Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Menin legurilt hakemaan nukahtamislääkettä: sain Mirtazapin 15 mg reseptin?? Mitäs tää nyt on?

Vierailija
29.09.2016 |

Pillerit tekee mun seuraavasta päivästä aivan älyttömän uneliaan, ihan niinkuin en heräisi kunnolla, normaalisti millään.
Viikon söin joka ilta ja yhtäkkiä oli mahassa ja reisissä punaisia kutisevia näppylöitä. Ja mitään muuta ei ole muuttunut ruokavaliossa tai ympäristössä tms. paitsi nuo pillerit.
Lääkäri kovasti suositteli kokeilemaan, eivät kuulemma aiheuta riippuvuutta.

Ihan sama jollekin riippuvuudelle. Kun ei saa unta niin ei saa unta. Ja kun tietää että Imovane tiputtaa hyvään uneen, ilman mutinoita, niin miksi niitä ei voi kirjoittaa?

Onko muut näitä kokeilleet nukahtamisvaikeuksiin? Meneekö väsyttävä olo seuraavana päivänä myöhemmin ohi, jos jatkan näitä.

Minulla on 25 vuotta ollut vuorotyö ja nyt kun ikä tuli 50+, niin nukahtaminen aivan älyttömän vaikeaa. Varsinkaan kun aina ei ole aikaa sitä unta odotella, niin sitä enemmän alkaa hermostuttaa.
En tarvi muuta kuin pienen jeesin siihen, ,että nukahdan. Loppuyö menee ihan hyvin sitten.

Kommentit (83)

Vierailija
1/83 |
29.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiiä.

Itse aloitin vähän aika sitten ja ruokahalu on loputon. Ihana lääke määrättäväksi syömishäiriöiselle. Huokaus. 

Vierailija
2/83 |
29.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luitkos siinä pakkauksessa olevan selosteen? Jos et, lue nyt ja ajatuksella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/83 |
29.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imovanit ja muut unilääkkeet on niin koukuttavia, että siksi mielummin kokeillaan ensin muuta.

Kaveri ei pysty nukkumaan enää ollenkaan ilman imovaneja, on pahimmillaan valvonut 3 vrk kun oli lääkkeet loppu.

Vierailija
4/83 |
29.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärit eivät enää helpolla kirjoita nukahtamislääkkeitä, vaan mirtatsapiiniä, triptyyliä, doxalia ja jopa melayoniiniä. Eipä muut, mutta kun nuo eivät nukuta ja pilaavat väsyttävyydellään koko seuraavan päivän

Vierailija
5/83 |
29.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nelonen unohdit mainita myös lääkärien rakastamat neuroleptit. Eli ketipinorit, risperidonit jne.

Vierailija
6/83 |
29.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkärit eivät enää helpolla kirjoita nukahtamislääkkeitä, vaan mirtatsapiiniä, triptyyliä, doxalia ja jopa melayoniiniä. Eipä muut, mutta kun nuo eivät nukuta ja pilaavat väsyttävyydellään koko seuraavan päivän

Niin ja suosikki lääkäreillä on Ketipinor niminen neurolepti.

Vierailija
7/83 |
29.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta, ketipinor tosiaan myös kokeiltu.

Vierailija
8/83 |
29.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksityiseltä saa nukahtamislääkkeitä helpommin. Lääkäri voi kirjoittaa reseptin suuremmalle määrälle mutta aikarajoituksella eli uuden paketin saa vasta tietyn ajan jälkeen. Suositus on, että nukahtamislääkkeitä käytettäisiin korkeintaan muutamana yönä viikossa.

Vierailija
9/83 |
29.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pillerit tekee mun seuraavasta päivästä aivan älyttömän uneliaan, ihan niinkuin en heräisi kunnolla, normaalisti millään.

Viikon söin joka ilta ja yhtäkkiä oli mahassa ja reisissä punaisia kutisevia näppylöitä. Ja mitään muuta ei ole muuttunut ruokavaliossa tai ympäristössä tms. paitsi nuo pillerit.

Lääkäri kovasti suositteli kokeilemaan, eivät kuulemma aiheuta riippuvuutta.

Ihan sama jollekin riippuvuudelle. Kun ei saa unta niin ei saa unta. Ja kun tietää että Imovane tiputtaa hyvään uneen, ilman mutinoita, niin miksi niitä ei voi kirjoittaa?

Onko muut näitä kokeilleet nukahtamisvaikeuksiin? Meneekö väsyttävä olo seuraavana päivänä myöhemmin ohi, jos jatkan näitä.

Minulla on 25 vuotta ollut vuorotyö ja nyt kun ikä tuli 50+, niin nukahtaminen aivan älyttömän vaikeaa. Varsinkaan kun aina ei ole aikaa sitä unta odotella, niin sitä enemmän alkaa hermostuttaa.

En tarvi muuta kuin pienen jeesin siihen, ,että nukahdan. Loppuyö menee ihan hyvin sitten.

Kuka yli 50 vuotta täyttänyt kirjoittaa "legurilt" tarkoittaen lääkäriä.

Totaalinen häpeä.

Vierailija
10/83 |
29.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopeta sen käyttö. Nyt. Heti.

Vierailija
11/83 |
29.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
12/83 |
29.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ei aiheuta riippuvuutta" - joo näin mullekin sanottiin. Sain kyseisen lääkkeen n. 4 vuotta sitten masennukseen, unettomuuteen ja ruokahaluttomuuteen (olin alipainon rajoilla). Ruokahaluttomuuteen on auttanut eniten, välillä tulee mahdottomia himoja eteenkin kaikkeen makeaan. Olen kuitenkin onnistunut saamaan painon normaaliksi, ehkä muutama ylimääräinen kilokin nykyään. Unettomuuteen on tehonnut vaihtelevasti, välillä nukahdan hetkessä lääkkeen oton jälkeen, välillä taas uni ei tule millään. Aamut on usein tokkuraisia. Olen yrittänyt lopettaa lääkettä useamman kerran, lähinnä siksi, että jatkuva turvotus vartalossa häiritsee ja en muutenkaan koe itseäni enää niin masentuneeksi. Lopettamisesta on kuitenkin seurannut järkyttäviä oloja, pistävää päänsärkyä ja totaalista ruokahaluttomuutta. Viimeksi olin sinnikkäästi melkein 3 viikkoa ilman lääkettä, sain nukuttua kohtuu hyvin, mutta jatkuva päänsärky ja ruokahaluttomuus kävivät niin pahoiksi että päätin luovuttaa ja jatkaa lääkkeen käyttöä (pienimmällä mahdollisella annostuksella kylläkin). Tuon kolmen viikon aikana laihduin jo useamman kilon koska kaikki ruoka lähinnä oksetti. Sinuna kokeilisin vielä melatoniinin ym vaihtoehdot!

Vierailija
13/83 |
29.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei toiminut ollenkaan.

Vierailija
14/83 |
29.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan paska lääke.

Vituttaa kun lääkärit määräävät lääkkeitä jotka lihottaa ja kerää nestettä.

Sitten kun menet vaikka korvasärkyä valittamaan niin vittuilevat niistä ylimääräisistä kiloista.

Vierailija
15/83 |
29.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama täällä, määrättiin Imovanen tilalle Mirtazapinia, eikä siitä tullut mitään. Illalla ei nukuttanut,  mutta seuraavana päivän tolkuton tokkura. Jouduin työnantajan puhutteluun kun olin ihan unessa duunissa, sitten uskoi työterveyslääkäri että tuo troppi ei minulle sovi. 

Nyt käytän Levozinia, sekään ei ole varsinaisesti unilääke, mutta sivuvaikutuksenaan nukuttaa, ja siitä ei minulle tule samantasoista päiväväsymystä kuin Mirtazapinista. Unentarve kyllä tuntuu kasvavan kymmeneen tuntiin vuorokaudessa, mutta jos järkkää niin että tuon ehtii nukkua niin päivä menee ihan hyvin.

Mutta kyllä Imovane olisi se paras. Ainakin minulle. Nopeasti uneen, ei muita sivuvaikutuksia kuin paskan maku suussa ja se, ettei jälkeenpäin muista paljon mitään siitä vartin tai puolen tunnin ajasta, joka menee pillerin otosta nukahtamiseen. 

Vierailija
16/83 |
29.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imovanehan on mieto lääke, mutta joillakin auttaa tehokkaasti nukahtamiseen. Ihme jos tuollaista ei kirjoiteta? Kun olin itse sairaalassa ja oli pakko saada jotenkin nukutuksi, niin otin noita Imovaneja hoitsuilta kun niitä siellä jakelivat, mutta ei ne mulla toimineet kovin tehokkaasti. Sitten ne antoi mulle Tenoxeja ja ne kyllä sitten toimi ihan eri tavalla. On tullut muuten sitten kokeiltua kotona ketipinoreja ja kyllähän niillä saa nukutuksi hyvin, mutta lopetin kun en mielelläni neuroleptejä syö.

Riippuu varmaan vähän mistä unettomuus ylipäätänsä johtuu? Onko kyseessä pelkkä unettomuus vai onko taustalla esim. paha ahdistus joka aiheuttaa unettomuuden. Jos on ahdistusta, niin siihen on pakko ottaa jotain kunnon lääkettä, muuten olo  voi olla kyllä todella sietämätön nimenomaan keskellä yötä. Silloin rupeaa suorastaan pelkäämään tulevaa yötä jo etukäteen.

Vierailija
17/83 |
29.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tenoxia joskus käytin, mutta se aiheutti tokkuraisuutta vielä seuraavana päivänä. Stillnoct oli paljon parempi. Nukutti, muttei vaikuttanut enää seuraavana päivänä.

Vierailija
18/83 |
29.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ne kyllä auttoi unettomuuteen. Illalla tuli semmoinen väsymys että sänkyyn oli pakko mennä noin puoli tuntia lääkkeen oton jälkeen ja sammuin heti. Aluksi olin aamupäivän tokkurainen mutta muutamassa päivässä tokkuraisuus väheni ja olin ihan "normaali" aamusta lähtien. 

Minulla lääke ei lisännyt ruokahalua. Ylipainoa minulla on 10 kiloa eikä painossa tapahtunut mitään muutoksia. Muutenkaan ei tullut mitään sivuvaikutuksia. Öisin nukuin kuin tukki ja aamutokkuraisuus tosiaan hävisi muutamassa päivässä. En enää tarvitse lääkettä koska unettomuutta aiheuttanut työtilanne on korjaantunut.

Vierailija
19/83 |
29.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä mikä järki tässäkin on. Itse sain nukahtamislääkereseptin vasta psykiatrian polin lääkäriltä, sitä ennen tk:n yleislääkäreiltä tuli Mirtazapin-resepti, ulkoilukehotuksia ja musitutuksia säännöllisestä päivärytmistä.

Vierailija
20/83 |
29.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu varmaan vähän mistä unettomuus ylipäätänsä johtuu? Onko kyseessä pelkkä unettomuus vai onko taustalla esim. paha ahdistus joka aiheuttaa unettomuuden.

Esim. minulla tuntuisi luontainen vuorokausirytmi olevan selvästi pidempi kuin 24 tuntia. Illalla ei mitenkään erityisesti ahdista, mutta eipä nukutakaan. Joskus kauan kauan sitten kokeiltiin jotain ahdistusta lievittävää lääkettä (olisiko ollut Oxepam, mutta tästä en ole varma), mutta sillä ei tuntunut olevan yhtikäs mitään vaikutusta mihinkään.