Menin legurilt hakemaan nukahtamislääkettä: sain Mirtazapin 15 mg reseptin?? Mitäs tää nyt on?
Pillerit tekee mun seuraavasta päivästä aivan älyttömän uneliaan, ihan niinkuin en heräisi kunnolla, normaalisti millään.
Viikon söin joka ilta ja yhtäkkiä oli mahassa ja reisissä punaisia kutisevia näppylöitä. Ja mitään muuta ei ole muuttunut ruokavaliossa tai ympäristössä tms. paitsi nuo pillerit.
Lääkäri kovasti suositteli kokeilemaan, eivät kuulemma aiheuta riippuvuutta.
Ihan sama jollekin riippuvuudelle. Kun ei saa unta niin ei saa unta. Ja kun tietää että Imovane tiputtaa hyvään uneen, ilman mutinoita, niin miksi niitä ei voi kirjoittaa?
Onko muut näitä kokeilleet nukahtamisvaikeuksiin? Meneekö väsyttävä olo seuraavana päivänä myöhemmin ohi, jos jatkan näitä.
Minulla on 25 vuotta ollut vuorotyö ja nyt kun ikä tuli 50+, niin nukahtaminen aivan älyttömän vaikeaa. Varsinkaan kun aina ei ole aikaa sitä unta odotella, niin sitä enemmän alkaa hermostuttaa.
En tarvi muuta kuin pienen jeesin siihen, ,että nukahdan. Loppuyö menee ihan hyvin sitten.
Kommentit (83)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Okei, nukahtamislääkkeillä on huonot puolensa ja niihin jää helposti koukkuun mutta kyllä mä epäilen, että niistä halutaan eroon myös niiden halpuuden vuoksi. Ketipinoreista yms. saa lääkefirmat isommat massit.
Luulo ei ole tiedon väärti. Ketipinorin patentti on umpeutunut aikoja sitten eikä ole siten sen kalliimpi lääke kuin bentsotkaan. Bentsokoukussa olevan annos myös nousee huomattavan nopeasti niin kyllähän tuo lääkefirmoille olisi parempi myydä niitä, jos lääkärit olisivat mukana.
Kyllä bentsoihin toki kiinni jäämistä liittyy, mutta niin sitä jää kiinni noihin muihinkin. Eikä kannata yleistää, annokset ei kaikilla nouse vuosienkaan kuluessa. Esim. Itselläni. Parempi nukkua, kuin valvoa.
Sanotaan myös, ettei masennuslääkkeet aiheuta riippuvuutta, kyllä aiheuttaa. Yli puoli vuotta yritin lopettaa ja sähköiskuja tuli monia kertoja päivässä, oli kamala olo. Jouduin aloittamaan uudestaan, vaikka en ole masentunut enää. Vuosia näitä popsinut.
Ketipinor eikä mirtazapiini minulla toimi, vievät työkyvyn. Joten punnitessa elämän laatua ja yhteiskunnassa mukana pysymistä, koen nukahtamislääkkeen voittavan nuo ed.main. 10/0.
Jos olet syönyt vuosikausia joka ilta samaa annosta niin pystyisit kyllä nukkumaan vieroituksen jälkeen ilman lääkkeitäkin. Toleranssin nousu on farmakologinen tosiasia, jos syö koko ajan samaa annosta niin se poistaa ainoastaan vieroitusoireet.
Masennuslääkkeisiin liittyy toki vieroitusoireita. Mirtatsapiinista ei tule noita sähköshokkeja, ne tulee SSRI/SNRI-lääkkeistä.
Ja bentsojen aiheuttamasta riippuvuudesta ei voi edes puhua samassa lauseessa masennus- ja kypärälääkkeiden kanssa, ihan eri sarjassa.
Minulla on kokemusta. Onko sinulla?
Tasan yhden kerran ottanut mitrazapinin, nukuin 17 tuntia yhteen putkeen ja koko seuraavan päivän olo oli kuin zombiella ja tuntui etten olisi saanut nukuttua lainkaan. Jäi viimeiseksi kerraksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Okei, nukahtamislääkkeillä on huonot puolensa ja niihin jää helposti koukkuun mutta kyllä mä epäilen, että niistä halutaan eroon myös niiden halpuuden vuoksi. Ketipinoreista yms. saa lääkefirmat isommat massit.
Luulo ei ole tiedon väärti. Ketipinorin patentti on umpeutunut aikoja sitten eikä ole siten sen kalliimpi lääke kuin bentsotkaan. Bentsokoukussa olevan annos myös nousee huomattavan nopeasti niin kyllähän tuo lääkefirmoille olisi parempi myydä niitä, jos lääkärit olisivat mukana.
Kyllä bentsoihin toki kiinni jäämistä liittyy, mutta niin sitä jää kiinni noihin muihinkin. Eikä kannata yleistää, annokset ei kaikilla nouse vuosienkaan kuluessa. Esim. Itselläni. Parempi nukkua, kuin valvoa.
Sanotaan myös, ettei masennuslääkkeet aiheuta riippuvuutta, kyllä aiheuttaa. Yli puoli vuotta yritin lopettaa ja sähköiskuja tuli monia kertoja päivässä, oli kamala olo. Jouduin aloittamaan uudestaan, vaikka en ole masentunut enää. Vuosia näitä popsinut.
Ketipinor eikä mirtazapiini minulla toimi, vievät työkyvyn. Joten punnitessa elämän laatua ja yhteiskunnassa mukana pysymistä, koen nukahtamislääkkeen voittavan nuo ed.main. 10/0.
Jos olet syönyt vuosikausia joka ilta samaa annosta niin pystyisit kyllä nukkumaan vieroituksen jälkeen ilman lääkkeitäkin. Toleranssin nousu on farmakologinen tosiasia, jos syö koko ajan samaa annosta niin se poistaa ainoastaan vieroitusoireet.
Masennuslääkkeisiin liittyy toki vieroitusoireita. Mirtatsapiinista ei tule noita sähköshokkeja, ne tulee SSRI/SNRI-lääkkeistä.
Ja bentsojen aiheuttamasta riippuvuudesta ei voi edes puhua samassa lauseessa masennus- ja kypärälääkkeiden kanssa, ihan eri sarjassa.
Minulla on kokemusta. Onko sinulla?
On. Kaikista tuossa mainituista.
Vierailija kirjoitti:
Nämä pillerit on vähän rauhoittavia ja sopii sellaiselle joka esim herää keskellä yötä tressiin jne. Näissä tapauksissa aloita 1/4 annoksella. Pidempään käytettynä teho vähenee. Edelleen ok käyttää hetken mutta jossain 2kk pintaan on hyvä miettiä missä on todellinen ongelma eli se tressi ja hoitaa se, eikä syyt.
Ei vaihdevuodet ole mikään stressi, joka on hoidettavissa pois. 40% naisista saa vaihdevuosissa uniongelmia ja ne voi kestää helposti toistakymmentä vuotta ja lisätä merkittävästi syöpien, sydänsairauksien ja Alzheimerin riskiä - uni on erittäin tärkeää!
Ja ei, oikein käytettynä mirtzapiini ei aiheuta riippuvuutta tai teho vähene, annos pysyy hyvin pienenä. Mun mies esimerkiksi on hyvin hoitanut sillä unettomuutta jo neljä vuotta, satakiloinen mies ja edelleen 1/4-osa 15 milligramman tabletista.
Vierailija kirjoitti:
Tasan yhden kerran ottanut mitrazapinin, nukuin 17 tuntia yhteen putkeen ja koko seuraavan päivän olo oli kuin zombiella ja tuntui etten olisi saanut nukuttua lainkaan. Jäi viimeiseksi kerraksi.
Ei sitä kokonaista pilleriä otetakaan unettomuutta hoidettaessa, vaan 1/4.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä.
Ei se annos maagisesti nouse jos sitä ei nosta, tietenkään. Annos on se määrä minkä käyttää. Mutta toleranssi nousee ja siten lääkkeen vaste heikkenee. Silloin syömällä sitä ylläpitää vain omaa riippuvuuttaan. Jos aiemman kirjoittaja nukkuu hyvin syötyään vuosikausia samaa annosta niin varmasti nukkuisi hyvin jos jättäisi lääkkeet pois (hetken ehkä huonommin koska viekkarit). Ei ole masentunutkaan enää, vaikuttanee jotain.
Nukahtamislääkkeitä ei saisi käyttää yhtäjaksoisesti kahta vkoa kauempaa, eikä niillä ole sen jälkeen kuin plasebovaikutus. Nukahtamislääkkeiden pitkäaikaisvaikutuksia ei oikeastaan edes tiedetä, on kuitenkin todettu kognition heikentymistä ja dementiariskin kasvua.
Esim. Tsolpideemi ( Stilnoct) haittaa ajokykyä jopa 10h. tabletin ottamisen jälkeen ja vastaa n. 0,5 promillen humalatilaa.
Mirtatsapiinin annostus unilääkkeinä riittää monille 1/4 osa tablettia, kokonainen tabletti ei vaikuta unettavasti! Mirtatsapiinin käytöstä vielä se, että sitä ei pitäisi syödä, mikäli kamppailee ylipainon kanssa, se lisää ruokahalua.
Vierailija kirjoitti:
Eikö nuo lihota?
Useimpia lihottaa.
Itselle tulee tosta levottomat jalat ja lihottaa vaikka toimiikin. Bentsot koukuttaa ja vaste katoaa nopeasti. Ketipinorista pökkelö olo aamulla ja paino nousee kanssa.
Parhaiten mulla toimii Atarax+melatoniini.
Mut jos saa mirtatsapiinista hyvän vasteen niin syö pois. Pienemmällä annoksella parempi ja vähemmän sivuoireita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksihän lääkärit määräävät helvetin vaarallisia lääkkeitä uneen vaikka olisi vaihtoehtona luomuna lääkekannabis jonka haittavaikutukset terveydelle ovat mitättömät nykyisiin kemiallisesti tuotettuihin mömmöihin. Toki kannabiksella on huono maine, mutta olisi jo aika lääkäreidenkin havahtua tarjoamaan potilailleen haittavaikutuksiltaan vähäisintä lääkettä.
Miksihän tämä viesti on saanut niin paljon alapeukkuja suhteessa yläpeukkuihin?
Eikö ihmisellä ole oikeutta potilaana vaatia hänelle sopivinta unilääkettä Suomessa?
Oletko yhtään seurannut lääkekannabikseen liittyvää keskustelua? Ei sitä niin vain määräillä. Vaatii erityisluvan hakemista, ja viranomaisten suhtautuminen on todella nihkeää.
Heräilen nykyään kahden pintaan aamuyöstä, olisiko koronarokotuksilla osuutta asiaan?
Koske en nukahda uudestaan, olen puolipyörryksissä töissä, onko muille tuttua?
Itsellä on kaapissa mirtatsapiinia, ketipinoria ja melatoniinia. Imovanea olen myös joskus kokeillut, mutta se ei enää tehoa kohdallani. En siis joka ilta syö mitään noista vaan tarvittaessa. Usein riittää melatoniini ja yleensä en ota välttämättä mitään noista lääkkeistä vaan nukun luonnolliset unet.
Voin antaa kyllä vinkkejä noiden käyttöön. Eli jos ottaa mirtatsapiinia tai ketipinoria niin kannattaa varmistaa se, että on aikaa nukkua vähintään kahdeksan tuntia. Jos jää vajaaksi niin seuraa varmasti tokkura joka kestää vähintään muutaman tunnin seuraavana päivänä.
Kannattaa ottaa ensin pieni annos eli puolittaa sen 15 mg mirtan tai ottaa ketiä yksi tai kaksi kappaletta 25 mg tai mitä nyt on määrätty. Kokeilee toimiiko, joillekin mirtatzapiini esim. toimii puolittaen paremmin.
Seuraavalle päivälle kannattaa varata paljon kahvia sekä piristävä aamupala esim. sitrushedelmiä, marjoja, puuroa, kananmunaa tms. sekä juoda kunnolla vettä. Voi tulla vahvana se tokkura joka vaatii pari kunnon kahvikupillista, mutta niistä voi mennä vatsa sekaisin. Kannattaa syödä hyvin, mutta kevyesti piristävää ja täyttävää ruokaa sekä juoda kahvia.
Näissäkin asioissa kannattaa tietysti miettiä yleensä elämäntapoja esim. sopiiko vuorotyö lainkaan tai voisiko kokopäivätyön vaihtaa osa-aikaiseen. Stressi kun itsessään voi laukaista uniongelmat ja levon kautta elimistön saa takaisin raiteilleen.
Siksi suosittelen juomaan lääkkeen jälkeen seuraavana päivänä aamukahvia vain satunnaisena neuvona, koska olen itse jäänyt joskus tuohon luuppiin ja olo vain pahenee siinä.
Vuosikymmeniä sitten työpaikan sairaanhoitaja jakoi Imovanea meille, että pystyttiin nukkumaan ne muutamat tauot, joita oli. Lain mukaan pitää vuorokaudessa oli yksi 6h tauko ja loput olikin sitten jotain 2,3 tai 4 tuntia. Eli siinä ainoalla pidemmällä tauolla oli pakko nukkua, muuten meni kaikki pieleen. Viikko oltiin töissä putkeen, joten ilman nukkumista ei pärjänny.
Siitä saakka olen syönyt puolikkaan Imovanen tarvittaessa. Lomilla en yhtään, töissä vähän sen mukaan mikä on scheema. Pitää vaan pitää välillä taikoa mahdollisuuksien mukaan , muuten nousee toleranssi liikaa.
Yksityiseltä olen saanut reseptin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä masennuslääkettä syöt vaikket ole masentunut? lopettaminen onnistuu kun sen tekee hitaasti,lääkkeestä riippuen toki. Ja millaisella annoksella söit ja kuinka kauan?
Paras lääke unettomuuteen tai nukahtamisvaikeuksiin on poistaa elämästä näitä aiheuttava tekijä.
Mirtazapinia otetaan unettomuuteen hyvin pieni annos, max 1/4 tablettia! Sen teho häviää suuremmalla annoksella!
Itsellä Triptyl 10 Mg jo 10 vuotta. Uni tulee, eikä vaikuta seuraavaan päivään mitenkään. Unta tukeva lääke pienellä annoksella. Masennukseen käytetään moninkertaisella annoksella, ei niin yleinen enää nykyisin. Psykiatri kirjoitti reseptin, muutenkin tiesi mitä teki.