Vanhustenhoidosta voitaisiin nipistää vielä paljon
Olen seurannut molempien vanhempieni kanssa hoivakotien arkea, joten tiedän mistä puhun. Leppoisampaa työtä saa hakea! Kahvilla ja tietokoneella ollaan istuttu AINA kun tulen paikalle. Itse olen saanut vanhemmilleni vaihtaa puhtaan paidan päälle ja viedä ulkoilemaan. En ymmärrä miten kehdataan väittää, ettei nykyisistä mitoituksista voitaisi supistaa vielä ja roimasti.
Työskentelen itse kaupassa. Ei meilläkään voi lähteä kahville silloin kun huvittaa, vaan joku tulee tauottamaan. Emme voi sanoa asiakkaille myöskään, että meillä on "palaveri" menossa ja lukkiutua sitten lasikoppiin juoruilemaan ja kikattelemaan. Se ei vain käy päinsä. Miksi hoitoalalla pitäisi olla tällaisia erivapauksia?
Kommentit (95)
Siellä Porvoossa hoitajat eivät käytä työaikaansa kirjaamiseen tietenkään.
Vierailija kirjoitti:
Porvoilee.
Minusta yhtälö on outo: jos oikeasti on hirveä kiire, niin miksi pidetään tuntien taukoja? En todellakaan usko, että olen ainoa joka on havainnut, että työ hoidetaan aika löysällä otteella. -ap
Vierailija kirjoitti:
Siellä Porvoossa hoitajat eivät käytä työaikaansa kirjaamiseen tietenkään.
Ei siihen ikuisuutta kulu. Sitä paitsi Iltalehteen niitä tietoja tuskin kirjataan. -ap
Eutanasia sallistuksi ja tehohoidolla elämän pidentäminen mutamila päivillä pitäisi lopettaa.
Taas joku kusipää K-kauppias valittamassa elämän kovuutta.
Vierailija kirjoitti:
Eutanasia sallistuksi ja tehohoidolla elämän pidentäminen mutamila päivillä pitäisi lopettaa.
Olen samaa mieltä, mutta eipä tämä ongelmaa ratkaisisi. Hyvin hyvin harva vanhus on tehohoidossa ja toisaalta eutanasian ehdot eivät monen kohdalla kovin nopeasti täyttyisi.
Mikset hoida itse vanhempiasi kun se kerta on niin helppoa?
Saa nipistää niin paljon kuin mahdollista, minua ei asia enää kiinnosta paskan vertaa. Vaihdan alaa ja niin on tekemässä moni muukin työkaverini. Kohta vanhuksiamme ei hoida kukaan.
No, en nyt sanoisi leppoisaksi sitä työtä, mutta ei se ole läheskään niin kiireistä kuin nämä sankarihoitajat haluavat kuvat. Pari kaveria kouluttautui aikuisiällä lähäreiksi ja ovat hoitokodeissa töissä. Sanovat pienessä porukassa, että toki töitä saa tehdä, mutta tuntuu hassulta, kun valitetaan koko ajan kiirettä takapuoli tuolissa. Oikeasti kiirettä ei sillä tavoin heidän mielestään ole kuin virallisesti sanotaan. Nämä havainnot sekä harjoittelupaikoista että nyt valmistuttua työpaikoista.
Saman olen havainnut, kun käymme katsomassa mummua 4-5 krt/vko. Aina siellä porukka istuu kahvilla. Mummelit istuu päivähuoneessa katsomassa televisiota. Yleensä pitää käydä siellä vitriinikopilla, jos on asiaa. Ei ne sieltä koko sen 1-2 tunnin aikana tule kertaakaan käytävälle, ellei joku hae tai jotain erityistä tapahdu. Toki katselevat sieltä, mutta eivät tee mitään kuin hätätapauksissa.
Kaveri loukkasi jalkansa pahasti ja joutui terkkarin vuodeosastolle. Hoitajat istui kuulemma kaikki päivät siellä taukohuoneessa ja tuntuivat tosi tympeiltä. Kaveri oli kiitollinen hyvästä hoidosta ja empatiasta, mutta ihmetteli sitä, mistä se jatkuvan ja tauottoman kiireen hokeminen syntyy.
Vierailija kirjoitti:
Mikset hoida itse vanhempiasi kun se kerta on niin helppoa?
Koska rahallisesti olisi ollut täysin kannattamatonta, että yksinhuoltajana huolehdin sekä vanhemmistani että lapsistani yhteiskunnan hyvin pienellä tuella. -ap
Pitäisikö hoitajien tulla hoitelemaan juuri silloin kun sinä olet siellä? Siellä tapahtuu hoitotoimenpiteet tiettyyn aikaan silloin kun sinä et ole siellä.
Vierailija kirjoitti:
Saa nipistää niin paljon kuin mahdollista, minua ei asia enää kiinnosta paskan vertaa. Vaihdan alaa ja niin on tekemässä moni muukin työkaverini. Kohta vanhuksiamme ei hoida kukaan.
Höpsis. Jo tällä hetkellä alalla on onneksi paljon ulkomaalaisia työntekijöitä, jotka ovat ahkerampia ja tunnollisempia työntekijöitä kuin suomalaiset. Se, ettei tärkeä työ maita sinulle ja kavereillesi, ei tietenkään tarkoita, että kyseessä olisi joku laajempi ilmiö.
Vierailija kirjoitti:
No, en nyt sanoisi leppoisaksi sitä työtä, mutta ei se ole läheskään niin kiireistä kuin nämä sankarihoitajat haluavat kuvat. Pari kaveria kouluttautui aikuisiällä lähäreiksi ja ovat hoitokodeissa töissä. Sanovat pienessä porukassa, että toki töitä saa tehdä, mutta tuntuu hassulta, kun valitetaan koko ajan kiirettä takapuoli tuolissa. Oikeasti kiirettä ei sillä tavoin heidän mielestään ole kuin virallisesti sanotaan. Nämä havainnot sekä harjoittelupaikoista että nyt valmistuttua työpaikoista.
Saman olen havainnut, kun käymme katsomassa mummua 4-5 krt/vko. Aina siellä porukka istuu kahvilla. Mummelit istuu päivähuoneessa katsomassa televisiota. Yleensä pitää käydä siellä vitriinikopilla, jos on asiaa. Ei ne sieltä koko sen 1-2 tunnin aikana tule kertaakaan käytävälle, ellei joku hae tai jotain erityistä tapahdu. Toki katselevat sieltä, mutta eivät tee mitään kuin hätätapauksissa.
Kaveri loukkasi jalkansa pahasti ja joutui terkkarin vuodeosastolle. Hoitajat istui kuulemma kaikki päivät siellä taukohuoneessa ja tuntuivat tosi tympeiltä. Kaveri oli kiitollinen hyvästä hoidosta ja empatiasta, mutta ihmetteli sitä, mistä se jatkuvan ja tauottoman kiireen hokeminen syntyy.
Mistä kaverisi tiesi että hoitajat istuivat siellä? Istuiko itse ovella kyyläämäasä?
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti kiirettä ei sillä tavoin heidän mielestään ole kuin virallisesti sanotaan. Nämä havainnot sekä harjoittelupaikoista että nyt valmistuttua työpaikoista.
Oma kokemukseni on, että harjoittelijana en loppujen lopuksi edes ymmärtänyt kuinka paljon tehtävää oikeasti on. Kirjallisille töille (en tarkoita jokapäiväisiä kirjauksia) ei yleensä ole annettu juuri ollenkaan aikaa ja kuitenkin nekin pitäisi tehdä. Itse valmistuin 2 vuotta sitten. Vuoden työnteon jälkeen huomasin, että tahtini alkaa hidastumaan ja paikat kipeytyä. Ei sitä vielä harjoittelijana huomannut.
Vierailija kirjoitti:
Anna kun arvaan: te käytte joskus siinä klo 14-17 välillä? Silloin aamun kova kiire on ohi ja illan vastaava alkamassa. Paikalla on sekä aamu- että iltavuorolaisia ja aikaa tarvitaan tiedonvaihdolle, asiakkaista keskustelemiselle jne. Hoitajia täytyy kuitenkin olla paikalla, koska voi sattua se "hätätapaus" tai joku voi haluta vaikkapa vessaan. Ei iltapäivällä voi alkaa vielä asiakkaita yökuntoonkaan laittamaan.
Vierailija kirjoitti:
Puhut terkkarin vuodenosastosta kun aiheena täällä on vanhustenhoito?
Nipistetään vain. Vaihdan muutenkin työpaikkaa nyt vuoden vaihteessa kiireen ja minimiresurssien vuoksi, joten ei kiinnosta minua enää vaikka vähennettäisiin hoitajat puoleen.
Toki sääliksi käy vanhuksia, hehän siinä kärsivät. Ikäväkin heitä tulee, vanhukset ovat lähellä sydäntäni, ja hyvän hoidon antaminen heille on ollut mission imbossibleni. Mutta on pakko ajatella omaa jaksamistani nyt, en jaksa tätä hoitajien orjatyötä.
Myös säälin alalle jääviä hoitajia, mutta heilläkin on vaihtoehtona lähteä muihin hommiin. Toivonkin hoitajien joukkopakoa, saisivat valittajaomaiset itse hoitaa omaisensa.
Sori tarkoitin tietenkin mission impossible :p
Vierailija kirjoitti:
Olen seurannut molempien vanhempieni kanssa hoivakotien arkea, joten tiedän mistä puhun. Leppoisampaa työtä saa hakea! Kahvilla ja tietokoneella ollaan istuttu AINA kun tulen paikalle. Itse olen saanut vanhemmilleni vaihtaa puhtaan paidan päälle ja viedä ulkoilemaan. En ymmärrä miten kehdataan väittää, ettei nykyisistä mitoituksista voitaisi supistaa vielä ja roimasti.
Työskentelen itse kaupassa. Ei meilläkään voi lähteä kahville silloin kun huvittaa, vaan joku tulee tauottamaan. Emme voi sanoa asiakkaille myöskään, että meillä on "palaveri" menossa ja lukkiutua sitten lasikoppiin juoruilemaan ja kikattelemaan. Se ei vain käy päinsä. Miksi hoitoalalla pitäisi olla tällaisia erivapauksia?
Sulla taitaa olla jokin häiriö, tai haluat vai luoda jotakin ilkeää kommenteillasi. Oli niin tai näin, suosittelen lämpimästi asiantuntijan puheilla käymistä. Pusuja ja mansikkakynttilän tuoksua syksyysi!
Porvoilee.