Menin legurilt hakemaan nukahtamislääkettä: sain Mirtazapin 15 mg reseptin?? Mitäs tää nyt on?
Pillerit tekee mun seuraavasta päivästä aivan älyttömän uneliaan, ihan niinkuin en heräisi kunnolla, normaalisti millään.
Viikon söin joka ilta ja yhtäkkiä oli mahassa ja reisissä punaisia kutisevia näppylöitä. Ja mitään muuta ei ole muuttunut ruokavaliossa tai ympäristössä tms. paitsi nuo pillerit.
Lääkäri kovasti suositteli kokeilemaan, eivät kuulemma aiheuta riippuvuutta.
Ihan sama jollekin riippuvuudelle. Kun ei saa unta niin ei saa unta. Ja kun tietää että Imovane tiputtaa hyvään uneen, ilman mutinoita, niin miksi niitä ei voi kirjoittaa?
Onko muut näitä kokeilleet nukahtamisvaikeuksiin? Meneekö väsyttävä olo seuraavana päivänä myöhemmin ohi, jos jatkan näitä.
Minulla on 25 vuotta ollut vuorotyö ja nyt kun ikä tuli 50+, niin nukahtaminen aivan älyttömän vaikeaa. Varsinkaan kun aina ei ole aikaa sitä unta odotella, niin sitä enemmän alkaa hermostuttaa.
En tarvi muuta kuin pienen jeesin siihen, ,että nukahdan. Loppuyö menee ihan hyvin sitten.
Kommentit (83)
Vierailija kirjoitti:
Miksihän lääkärit määräävät helvetin vaarallisia lääkkeitä uneen vaikka olisi vaihtoehtona luomuna lääkekannabis jonka haittavaikutukset terveydelle ovat mitättömät nykyisiin kemiallisesti tuotettuihin mömmöihin. Toki kannabiksella on huono maine, mutta olisi jo aika lääkäreidenkin havahtua tarjoamaan potilailleen haittavaikutuksiltaan vähäisintä lääkettä.
Miksihän tämä viesti on saanut niin paljon alapeukkuja suhteessa yläpeukkuihin?
Eikö ihmisellä ole oikeutta potilaana vaatia hänelle sopivinta unilääkettä Suomessa?
Mene gynekologille ja hae hormonilaastari tai -geeli.
Se että lääkärit määräävät noita pelkkään unettomuuteen johtuu siitä ettei niillä ole oikeastaan mitään käsitystä miten lääkkeet vaikuttavat käytännössä. Kyllähän se pitemmässä käytössä väsyttää vähemmän, mutta alkuun aiheuttaa äärimmäistä päiväväsymystä ja melkoista tokkuraisuutta. Jo 1-2 mg nukuttaa pitkään jos ei ole aikaisemmin käyttänyt. Raivokohtaukset ja painonnousu myös yleisiä sivuvaikutuksia, itse sain myös pysyviä näköoireita.
Okei, nukahtamislääkkeillä on huonot puolensa ja niihin jää helposti koukkuun mutta kyllä mä epäilen, että niistä halutaan eroon myös niiden halpuuden vuoksi. Ketipinoreista yms. saa lääkefirmat isommat massit.
Vierailija kirjoitti:
Okei, nukahtamislääkkeillä on huonot puolensa ja niihin jää helposti koukkuun mutta kyllä mä epäilen, että niistä halutaan eroon myös niiden halpuuden vuoksi. Ketipinoreista yms. saa lääkefirmat isommat massit.
Niin ja koukkuun voi jäädä myös ketipinoriin. Kyllä itsekin noin viikon kärsin selviä vieroitusoireita kun sen jätin pois. Jotenkin bentsoissa on nykyään ihme stigma liimattuna, ihan niin kuin ne olisi jotenkin tosi pahoja lääkkeitä, vaikka ne ovat monessa suhteessa erinomaisia lääkkeitä. Ilmeisesti nykyään on melkein pakko mennä yksityisen puolen lääkärille tai jopa nimenomaan psykiatrille että niitä saa. Itselläni on Xanor ja sitä ei varmaan saa enää juuri mistään julkiselta puolelta, eikä edes yksityiseltä ellei ole psykiatri määräämässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkärit eivät enää helpolla kirjoita nukahtamislääkkeitä, vaan mirtatsapiiniä,
Parempi lehmä lypsää kuin tappaa. Jos määräisivät 100 kpl Imovanea kuin minullekin 20 vuotta ja aina kun otin otin puolikkaan 7,5 mg sesta. Kerran pari vuodessa uusin reseptin.
Sitten alettiin antamaan vain 30 kpl. Se on lähes 40 e vuosi kalliimpi minulle ja paljon tuottosampi lääkärille.
Ja tietysti kun maksan veroja, joudun veroinakin maksamaan turhaa toimintaa.
Ei se hammaslääkärikään helpolla ota hammasta pois, vaikka ei olisi vastahammasta. Ensin kaikki hoidot ja sitten vasta pois. Ensin rahat asiakkaalta ja parin vuoden kuluttua hammas pois.
Näkymätön käsi
Omien kokemusteni perusteella mirtazapiinia pitää ottaa noin 1/8 tai 1/10 tabletista. Tuota suuremmasta määrästä tulee väsynyt tai huono olo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pillerit tekee mun seuraavasta päivästä aivan älyttömän uneliaan, ihan niinkuin en heräisi kunnolla, normaalisti millään.
Viikon söin joka ilta ja yhtäkkiä oli mahassa ja reisissä punaisia kutisevia näppylöitä. Ja mitään muuta ei ole muuttunut ruokavaliossa tai ympäristössä tms. paitsi nuo pillerit.
Lääkäri kovasti suositteli kokeilemaan, eivät kuulemma aiheuta riippuvuutta.Ihan sama jollekin riippuvuudelle. Kun ei saa unta niin ei saa unta. Ja kun tietää että Imovane tiputtaa hyvään uneen, ilman mutinoita, niin miksi niitä ei voi kirjoittaa?
Onko muut näitä kokeilleet nukahtamisvaikeuksiin? Meneekö väsyttävä olo seuraavana päivänä myöhemmin ohi, jos jatkan näitä.
Minulla on 25 vuotta ollut vuorotyö ja nyt kun ikä tuli 50+, niin nukahtaminen aivan älyttömän vaikeaa. Varsinkaan kun aina ei ole aikaa sitä unta odotella, niin sitä enemmän alkaa hermostuttaa.
En tarvi muuta kuin pienen jeesin siihen, ,että nukahdan. Loppuyö menee ihan hyvin sitten.Kuka yli 50 vuotta täyttänyt kirjoittaa "legurilt" tarkoittaen lääkäriä.
Totaalinen häpeä.
80 luvun nuori.
Lihoin tuolla 15mg mirtazapiinilla 12 kg kolmessa kuukaudessa. Lopetin ne, hoidan nyt luontaislääkkein (ei kovin hyvin mutta auttaa ne vähän) ja sentään lihominen pysähtyi ja paino laskee nyt hitaasti.
Älä ota!
Paskin lääke evöör ketipinorin jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
En tiiä.
Itse aloitin vähän aika sitten ja ruokahalu on loputon. Ihana lääke määrättäväksi syömishäiriöiselle. Huokaus.
Joo tuo lääke saa ahmimaan, se on merkillistä ja siitä tulee nopeasti haittavaikutuksia (lihominen).
Mirtatsapiini toimii unettomuuteen paremmin pienemmällä annoksella. Ota puolikas.
Vierailija kirjoitti:
Älä ota!
Paskin lääke evöör ketipinorin jälkeen.
Jaa. Minusta Ketipinor on hyvä tipauttaja eikä aiheuta riippuvuutta. Syömään sekin saa, mutta ei niin pahasti kuin mirtatsapiini.
Vierailija kirjoitti:
Omien kokemusteni perusteella mirtazapiinia pitää ottaa noin 1/8 tai 1/10 tabletista. Tuota suuremmasta määrästä tulee väsynyt tai huono olo.
eikö ole vaan hyvä, että tulee väsynyt olo.. sitähän on määrätty nukahtamiseen..
Intialainen yrtti ashwagandha toimii paljon paremmin.
Jo vuosia olen kärsinyt nukahtamisvaikeuksista. Kaikki kokeiltu. Mirtazapin myös, ei toiminut.
Nyt puolikas Ketipinoria (12,5 mg) iltaisin auttaa normaalisti, jos joskus harvoin en sillä nukahda, otan lisäksi puolikkaan Imovanen. Tuo Imovanen ruinaaminen lääkäreiltä on kyllä naurettavaa, ihan kuin jotain huumetta pyytäisin.
Mitähän ne lääkärit saavat lääkefirmalta, kun kaikille tarjoavat nykyisin tuota Mirtazapiinia.
Vierailija kirjoitti:
Intialainen yrtti ashwagandha toimii paljon paremmin.
tuo ei muuta mun oloa mihinkään suuntaan, eikä todellakaan uneta.
purkillisen oon kokeillut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin ja koukkuun voi jäädä myös ketipinoriin. Kyllä itsekin noin viikon kärsin selviä vieroitusoireita kun sen jätin pois. Jotenkin bentsoissa on nykyään ihme stigma liimattuna, ihan niin kuin ne olisi jotenkin tosi pahoja lääkkeitä, vaikka ne ovat monessa suhteessa erinomaisia lääkkeitä. Ilmeisesti nykyään on melkein pakko mennä yksityisen puolen lääkärille tai jopa nimenomaan psykiatrille että niitä saa. Itselläni on Xanor ja sitä ei varmaan saa enää juuri mistään julkiselta puolelta, eikä edes yksityiseltä ellei ole psykiatri määräämässä.
Ei se tuulesta oo temmattu se bentsojen stigma. Kyllähän noita mun kokemuksen mukaan saa aika helposti lyhytaikaiseen käyttöön, mihin ne on tarkoitettukin. Monet itkee vaan et eivät saa enää syödä päivittäin vuosia putkeen niin kuin ennen, mitä lääketiede ei suosittele.
Nämä pillerit on vähän rauhoittavia ja sopii sellaiselle joka esim herää keskellä yötä tressiin jne. Näissä tapauksissa aloita 1/4 annoksella. Pidempään käytettynä teho vähenee. Edelleen ok käyttää hetken mutta jossain 2kk pintaan on hyvä miettiä missä on todellinen ongelma eli se tressi ja hoitaa se, eikä syyt.
Minä olen käyttänyt imovanea yli kymmenen vuotta samalla annoksella, olen kokeillut kaikki muut ja varsinkin nyt sinun käyttämästä lääkkeestä lihoin 17 kg vuodessa! En pystyisi käymään töissä ja heräämään 5.15 ilman i movanea, menen nukkumaan klo 21.00 ilman i movanea pyörin sängyssä ja pohdin kaiken maailman asioita pitkälle yöhön. Uusi käypä hoito suositus on vaikeuttanut niiden saantia mutta minulle elintärkeä lääke.