Onko Suomessa tapana, että mies auttaa vaimoaan esim. painavien taakkojen kantamisessa?
...tai avaa ovia tai käyttäytyy muutenkin kuin herrasmies? Entäpä, jos nainen on raskaana tai juuri synnyttänyt: auttavatko miehet yleensä vaimojaan painavien tavaroiden ja kantamusten kanssa?
T. Eräs suomalaisnainen, joka on kokenut vissiin sitten kulttuurishokin suomalaisen miehensä kanssa
Kommentit (49)
Vittu jos ei oveakaan osaa itse avata.
Meillä on sanaton sopimus siitä, että kumpikin omien voimavarojensa mukaan.
Mieheni ei ole mikään lihaskimppu ja mieheksi jopa pienikokoinen, joten olisi kummallista odottaa häneltä fyysisiä supersuorituksia. Itse olin varsinkin nuorempana aika hyvässä kunnossa, joten mentiin fyysisesti aika samalla viivalla. Suhteen alkuvuosina meillä ei ollut autoa ja kauppaan oli kävelymatkaa, joten kaikki tavarat piti kantaa: Ei siis käytännössä olisi ollut usein mahdollista, että vain mies olisi kantanut kaikki tavarat. Ja vielä vähemmän siinä olisi ollut järkeä. Ennemmin pakattiin siten, että kumpikin jaksoi helposti kantaa omansa. Ja kuntoilusta pitävänä en olisi edes suostunut siihen, etten saa kantaa tavaroita, kun kauppareissu oli samalla myös kuntoilua. Siitä on jäänyt tapa, että tavarat kantaa se joka nyt sattuu kantamaan, mutta tietenkin pyritään pitämään huolta, ettei toiselle tule liikaa kannettavaa. Ja apua saa aina pyytää.
Ovia miehellä oli aiemmin tapana availla, mutta nyt kun on pienet lapset, on oikeastaan aina vähintään toisella meistä tavaroita käsissä, joten se avaa oven, jolla sattuu olemaan kädet paremmin vapaana.
Niin tasa-arvosta halutaan vain rusinat pullasta?
- -"Mieheni, poikani, isäni ja veljeni kantavat ja aukovat ovia ja pidän sitä niin itsestäänselvyytenä että olen vähän järkyttynyt työpaikkani miesten käytöksestä. Aina naljaillen vieressä seisovat jos jotain raskasta raahaan tai nostan eikä elettäkään että auttaisivat. Paitsi kerran näin ihmeen kun töissä oli ulkolainen nainen työharjoittelussa. Sillon irtos herrasmiehen perse varaston tuolista." "-Ihan ymmärrettävää että ei halua työkaverin duuneja tehdä omien lisäksi. " - Enpä haluaisi olla työyhteisössä joka tunnetaan siitä, että laskee jokaisen huomaavaisen eleensä ja tekonsa sen mukaan kuuluvatko ne osaksi työtehtäviäni vai ei. - En toki ole portsari enkä tavarankuljetusalalla. Mutta se, että saatan pitä toiselle ovea tai avittaa tavaroiden kantamisessa, jos se on muiden aikataulijeni puitteissa minulle mahdollista ei ole minulta pois, enkä näin tehdessäni koe, että toimisin työpaikallani kynnysmattona tai, että oma ammatti-identiteettini kärsisi.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on sanaton sopimus siitä, että kumpikin omien voimavarojensa mukaan.
Mieheni ei ole mikään lihaskimppu ja mieheksi jopa pienikokoinen, joten olisi kummallista odottaa häneltä fyysisiä supersuorituksia. Itse olin varsinkin nuorempana aika hyvässä kunnossa, joten mentiin fyysisesti aika samalla viivalla. Suhteen alkuvuosina meillä ei ollut autoa ja kauppaan oli kävelymatkaa, joten kaikki tavarat piti kantaa: Ei siis käytännössä olisi ollut usein mahdollista, että vain mies olisi kantanut kaikki tavarat. Ja vielä vähemmän siinä olisi ollut järkeä. Ennemmin pakattiin siten, että kumpikin jaksoi helposti kantaa omansa. Ja kuntoilusta pitävänä en olisi edes suostunut siihen, etten saa kantaa tavaroita, kun kauppareissu oli samalla myös kuntoilua. Siitä on jäänyt tapa, että tavarat kantaa se joka nyt sattuu kantamaan, mutta tietenkin pyritään pitämään huolta, ettei toiselle tule liikaa kannettavaa. Ja apua saa aina pyytää.
Ovia miehellä oli aiemmin tapana availla, mutta nyt kun on pienet lapset, on oikeastaan aina vähintään toisella meistä tavaroita käsissä, joten se avaa oven, jolla sattuu olemaan kädet paremmin vapaana.
Ja tuo "kukin kykynsä mukaan" tietenkin vaihtelee hetkestä toiseen. Raskaana mies välillä nosti jopa maitopurkin jääkaappiin mun puolestani, kun jouduin lepäämään.
Hyväkäytöksiset miehet auttavat aina.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on :)
Missä maass ap on mahtanut elää :D
Mungolandiassa kenties..?
Meillä on suomessa tasa-arvo. Naisia ei auteta sen enempä kuin muita miehiäkään. Tilanteen mukaan mennään. Toki ovea pidetään auki jos joku on juuri perässä tulossa.
Vierailija kirjoitti:
Tasa-arvo tarkoittaa sitä, että kumpikin sukupuoli hyväksytään omana itsenään. Miehet ovat useimmiten fyysisesti vahvempia kuin naiset, eikö? On siis luontevaa, että mies auttaa naista kantamuksineen. Hyvät käytöstavat ja muiden ihmisten kunnioittaminen sisältää halun auttaa silloin kun apua tarvitaan.
Vierailija kirjoitti:
Mieheni, poikani, isäni ja veljeni kantavat ja aukovat ovia ja pidän sitä niin itsestäänselvyytenä että olen vähän järkyttynyt työpaikkani miesten käytöksestä. Aina naljaillen vieressä seisovat jos jotain raskasta raahaan tai nostan eikä elettäkään että auttaisivat. Paitsi kerran näin ihmeen kun töissä oli ulkolainen nainen työharjoittelussa. Sillon irtos herrasmiehen perse varaston tuolista.
Miksi sä noin teet? Jos mä nostan jotain raskasta, johon omat voimani (ja fyysinen kokoni) hyvin riittää, miksi siihen pitäisi syöksyä jonkun "pelastamaan"? Jos taas en jaksa jotain tai se on hankalaa, pyydän apua. Miksi helkkarissa pitäisi naljailla ja odottaa, ettei ole kykenevä tekemään jotain vain sukupuolensa vuoksi?
Ja minä olen pienikokoinen nainen, joten fyysisesti en läheskään kaikkeen pysty tai ainakin on järkevää, että sen tekee joku voimakkaampi ja isokokoisempi. Mutta en koe, että minua pitää auttaa tavan vuoksi siksi, että olen nainen, myös silloin kun en apua tarvitse vaan siksi, että satun nyt vain olemaan fyysisesti sieltä heikommasta päästä, joten silloin tulee tilanteita joissa on järkevää, että joku fyysisesti voimakkaampi ja/tai isompi tekee sen. En kuvittele, että muut osaavat arvioida minun fyysiset rajani aina oikein, joten helpompaa vain pyytää apua tarvittaessa.
5lasta kirjoitti:
Taitaa olla pariskuntakohtaista ja kiinni siitä mitä heidän lapsuuskodeissaan on opetettu, millaisen mallin omat vanhemmat ovat antaneet.
Minulla on mies, joka toimiin noin. Seurustelun alkuaikoina ja raskauksien aikana on jopa kiertänyt avaamaan autonoven. Minä pidän siitä, tulee arvostettu olo.
Pidän myös siitä, että asiakkaana tai potilaana minua teititellään.
En kuitenkaan koskaan heittäydy "avuttomaksi". Kyllä jaksan itsekin kantaa taakkoja ja olla parina muutto- ja remppahommissa, mutta otan mielelläni vastaan jopa vähän vanhahtavat kohteliaisuudet.
En minäkään heittäydy toki avuttomaksi, vaan sisukkaasti yritän kantaa liiankin painavia taakkoja. Mutta mieheni on siitä tarkka, ettei vahingossakaan tee missään enempää kuin mi tai kanna mitään painavampaa, vaikka hän on siis minua pidempi sekä kolmisenkymmentä kiloa painavampi. Sama juttu oli raskausaikanakin. Jos kehtasin pyytää apua (ihan jo terveyssyistä), niin sain lähinnä haukut ja jopa pahimmassa haistattelut/kiroilut mieheltä siitä vastineeksi. :/
T. Ap
En tiedä kuuluuko suomalaisiin tapoihin vai ei, mutta minä ainakin autan. Niin herrasmiehet tekevät. M29 ja latino
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieheni, poikani, isäni ja veljeni kantavat ja aukovat ovia ja pidän sitä niin itsestäänselvyytenä että olen vähän järkyttynyt työpaikkani miesten käytöksestä. Aina naljaillen vieressä seisovat jos jotain raskasta raahaan tai nostan eikä elettäkään että auttaisivat. Paitsi kerran näin ihmeen kun töissä oli ulkolainen nainen työharjoittelussa. Sillon irtos herrasmiehen perse varaston tuolista.
Miksi sä noin teet? Jos mä nostan jotain raskasta, johon omat voimani (ja fyysinen kokoni) hyvin riittää, miksi siihen pitäisi syöksyä jonkun "pelastamaan"? Jos taas en jaksa jotain tai se on hankalaa, pyydän apua. Miksi helkkarissa pitäisi naljailla ja odottaa, ettei ole kykenevä tekemään jotain vain sukupuolensa vuoksi?
Ja minä olen pienikokoinen nainen, joten fyysisesti en läheskään kaikkeen pysty tai ainakin on järkevää, että sen tekee joku voimakkaampi ja isokokoisempi. Mutta en koe, että minua pitää auttaa tavan vuoksi siksi, että olen nainen, myös silloin kun en apua tarvitse vaan siksi, että satun nyt vain olemaan fyysisesti sieltä heikommasta päästä, joten silloin tulee tilanteita joissa on järkevää, että joku fyysisesti voimakkaampi ja/tai isompi tekee sen. En kuvittele, että muut osaavat arvioida minun fyysiset rajani aina oikein, joten helpompaa vain pyytää apua tarvittaessa.
Niin, naiset tulisi apuun eivätkä vaan naljailisi vieressä. Tai ainakin minä menisin apuun vaikka toinen pärjäisi yksinkin.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on suomessa tasa-arvo. Naisia ei auteta sen enempä kuin muita miehiäkään. Tilanteen mukaan mennään. Toki ovea pidetään auki jos joku on juuri perässä tulossa.
Tarkoitan enimmäkseen parisuhteessa puolisoiden välistä työnjakoa. Esim. lihaksikkaan ja isokokoisen sekä pienempikokoisen tai jopa raskaanaolevan naisen kauppareissua. Meillä siis mies on tarkkana, ettei vahingossakaan auta liikaa ja jopa mieluusti jätti raskausaikanakin painavat ruokakassit minun vastuulleni ja lähinnä otti jotain kevyttä sekä kiiruhti etuajassa sekä pähimmassa tapauksessa jopa naureskeli, kun mulla kesti isoine vatsoineni sekä ruokakasseineni kauemman aikaa vaikkapa hissille tai autolle kävelemisessä. Olen edelleenkin jotenkin aidosti ihmeissäni mieheni asenteesta ja käytöksestä.
T. Ap
Vierailija kirjoitti:
5lasta kirjoitti:
Taitaa olla pariskuntakohtaista ja kiinni siitä mitä heidän lapsuuskodeissaan on opetettu, millaisen mallin omat vanhemmat ovat antaneet.
Minulla on mies, joka toimiin noin. Seurustelun alkuaikoina ja raskauksien aikana on jopa kiertänyt avaamaan autonoven. Minä pidän siitä, tulee arvostettu olo.
Pidän myös siitä, että asiakkaana tai potilaana minua teititellään.
En kuitenkaan koskaan heittäydy "avuttomaksi". Kyllä jaksan itsekin kantaa taakkoja ja olla parina muutto- ja remppahommissa, mutta otan mielelläni vastaan jopa vähän vanhahtavat kohteliaisuudet.
En minäkään heittäydy toki avuttomaksi, vaan sisukkaasti yritän kantaa liiankin painavia taakkoja. Mutta mieheni on siitä tarkka, ettei vahingossakaan tee missään enempää kuin mi tai kanna mitään painavampaa, vaikka hän on siis minua pidempi sekä kolmisenkymmentä kiloa painavampi. Sama juttu oli raskausaikanakin. Jos kehtasin pyytää apua (ihan jo terveyssyistä), niin sain lähinnä haukut ja jopa pahimmassa haistattelut/kiroilut mieheltä siitä vastineeksi. :/
T. Ap
Ap, miehesi on ääliö. Tuolla käytöksellä ei ole mitään tekemistä ns. vanhanaikaisen kohteliaisuuden kanssa vaan tuo on vain perustavanlaatuista toisen ihmisen törkeää huomioimattomuutta, hyväksikäyttöä ja vakavaa empatian puutetta. Kun toinen ei ole fyysisesti kykenevä tekemään jotain, on vain puhdasta paskamaisuutta olla auttamatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tasa-arvo tarkoittaa sitä, että kumpikin sukupuoli hyväksytään omana itsenään. Miehet ovat useimmiten fyysisesti vahvempia kuin naiset, eikö? On siis luontevaa, että mies auttaa naista kantamuksineen. Hyvät käytöstavat ja muiden ihmisten kunnioittaminen sisältää halun auttaa silloin kun apua tarvitaan.
Kyllä. Ja hyvät käytöstavat tekevät olon hyvällä tavalla itsevarmaksi.
Pidän tätä itsestään selvänä asiana, suomalainen vähän vanhempi mies.
Mies kantaa aina esim. kauppakassit, oma-alotteisesti. Osasyynsä varmaan silläkin, että ajattelee mitä muut ajattelevat :D No ei vaan, kyllä se muutenkin kantaisi. On huomattavasti minua isokokoisempi (ollaan 50 kg ja 100 kg) ja voimaa ihan erilailla kuin minulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan ymmärrettävää että ei halua työkaverin duuneja tehdä omien lisäksi.
No meillä ei mikään rahaaminen ja kantaminen kuulu kenenkään duuniin, mutta työpaikallani miehet kantavat/siirtävät raskaat jutut. Ei tarvii edes pyytää. Jos tulee jotain painavampaa, vaikka nyt esitteitä laatikoissa tms. ja niitä itse nostelee varastoon, siihen tulee hyvin nopsaan joku miespuoleinen kollega sanomaan että anna mä nostelen noi. Tai ainakin auttaa, koska ei noi nyt niin painavia ole, etten minäkin hyttysen kokoinen niitä sais nosteltua. En mä sitä siihen jättäis niitä nostelemaan ja lähtis itse kahville, vaan minusta se on vaan kohtelias ja normaaliin kanssakäymiseen kuuluva ele.
Kotona mies kantaa painavat jutut, itse tarttuu toimeen, ei tarvii pyytää.Eilen esim. haravoitiin pari tuntia, lehdet kasattiin jätesäkkeihin. Minä pussitin ja mies kantoi (yllättävän painavat) säkit katokseen odottamaan kuljetusta.
Minun suomalainen mieheni ainakin auttaa ja olen opettanut poikanikin auttamaan. Jos käyn poikani kanssa kaupassa, hän automaattisesti ottaa ostoskassin kantaakseen.