaat, 95% facebooktyypeistä jne, eli henkilöt, jotka eivät merkitse minulle kohteliaita tapoja enempää), sitten tulee kaverit (sis. ihmiset joiden kanssa ehkä joskus kahvilla, lenkillä, kirjoittelua facessa, kuulumisten vaihtoa, eli ihmiset, jotka ovat ok, eivät kuitenkaan minun tyyppiäni, enkä minä heidän) ja terävimmällä kärjellä ystävät. Ystävä merkitsee minulle henkilöä, johon voin luottaa 100%. Hän ei ikinä tekisi minulle noin, enkä minä hänelle, kuten ap:n "ystävä". Ystävä on jotain, joka ei vie energiaa, vaan antaa sitä. Hän on henkilö, jota ilman olisi vaikeampi elää.
Tuon kaltainen henkilö, mitä ap kuvaili, olisi jo pudonnut koko pyramidin ulkopuolelle.
Katkaise välit mutta älä kerro sitä hänelle. Ole aina kiireinen jos hän soittaa ja sano että et ehdo puhua mutta soitat. Älä sitten soita. Älä kerro kuulumisiasi hänelle. Sillä tavalla pikkuhiljaa irtaudut. Älä suo hänelle aikaa, ole kohtelias mutta etäinen. Unohda osoitteenmuutoskortin lähettäminen ja vaihtuneesta puhelinnumerosta kertominen. Laita uusi numero salaiseksi.
Älä lotkauta korvaasikaan hänen selän takana puhumisilleen. Hovi herää kyllä ja tuo ihminen jä lopulta yksin
Jätä hänet täysin huomiotta. Ei oo helppoa pitää suutaan kiinni, mutta sitkeesti vaan pidät pintasi. Kohta hänellä on joku toinen kiusattava. Pikkuhiljaa hänen on pakko vaihtaa maisemaa, kun kiusattavat loppuvat. Et tasan ole ainoa tuttavissasi, joka ajattelee samoin kuin sinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitääkö siis vain alistua yhden kiusaajan valheiden alle? Miksei ap voisi paljastaa tuon "hullun" toimia?
Tottakai voi paljastaa, ja pitääkin! Tarkoitin kirjoituksellani sitä, että kaikki ihmiset eivät kertakaikkiaan pysty näkemään pintaa syvemmälle, varsinkin jos tämä "hullu" käyttäytyy kuitenkin hyvin ja normaalisti näitä muita ystäviä kohtaan. Kokemuksesta tiedän, että luonnehäiriösen kyky manipuloida muita on usein valtavan hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Mietin itse tuota samaa, että miten toimia jos kys. tyyppi kuuluu samaan kaveripiiriin..Huomaavatko ne muut hänen käytöksensä? Auttaako se tai kannattaako kertoa muille millainen hän on?
On epäreilua että ap:n pitäisi etsiä uusi kaveripiiri sen yhden ihmisen takia, siis hylätä muut ystävänsä..
Ap:n pitää vain luottaa ystäviinsä. Ei pidä lähteä kilpalaulantaan ja kertomaan toisesta mitään selän takana. Ne ystävät, jotka uskovat mieluummin tätä kieroilijaa, eivät oikeita ystäviä sitten olleetkaan, ja joutavatkin mennä. Ne taas, jotka jäävät, ovat sen arvoisia. Koskaan ei kannata alkaa kilpailemaan tällaisten paskanpuhujien kanssa. Kyllä viisaat ihmiset erottavat paskan kun sellaista kuulevat.
Sanoisin suorat sanat ja katkaisin välit. Se mitä puhuisi selkäni takana ei voisi vähempää kiinnostaa.