Pitääkö teillä seiskaluokkalaisen tehdä köksässä tehdyt ruoat aina kotona
viikon sisään kotiläksynä?
Meillä kuulemma pitää.
Kommentit (87)
Ei tarvi. Mun lapsen piti tehdä köksässä kotona ainoastaan kääretorttu.
Jännä, miten täällä taas kommentoidaan miten NYKYmammoille tuollainen soveltaminen ym. on niin vaikeaa. Olen käynyt kouluni 80-luvulla ja sen ajan mammojen ei juuri tarvinnut soveltaa. Koulu hoiti koulun homman, ei tarvinnut äitien kehittää ruokalistoja kotitaloustuntien mukaan, lukea lukuisia wilma-viestejä (ja ylipäänsä olla aina wilman tavoitettavissa) ja leipoa mokkapaloja. Toisaalta on tietysti kiva, että kodin ja koulun välillä on enemmän yhteistyötä, mutta minusta rajansa kaikella. Miksi ihmeessä ei riitä, että ne sämpylät leivotaan koulussa?
Kyllä kotitaloudentunneilta joskus tulee tehtäväksi tehdä kotona jotain ruokaa tai muita kotitöitä. Itse muistan että kotitehtäväksi tuli kolmen ruokalajin tekeminen kotona kurssin aikana (eli ei nyt yhtenä viikkona, vaan oliko siinä kuukausi pari aikaa), jonka vanhempi sitten kuittaa tehdyksi, ja vaatekappaleen käsinpesun.
Jos asia on teille hankala, ei kai sitä muuta tarvi tehdä kuin nimmari vanhemmalta että juu tehty on, vai miten teijän käytäntö sitten on.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kolme lasta, ja kyllä kaikilla oli kotiläksyjä köksästä. Esim. piti leipoa sämpylöitä, teeleipiä, pullaa, muffineja, tehdä jauhelihakeitto ja makaroonilaatikko. Ja pestä pyykkiä pariinkin otteeseen. Kaurapuuro piti keittää ja se piti kännyllä kuvata ja näyttää sit tunnilla opelle. Mut näitä tehtiin siis pitkin vuotta, ei niin että joka päivä viikon ajan olis pitäny jotain tehdä. Mä olen kans kyllä niin yltiörehellinen, etten laittanu nimeäni paperiin, jos teini ei ollu mitään tehnyt. Ainoa, missä vähän luistettiin, niin olis pitäny laittaa aamupala perheelle, no ei kai meillä yhteisellä aamupalalla viikolla ollut ketään, ja viikonloppuisin teinit nukkui puoleenpäivään. Nälkään olisin kerenny nääntyä. Sovittiin sit että tekee iltapalan, ja kuittasin että on tehny aamupalan :)
Jösses mihin me olemme tulleet...
Ihme ettei pitänyt opelle viedä sitä kattilaa missä kaurapuuro on. Tai sitten viedä opelle sitä kakkapökälettä mikä on tullut siitä kaurapuuron syönnistä.
Vierailija kirjoitti:
Jännä, miten täällä taas kommentoidaan miten NYKYmammoille tuollainen soveltaminen ym. on niin vaikeaa. Olen käynyt kouluni 80-luvulla ja sen ajan mammojen ei juuri tarvinnut soveltaa. Koulu hoiti koulun homman, ei tarvinnut äitien kehittää ruokalistoja kotitaloustuntien mukaan, lukea lukuisia wilma-viestejä (ja ylipäänsä olla aina wilman tavoitettavissa) ja leipoa mokkapaloja. Toisaalta on tietysti kiva, että kodin ja koulun välillä on enemmän yhteistyötä, mutta minusta rajansa kaikella. Miksi ihmeessä ei riitä, että ne sämpylät leivotaan koulussa?
Opetatko tarkoituksella lapsesi uusavuttomaksi vai riittääkö sille ne köksäntunnit elämää varten?
Mun mielestä on hyvä, että niitä nuoria aktivoidaan edes koulun toimesta ruuanlaittoon ja kotitöihin, jos eivät muuten kotona osallistu ollenkaan.
Kyllä meillä piti tehdä viimevuonna, olisiko yhteensä 6-7 ruokaa/leivonnaista ja kännykällä kuva. Hauskaahan se oli, vaikka ei kaikki nyt ihan oman menuun mukaista.
Vierailija kirjoitti:
Näitä viestejä kun lukee niin ymmärtää kotitehtävien tarpeen. On oikeasti koteja joissa kotityöt ruuanlaittoineen ei ole itsestäänselvää. Eri asia sitten se miten koulu tämän toteuttaa. Mustakin on kohtuutonta vaatia tiettyjä ruokalajeja (kuten sitä kallista lohta) pienellä varoitusajalla, ehkä lukuvuoden alussa voisi jo ilmoittaa vaadittavat askareet ja nämä voisi suorittaa omaan tahtiinsa.
Ei ihan noinkaan. Vaan tiettyjä tekniikoita tulee. Esim hiivataikinasta jotain, murotaikinasta yms. Isän/äitienpäivä lounaan suunnittelua, yksi osa läksynä alkupalat tai jälkkäri..
Nyt on tiskikoneen putsaus ja välineiden nimien opiskelua.
Meidän perheessä on tähän saakka ollut kolme seiskaluokkalaista, ja kaikkien on pitänyt viikottain kotona tehdä annettu ruokaläksy. Vanhempi arvioi ja kuittaa. Valinnaisessa kotitaloudessa vastaavia läksyjä ei ole ollut.
Välillä pitää joo, mikä on mielestäni yksi typeryyden huipuista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opetatko tarkoituksella lapsesi uusavuttomaksi vai riittääkö sille ne köksäntunnit elämää varten?
Mun mielestä on hyvä, että niitä nuoria aktivoidaan edes koulun toimesta ruuanlaittoon ja kotitöihin, jos eivät muuten kotona osallistu ollenkaan.
Tein itse lapsena ja nuorena vähän ruokia ja leivoin muutenkin kuin köksässä, lapseni on mm. leiponut. Pointtini on se, että koulu saisi opettaa tietyt perusjutut ja kotona voisi kokata mitä haluaa ja milloin haluaa. Ei ainoa keino saada nuoria tekemään jotain ole se, että koulusta tulee käsky "tee tämä näin siihen ja siihen mennessä". Tietysti on ikävää, jos lapsi haluaa leipoa sämpylöitä, eikä vanhemmat anna lupaa, mutta silloin siinä perheessä voi olla jotain muutakin hämminkiä, eikä siinä köksän tunnilta tulevat käskyt perhetilannetta oleellisesti paranna.
Kaiken kaikkiaan tarkoitin kritisoida tätä minun mielestäni jatkuvasti lisääntynyttä vanhempien osallistamista lapsen koulutyöhön. Tietysti kunnolliset vanhemmat ovat siitä kiinnostuneita, mutta onhan täältä av:ltakin saatu lukea, kuinka opettaja laittaa wilma-viestiä, jos lapsi pieraisee tunnilla. Oikeasti omina kouluaikoinani olisi aika lailla pyöritelty päätä sille, jos koulu ei osaa hoitaa hommaansa. Vanhemmat kasvattavat sitten kotona, mikä toki vaikuttaa lapsen koulukäytökseenkin, mutta ei vanhemman minusta tarvitse itse paneutua siihen LAPSEN koulutyöhön (paitsi auttaa, jos tarvitaan).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tein itse lapsena ja nuorena vähän ruokia ja leivoin muutenkin kuin köksässä, lapseni on mm. leiponut. Pointtini on se, että koulu saisi opettaa tietyt perusjutut ja kotona voisi kokata mitä haluaa ja milloin haluaa. Ei ainoa keino saada nuoria tekemään jotain ole se, että koulusta tulee käsky "tee tämä näin siihen ja siihen mennessä". Tietysti on ikävää, jos lapsi haluaa leipoa sämpylöitä, eikä vanhemmat anna lupaa, mutta silloin siinä perheessä voi olla jotain muutakin hämminkiä, eikä siinä köksän tunnilta tulevat käskyt perhetilannetta oleellisesti paranna.
Kaiken kaikkiaan tarkoitin kritisoida tätä minun mielestäni jatkuvasti lisääntynyttä vanhempien osallistamista lapsen koulutyöhön. Tietysti kunnolliset vanhemmat ovat siitä kiinnostuneita, mutta onhan täältä av:ltakin saatu lukea, kuinka opettaja laittaa wilma-viestiä, jos lapsi pieraisee tunnilla. Oikeasti omina kouluaikoinani olisi aika lailla pyöritelty päätä sille, jos koulu ei osaa hoitaa hommaansa. Vanhemmat kasvattavat sitten kotona, mikä toki vaikuttaa lapsen koulukäytökseenkin, mutta ei vanhemman minusta tarvitse itse paneutua siihen LAPSEN koulutyöhön (paitsi auttaa, jos tarvitaan).
Jaahas, huomasinkin näistä viesteistä vielä yhden menoerän, mikä minulle tulisi, jos lapseni pitäisi tehdä kotona köksän ruokia... Minun ikivanhalla kännykälläni ei edes pystyisi ottamaan kuvia lapsen tekemistä ruoista :D Oikeasti vanhempani olisivat räjähtäneet nauruun, jos heidän olisi pitänyt aikanaan ottaa valokuvia leipomuksistani ja lähettää opettajalle... Vaikka olivat kiinnostuneita koulunkäynnistäni ja hyvinvoinnistani. No, lapsemme sai nyt sentään älypuhelimen, jota itse ei olisi kauheasti kaivannutkaan, koska yläkoulussa sitä nyt vaan tarvitsee tunneilla, vaikka virallisesti ei saisi tarvita. Ajat näemmä muuttuvat ja se mikä joskus oli kiva mahdollisuus onkin nyt vaatimus...
Vierailija kirjoitti:
Ei ihan noinkaan. Vaan tiettyjä tekniikoita tulee. Esim hiivataikinasta jotain, murotaikinasta yms. Isän/äitienpäivä lounaan suunnittelua, yksi osa läksynä alkupalat tai jälkkäri..
Nyt on tiskikoneen putsaus ja välineiden nimien opiskelua.
No mitkä on tiskikoneen välineet? Ja miten toimitaan jos kotona ei ole tiskikonetta?
Willy Loman kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Willy Loman kirjoitti:
Kai sitten koulusta annetaan ruoka-aineet mukaan kotona kokkailua varten? Ei sellaista oikein muuten voi vaatia.
Kyllä vaaditaan, eikä koulu todellakaan anna raaka-aineita tai muutakaan. Ihan omasta pussista maksetaan kotitehtävämateriaalit.
Peruskoulun on oltava ilmainen. Jos kotona ei ole tarveaineita tai välineitä, niin köksän kotitehtävää ei voi tehdä. Tämä on aivan todellinen tilanne useammalle koululaiselle kuin haluamme myöntää.
Tekö ette kotona muuten syö lainkaan? Kotsan läksyt ovat erittäin edullista ruokaa, halvemmalla saat tuskin perhettäsi ruokittua muutenkaan, joten rahaan et voi vedota. Yleinen kouluvastaisuutesi ei tosin lapselle hyvää lupaa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä meillä piti tehdä viimevuonna, olisiko yhteensä 6-7 ruokaa/leivonnaista ja kännykällä kuva. Hauskaahan se oli, vaikka ei kaikki nyt ihan oman menuun mukaista.
Niin, 6-7 olisikin ihan ok, mutta joka viikko? Montakos niitä kouluvuodessa tulee?
Mietityttää myös nuo jonkun mainitsemat tiskikoneen putsautkset, meillä hajosi juuri eikä ole varaa nyt ostaa uutta.
ap
Kahden viikon sisään pitää olla tehtynä. Jos siinä lukee vaikka kalakeitto, niin saa soveltaa eikä sen ole pakko olla just KALAkeitto.
Omat köksät tais sijoittua vuosiin -96-98 ja silloin tuli joka viikko jokin kotiläksy, joka vanhempien piti arvostella. En muista oliko sama mitä tunnilla oltiin tehty, mutta jotain piti aina tehdä. Opettaja antoi monisteen, jossa resepti ja arvostelulappu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, 6-7 olisikin ihan ok, mutta joka viikko? Montakos niitä kouluvuodessa tulee?
Mietityttää myös nuo jonkun mainitsemat tiskikoneen putsautkset, meillä hajosi juuri eikä ole varaa nyt ostaa uutta.
ap
En nyt ymmärrä miten tuo kuormittaa liikaa pesukonetta tai aiheuttaa ylimääräistä tiskiä. Jos läksyksi tulee tehdä lihakeitto ja olet aikonut tehdä kyseisenä päivänä vaikkapa makaroonilaatikkoa niin ei siitä mielestäni tule extraa, jos makaroonilaatikko vaihtuu soppaan. Eikä mielestäni tiskikonettakaan joudu yhtään enempää putsaamaan...
Meillä on ongelmana lähinnä se, ettei lapsi puhu kotona läksyistään. Hän hoitaa ne itse miten hoitaa. Jos hän ei ilmoita, että läksyksi tuli lohilaatikko, niin silloin se lohilaatikko jää myös tekemättä. Wilmasta voin sitten lukea, että läksyt oli tekemättä.
Mulla on kolme lasta, ja kyllä kaikilla oli kotiläksyjä köksästä. Esim. piti leipoa sämpylöitä, teeleipiä, pullaa, muffineja, tehdä jauhelihakeitto ja makaroonilaatikko. Ja pestä pyykkiä pariinkin otteeseen. Kaurapuuro piti keittää ja se piti kännyllä kuvata ja näyttää sit tunnilla opelle. Mut näitä tehtiin siis pitkin vuotta, ei niin että joka päivä viikon ajan olis pitäny jotain tehdä. Mä olen kans kyllä niin yltiörehellinen, etten laittanu nimeäni paperiin, jos teini ei ollu mitään tehnyt. Ainoa, missä vähän luistettiin, niin olis pitäny laittaa aamupala perheelle, no ei kai meillä yhteisellä aamupalalla viikolla ollut ketään, ja viikonloppuisin teinit nukkui puoleenpäivään. Nälkään olisin kerenny nääntyä. Sovittiin sit että tekee iltapalan, ja kuittasin että on tehny aamupalan :)