Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sossun tuista - käsittämätöntä

Vierailija
02.10.2016 |

Yhdestä keskustelusta, jossa keskusteltiin FB:n "Apua vähävaraisille" ryhmiä:

[quote=Vierailija] On kyllä ihme käsityksiä täällä joillakin mitä sossun rahoilla muka elellään. Meidän kolmehenkisellä perheellä kolmio yhdessä isoimmassa kaupungissa, vuokra 820 ja joka kuukausi toimeentulotuessa lukee että liian kallis vuokra. Ilmeisesti kahden lapsen kanssa pitäisi kaksiossa asua.. Ja autostakin tuli kuittia, vaikka reilun tonnin arvoinen vain on.[/quote]

Siis mitä ihmettä???? Tämä juuri todisti sen, että sossun tuilla asuvilla ihmisillä ei ole MITÄÄN suhteellisuudentajua. Kaksi lasta ja PAKKO olla kolmio???

Ihmiset, joissa kummatkin vanhemmat käyvät töissä (ja vielä hyväpalkkaisissa) ja joilla on kaksi lasta asuvat usein Helsingissä kaksioissa ihan omilla rahoillaan.

Ja jonkun mielestä SOSSUN RAHOILLA (eli meidän muiden, jotka teemme töitä niiden rahojen eteen) pitää ehdottomasti olla vähintään kolmio.

Eli muiden ihmisten pitäisi elättää sossupummeja suuremmassa luksuksessa kuin itse elävät?

Kommentit (316)

Vierailija
1/316 |
02.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan jos 80-luvulla olisi kysynyt keneltä tahansa, niin vähintään kolmio olisi kahden lapsen perheen vähimmäisvaatimus. Mutta 30-vuotta tätä ennen ja nyt 30-vuotta sen jälkeen tilannekuva on vähän erilainen. Monet perheelliset asuvat tosiaan kaksioissa ihan vapaaehtoisesti, eikä sitä enää pidetä alimitoitettuna. Oma makuuhuone on ollut huomattavan osan historiasta rikkaiden luksusta, ja nyt siitä on pikkuhiljaa tulossa taas sitä. Ei se minua haittaa, meitä on kolme 50 neliön asunnossa. Hyvin mahtuu.

Vierailija
2/316 |
02.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi teiniä samassa huoneessa ja vanhemmat olkkarissa on aika ahdasta. Minulla on kolmio mutta en elä tuilla, molemmilla teineillä oma huone ja itse nukun olkkarissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/316 |
02.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halpahan tuon kolmion vuokra on. Helsingissä kolmioiden vuokrat alkaa 1:llä.

Vierailija
4/316 |
02.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaksi teiniä samassa huoneessa ja vanhemmat olkkarissa on aika ahdasta. Minulla on kolmio mutta en elä tuilla, molemmilla teineillä oma huone ja itse nukun olkkarissa.

Joo, on se aika ahdasta, mutta ei kai muiden maksamilla rahoilla ole tarkoitus elää luksuksessa? Jokainen noista 850 eurosta on muiden kovalla työllä ansaitsemia. 

Vierailija
5/316 |
02.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Halpahan tuon kolmion vuokra on. Helsingissä kolmioiden vuokrat alkaa 1:llä.

Niin, eli kyseisessä kaupunkissa kaksion vuokra olisi varmasti vielä reippaasti pienempi.

Miten kenelläkään voi olla noin röyhkeä ja ahne ajatustapa? Kukaan ei ole OIKEUTETTU muiden ihmisten rahoihin.

Vierailija
6/316 |
02.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen uskoin, että Suomessa oikeasti on köyhiä. 

Nyt alan uskoa, että meillä tosiaan on aivan överit yhteiskunnan tuet ihmisille.

Vierailija
7/316 |
02.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsillani on 7 vuotta ikäeroa ja ovat eri sukupuolta. Pakko olla kolmio, itse nukun olkkarissa.

Olivat samassa huoneessa siihen saakka kunnes vanhempi lapsi täytti 12v.

Vierailija
8/316 |
02.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta kaikki tuet pitäisi rajat maksisummiin, eli jos elää sossuntuilla niin silloin saisi max X euroa asuntoon käyttää, riippumatta perheen koosta.

Ihan samaan tapaan työssäkäyvät joutuvat miettimään sitä minkä kokoiseen asuntoon on varaa. +Tuo poistaisi kannustinloukkuja, nykyään esim. yksi tuttu 3 lapsen yh ei mene töihin koska (ei ole juuri koulutusta) saisi pientä palkkaa ja "ei olisi varaa" enää asua siinä asunnossa jossa nyt asuu.

Kaksiokin voi olla toimiva jos pohja on ok, esim. itse asuin opiskeluaikana kaverin kanssa kaksiossa joka oli käytännössä kolmio, oli pieni kylppäri, keittokomero, makuuhuone ja olohuoneen jatkeena ns. "alkovi" jonka sai eristettyä omaksi "huoneeksi" kaapistolla --> hyvin voisi asua vanhemmat+2lasta tuossa asunnossa.

Vierailija
9/316 |
02.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tussun soista- käsittämätöntä?

Vierailija
10/316 |
02.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsillani on 7 vuotta ikäeroa ja ovat eri sukupuolta. Pakko olla kolmio, itse nukun olkkarissa.

Olivat samassa huoneessa siihen saakka kunnes vanhempi lapsi täytti 12v.

Asuntoon voi myös rakentaa kevyen sisäseinän jakamaan toisen huoneista kahteen osaan tai jakaa sen muulla tavoin. Tai voit jakaa makuuhuoneen sinun kanssasi samaa sukupuolta olevan lapsen kanssa. Tai voit nukkua keittiössä, mikä oli hyvin tavallista vielä joitakin vuosikymmeniä sitten.

Ei ole mitään "pakkoja" - vielä 1950-luvulla kokonainen perhe asui usein tasan yhdessä huoneessa. Ainoa "pakko" on se, että pitää olla jokin lämmin asuintila näillä leveysasteilla. Tosin useissa yhteiskunnissa sitäkään ei pidetä "pakkona".

Vierailija
11/316 |
02.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, on se aika ahdasta, mutta ei kai muiden maksamilla rahoilla ole tarkoitus elää luksuksessa? Jokainen noista 850 eurosta on muiden kovalla työllä ansaitsemia. 

En myöskään elä sossun tuilla, mutta tuo ei ole luksusta. Se on INHIMILLISYYTTÄ! Länsimaisiin arvoihin kuuluu olla lyömättä lyötyä. Ylivoimainen enemmistö sossun tuilla elävistä ei ole tyytyväinen tilanteeseen, jossa rahan saamisesta on tapeltava, saa joka kuu jännittää, saako laskut maksettua jne. Jos ihminen ajetaan liian ahtaalle ja häntä painetaan alas joka kuukausi, hän masentuu, eikä jaksa yrittääkään.

Vierailija
12/316 |
02.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingissä vuokran maksimi kahdelta henkilöltä on 800e, kolmelta hengeltä 900e ja neljältä hengeltä 1000e. Tässä tapauksessa nelihenkisenä perheenä 820e vuokra jää reippaasti alle maksimirajan. Itse asun kahdestaan lapseni kanssa kaksiossa ja vuokrani on 900e, mutta se huomioidaan kokonaan menoksi kun halutaan tukea yksinhuoltajan asumista.

Vierailija
13/316 |
02.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta kaikki tuet pitäisi rajat maksisummiin, eli jos elää sossuntuilla niin silloin saisi max X euroa asuntoon käyttää, riippumatta perheen koosta.

Ihan samaan tapaan työssäkäyvät joutuvat miettimään sitä minkä kokoiseen asuntoon on varaa. +Tuo poistaisi kannustinloukkuja, nykyään esim. yksi tuttu 3 lapsen yh ei mene töihin koska (ei ole juuri koulutusta) saisi pientä palkkaa ja "ei olisi varaa" enää asua siinä asunnossa jossa nyt asuu.

Kaksiokin voi olla toimiva jos pohja on ok, esim. itse asuin opiskeluaikana kaverin kanssa kaksiossa joka oli käytännössä kolmio, oli pieni kylppäri, keittokomero, makuuhuone ja olohuoneen jatkeena ns. "alkovi" jonka sai eristettyä omaksi "huoneeksi" kaapistolla --> hyvin voisi asua vanhemmat+2lasta tuossa asunnossa.

Hohhoijaa, järki käteen. Jos se maksimisumma olisi x, niin silloin se tukia saavien suuri vähemmistö, eli yksinasuvat saisivat enemmän. Ja jos vain leikataan tukia, niin näiltä pummeilta jää vuokrat maksamatta, jolloin alkaa seurata kalliimpia ongelmia kuten väliaikaismajoituksia, huostaanottoja, vankiloita, osastohoitoja jne jne. 

Ja massatyöttömyyden oloissa kannustinloukut ovat täysin irrelevantti asia. Turha tuki leikkaamalla ohjata ihmisiä töihin, jos ei ole töitä mihin ohjata. Vai sinäkö sen tuttusi olisit halunnut palkata?

Vierailija
14/316 |
02.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En myöskään elä sossun tuilla, mutta tuo ei ole luksusta. Se on INHIMILLISYYTTÄ! Länsimaisiin arvoihin kuuluu olla lyömättä lyötyä. Ylivoimainen enemmistö sossun tuilla elävistä ei ole tyytyväinen tilanteeseen, jossa rahan saamisesta on tapeltava, saa joka kuu jännittää, saako laskut maksettua jne. Jos ihminen ajetaan liian ahtaalle ja häntä painetaan alas joka kuukausi, hän masentuu, eikä jaksa yrittääkään.

Ei sossun tuilla elävä joudu jännittämään laskujen maksamista, elleivät ne laskut ole muualta kuin välttämättömyystuotteista. Köyhien lyöminen on turhaa, se on totta. Mutta sekin on totta, että nelihenkisen perheen tukiin menee lyhentämättömänä neljän työssäyvän ihmisen verot kokonaisuudessaan. 

Paras ratkaisu olisi se, että tuilla elävät työttömät ohjataan asumaan niihin kuntiin, joissa asumismenot ovat pienet. Nytkin tyhjillään on tuhansia kerrostaloasuntoja, joista voisi maksaa vaikka 300 euroa kuussa vuokraa ja jokainen saa oman huoneen. Sitten kun töitä löytyy, voi muuttaa töiden perässä taas kaupunkiin. Lapset joutuvat sopeutumaan aina kun perhe muuttaa työn vuoksi, kyllä ne sopeutuvat kun ne muuttavat työttömyyden vuoksi.

Vierailija
15/316 |
02.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todisteet kyllä kertovat, että Suomessa nimenomaan ihmiset eivät yritä parantaa tilannettaan koska yhteiskunnan tuet ovat aivan liian suuret. Koska monesti töihin meno heikentää sitä tilannetta. Missä ei ole mitään järkeä. Siinä vaiheessa kun elää muiden rahoilla (jos ei sitten oikeasti ole vakavasti sairas), niin tilanteen pitää olla niin tiukka että on aito ja vakava motivaatio pyrkiä parantamaan sitä.

Inhimillisyyttä on kunnioittaa työntekoa ja muiden ihmisten rahoja, eli tajuta että jokainen euro jonka saa yhteiskunnalta on jonkun työllään ansaitsema ja häneltä pois otettu. 

Vierailija
16/316 |
02.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sossun tuilla elävä joudu jännittämään laskujen maksamista, elleivät ne laskut ole muualta kuin välttämättömyystuotteista. Köyhien lyöminen on turhaa, se on totta. Mutta sekin on totta, että nelihenkisen perheen tukiin menee lyhentämättömänä neljän työssäyvän ihmisen verot kokonaisuudessaan. 

Paras ratkaisu olisi se, että tuilla elävät työttömät ohjataan asumaan niihin kuntiin, joissa asumismenot ovat pienet. Nytkin tyhjillään on tuhansia kerrostaloasuntoja, joista voisi maksaa vaikka 300 euroa kuussa vuokraa ja jokainen saa oman huoneen. Sitten kun töitä löytyy, voi muuttaa töiden perässä taas kaupunkiin. Lapset joutuvat sopeutumaan aina kun perhe muuttaa työn vuoksi, kyllä ne sopeutuvat kun ne muuttavat työttömyyden vuoksi.

Ja näille työttömyyden vuoksi muuttaneille voitaisiin tarjota mahdollisuus käydä syömässä ilmaiseksi vanhainkotien tai koulujen ylijäämäruokaa, tiskaamista tai vanhusten seuranpitoa vastaan. Näin perheillekin jäisi enemmän rahaa käteen ja veronmaksajille jää enemmän rahaa käteen. Väkisinasuminen siellä, mihin ei ole rahaa, ei ole kenenkään etu. Vähiten tukia saavien lapsien.

Vierailija
17/316 |
02.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa kyllä hurjalta millaiset asenteet joillakin on täällä. Varmaan teidän mielestä työttömien perheet pitäisi lisäksi laittaa elämään pettuleivällä ja vedellä että olisi kohtuullista?

Vierailija
18/316 |
02.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa kyllä hurjalta millaiset asenteet joillakin on täällä. Varmaan teidän mielestä työttömien perheet pitäisi lisäksi laittaa elämään pettuleivällä ja vedellä että olisi kohtuullista?

No melkeihän se jo on niin. Makaroni on nykyajan pettuleipä.

Vierailija
19/316 |
02.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helsingissä vuokran maksimi kahdelta henkilöltä on 800e, kolmelta hengeltä 900e ja neljältä hengeltä 1000e. Tässä tapauksessa nelihenkisenä perheenä 820e vuokra jää reippaasti alle maksimirajan. Itse asun kahdestaan lapseni kanssa kaksiossa ja vuokrani on 900e, mutta se huomioidaan kokonaan menoksi kun halutaan tukea yksinhuoltajan asumista.

Eli taas todiste aivan törkeästä muiden ihmisten rahojen törsäämisestä. Itse helsinkiläisenä tämä kannustaa vain yhä enemmän verosuunnitteluun, enkä yhtään ihmettele, että niin monet tuttavani ovat viimeisen parin vuoden aikana siirtäneet yrityksensä Viroon kirjoille aktiivisen verosuunnittelun lisäksi. Koska emme halua maksaa omalla työllämme sinulle tuollaista täysin överin tuhlailevaa elämäntyyliä.

Eli maksajat vain kohta loppuvat.

Vierailija
20/316 |
02.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todisteet kyllä kertovat, että Suomessa nimenomaan ihmiset eivät yritä parantaa tilannettaan koska yhteiskunnan tuet ovat aivan liian suuret. Koska monesti töihin meno heikentää sitä tilannetta. Missä ei ole mitään järkeä. Siinä vaiheessa kun elää muiden rahoilla (jos ei sitten oikeasti ole vakavasti sairas), niin tilanteen pitää olla niin tiukka että on aito ja vakava motivaatio pyrkiä parantamaan sitä.

Inhimillisyyttä on kunnioittaa työntekoa ja muiden ihmisten rahoja, eli tajuta että jokainen euro jonka saa yhteiskunnalta on jonkun työllään ansaitsema ja häneltä pois otettu. 

Tuo tukien leikkaaminen on siinä mielessä ongelmallinen, että se ruoskii niiden velttoilijoiden lisäksi kaikkia jotka eivät haluaisi muutenkaan olla työttömänä - eli juuri niitä "lyötyjä". Nykyiset järjestelmät leikkaavat jo maksimissaan 40% minimitoimeentulosta niiltä, jotka kieltäytyvät toistuvasti työstä. Tätä leikkuria ei hirveämmin pääse käyttämään, mikä johtuu siitä että työtä ei ole tarjottavaksi, eikä siitä tarjotusta työstä kieltäydytä. Elämäntilanteeseensa pettyneelle voi tosin käydä niin, että hän turhaantuu työnhakuun ja alkaa uskottelemaan itselleen, ettei haluaisikaan työtä. Se on fiksulle veronmaksajalle yksi hailee, koska joku muu sen työpaikan saa kuitenkin. Jos töitä olisi kaikille, tilanne olisi eri. Nyt ei ole kuin kymmenesosalle työttömiä, muita on turha ruoskia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi yhdeksän