Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vanhustenhoidosta voitaisiin nipistää vielä paljon

Vierailija
26.09.2016 |

Olen seurannut molempien vanhempieni kanssa hoivakotien arkea, joten tiedän mistä puhun. Leppoisampaa työtä saa hakea! Kahvilla ja tietokoneella ollaan istuttu AINA kun tulen paikalle. Itse olen saanut vanhemmilleni vaihtaa puhtaan paidan päälle ja viedä ulkoilemaan. En ymmärrä miten kehdataan väittää, ettei nykyisistä mitoituksista voitaisi supistaa vielä ja roimasti.

Työskentelen itse kaupassa. Ei meilläkään voi lähteä kahville silloin kun huvittaa, vaan joku tulee tauottamaan. Emme voi sanoa asiakkaille myöskään, että meillä on "palaveri" menossa ja lukkiutua sitten lasikoppiin juoruilemaan ja kikattelemaan. Se ei vain käy päinsä. Miksi hoitoalalla pitäisi olla tällaisia erivapauksia?

Kommentit (95)

Vierailija
21/95 |
26.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on idea hoitajille.

Perustetaan hoitajien omistamia ja johtamia vuokratyöfirmoja, joihin rekrytoidaan mahdollisimman iso osa Suomen hoitajista. Määritellään hyvä tuntipalkka ja edut, joiden alle emme suostu tekemään keikkoja.

Vierailija
22/95 |
26.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan ne hoiturit osanneet tehdä sen pyräkratian niin monimukkaseksi, että vähintään puolet ajasta menee täydelliseen turhuuteeen.   Hoituri hoiturin johtajana, niin ei ikinä parane tilanne.  Millään tavalla ei haluta parantaa työolosuhteita, vain nokkimisvärjestyksestä riidellään päivittäin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/95 |
26.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paikkoja on monenlaisia. Toisissa on kiire ja toiset sellaisia joissa lähinnä vain seurataan tilannetta ja ohjataan tarvittaessa.

Vierailija
24/95 |
26.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saa nipistää niin paljon kuin mahdollista, minua ei asia enää kiinnosta paskan vertaa. Vaihdan alaa ja niin on tekemässä moni muukin työkaverini. Kohta vanhuksiamme ei hoida kukaan.

Kyllä maahanmuuttajat hoitaa ja vieläpä kunnioiottavat vanhuksia ja tekevät pienemmällä palkalla.

Olen itse hoitanut vanhuksia 80-luvulla ja väkeä ei kyllä ollut yhtään enempää kuin nyt, mutta ei ollut kännyköitä ja tietokoneita, vaan raportit kirjattiin viidessä minuutissa paperille ja kansliassa ei istuttu naureskelemassa, mihin olen kyllä nykyään törmännyt muutamissa paikoissa.

Vierailija
25/95 |
26.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Porvoilee.

Minusta yhtälö on outo: jos oikeasti on hirveä kiire, niin miksi pidetään tuntien taukoja? En todellakaan usko, että olen ainoa joka on havainnut, että työ hoidetaan aika löysällä otteella. -ap

Niin kun sinä saavut paikalle aamuvuoro on vääntänyt kaikki mummot ja papat vuoteista, käyttänyt vessassa, pedannut pedit, siivonnut huoneet, antanut lääkkeet (lääkkenantoja on vuorossa 2-3), pukenut ja kuljettanut kulkupeleillä päiväsaliin, hakenut ruuat valmiiksi, tarjoillut ne avustanut syömisessä niitä jotka apua siinä tarvitsevat, hoitanut pyykit, vienyt roskat, tehnyt kauppa-, vaippa- ym tilaukset, vienyt viriketoimintaan tai ulkoilemaan ja kirjannut. Koita itse perässä tehdä sama niin katsotaan. Sitten on vuoronvaihto ja iltavuoro tarttuu puikkoihin, aamu tekee avustavia hommia sinne neljään asti. Jos sieltä nipistetään lisää, kukaan ei kohta halua enää hoitaa niitä mummoja. Varmaan kehitellään robotti siihenkin. Haluatko sinä että kone hoitaa vanhempasi?

Vierailija
26/95 |
26.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua kauheesti kiinnostaisi tietää mitä ihmettä hoitajan kuuluu tehdä sielä käytävällä?

Tämä kun tuntuu olevan aina hyvin tärkeä huomio, käytävällä ei ollut yhtään hoitajaa.

Kauheaa on myös, jos kahvihuoneessa kuuluu naurua, sehän aina merkki että ihan paskoja työntekijöitä, nauravat vanhuksille, muullehan ei voi nauraa, itkeäkö pitäisi kun lopulta saadaan selville puolen päivän hätä, ruokailuvälineet on viety kenkälaatikosta. Hampaathan ne oli kadoksissa ja siellä ne oli yöpöydän laatikossa aamutossun kanssa.

Millaista hoitoa saa jos ei kukaan tiedä ihmisestä yhtään mitään ja tämä ihminen istuu tuolissa odottamassa kätilöä, mitäs jos mentäisiin vessaan, voisi helpottaa.

Täytyy myöntää että aina kun on mahdollisuus istun kuin vanha lehmä jopa siellä kansliassa, juon jopa kahvini pari kertaa päivässä, joskus jopa koko kupillisen ennen kuin se ehtii jäähtyä.

Vierailija
27/95 |
26.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten sitä työtä tehostetaan? Kertokaapa viisaat?

Vierailija
28/95 |
26.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen seurannut molempien vanhempieni kanssa hoivakotien arkea, joten tiedän mistä puhun. Leppoisampaa työtä saa hakea! Kahvilla ja tietokoneella ollaan istuttu AINA kun tulen paikalle. Itse olen saanut vanhemmilleni vaihtaa puhtaan paidan päälle ja viedä ulkoilemaan. En ymmärrä miten kehdataan väittää, ettei nykyisistä mitoituksista voitaisi supistaa vielä ja roimasti.

Työskentelen itse kaupassa. Ei meilläkään voi lähteä kahville silloin kun huvittaa, vaan joku tulee tauottamaan. Emme voi sanoa asiakkaille myöskään, että meillä on "palaveri" menossa ja lukkiutua sitten lasikoppiin juoruilemaan ja kikattelemaan. Se ei vain käy päinsä. Miksi hoitoalalla pitäisi olla tällaisia erivapauksia?

Kyllä!!!

Lisää tällaisten vatipää omaisten syyllistäviä kirjoituksia hoitajien tauoista, niin kohta ei tosiaan ole niitä hoitajia jotka teidän kultaisia vanhempia hoitaa! Nimittäin totuus on, että moni valmistunut nuori hoitaja hakeutuu pian valmistumisensa ja lyhyen työssolonsa jälkeen muun alan koulutukseen ihan vain sen takia, että hoitoala on raskas, alipalkattu ja paljon parjattu niin omaisten, kuin yhteiskunnan päättäjien taholta. 

Yhteiskunnan päättäjien parjaaminen ilmenee juurikin hoitohenkilöstömitoituksen vähättelynä, nipistetään ja nipistetään hoitajien määrästä, nipistetään myös hoitajien palkoista, ei me hoitajat mitään lisiä ja vuosilomarahoja tarvita, eikä meidän lasten tarvitse mitään harrastaa eikä oikein koulujakaan käydä kun ei palkasta riitä enää kuin välttämättömimpiin menoihin. Eikö vaan?

Se on omaisena niin helppo piilottaa se omat syyllisyydentunnot  osoittelemalla hoitajia, kuinka patalasikoja ja huonoja he ovat työssään. Ja koko hoitoalahan on täyttä kuraa omaisten mielestä.

En näe itseänikään eläköitymässä tältä alalta. Haluan että terveyteni säilyisi ainkain sinne saakka, kun lapseni ovat aikuisia. Tässä työssä jatkaessa se ei tulisi toteutumaan.

Vierailija
29/95 |
26.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan ne hoiturit osanneet tehdä sen pyräkratian niin monimukkaseksi, että vähintään puolet ajasta menee täydelliseen turhuuteeen.   Hoituri hoiturin johtajana, niin ei ikinä parane tilanne.  Millään tavalla ei haluta parantaa työolosuhteita, vain nokkimisvärjestyksestä riidellään päivittäin.[/quote

Mitä vi**ua? Saisko selkokielellä.

Vierailija
30/95 |
26.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Provohan tämä on, mutta vastaanpa silti:

Itse olen keikkaillut paljon hoitoalalla ja tottahan se on, että siinä klo 13-15 työ on lähinnä vain istuskelua ja satunnaisia vaipanvaihtoja. Kirjaukset saa yleensä tehdä rauhassa ja kahvin nautiskella. MUTTA se ei ole koko totuus. Harva näkee klo 07:30-10 härdelliä, kun kaikki vanhukset pitäs saada ylös ja aamupuurolle, siinä sitten pesut, suihkutukset jne. Kyllä syke pysyy koholla ja tahti hermostuttaa. Vanhuksia ei ehdi hoitaa niin hyvin kuin haluaisi ja tuntuu, että aika loppuu kesken. Vaikka miten hoitamista porrastaa, niin hommaa ei meinaa saada pysymään kasassa. Sitten aamutoimien jälkeen alkaa vessatus-show ja heti perään lounas. Usein itse ehtii syödä vasta klo 12, mikä on aika myöhään siihen nähden, että aamupalan vedän jo kuudelta. Toki siinä klo 10 saattaa ehtiä juomaan kupin kahvia (max 15min tauko). 

Sitten kun n. klo 13 on päivä kirjauksia vaille taputeltu, tuntuu, että on tehnyt ihan tarpeeksi. 

Vierailija
31/95 |
26.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laatu on tärkeämpi  kuin määrä. Keskustelin juuri vanhustyöstä pitävän hoitajan kanssa tästä asiasta. Joskus voi olla jopa kolme hoitajaa yhden potilaan kimpussa, siis todella käyvät käsiksi, kääntelevät ja siirtelevät, tekevät omat hommansa ja keskustelevat keskenään potilaan yli.

Osaava hoitaja voi selvittää koko homman yksinään. Esimerkiksi pyytää potilasta itseään vähän liikkumaan sen minkä kykenee esim. " ota laidasta kiinni ja vedä itseäsi sille puolelle" sen sijaan että kaksi hoitajaa tempaisee potilaan toiseen kohtaan ja kolmas vaihtaa vaippaa tai tekee siinä muuta hommaa.

Ajatelkaapa itseänne potilaana! On jotain intiimiä hoitoa , kun hyökätään sakilla hoitelemaan hommaa, vaikka itse voisi omatoimisesti jotenkin edistää sitä vähäiselläkin liikkumisella.

Luulisi kaikenlaisten kirjaamisten olevan kuitenkin fyysisesti kevyttä. Ja luulisi yhden hoitajan kerralla riittävän myös kirjaamisiin, ja raporteilla saisi kirjoittamisen hoitaa se, joka on siinä hommassa nopein.

Vierailija
32/95 |
26.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minustakin olisi mielenkiintoista kuulla. Omassa työpaikassani 13 dementoitunutta vanhusta, osa täysin vuoteeseen hoidettavia ja syötettäviä.  Loput vaipoissa, osittain heistäkin joku ajoittain syömisessä autettava  Näiden mummujen ja vaarien aamutoimissa menee yleensä puoli yhteentoista kahdelta hoitajalta, kolmas on lääkkeissä ja hoitaa lääkäriasiat ja muut hoitotoimenpiteet,akuutit asiat, tilaukset ja osaltaan kirjaukset, vastailee puhelimeen ja omaisten kyselyihin.

Ajattelitko ap, että tuo toinen hoitaja aamutoimissa on liikaa vai mistä nipistäisit?

Lounas aikaan saa taas todella kiirehtiä, että kaikki saadaan syötettyä. Iltavuoroon tulee kaksi hoitajaa ja sama ruljanssi se on syöttöjen ja vessattamisien kanssa iltavuorossakin. Ei siitäkään oikeen voi toista pois ottaa, kun hoidettavat ovat raskaita, ei heitä pysty yksin nostelemaan.

Yöllä on yksi hoitaja. 

Meidän hoitajien vastuulla on myös vanhusten viriketoiminta, yritetään välillä pitää jumppatuokiota tai lauluhetki on hyvin suosittu. Hoitokoti on myöskin vanhusten koti ja tarkoitus kai olisi, että meillä olisi vanhuksille aikaa myös mukavaan yhdessäoloon, ulkoiluun jne. Tällä miehityksellä emme pysty vanhuksia viemään ulos.

Varmaan noita hoitokoteja on monenlaisia, riippuen onko kyse dementiakodista vai palvelutalotyyppisestä kodista. Omassa työpaikassani saa kyllä painaa työtä hiki päässä ja selkävaivat ovat meidän hoitajilla tavallisia. Ei ole kiva lukea näitä omaa työtä dissaavia aloituksia. Jos on valitettavaa, valittakaa suoraan vanhustenne hoitopaikkaan!

Vierailija
33/95 |
26.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myös säälin alalle jääviä hoitajia, mutta heilläkin on vaihtoehtona lähteä muihin hommiin. Toivonkin hoitajien joukkopakoa, saisivat valittajaomaiset itse hoitaa omaisensa.

No ei kyllä ole. Kuka haluaa 50v lähihoitajanaisen, joka on ollut ainoastaan vanhustenhoidossa? (En vähättele nyt ollenkaan itse työtä, vaan työn arvostusta).

Vierailija
34/95 |
26.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulisi kaikenlaisten kirjaamisten olevan kuitenkin fyysisesti kevyttä. Ja luulisi yhden hoitajan kerralla riittävän myös kirjaamisiin, ja raporteilla saisi kirjoittamisen hoitaa se, joka on siinä hommassa nopein.

Eli siis että yksi hoitaja kirjaa myös niiden asiakkaiden päivän, joita ei välttämättä ole juuri nähnytkään päivän aikana? Okei. Raporteilla ei muuten kirjoiteta yleensä mitään. Nopeus on mielestäsi ilmeisesti valttia. Tärkeämpää on se, että nopeasti puhutaan asiakkaan asioista kuin että niistä vaikkapa keskusteltaisiin ja etsittäisiin yhdessä ratkaisuja ongelmiin.

Vierailija
35/95 |
26.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laatu on tärkeämpi  kuin määrä. Keskustelin juuri vanhustyöstä pitävän hoitajan kanssa tästä asiasta. Joskus voi olla jopa kolme hoitajaa yhden potilaan kimpussa, siis todella käyvät käsiksi, kääntelevät ja siirtelevät, tekevät omat hommansa ja keskustelevat keskenään potilaan yli.

Osaava hoitaja voi selvittää koko homman yksinään. Esimerkiksi pyytää potilasta itseään vähän liikkumaan sen minkä kykenee esim. " ota laidasta kiinni ja vedä itseäsi sille puolelle" sen sijaan että kaksi hoitajaa tempaisee potilaan toiseen kohtaan ja kolmas vaihtaa vaippaa tai tekee siinä muuta hommaa.

Ajatelkaapa itseänne potilaana! On jotain intiimiä hoitoa , kun hyökätään sakilla hoitelemaan hommaa, vaikka itse voisi omatoimisesti jotenkin edistää sitä vähäiselläkin liikkumisella.

Ja tämäkö on sitten totuus ja pätee joka paikassa, kun keskustelit " vanhustyöstä pitävän hoitajan kanssa"?

Meillä hoidetaan vanhukset työparina  ihan oman työturvallisuuden takia.

Vierailija
36/95 |
26.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minustakin olisi mielenkiintoista kuulla. Omassa työpaikassani 13 dementoitunutta vanhusta, osa täysin vuoteeseen hoidettavia ja syötettäviä.  Loput vaipoissa, osittain heistäkin joku ajoittain syömisessä autettava  Näiden mummujen ja vaarien aamutoimissa menee yleensä puoli yhteentoista kahdelta hoitajalta, kolmas on lääkkeissä ja hoitaa lääkäriasiat ja muut hoitotoimenpiteet,akuutit asiat, tilaukset ja osaltaan kirjaukset, vastailee puhelimeen ja omaisten kyselyihin.

Ajattelitko ap, että tuo toinen hoitaja aamutoimissa on liikaa vai mistä nipistäisit?

Lounas aikaan saa taas todella kiirehtiä, että kaikki saadaan syötettyä. Iltavuoroon tulee kaksi hoitajaa ja sama ruljanssi se on syöttöjen ja vessattamisien kanssa iltavuorossakin. Ei siitäkään oikeen voi toista pois ottaa, kun hoidettavat ovat raskaita, ei heitä pysty yksin nostelemaan.

Yöllä on yksi hoitaja. 

Meidän hoitajien vastuulla on myös vanhusten viriketoiminta, yritetään välillä pitää jumppatuokiota tai lauluhetki on hyvin suosittu. Hoitokoti on myöskin vanhusten koti ja tarkoitus kai olisi, että meillä olisi vanhuksille aikaa myös mukavaan yhdessäoloon, ulkoiluun jne. Tällä miehityksellä emme pysty vanhuksia viemään ulos.

Varmaan noita hoitokoteja on monenlaisia, riippuen onko kyse dementiakodista vai palvelutalotyyppisestä kodista. Omassa työpaikassani saa kyllä painaa työtä hiki päässä ja selkävaivat ovat meidän hoitajilla tavallisia. Ei ole kiva lukea näitä omaa työtä dissaavia aloituksia. Jos on valitettavaa, valittakaa suoraan vanhustenne hoitopaikkaan!

Hyvä kirjoitus! Teillä on asiat tosin melko hyvin. Meillä on 33 vanhusta ja yöllä yksi hoitaja. Muutenkin teillä kuullostaa rennommalta.

Vierailija
37/95 |
26.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Raporteilla ei kirjata, kirjata voi vain se joka on asian tehnyt. Raportilla kerrotaan mitä on tehty, jos raportti on hiljainen, se tarkoittaa, että kaikki siis ihan kaikki mitä on tapahtunut on kirjattava eli aikaa kirjaamiseen on oltava vielä enemmän. Hiljaisella raportilla jää pois pohdinta onko sinun mielestäsi Martan käytös muuttunut, nyt kun sanoit on, ei ole enää niin iloinen tms. En tiedä miten robotit tulevat tuon hoitamaan?

Omatoimisuutta toki korostetaan, mitä enemmän, sitä enemmän menee hoitajien aikaa. Siinä vaiheessa kun vaippaa vaihdetaan ei jalat kanna ja useimmiten homma hoituu parhaiten kahdestaan, naiset ovat elämänsä aikana useimmiten tottuneet "alapään sorkkimiseen" ja vaihdetaan vaippa, pyyhitään pissat ja kakat-jutut menevät aika helposti perille, pylly nousee ja kylki kääntyy kun hetken antaa miettimisaikaa, aika pahasti dementoituneeltakin. Miesten kanssa tuntuu olevan aina enemmän ongelmia, sukukalleuksiin ei saa koskea, miehet eivät ole siihen tottuneet, vessassa saa antaa apua, karkeasti sanoen, vasta siinä vaiheessa kun pappa on puoli tuntia yrittänyt lattialta MÄÄ ITTE-nousta. Vaipan vaihto sängyssä vieraan ihmisen toimesta on valtataistelu raiskausyritystä vastaan monta kertaa päivässä. Mitenkähän robotti nämä hoitaa?

Vierailija
38/95 |
26.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä huolehdi ap. Kyllä vanhushoitajat vähenevät. Nuoret eivät enää hakeudu vanhuspuolelle, vanhemmat hoitajat jäävät sairauseläkkeille tai työkyvyttömyyseläkkeille. Sitten saat kaipaamiasi ulkomaalaisia hoitajia. Turvapaikanhakijamiehet voidaan ilman koulutusta laittaa pienellä päivärahalla hoitamaan vanhempiasi. Koulutustahan ei hoitajat mielestäsi tarvitse. Eikä dementoituneet mummot ja vaarit välitä, vaikka heitä hoitava ihminen ei ymmärrä eikä puhu suomea. Kaikki hyvin, tämä tulee tapahtumaan muutaman vuoden sisällä. Kärsivällisyyttä.

Vierailija
39/95 |
26.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaiset tuppaavat tulemaan usein silloin iltapäivällä, kun hoitajillakin on oma ruoka- tai kahvitauko menossa. Tekisitkö sinä sitä asiakaspalvelutyötäsi ilman taukoja?

Ja muistisairaiden vanhusten kohdalla ei ikinä jätetä vanhuksia keskenään mihinkään ruokailusaliin ilman valvovaa silmää.

Olin yhden kesän hoitajana muistisairaiden vanhusten osastolla, ja kahvitaukoni pidin niin, että istuin samassa kahvihuoneessa juttelemassa vanhuksille. Lounastaukoja ei käytännössä kerennyt pitää, ehkä jonkun banaanin syödä samalla kun juttelee vanhuksille. Meillä ei mitään lasikoppia ollut. 

Tuo työ on juuri teidän omaisten sekä median antaman kuvan takia niin kiittämätöntä ja täyttä paskaa, että olen iloinen alanvaihdostani ja siitä ettei tarvi teidän muistisairaita isiä ja äitejä hoitaa. Miltä esimerkiksi tuntuisi, jos hoitaja kertoisi isäsi ahdistelleen seksuaalisesti hoitajaa ja haukkuneen naishoitajia huoriksi? Ei varmaan kivalta? Siksi tuollaisia asioita ei edes viitsitä kertoa, vaikka tekisi mieli kertoa teille "todella avuliaille" omaisille totuus vanhempienne käyttäytymisestä. En sitä kuitenkaan tehnyt, koska ymmärrän että muistin lähtiessä myös persoonallisuus muuttuu ja se lempeä isä voikin yhtäkkiä olla hoitajia kouriva, väkivaltainen ihminen.

Tuossa työssä on niin paljon eri asioita, mitä te kaikkitietävät omaiset ette tiedä. Alkakaa omahoitajiksi jos noin ärsyttää tai vaihtakaa hoitopaikkaa. 

Vierailija
40/95 |
26.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä keskustelu on niin turha. Näillä hoitajaresursseilla, jotka tässä maassa ovat voimassa, ei voi olla aikaa pahemmin istuskella. Kun vanhuspuolella hoitajaresurssi on kauttaaltaan 15 potilasta/2-3 hoitajaa, joista 1 lääkevastuussa ja näiden toimesta tapahtuu KAIKKI, ei voi laiskuudesta puhua samana päivänä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kuusi