Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko Suomessa tapana, että mies auttaa vaimoaan esim. painavien taakkojen kantamisessa?

Vierailija
02.10.2016 |

...tai avaa ovia tai käyttäytyy muutenkin kuin herrasmies? Entäpä, jos nainen on raskaana tai juuri synnyttänyt: auttavatko miehet yleensä vaimojaan painavien tavaroiden ja kantamusten kanssa?

T. Eräs suomalaisnainen, joka on kokenut vissiin sitten kulttuurishokin suomalaisen miehensä kanssa

Kommentit (49)

Vierailija
1/49 |
02.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minun mieheni ainakin auttaa ja availee ovia. Välillä tietty arjen kiireessä nopeus on valttia ja ovet avaa se jolla on hoppu :D

Jos raskaana ollessani mies ei olisi auttanut esimerkiksi tavaroiden kantamisessa niin olisin kyllä huomauttanut aika ärhäkästi.. Toivottavasti sinunkin miehesi ap tajuaa auttaa.

Vierailija
2/49 |
02.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset miehet ja naiset ovat yksilöitä ja voivat tehdä ihan mitä tahansa, mikä ei ole laissa kiellettyä. Jotkut suomalaiset tosin tekevät sellaisiakin asioita. Meillä ei siis juurikaan ole mitään sellaisia asioita, joita kaikkien miesten, kaikkien naisten, kaikkien alle kolmekymppisten, kaikkien yli viiskymppisten, kaikkien sinkkujen, kaikkien parisuhteessa elävien, kaikkien lapsettomien tai kaikkien vanhempien olisi tapana tehdä. Hyvin vanhoilla suomalaisilla on tapana syödä joka aterialla perunaa ja hyvin nuorilla suomalaisilla on tapana tehdä tarpeensa vaippaan. Poikkeuksia silti löytyy heissäkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/49 |
02.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa olla pariskuntakohtaista ja kiinni siitä mitä heidän lapsuuskodeissaan on opetettu, millaisen mallin omat vanhemmat ovat antaneet.

Minulla on mies, joka toimiin noin. Seurustelun alkuaikoina ja raskauksien aikana on jopa kiertänyt avaamaan autonoven. Minä pidän siitä, tulee arvostettu olo.

Pidän myös siitä, että asiakkaana tai potilaana minua teititellään.

En kuitenkaan koskaan heittäydy "avuttomaksi". Kyllä jaksan itsekin kantaa taakkoja ja olla parina muutto- ja remppahommissa, mutta otan mielelläni vastaan jopa vähän vanhahtavat kohteliaisuudet.

Vierailija
4/49 |
02.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä mun eksä kantoi ja availi ovia, oli muutenkin kohtelias. Ja niin tekee myös nykyinen eisuomalainen puolisokin. En usko, että kulttuurilla on väliä. Ennemminkin kasvatuksessa. Tarkemmin kun ajattelee niin itse taidannihastua nimenomaan kohteliaisiin ja hyvinkäyttäytyviin miehiin, joten ei ole tullut koskaan vastaan noin tökeröä miestä..

Vierailija
5/49 |
02.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voi jessus.

Kyllä. Minun mieheni ottaa pyytämättä kantaakseen painavamman laukun ja väsyneen lapsen. Hän myös avaa oven minulle ja päästää menemään ensin. Isäni on samanlainen. Sanottakoon satakuntalaisista mitä tahansa - sisäänpäinlämpiäviä umpimielikköjä ovat  - mutta kyllä heillä on tällaiset peruskäytöstavat hallussa.

Vierailija
6/49 |
02.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma mies ottaa kevyet kauppakassitkin kannettavakseen.

Vierailija
7/49 |
02.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun molemmat aviomiehet ovat olleet (suomalaisia) herrasmiehiä, joille tuo on itsestään selvää. En kyllä kelpuuttaisikaan elämääni muunlaisia.

Vierailija
8/49 |
02.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on :)

Missä maass ap on mahtanut elää :D

Vierailija
9/49 |
02.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni kantaa aina suurimmat tavarat. En lähde tappelemaan asiasta, vaikka kykenisin siihen itsekin. Availee myös ovia ja huomioi raskauteni, joskus jopa liiallisuuksiin asti.

Vierailija
10/49 |
02.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se hyviin käytöstapoihin kuuluu. Miehes on idiootti ja anteeks- niin olet sinäkin kun sen kultakimpaleen kanssa olet vaikkei sua arvosta mitenkään. Ne teot, ne teot.

Vierailija
11/49 |
02.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä se ap:n mies nyt siis teki? Mikä shokeerasi? Se, ettei mies ole kohtelias, vai se, että on?

Vierailija
12/49 |
02.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taakat jaetaan tietty sen mukaan kummalla on enemmän voimaa kantamiseen. Keskimäärin naisella on lihasvoimaa luokkaa 70% samanikäisen miehen lihasvoimasta. Tällöin reilu jako on naiselle 41% kantamuksista ja miehelle 59% kantamuksesta. Raskaana ollessa (tai muu terveydellinen syy) tietty eri asia.

Vierailija
13/49 |
02.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Exällä oli vähän sellainen asenne, että olen yhtä kykenevä kantamaan kasseja kuin hänkin. Eipä juuri autellut, toki mä itse olin myös nopea ja kaupassa otin ne molemmat kassit ja lähdin autoa kohti, hän lompsutti perässä. Toki sit jos mulla kassit kädessä, niin avasi oven. Meillä ei myöskään ollut perinteinen jako miesten ja naisten työhön. Mä tein paljon pihahommia, kolasin lumet talvella. Sisällä porasin ja naulasin ja maalasin. Mutta myös ompelin ja laitoin ruokaa. Tuo kaikki oli mulle ihan fine siinä suhteessa.

Nyxä on taas ihan eri maata. Haluaa aina kantaa, jos otan sen yhden kassin, hän nappaa sen multa. Jos on kaksi, saan kevyemmän. On muutenkin tosi kohtelias ja huomioiva. Ja tämä kaikki sopii juuri tähän suhteeseen kuin nakutettu :)

Molemmat suomalaisia, hyviä ja normaaleja miehiä.

Vierailija
14/49 |
02.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos ämmä ei ite saa ovea auki ja kasseja kannettua niin antaa olla! Mulla on jo kaks kassia kannettavana!!!!!

Vierailija
15/49 |
02.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No voi jessus.

Kyllä. Minun mieheni ottaa pyytämättä kantaakseen painavamman laukun ja väsyneen lapsen. Hän myös avaa oven minulle ja päästää menemään ensin. Isäni on samanlainen. Sanottakoon satakuntalaisista mitä tahansa - sisäänpäinlämpiäviä umpimielikköjä ovat  - mutta kyllä heillä on tällaiset peruskäytöstavat hallussa.

Onko mies avaamassa ovea naiselle jotenkin parempaa käyttäytymistä kuin nainen avaamassa ovea miehelle? Miksi?

Vierailija
16/49 |
02.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni, poikani, isäni ja veljeni kantavat ja aukovat ovia ja pidän sitä niin itsestäänselvyytenä että olen vähän järkyttynyt työpaikkani miesten käytöksestä. Aina naljaillen vieressä seisovat jos jotain raskasta raahaan tai nostan eikä elettäkään että auttaisivat. Paitsi kerran näin ihmeen kun töissä oli ulkolainen nainen työharjoittelussa. Sillon irtos herrasmiehen perse varaston tuolista.

Vierailija
17/49 |
02.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jos ämmä ei ite saa ovea auki ja kasseja kannettua niin antaa olla! Mulla on jo kaks kassia kannettavana!!!!!

Jos kivesten liikakasvu aiheuttaa noin merkittäviä ongelmia elämääsi, mene ihmeessä lääkärin puheille vaivasi kanssa, miesparka!

Vierailija
18/49 |
02.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieheni, poikani, isäni ja veljeni kantavat ja aukovat ovia ja pidän sitä niin itsestäänselvyytenä että olen vähän järkyttynyt työpaikkani miesten käytöksestä. Aina naljaillen vieressä seisovat jos jotain raskasta raahaan tai nostan eikä elettäkään että auttaisivat. Paitsi kerran näin ihmeen kun töissä oli ulkolainen nainen työharjoittelussa. Sillon irtos herrasmiehen perse varaston tuolista.

Ihan ymmärrettävää että ei halua työkaverin duuneja tehdä omien lisäksi. 

Vierailija
19/49 |
02.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sinä pölö avaat rinnakkaisketjun jo olemassaolevalle ketjulle?

Vierailija
20/49 |
02.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähänpä sitä ilmeisesti vaaditaan herrasmieheltä, jos siihen riittää, että auttaa puolisoaan raskaiden kantamusten kanssa tai pitää ovea auki. - Pidetäänköhän minua sitten jotenkin arveluttavana, kun tapaan verraten usein pitää ovea auki takana tulevilleni, jos tilanne sallii, vaikka en heitä edes tuntisi, enkä välttämättä haluaisi tutustua. Saatan toisinaan myös pysähtyä "jeesaamaan" jos näen, jonkun raskan kantamuksen kanssa sen näköisenä, että ei olisi kovin pahoillaan, jos tuo kantamus välillä kävelisi itse. Tunkeilla en halua.   

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme viisi