Miksikähän äidit ovat niin eriarvoisessa asemassa?
Eli toinen saa äitiysrahaa 1800¿ ja toinen vajaa 300¿. Ja tekevät juuri samaa työtä.
Ei jaksa ymmärtää..
Kommentit (60)
että se isompaa äitiyspäivärahaa saanut on ollut työelämässä.
Minulla ei ainakaan olisi varaa jäädä pois töistä vain 300 euron äitiyspäivärahalla.
Minusta kyllä pienimpien äitiyspäivärahojen korotus on paikallaan.
Mutta äitiyspäiväraha on ansiosidonnainen etuus.
vaan pyrkimyksenä on se että kaikkien tulot putoaisivat suhteessa yhtä paljon.
Nimittäin kakkosen kanssa sain äitiyspäivärahaa n. 50 % arvosta tuloistani. Tiukille meni, kun mies samaan aikaan vielä lomautettiin.
Sain vain 50 %, koska tuloni olivat nousseet melkein 20%, muttei kuitenkaan riittävästi. Tuossa tilanteessa äippärahan korotus olisi ollut kovasti mieleen.
Mutta olen ylipäänsä iloinen, että meillä on pitkä äitiysloma ja lapsen kanssa on mahdollisuus olla kotona melkoisen pitkään.
Siitä saa sitten tuollaisen palkkion, köyhyyttä, lasta ei saa kunnalliseen hoitoon vaan on " pakko" hoitaa pienellä rahalla se 9kk jos ei saa yksityistä hoitajaa että voisi mennä töihin. Sitten on hurvaton äiti kun jättää pienen vauvansa toisten hoidettavaksi..
Itse tulin opintorahalla toimeen yksin mutta en millään lasten kanssa.
Siksi esim. ero miehestäni ei tule edes kysymykseen. Millä sitä sitten eläis?
Minimi on ihan järkyttävän pieni =(. En tiedä miten tulisimme toimeen, jos saisin minimiä.
Vierailija:
lapsi ottaa tullakseen
Itse en ihan ymmärrä miksi poliittiset linjaukset on vedetty niin että pyritään saamaan yhä vanhempia synnyttäjiä, vaikka sitten heidän lapsensa on sairaampia ja kalliimpia yhteiskunnalle.
Niitäkin on joilla lapsi ottaa tullakseen. Onko tukijärjestelmä luotu perhesuunnittelun pohjalle? Eli ne jotka eivät suunnittele, saavat rangaistuksena minimituen vajaa 300 euroa kuussa.
Vierailija:
Itse en ihan ymmärrä miksi poliittiset linjaukset on vedetty niin että pyritään saamaan yhä vanhempia synnyttäjiä, vaikka sitten heidän lapsensa on sairaampia ja kalliimpia yhteiskunnalle.
Mihinkäs perustat väitteesi sairaammista lapsista? Onko faktaa ja mistä löytyy?
Mihinkäs perustat väitteesi sairaammista lapsista? Onko faktaa ja mistä löytyy?
[/quote]
ne äidit, jotka saavat esim. tuon mainitsemasi 1800¿ äitiysrahaa, ovat aikoinaan usein opiskelleet pitkään ja hankkineet itselleen ammatin velaksi (opintolainalla). Heillä on monesti myös muuta velkaa, asunto- tai autolainaa tms., joten heillä on myös menot (ml. lainanlyhennykset) suuremmat kuin opiskelemattomilla äideillä. Itse saan äitiysrahaa enemmäkin kuin tuon 1800¿/kk, mutta en pode minkäänlaista syyllisyyttä siitä. Olen opiskellut ja ollut työelämässä yli 10 vuotta, jona aikana olen maksanut veroja huomattavasti enemmän kuin tuon 1800¿/kk. Mielestäni siksi saamani äitiysraha ei edes vastaa sitä summaa, jonka olen yhteiskunnalle työssäoloaikanani maksanut veroina. Miksi kaikilla pitäisi olla samat " edut" , eli esim. samansuuruinen äitiysraha, kun niitä verojakaan ei makseta tasapuolisesti...?
Olen ihan samaa mieltä kanssasi. Ne, jotka maksavat veroja enemmän, saavat myös siitä jotain hyötyä. Niin se pitää ollakin. Minä en ainakaan pitäisi ajatuksesta, että maksan veroja enemmän, mutta että ne jaettaisiin tasapuolisesti tukina kaikille. Saan myös siis ä-rahaa enemmän kuin 1,8keur/kk.
Vierailija:
Monelle olisi se 200e korotuskin tarpeeseen varsinkin kun suurimmassa osassa suomea ei kunta/ kaupunki osallistu mitenkään rahallisesti lapsiperheiden tukemiseen.
Jos hankkii lapsia, pitää ne myös pystyä elättämään? Mikä ihme juttu tämä on, kun itketään, ettei saada sitä-ja-tätä tukea? Elättäkää itse ne lapsenne!
Ja yksi heistä saisi olla vaipoilla. Sillon pääsisin pois minimituelta kolmannen vauvan synnyttyä syksyllä. Onkohan tämäkään oikein?
ei ois suuri vaatimus. Työtönkin saa sentäs äippärahaa sen työttömyysturvan verran tai oikeastaan vähän enemmän kun se maksetaan lauantailtakin.
Jos ei tule lapsia niin kuka pesee perseenne, kun makaatte vanhana laitoksissa?
mun mielestä äitiyspäivärahan pitäisi olla ainakin samansuuruinen kuin työttömyyskorvauksen, KAIKILLE! Ei voi olla niin, että työttömänä olo on rahallisesti palkitsevampaa kuin vauvan hoito! Tuntuu todella erikoiselta....
Sen sijaan olen kyllä sitä mieltä, että äitiysrahan tulee olla tuloihin sidottu, aivan ehdottomasti!! Joku sanoikin, että moni on opiskelija saadessaan vauvan. No miksi silloin pitäisi yhtäkkiä saada moninkertaisesti rahaa verrattuna opiskelijana oloon? Mielestäni on itse asiassa epäreilua jo sekin, että suurituloiset saavat suhteessa niin pientä äitiyspäivärahaa (esim. 50% tuloista). Paras systeemi voisi olla se, että kaikille taattaisiin tietty summa kuussa, joka olisi suurempi kuin tällä hetkellä ja sen päälle saisi sitten lisää niin, että yhteensä saisi esim. 90% siitä mitä edellisen vuoden aikana (on tienannut). Nythän on se vaara, että osa ei halua olla edes sitä 9 kk kotona, jos korvaus siitä on niin pieni. Ja kyllä, mielestäni isiä pitäisi saada enemmän jäämään kotiin, mutta se on vaikeaa niin kauan kuin tulojen yläpäässä on leikkuri, joka leikkaa avustuksen niin pieneksi.
En siis täysin ymmärrä, että miksi ihmeessä niiden, joilla ei ole ennen äippälomaa juurikaan tuloja, pitäisi saada sitten yhtäkkiä paljon enemmän rahaa?
Eli olin valinnut pienimmän mad. yellin ja sen vuoksi sain surkeaa äippärahaa=( jos oisin ollut muulla töissä ja tienannut saman kuin yrittäjänä, oisin paukutelut henkseleitä sillä äp summalla !