Menin legurilt hakemaan nukahtamislääkettä: sain Mirtazapin 15 mg reseptin?? Mitäs tää nyt on?
Pillerit tekee mun seuraavasta päivästä aivan älyttömän uneliaan, ihan niinkuin en heräisi kunnolla, normaalisti millään.
Viikon söin joka ilta ja yhtäkkiä oli mahassa ja reisissä punaisia kutisevia näppylöitä. Ja mitään muuta ei ole muuttunut ruokavaliossa tai ympäristössä tms. paitsi nuo pillerit.
Lääkäri kovasti suositteli kokeilemaan, eivät kuulemma aiheuta riippuvuutta.
Ihan sama jollekin riippuvuudelle. Kun ei saa unta niin ei saa unta. Ja kun tietää että Imovane tiputtaa hyvään uneen, ilman mutinoita, niin miksi niitä ei voi kirjoittaa?
Onko muut näitä kokeilleet nukahtamisvaikeuksiin? Meneekö väsyttävä olo seuraavana päivänä myöhemmin ohi, jos jatkan näitä.
Minulla on 25 vuotta ollut vuorotyö ja nyt kun ikä tuli 50+, niin nukahtaminen aivan älyttömän vaikeaa. Varsinkaan kun aina ei ole aikaa sitä unta odotella, niin sitä enemmän alkaa hermostuttaa.
En tarvi muuta kuin pienen jeesin siihen, ,että nukahdan. Loppuyö menee ihan hyvin sitten.
Kommentit (83)
Vierailija kirjoitti:
https://www.mielenterveystalo.fi/aikuiset/itsehoito-ja-oppaat/itsehoito… Kannattaa tutustua:) Kauniita unia.
Suosittelen tätä!
Terveisin
Vuosien unilääkekoukusta irrottautunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Imovanit ja muut unilääkkeet on niin koukuttavia, että siksi mielummin kokeillaan ensin muuta.
Kaveri ei pysty nukkumaan enää ollenkaan ilman imovaneja, on pahimmillaan valvonut 3 vrk kun oli lääkkeet loppu.
Kukaan kenellä on järkeä päässä ei käytä noita enempää kuin max parina yönä viikossa.
Aika monella ei ole sitä lähtökohtaisesti niin hirveästi, ja sit kun on todella väsynyt niin houkutus alkaa voittaa järjen fiksummallakin.
Vierailija kirjoitti:
Okei, nukahtamislääkkeillä on huonot puolensa ja niihin jää helposti koukkuun mutta kyllä mä epäilen, että niistä halutaan eroon myös niiden halpuuden vuoksi. Ketipinoreista yms. saa lääkefirmat isommat massit.
Luulo ei ole tiedon väärti. Ketipinorin patentti on umpeutunut aikoja sitten eikä ole siten sen kalliimpi lääke kuin bentsotkaan. Bentsokoukussa olevan annos myös nousee huomattavan nopeasti niin kyllähän tuo lääkefirmoille olisi parempi myydä niitä, jos lääkärit olisivat mukana.
Mulla toimii. Pieni muru tabletista, tyyliin 1/8. Nukkuu hyvin, ei sivuvaikutuksia, ei tokkuraisuutta tms seuraavana päivänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu varmaan vähän mistä unettomuus ylipäätänsä johtuu? Onko kyseessä pelkkä unettomuus vai onko taustalla esim. paha ahdistus joka aiheuttaa unettomuuden.
Esim. minulla tuntuisi luontainen vuorokausirytmi olevan selvästi pidempi kuin 24 tuntia. Illalla ei mitenkään erityisesti ahdista, mutta eipä nukutakaan. Joskus kauan kauan sitten kokeiltiin jotain ahdistusta lievittävää lääkettä (olisiko ollut Oxepam, mutta tästä en ole varma), mutta sillä ei tuntunut olevan yhtikäs mitään vaikutusta mihinkään.
Entäs ADHD lääkkeet? ADHD ihmisille on tyypillistä 24 tuntia pidempi vuorokausi.
Mulla toimii hyvin. Illalla alkaa nukuttaa ajoissa (ilman lääkettä vasta todella myöhään) ja nukun heräilemättä koko yön. Annoksen vain pitää olla todella pieni, itsellä maksimissaan puoli tablettia, ettei seuraavana päivänä ole tokkurassa. Lääkkeeseen ei edes tule toleranssia, sama annos on toiminut monta vuotta.
Enää ei tarvitse joka ilta ottaa, pystyn pitämään pari päivää väliä lääkkeiden kanssa ennen kuin unirytmi alkaa taas venyä. Mulla siis ongelmana herkkäunisuus ja viivästynyt unijakso.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu varmaan vähän mistä unettomuus ylipäätänsä johtuu? Onko kyseessä pelkkä unettomuus vai onko taustalla esim. paha ahdistus joka aiheuttaa unettomuuden.
Esim. minulla tuntuisi luontainen vuorokausirytmi olevan selvästi pidempi kuin 24 tuntia. Illalla ei mitenkään erityisesti ahdista, mutta eipä nukutakaan. Joskus kauan kauan sitten kokeiltiin jotain ahdistusta lievittävää lääkettä (olisiko ollut Oxepam, mutta tästä en ole varma), mutta sillä ei tuntunut olevan yhtikäs mitään vaikutusta mihinkään.
Entäs ADHD lääkkeet? ADHD ihmisille on tyypillistä 24 tuntia pidempi vuorokausi.
Joo sillähän unen saanti paranee ku alkaa vetämään piriä 😄
Ja kyllä ihmisen vuorokausirytmi on vuorokauden mittainen. Jos ei nukuta illalla niin silloin lienee iltavirkku. Mä aktivoidun aina illalla vaikka olisin herännyt kuinka aikaisin.
Itse jätin kaikki. Meni varmaan 2-3 viikkoa, että opin nukkumaan ilman. Nyt onnistui pääosin. Joskus menen yhden tunnin yöunilla töihin. Itse onneksi voin nukkua päiväunet ja jatkaa työpäivää illasta. Mutta nyt uni on hyvää ja unet purkaa stressiä. Olen tyytyväinen vaikka stressi valvottaa herkästi. Annan itselleni oikeuden valvoa ja kärsiä seuraavana päivänä. Se helpottaa nukahtamista. Tykkään läkkettömästä unesta. 20 vuotta meni yöt lääkkeillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kyllä ihmisen vuorokausirytmi on vuorokauden mittainen. Jos ei nukuta illalla niin silloin lienee iltavirkku. Mä aktivoidun aina illalla vaikka olisin herännyt kuinka aikaisin.
Ihmisen sisäinen rytmi ei ole kaikilla vuorokauden mittainen. Tyypillisesti ADHD ihmisillä se on monta tuntia pidempi. Ja ne lääkkeet jotka piristää opiskelijoita ja heidän opiskelua, rauhoittaa ja tasaa ahdh ihmisiä. Eikös ole jännä juttu?
Melatoniini, teaniini ja tryptophan, siinä lääkkeet sisäisen kellon korjaamista varten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Intialainen yrtti ashwagandha toimii paljon paremmin.
tuo ei muuta mun oloa mihinkään suuntaan, eikä todellakaan uneta.
purkillisen oon kokeillut.
Mikään lääke ei toimi kaikille. Ja luontaistuotteissa laatu voi olla, mitä sattuu. Ashwaganda ei millään tavalla tyrmää uneen tai väsytä. Mutta minulla ainakin yölliset heräämiset jäi pois ja olen vireämpi päivällä.
Kannattaa oikeasti kokeilla myös tuota estrogeenivaihtoehtoa. Mulle tuli yhtäkkiä univaikeuksia vaikka olen vasta kolmekymppinen, ja ne loppui kuin seinään kun vaihdoin minipillerit tavallisiin e-pillereihin joissa on mahdollisimman luonnollisen kaltaista estrogeenia. Samalla loppui akne poskista ja muutama muukin pikkuvaiva, jotka näin jälkikäteen ajatellen olivat selkeästi estrogeenin puutetta vaikka menkat olikin eikä FSH ollut koholla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Okei, nukahtamislääkkeillä on huonot puolensa ja niihin jää helposti koukkuun mutta kyllä mä epäilen, että niistä halutaan eroon myös niiden halpuuden vuoksi. Ketipinoreista yms. saa lääkefirmat isommat massit.
Niin ja koukkuun voi jäädä myös ketipinoriin. Kyllä itsekin noin viikon kärsin selviä vieroitusoireita kun sen jätin pois. Jotenkin bentsoissa on nykyään ihme stigma liimattuna, ihan niin kuin ne olisi jotenkin tosi pahoja lääkkeitä, vaikka ne ovat monessa suhteessa erinomaisia lääkkeitä. Ilmeisesti nykyään on melkein pakko mennä yksityisen puolen lääkärille tai jopa nimenomaan psykiatrille että niitä saa. Itselläni on Xanor ja sitä ei varmaan saa enää juuri mistään julkiselta puolelta, eikä edes yksityiseltä ellei ole psykiatri määräämässä.
Ei se tuulesta oo temmattu se bentsojen stigma. Kyllähän noita mun kokemuksen mukaan saa aika helposti lyhytaikaiseen käyttöön, mihin ne on tarkoitettukin. Monet itkee vaan et eivät saa enää syödä päivittäin vuosia putkeen niin kuin ennen, mitä lääketiede ei suosittele.
Niinpä, esim. diapam on hyvä lääke lyhytaikaiseen käyttöön. Itse sain pienimmän mahdollisen annostuksen ja viikkoa enempää ei tarvinnut käyttää. Kyseessä välilevyprolapsin aiheuttamat akuutit ongelmat, joiden vuoksi ei saanut nukuttua särkyjen vuoksi. Sairaalassa sitten sai kohdennetut lääkkeet, kun totesivat MRI-kuvausten jälkeen välilevyn hajonneen, eli tuli ihan eri lääkitykset tuon jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisen sisäinen rytmi ei ole kaikilla vuorokauden mittainen. Tyypillisesti ADHD ihmisillä se on monta tuntia pidempi. Ja ne lääkkeet jotka piristää opiskelijoita ja heidän opiskelua, rauhoittaa ja tasaa ahdh ihmisiä. Eikös ole jännä juttu?
Ei ne rauhoita sillä tavalla kuin rauhoittavat lääkkeet, eikä ne väsytä tai nukuta - ne rauhoittaa siten että pystyy keskittymään yhteen asiaan kerrallaan. Ja samalla kyllä myös piristää sekä vaikeuttaa nukkumista sen aikaa kun lääke vaikuttaa. Ja tekevät samoja asioita myös neurotyypillisille jos käytetään terapeuttisia annoksia.
Ei ole musta mitenkään jännä juttu. Mulla on ADHD.
Mulla toimii Mirtazapin oikein hyvin, eikä aiheuta mitään ahmimisrektioita.
Puolikas tabletti pari tuntia ennen nukkumaan menoa.
Tarpeeksi ajoissa otettuna ei aiheuta aamutokkuraisuutta.
Se on yleinen vaihdevuosi-iässä iskevän unettomuuden hoidossa silloin, kun kyse ei ole nukshtamisvaikeuksista, vasn yöheräilystä.
Ja ei, sitä EI syödä unettomuuden hoidossa 15 mg, vaan neljäsosa-puolikas siitä 15 milligramman tabletista. Kannattaa TODELLAKIN lukea se resepti ja lääkkeen käyttöohjekin ap nyt kunnolla, ei siitä kannata nyt kysellä niiltä, jotka syövät sitä masennukseen tai ahdistukseen, heillä sen annostus on moninkertainen verrattuna unettomuuden hoitoon.
Ja siksi siihen ei pitäisi unettomuuden hoidossa tullakaan riipuvuutta, annos on niin älyttömän pieni.
Itse olen saanut siitä avun monen kk kärvistelyn jälkeen. Aiemmin heräilin, enkä saanut unta kuin tuntien pyöriskelyn jälkeen tai en jopa lainkaan. Ei sitä jaksanut, mulla on työvuorot 12-tuntisia ja todella vaativat skarppia pollaa...
Suosittelen ilman muuta kokeilemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulo ei ole tiedon väärti. Ketipinorin patentti on umpeutunut aikoja sitten eikä ole siten sen kalliimpi lääke kuin bentsotkaan. Bentsokoukussa olevan annos myös nousee huomattavan nopeasti niin kyllähän tuo lääkefirmoille olisi parempi myydä niitä, jos lääkärit olisivat mukana.
Kyllä bentsoihin toki kiinni jäämistä liittyy, mutta niin sitä jää kiinni noihin muihinkin. Eikä kannata yleistää, annokset ei kaikilla nouse vuosienkaan kuluessa. Esim. Itselläni. Parempi nukkua, kuin valvoa.
Sanotaan myös, ettei masennuslääkkeet aiheuta riippuvuutta, kyllä aiheuttaa. Yli puoli vuotta yritin lopettaa ja sähköiskuja tuli monia kertoja päivässä, oli kamala olo. Jouduin aloittamaan uudestaan, vaikka en ole masentunut enää. Vuosia näitä popsinut.
Ketipinor eikä mirtazapiini minulla toimi, vievät työkyvyn. Joten punnitessa elämän laatua ja yhteiskunnassa mukana pysymistä, koen nukahtamislääkkeen voittavan nuo ed.main. 10/0.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa oikeasti kokeilla myös tuota estrogeenivaihtoehtoa. Mulle tuli yhtäkkiä univaikeuksia vaikka olen vasta kolmekymppinen, ja ne loppui kuin seinään kun vaihdoin minipillerit tavallisiin e-pillereihin joissa on mahdollisimman luonnollisen kaltaista estrogeenia. Samalla loppui akne poskista ja muutama muukin pikkuvaiva, jotka näin jälkikäteen ajatellen olivat selkeästi estrogeenin puutetta vaikka menkat olikin eikä FSH ollut koholla.
Vaihdevuodet tosiaan aiheuttaa noin 40 prosentille naisista unettomuutta, mutta aika moni ei pysty korjaamaan asiaa hormonihoidoilla.
Ensinnäkin sitä ei suositella, jos on suvussa rintasyöpää tau varsinkaan, jos itse on sen sairastanut.
Jos on kohtu vielä tallella, hoidetaan estrogeeni-progesteronilla, ja se varsinkin lisää rintasyöpäriskiä. Ja yleensä palauttaa kuukautiset.
Ei kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Itse jätin kaikki. Meni varmaan 2-3 viikkoa, että opin nukkumaan ilman. Nyt onnistui pääosin. Joskus menen yhden tunnin yöunilla töihin. Itse onneksi voin nukkua päiväunet ja jatkaa työpäivää illasta. Mutta nyt uni on hyvää ja unet purkaa stressiä. Olen tyytyväinen vaikka stressi valvottaa herkästi. Annan itselleni oikeuden valvoa ja kärsiä seuraavana päivänä. Se helpottaa nukahtamista. Tykkään läkkettömästä unesta. 20 vuotta meni yöt lääkkeillä.
Ihan kiva, mutta aika harva voi vedellä päiväunia. Mun on pakko olla duunissa kellon ympäri skarppina. Se on aika monelle jopa hyvin tärkeää, että olen... Minkä lisäksi en saa mirtzapiinista mitään sivuoireita, joten mulle valinta on helppo.
Kukaan kenellä on järkeä päässä ei käytä noita enempää kuin max parina yönä viikossa.