Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

nytkö se sitten alkaa? tytärtä "kiusattu" koulussa vaatteista

Vierailija
27.09.2016 |

toivoin, että säästyisi vielä pitkään ryhmäpainostukselta, mutta ei.. :(

9 v tyttö. päällä oli ihan perusverkkarit ja poolo. tykkää verkkareista, kolitsihousuista ja yleensäkin löysistä housuista! vaatteet ihan perustrikoopaitaa ja fleecetakki päällystakkina.

Kommentit (68)

Vierailija
21/68 |
27.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti maailma on kova. Verkkarit saa olla jos ne on esim. Adidas mutta auta armias jos on jostain halpahallista. Itse oon kokenut helpommaksi mennä massan mukana ja pitää niitä halppis verkkareita vaan kotona. Täällä tytöt on ne farkut, converset ja pilottitakit päällä koulussa.

Vierailija
22/68 |
27.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

JAhas, kiusaajat tai niiden vanhemmat ekana kommentoimassa.

no niin näkyy...empatiakyvyttömät heti kiusaamassa, ei ihme ettei kiusaamista saada ikinä kuriin kun heti ollaan vähättelemässä ja haukkumassa jos kertoo kiusaamisesta

kyllä se vaan kiusaamiseksi lasketaan jos lasta ahdistellaan, vai miten nämä vähättelijät suhtautuisivat itse samanlaiseen tilanteeseen jos olisivat siellä ringin keskellä?

Eihän AP kertonut kiusaamisesta vasn "kiusaamisesta".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/68 |
27.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tuo väärin ja tilanteesta riippuen jopa kiusaamista, mutta koska maailma ei ole mikään ihana paikka tulee vastaavia tilanteita varmasti myöhemmässäkin elämässä. Näihin paras ohje on vahva itsetunto, olla välittämättä muiden kommentoinnista ja laittaa takaisin että pitää juuri sellaisia vaatteita kuin itse haluaa. Ei ole helppoa, mutta äitinä voit vaikuttaa paljon tyttäresi itsetuntoon.

Vierailija
24/68 |
27.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuo ole kiusaamista; kiusaamista olisi vaatteiden haukkuminen rumaksi, tai se ettei leikittäisi toisen kanssa, koska sillä on "tollaiset" vaatteet.

Ihmettely ei ole kiusaamista. Erilaisuuden huomaaminen ei ole kiusaamista. Se on kiusaamista, jos erilaisuutta ei hyväksytä.

Vierailija
25/68 |
27.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahdistava tilanne varmasti lapsellesi.

Tuossa maailmassa vaihtoehtona on joko pitää coolina päänsä loukkaantumatta, taikka vaihtaa "oikeanlaisiin" vaatteisiin. Tue tyttöäsi ♡

Vierailija
26/68 |
27.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kurjaa, että tyttö pahoitti mielensä. Uskon, että tilanne on ollut ikävä. Mutta olen huomannut, että joskus lapset kyselevät tuollaisia ilman, että tarkoittavat sillä mitään ilkeää. Esim. eräs kommentoi kysyen toisen piirustusta. Toinen otti sen arvosteluna ja loukkaantui. Johon tämä eräs sitten ihmettelemään, että mähän vaan halusin tietää.

Vierailija
27/68 |
27.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni luokalla on juuri tuollainen tyttö, jota ei kutsuta synttäreille jne. Syynä on se, että ihan tavallinen juttelu on tytöstä ahdistavaa ja vähän väliä tulee äidiltään tietoa, että taas on kiusattu. Ei saa kysyä, mistä reppu on ostettu, ei saa kysyä lempiväriä, ei saa kysyä, montako kuvaa on ottanut puhelimellaan jne. Kaikki kysyminen tulkitaan kiusaamiseksi, joten olen sanonut lapselleni, että älä ole missään tekemisissä tuon tytön kanssa. Siitä seuraa vain vihaisia puheluita äidiltään. On turha jäädä jälki-istuntoon siksi, että yrittää olla kohtelias ja ottaa mukaan juttuihin.

Vierailija
28/68 |
27.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt lähti tilaukseen satiininen pinkki lentäjäntakki, mustat legginsit joissa nahkapaikkoja, farkkulegginsit  ja olkapäistä avoin pusero :) tyttö itse valitsi ja uskon, että noissa  sulautuu koulussa porukkaan.. sovittiin, että pitää verkkareita sitten kotipihassa! 

ap

Vierailija
29/68 |
27.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne farkut on tavallaan se "koulupuku", mitä Suomessa ei ole, toisin kuin Britanniassa.

Virallisesta koulupuvusta olisi se hyöty, että erilaisten painostaminen loppuisi. Puvun tarkoitushan on luoda yhteenkuuluvuuden tunnetta.

Nyt koulupuku on koulun sijasta oppilaiden määrittämä ja epätasa-arvoinen niitä kohtaan, joilla ei ole rahaa/ halua osoittaa jatkuvasti pukeutumisellaan arvoaan ryhmässä.

Vierailija
30/68 |
27.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tämä ollut joku yksittäinen kerta vaiko säännöllistä? Vaikka tuota ei voi tekona mitenkään puolustaa niin kyllä lapset pitää myös kasvattaa käymään omat sotansa. Nyt se sitten alkaa nimittäin elämä, jossa ei tule kaikki menemään tismalleen oikein. Tietä ei voi yksikään vanhempi silottaa vaan rumien sanojen, erilaisten ihmisten, vastoinkäymisten, surun, yms kanssa pitää vaan oppia elämään.

Loru siitä, että se joka haukkuu sen napa paukkuu opitaan jo päiväkodissa. Hyvään itsetuntoon kuuluu myös se, että rumat sanat pitää osata laittaa sanojan puutteelisuuden piikkiin. Nämä tytöt on myös sen 9v. Ei hekään auttamatta osaa.

Vierailija
31/68 |
27.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuo otsikko on aika puhuva. "Nytkö se sitten alkaa?" On lapsia ja perheitä, jotka koko ajan odottavat ja ennakoivat, että heitä aletaan kiusata. Tämä vaikuttaa siihen, miten he tulkitsevat toisten käytöstä. 

On masentavaa, miten vähän tämänkin ketjun aikuisilla on empatiakykyä sitä lasta kohtaan, jota syytetään kiusaajaksi. Kyseessä on vakava syytös. Lasta ei saa nimitellä kiusaajaksi, ellei siihen todella ole aihetta.

On täysin mahdollista, että ympärillä seisoneiden tyttöjen ihmettely ei ole ollut aivan neutraalia. Se ei kuitenkaan ole todellakaan vielä kiusaamista. Kiusaamiseksi se voi muuttua varsinkin silloin, jos se, jonka vaatteita ihmetellään, ei ole sosiaalisesti kovin taitava ja on ehkä hyvin herkkä.

Sosiaalisesti taitava lapsi sanoisi, että mä tykkään näistä, mutta noi sun farkut on kyllä tosi kivat, mistä ne on ostettu. Sosiaalisesti kömpelö lapsi, jonka ehkä äiti on opettanut ennakoimaan kiusaamista, menee puihin, alkaa syytellä muita heti kiusaamisesta ja näin loukkaa heitä ja saa oudokin maineen ja pian onkin sitten oikeasti kiusattu.

Opettakaa lastanne selviytymään elämässä eikä aina etsimään vikaa maailmasta ja muista ihmisistä! Ne verskoista kyselijätkin ovat ihan lapsia vain, eivätkä välttämättä mitään pahantahtoisia kiduttajia.

Vierailija
32/68 |
27.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

nyt lähti tilaukseen satiininen pinkki lentäjäntakki, mustat legginsit joissa nahkapaikkoja, farkkulegginsit  ja olkapäistä avoin pusero :) tyttö itse valitsi ja uskon, että noissa  sulautuu koulussa porukkaan.. sovittiin, että pitää verkkareita sitten kotipihassa! 

ap

No, just...pikkupissisprovo toimii aina?

Vierailija
33/68 |
27.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ap

Noloo.

Luuletko ihan oikeasti, että lapset pukeutuu noin? Käyppä siellä koulun pihalla katsomassa, että  suurin osa on ihan tavallisissa kollareissa.

Vierailija
34/68 |
27.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö lapsesltasi saa siis kysyä mitään? Olisiko näiden tyttöjen pitänyt se jostain tietää? Miten sellaisen lapsen kanssa voi edes olla tekemisissä, ilman että hän kokee tulleensa "kiusatuksi"?

Kysyä voi monella tavalla. Jos oltaisiin ihan normaalisti kysytty, tuskin tyttö itkisi nyt. Juuri tytöille on tyypillistä tuollainen kiusaaminen, että piilov*ttuillaan ja muka "vain kysytään". Kyllä se nyt tilanteessa on ilmiselvää sille kiusatulle, mikä homman nimi on.

Vierailija
35/68 |
27.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ap

Just joo, tuollako luulet että homma on selvä?

Miksi sinä olet alunalkaen pitänyt päätä pensaassa, etkö ole kasvattanut lapsellesi minkäänlaista itsetuntoa, hänen valintansa oli sinunkin mielestäsi väärä?

Entä jos leggingsit ovat väärä valinta kiusaajien mielestä, mitä sitten tilataan?

Olen kasvattanut hiljaisen ujon omantien kulkija pojan ja räväkän verkkatytön aikuiseksi. Kumpaakaan ei ole koskaan koulussa tms kiusattu, eivätkä hekään ketään, koulussa opettajat aina sanoivat miten ihmeessä samassa perheessä voi olla niin erilaiset lapset, joilla ei ole muuta yhteistä kuin hyvä itsetunto.

Vierailija
36/68 |
27.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi lapselle ei opeteta itsetuntoa, sen sijaan opetetaan, että matkimalla toisia ja muuttamalla itseään kun toiset eivät pidä sinusta saat ihmiset pitämään sinusta? Kiusaajat kiusaavat on sitten mitkä vaatteet tahansa, kyllä niillä löytyy mollattavaa on sitten kuinka muodikkaat vaatteet tahansa. 

Vierailija
37/68 |
27.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nro31:

Siis 9-vuotiaalta pitäisi vaatia tällaista avokonttorin rutiinimielistelyä ollakseen ns.sosiaalisesti taitava:

"Mä tykkään näistä, mut hei noi sun farkkus on tosi kivat, mistä ne on ostettu"

Ei tuossa iässä vielä heitellä tuollaisia kysymyksiä, kuten naistenvessan meikkaustauolla.

P.s

Itse tein muuten historiaa v.1983. Äidin kanssa oltiin käymässä Helsingissä ja pieneen farkkukauppaan Kasarmitorilla oli tullut huippu-uutuus: pieni erä KIVIPESTYJÄ FARKKUJA.

Sellaiset otettiin ja olin Pieksämäellä varmaan vuoden ajan ainoa, jolla oli sellaiset. Ne olivat kyllä hienot ja herättivät ihmetystä. Takataskussa oli Limo-merkki.

Vierailija
38/68 |
27.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tuo ole kiusaamista; kiusaamista olisi vaatteiden haukkuminen rumaksi, tai se ettei leikittäisi toisen kanssa, koska sillä on "tollaiset" vaatteet.

Ihmettely ei ole kiusaamista. Erilaisuuden huomaaminen ei ole kiusaamista. Se on kiusaamista, jos erilaisuutta ei hyväksytä.

Tyttöjen kesken kiusaaminen on juuri tuollaista "epäsuoraa", itselläsi ei taida paljoa olla kokemusta kiusattuna olemisena. Nimenomaan erilaisuudesta huomautteleminen on myös kiusaamista. Todennäköisesti yksi tytöistä kertoo näitä "mielipiteitä" ja muut tytöt naurahtelevat samalla ja kiusattu ei uskalla enään sanoa mitään.

Tuo tilanne voisi jatkua esim sillä että ennen liikuntatuntia pukuhuoneesta on löytynyt jonkun hylätyt pitkät kalsarit tmv, ehkä jopa poikien niin nämä tytöt saattaisivat sanoa "hei Anna nää sopis sulle, sä varmaan tykkäisit" Onko tämäkin mielestäsi ystävällinen pukeutumisvinkki kyseiselle tytölle???

Voinko minäkin kysellä puolitutuilta esim. "miks pukeudut aina noihin marimekon raitapaitoihin, mikset käytä espritin kauluspaitoja?" En voi.

Vierailija
39/68 |
27.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nro31:

Siis 9-vuotiaalta pitäisi vaatia tällaista avokonttorin rutiinimielistelyä ollakseen ns.sosiaalisesti taitava:

"Mä tykkään näistä, mut hei noi sun farkkus on tosi kivat, mistä ne on ostettu"

Ei tuossa iässä vielä heitellä tuollaisia kysymyksiä, kuten naistenvessan meikkaustauolla.

P.s

Itse tein muuten historiaa v.1983. Äidin kanssa oltiin käymässä Helsingissä ja pieneen farkkukauppaan Kasarmitorilla oli tullut huippu-uutuus: pieni erä KIVIPESTYJÄ FARKKUJA.

Sellaiset otettiin ja olin Pieksämäellä varmaan vuoden ajan ainoa, jolla oli sellaiset. Ne olivat kyllä hienot ja herättivät ihmetystä. Takataskussa oli Limo-merkki.

No mistäpä sitten luulet johtuvan sen, että joitakuita ei kiusata koskaan ja joitakuita kiusataan ihan joka paikassa? Ihan oikeasti jo alakoululaisissa on paljonkin lapsia, jotka vaistomaisesti haistavat, miten kannattaa olla ja mitä sanoa. Ehkä tämä on tyhmää mielistelyä, mutta usein se kuitenkin johtaa ihan oikeaankin ystävyyteen. Se, jonka farkkuja kehutaan, saattaa ajatella, että eipä ole tuolla tyylitajua mutta onpa kiva kaveri kuitenkin. Eikö tämä olisi parempi kuin joutua kiusatuksi?

Vierailija
40/68 |
27.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tuo nyt kiusaamista,  mitäpä muuta sitten...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kolme