Onko Suomessa tapana, että mies auttaa vaimoaan esim. painavien taakkojen kantamisessa?
...tai avaa ovia tai käyttäytyy muutenkin kuin herrasmies? Entäpä, jos nainen on raskaana tai juuri synnyttänyt: auttavatko miehet yleensä vaimojaan painavien tavaroiden ja kantamusten kanssa?
T. Eräs suomalaisnainen, joka on kokenut vissiin sitten kulttuurishokin suomalaisen miehensä kanssa
Kommentit (49)
Itsenäisyys on suomalainen arvo. Suomalaisnaiset ovat vahvoja ja pystyviä yksinkin.
Mies kantaa kauppakassit ja isommat tavarat tottakai. Mulla on omat vahvuuteni ja hänellä omansa, se on aivan selvä. Mun mielestä siinä on kyse toisen huomioimisesta.
"Itsenäisyys on suomalainen arvo. Suomalaisnaiset ovat vahvoja ja pystyviä yksinkin." - Toisnaan minusta tuntuu sille, että osa nykyisestä pahoinvoinnista johtuukin siitä, että pitää alati olla niin vahva. Ja kun oletus on että kaikkien pitää olla vahva, niin avun tarjoaminen on vähintään yhtä vaikeaa kuin osata ottaa sitä luontevasti vastaan, kun aika helposti sitä huomauttaa apuun rietäneelle, että kiitos kyllä minä tästä selviän ihan itsekin. Sen sijaan, että sanosi, että olipas kiva kun tulit avuksi/ jeesaat hieman. - Pieni kaunis ele tai sana toiselle, tai avunanto - sanosin mieluummin toisen huomioiminen - ei vaadi useinkaan paljon, mutta se saattaa tuntua hyvin miellyttävältä, jos ja kun molemmat toimivat tahdikkaasti.
Minut on ilmeisesti valmistettu kanniskelu ja avaus muotilla.
Pakko kantaa jos toisella on iso kassi.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on :)
Missä maass ap on mahtanut elää :D
Mikä mikä maassa tietenkin 😃
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on suomessa tasa-arvo. Naisia ei auteta sen enempä kuin muita miehiäkään. Tilanteen mukaan mennään. Toki ovea pidetään auki jos joku on juuri perässä tulossa.
Tarkoitan enimmäkseen parisuhteessa puolisoiden välistä työnjakoa. Esim. lihaksikkaan ja isokokoisen sekä pienempikokoisen tai jopa raskaanaolevan naisen kauppareissua. Meillä siis mies on tarkkana, ettei vahingossakaan auta liikaa ja jopa mieluusti jätti raskausaikanakin painavat ruokakassit minun vastuulleni ja lähinnä otti jotain kevyttä sekä kiiruhti etuajassa sekä pähimmassa tapauksessa jopa naureskeli, kun mulla kesti isoine vatsoineni sekä ruokakasseineni kauemman aikaa vaikkapa hissille tai autolle kävelemisessä. Olen edelleenkin jotenkin aidosti ihmeissäni mieheni asenteesta ja käytöksestä.
T. Ap
Suomalaisten parisuhteissa työnjako on puolisoiden välinen sopimusasia. Ei siis ole mitään kansallisia sääntöjä, että koska sinä olet suomalainen mies ja minä suomalainen nainen, niin sinä kannat kauppakassit ja minä silitän sinun paitasi.
Tämä. Ja parit ovat myös fyysisiltä ominaisuuksiltaan erilaisia. Jos on pari, jossa vaimo on 50 kiloinen heiveröinen hippiäinen ja mies kaksimetrinen lihaskimppu, on itsestäänselvää, että tällaisen parin kannattaa jakaa fyysisistä voimaa ja ulottuvuutta vaativat kotityöt eri tavalla kuin pariskunnan, jossa molemmat puolisot ovat suunnilleen saman kokoisia ja yhtä voimakkaita. Puhumattakaan vaikka parista, jossa mies on esimerkiksi pyörätuolissa ja vaimo terve.
Eli jos täällä on pari (kuten me), jossa nainen kantaa normaalitilanteessa (=ei esim. raskaana) suunnilleen saman verran kuin mieskin, se ei tarkoita mitenkään, että sama työnjako olisi teillä järkevä tai kohtuullinen, jos sinä olet miestäsi huomattavasti fyysisesti pienempi ja heikompi. Tuskinpa vaadit miestäsi synnyttämään ja imettämäänkään, koska hänellä ei ole siihen fyysisiä valmiuksia.
Minusta apua tarvitsevan auttaminen on normaalia käytöstä, eikä sukupuolikysymys. Auttamista tapahtuu terveessä parisuhteessa molempiin suuntiin.
Suomalaisten parisuhteissa työnjako on puolisoiden välinen sopimusasia. Ei siis ole mitään kansallisia sääntöjä, että koska sinä olet suomalainen mies ja minä suomalainen nainen, niin sinä kannat kauppakassit ja minä silitän sinun paitasi.