Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kotikoulu. Mitä mieltä?

Vierailija
02.10.2016 |

Erilaisissa perheissä on toi kotikouluperhe nyt. Aika flegmaattisen oloista meininkiä... Miksi ihmeessä kukaan haluaa lastensa käyvän kotikoulua? Sairaudet, ulkomaankomennukset ym toki erikseen mutta puhutaan nyt tavallisista perheistä. Miksi?

Kommentit (74)

Vierailija
21/74 |
02.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen alkanut vakavasti pohtia kotikoulua. Uusi ops on laadittu mamuja silmällä pitäen ja esim. kirjoja aletaan vältellä. Uskomatonta.

Kyllä meillä ainakin on kirjat käytössä edelleen 

Meillä ei. Jouduin itse ostelemaan. Tällä vaivalla alkaa tuntua että saman tien opettaisikin itse.

Suomalainen peruskoulu? Kuinka mones luokka?

Jep, vitonen.

Anteeksi että menee ohi aiheen, mutta pakko kysyä. Missä aineissa käytetään koulun antamia kirjoja ja ne aineet missä ei käytetä kirjoja? Millaista materiaalia käytetään korvaamaan kirjat? Kuinka yleistä tämä kirjaton opetus on? Maailmalla tai Suomessa?

Enkku ja matikka ilman kirjoja ja heikkoahan se enkussa oli, open pitäisi valmistaa materiaali mutta ei sitä ollut.

Vierailija
22/74 |
02.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin voisin harkita kotikoulua. Koulussa opettajan aika tuntuu menevän kurinpitoon ja häiriköitten kalastamiseen pöydän alta.

Ei siellä tunnu oppivan kuin ne negatiiviset ryhmätaidot.

Opettaja

Ammattitaito. Missä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/74 |
02.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen alkanut vakavasti pohtia kotikoulua. Uusi ops on laadittu mamuja silmällä pitäen ja esim. kirjoja aletaan vältellä. Uskomatonta.

Meillä ei. Jouduin itse ostelemaan. Tällä vaivalla alkaa tuntua että saman tien opettaisikin itse.

Jep, vitonen.

Anteeksi että menee ohi aiheen, mutta pakko kysyä. Missä aineissa käytetään koulun antamia kirjoja ja ne aineet missä ei käytetä kirjoja? Millaista materiaalia käytetään korvaamaan kirjat? Kuinka yleistä tämä kirjaton opetus on? Maailmalla tai Suomessa?

Enkku ja matikka ilman kirjoja ja heikkoahan se enkussa oli, open pitäisi valmistaa materiaali mutta ei sitä ollut.

Open pitäisi valmistaa kotikoululaisen materiaali? Tirsk.

Vierailija
24/74 |
02.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep, vitonen.

Missä minä niin sanoin?

Vierailija
25/74 |
02.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä systeemi jos ei halua altistaa lastansa peruskoulun pakkosyöttöaivopesulle.

Altistan siis itse lahkolleni.

Vierailija
26/74 |
02.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep, vitonen.

Vaikeuksia luetun ymmärtämisessä?

Vierailija
27/74 |
02.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkiksi Kalle Kujanpäähän, joka reilu vuosi sitten kirjoitti 10 laudaturia, opiskeli peruskoulun kotikouluna.

Vierailija
28/74 |
02.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiksi Kalle Kujanpäähän, joka reilu vuosi sitten kirjoitti 10 laudaturia, opiskeli peruskoulun kotikouluna.

Googlaa maitobaari ja koivuniemen lahko.

Vierailija
29/74 |
02.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos koulu ei saa kiusaamista/ym loppumaan, kotikoulu on hyvä vaihtoehto.

t:kotikoulua vuoden käynyt (9. luokka)

Vierailija
30/74 |
02.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep, vitonen.

Kirjat kyllä on. Mutta niihin ei saa tehdä merkintöjä. Joten tämä aineenope osti lapselle omat... Ettei mene liikaa aikaa lapsella. Neuvoi tekemään eteenpäin kirjaa kun muut tuhrustaa vihkoon

Kävipä tunnilla seuraamassa...

Töissä ei käy

Vierailija
31/74 |
02.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ihan vakavassa harkinnassa kotikoulu. Olen päässyt aitiopaikalta seuraamaan reilu 10 vuotta peruskoulun rappiota ja ihan hirvittää mikä tilanne on silloin kun esikoinen aloittaisi koulutaipaleensa. On nyt 3v., joten aikaa vielä on katsella mikä on tilanne silloin.

Luokassani on joka ikinen vuosi ollut todella häiriintyneitä lapsia. On sairaalakoulusta suoraan tavalliselle luokalle kiikutettuja pahasti oireilevia, taikka sairaalakoulukuntoisia, mutta joille ei löydy sen paremmin sieltä kuin pienryhmästäkään paikkaa. Terrorisoivat koko luokan opetusta ja sosiaalisia kuvioita. Moni pelkää heitä ja omat kädet on täysin sidottu heidän suhteen, kurinpidolliset toimet ovat ihan onnettomia ja tietävät sen itsekin.

Jos aika ei mene näiden kanssa painiessa, menee se S2-oppilaiden apuna. Kaikki tekeminen ja taso joudutaan suhteuttamaan heidän taitotasonsa mukaan. Sama koskee näitä oppimisvaikeuksisia, joita kipataan joka luokkaan nykyään ilman avustajia. Pienryhmiin ei mahdu ja avustajia ei saa palkata.

Luokassa ja koulussa on levoton ilmapiiri ja jatkuva häly. Sadat ja taas sadat lapset sullotaan tehokkuussyistä samaan laitokseen säilöön, koska säätöä pitä saada. Pienet oppivat ysiluokkalaisilta jo ekaluokalla tehokkaasti kirosanat ja saavat upean mallin tupakoinnista, huorittelusta, räkimisestä ja möykkäämisestä.

Kaikesta on pula. Kirjoista irtoaa kannet, digiloikkaa rummutetaan mediassa, mutta totuus on ettei edes netti toimi. Vesi tulee katosta läpi, luokan lattialla odotti viime vuonnakin useaan kertaan iso lammikko maanantaiaamuna. Lapset ja aikuiset oireilevat ja saikkua kertyy henkilökunnalle jatkuvasti, mutta mitään ei muka löydy. Tietenkään. Kunnan miehet kun käyvät mittaamassa, on oletettavaa ettei mitään saakaan löytyä.

Olisi ihanaa jos olisi mahdollista jäädä kotikouluun "töihin". Päivän oppimäärän ehtisi käydä kotona läpi max. 2 tunnissa kun aika ei tuhlaantuisi aina kaikkeen muuhun (häiriköiden paimentamiseen, heikkojen kannatteluun, tappeluiden selvittelyyn, työrauhaongelmiin jne.). Loppuajan ehtisi syventää asioita ja opiskella ylimääräistä. Saisi edetä omaan tahtiin kun ei tarvitsisi aina mennä heikoimman lenkin mukaan. Ei tarvitsisi kärsiä sisäilmasta, ei heikoista materiaaleista. Kotona pystyisi huomioimaan lapsen taidot ja normaalin lapsen ei tarvitsisi olla oman onnensa nojassa, luokassa lahjakkaat ja normaalit kun ovat aika yksin :(. Retket, opintomatkat, lomat yms. niin helposti järjestettävissä... Kavereitakin ehtisi tavata harrastuksissa ja pihalla paljon enemmän kuin nyt kun päivät olisivat tehokkaampaa opiskeluaikaa. No, unelmoida voi aina :) Näillä palkoilla ei paljon säästetä kotikouluja varten.

Vierailija
32/74 |
02.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep, vitonen.

Kirjat kyllä on. Mutta niihin ei saa tehdä merkintöjä. Joten tämä aineenope osti lapselle omat... Ettei mene liikaa aikaa lapsella. Neuvoi tekemään eteenpäin kirjaa kun muut tuhrustaa vihkoon

Töissä ei käy

Eipä ole kirjoja ollenkaan. Nyt mun lapsellani on. Ja mistä ihmeestä päättelit etten ole töissä?

Vierailija
33/74 |
02.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep, vitonen.

Töissä ei käy

Eipä ole kirjoja ollenkaan. Nyt mun lapsellani on. Ja mistä ihmeestä päättelit etten ole töissä?

Useasti olet tästä kirjoittanut. Työkirja on mutta siihen ei saa tehdä merkintöjä. Töissä et käy. Kaikki aika kuluu lasten koulunkäyntiin

Tämä vitosluokkalainen on eniten kurjoituksissasi

Teillä on yritys. Mutta ei se näytä sinua paljon työllistäbän

Aineenope 2015. Asiantuntija ilman yhtään työkokemusta

Vierailija
34/74 |
02.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep, vitonen.

Töissä ei käy

Useasti olet tästä kirjoittanut. Työkirja on mutta siihen ei saa tehdä merkintöjä. Töissä et käy. Kaikki aika kuluu lasten koulunkäyntiin

Tämä vitosluokkalainen on eniten kurjoituksissasi

Teillä on yritys. Mutta ei se näytä sinua paljon työllistäbän

Aineenope 2015. Asiantuntija ilman yhtään työkokemusta

Luepa tuolta yltä kuvaus nykykoulumaailmasta. Ja tule sitten arvostelemaan uudelleen meitä huolestuneita. Kirjoja ei meillä koulun puolesta ole. En käsitä mistä sinä tiedät muka paremmin?

Vierailija
35/74 |
02.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tytön luokalla ei ole kielissä työkirjoja. Rustaavat vihkoon kielioppiasioita ja opettaja jakaa kamalan määrän jotain epämääräisiä monisteita, joista ei ota tolkkua erkkikään mihin ne kuuluvat ja mitä niille pitäisi tehdä. Ihmeellisistä palasista opettaja haalii sitten sitä materiaalia, eikä kenelläkään ole selkeää kuvaa, mitä tässä nyt onkaan tarkoitus treenata. Lisäksi oppilaiden työstämät kielioppivihkot ovat aivan kamalan näköisiä, suttuisia ja virheellisiäkin paikoittain kun kopioivat taululta niihin sanoja ja kirjoittavat väärin. On sitten kiva kokeeseen alkaa lukemaan kun materiaali on jossain monistenipun välissä, tai vihkossa jos siis satuit olemaan koulussa. Poissaolijat sitten arvuuttelevat mitähän siellä tunnilla tehtiin. Onhan se nyt 11 - vuotiaan asia huolehtia ne läksyt ja tekstit sinne vihkoon. Kopioivat sitten kaverilta, joka oli unohtanut puolet ja kirjoittanut väärin toisen puolen. Opettajaa ei kiinnosta. Ei ilmeisesti pysty, ei kykene.

Vierailija
36/74 |
02.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kun tulisi edes yksityiskoulut, joista lentäisi pihalle huonon käytöksen ja laiskottelun vuoksi. Tai tasoryhmät peruskouluun. Saisi jokainen opiskella ja kehittää itseään omalla tasollaan. Mitä tasa-arvoa se on, että kaikessa mennään heikoimpien ehdoilla? Miksi huonokäytöksiset, laiskat, epämotivoituneet jne. ovat tässä maassa tärkeämpiä kuin ahkerat ja oppimismyönteiset? Yhteiskunnan kannalta on järkyttävää, että hirvittävät määrät motivaatiota ja potentiaalia jätetään käyttämättä joka vuosi, passivoidaan innokkaat ja samalla opetetaan, että töitä ei tarvitse tehdä kun vähemmälläkin pärjää. Tätä opittua mallia on aika hankala enää myöhemmin muuttaa. Ei ihme, että "hienon ja menestyksekkään" peruskoulun jälkeen maamme taso opintorintamalla (vrt. yliopistojen maailmanlistat) laskee kuin lehmän häntä.

Vierailija
37/74 |
02.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä tytön luokalla ei ole kielissä työkirjoja. Rustaavat vihkoon kielioppiasioita ja opettaja jakaa kamalan määrän jotain epämääräisiä monisteita, joista ei ota tolkkua erkkikään mihin ne kuuluvat ja mitä niille pitäisi tehdä. Ihmeellisistä palasista opettaja haalii sitten sitä materiaalia, eikä kenelläkään ole selkeää kuvaa, mitä tässä nyt onkaan tarkoitus treenata. Lisäksi oppilaiden työstämät kielioppivihkot ovat aivan kamalan näköisiä, suttuisia ja virheellisiäkin paikoittain kun kopioivat taululta niihin sanoja ja kirjoittavat väärin. On sitten kiva kokeeseen alkaa lukemaan kun materiaali on jossain monistenipun välissä, tai vihkossa jos siis satuit olemaan koulussa. Poissaolijat sitten arvuuttelevat mitähän siellä tunnilla tehtiin. Onhan se nyt 11 - vuotiaan asia huolehtia ne läksyt ja tekstit sinne vihkoon. Kopioivat sitten kaverilta, joka oli unohtanut puolet ja kirjoittanut väärin toisen puolen. Opettajaa ei kiinnosta. Ei ilmeisesti pysty, ei kykene.

Juuri näin.

Siksi minä ostin sen kirjan ja koko ajan itse opetan kotona. Surkeaksi on mennyt.

Vierailija
38/74 |
02.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä käy kaksi lasta kotikoulua, puhtaita kouluja (eli ei-homeisia) ei ole järkevän matkan päässä ja ovat pahasti homealtistuneita molemmat eli sisäilmaongelmaisessa koulussa käyminen ei tule kysymykseenkään. Seuraa on toisistaan ja naapuruston lapsista, ovat perusluonteeltaan sosiaalisia ja tykkäävät esiintymisestä. Kotikoulussa on se hyvä puoli, ettei tule tylsää kun ei tarvitse käydä sellaisia juttuja läpi enää, jotka osaa jo ennestään. 

Vierailija
39/74 |
02.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten kotikoulu käytännössä toteutetaan? Vanhempien tai toisen vanhemman työpäivän jälkeen ja viikonloppuisin vai onko toinen vanhemmista (äiti?) kotona? Jälkimmäisessä tapauksessa toivon, että perheen toinen vanhempi vastaa taloudellisesti perheen valinnasta, eikä kotiopetusta toteuteta esimerkiksi työttömyyskorvauksilla.

Vierailija
40/74 |
02.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten kotikoulu käytännössä toteutetaan? Vanhempien tai toisen vanhemman työpäivän jälkeen ja viikonloppuisin vai onko toinen vanhemmista (äiti?) kotona? Jälkimmäisessä tapauksessa toivon, että perheen toinen vanhempi vastaa taloudellisesti perheen valinnasta, eikä kotiopetusta toteuteta esimerkiksi työttömyyskorvauksilla.

Ei tarvitse olla kotona. Yleensä lapsi käy tenttimässä koululla.