Miksikähän äidit ovat niin eriarvoisessa asemassa?
Eli toinen saa äitiysrahaa 1800¿ ja toinen vajaa 300¿. Ja tekevät juuri samaa työtä.
Ei jaksa ymmärtää..
Kommentit (60)
Vierailija:
Valtion kannattaa tukea lapsiperheitä rahallisesti, koska muuten kukaan ei enää tee lapsia.
Jos ei tule lapsia niin kuka pesee perseenne, kun makaatte vanhana laitoksissa?
Ja sitten vaan niiden (=meidän) perseet pestään.
ja siinä on vissi ero. sitä paitsi suomessa kuka tahansa voi kouluttautua ja hankkia hyvän työpaikan, jos vaan viitsii.
Sitä minäkin täällä ihmettelen, minulla on toisen asteen koulutus sellaiseen alaan johon ei ole töitä lähimaillakaan. Ja miten saada asiallista palkkaa töistä mihin ei ole koulutusta. Koulun penkille on huono tässä vaiheessa lähteä kun kolmas on mahassa, vanhin 2,5v ja kotona ihan kamalasti työtä. Miten tässä tilanteessa nyt sitten voisi päästä eroon tuosta minimituesta? Kertokaa viisaammat.
Kaatuneen maidon perään on turha itkeä.
mitä vanhempi synnyttäjä, sen suuremmat riskit raskaudessa ja lapsen vammaisuuden todennnäköisyys kasvaa.
Siinä sitä sitten olis vanhemmille kärsimistä kun kakarasta ei oo tullut muuta kuin yhteiskunnan elätti. Jokohan sitten alkais ihmisoikeudet kiinnostaa..
kiitos tehokkaiden sikiöseulontojen. Eli nuoret äidit ovatkin ne rahankuluttajat?
Vierailija:
mitä vanhempi synnyttäjä, sen suuremmat riskit raskaudessa ja lapsen vammaisuuden todennnäköisyys kasvaa.
Vierailija:
Siinä sitä sitten olis vanhemmille kärsimistä kun kakarasta ei oo tullut muuta kuin yhteiskunnan elätti. Jokohan sitten alkais ihmisoikeudet kiinnostaa..
Kyllä tuolla ihmisoikeus-termillä tarkoitetaan jotain ihan muuta. Miksi lapsen saantia pitäisi tukea rahallisesti? Ei ymmärrä.
Valmistumisen jälkeen olin työtön työnhakija 2kk, sitten tein 1,5kk perhepäivähoitajan hommia ja sitten jäin äitiysrahalle. 1,5 kuukaudessa ei äitiysraha heilahtanut suuntaan eikä toiseen. Onko tämä nyt minun kohtalo vai? Kertokaa ideoita.
Syrjiikö yhteiskunta niitä jotka eivät käytä ehkäisyä?
Kyse on lapsista ja niiden elämästä. Lapset nyt vaan sattuu elämään vanhempiensa kanssa. Jos perheessä on puutetta niin lapsi kärsii. Tiedän että hyvätuloisen äidin tekee pahaa katsoa hyvin ruokittua köyhää lasta, mutta koittakaa päästä ihmisvihastanne yli.
Eiköhän ne maksetut veromarkat mene sen lapsen hoitoon mitä itse maksat. Ainoastaan että valtio on kaatanut kunnille päivähoidon kustannettavaksi..
Vierailija:
Syrjiikö yhteiskunta niitä jotka eivät käytä ehkäisyä?
ole erot esim. eläkkeissä väärin. Samaa " työtähän" hekin tekevät.
Äitiyspäivärahan tarkoitus on tasoittaa äitiysloman aiheuttamaa taloudellista kuoppaa, ei olla mikään tasapäistävä. Isompi tuloiset maksavat enemmän veroja, joten ansaitsevat isommat päivärahat. Niin yksinkertaista.
Itse sain vajaat 2000 Euroa/kk äp-rahaa ja hyvällä omalla tunnolla. Pitkät opiskelut, 9 vuoden työura ja paljon veroja takana. On minunkin oikeus saada jotain takaisin.
on tosi paha pakkomielle joillekkin!
Mä oon tehnyt lapset alkaen 33 vuotiaasta ja viimeisen 43 vuotiaana.
Yhteensä näitä on viisi kappaletta ja kaikki terveitä. Raskaudet on olleet tosi helppoja ja synnytyskomplikaatioita ei ole ollut.
Viimeisessäkin raskaudessa olin täysin normaaliseurannassa, ei mitään
ylimääräisiä ultria yms. Seulontoihin en lähtenyt, koska en usko niiden antavan riittävää varmuutta lapsen vammaisuudesta. Mutta enpähän siinäkään kuluttanut yhteiskunnan varoja.
Lapsillani ei ole allergioita tai astmaa kenelläkään. Yhdelläkään ei ole ollut mitään korvakierteitä yms. Lääkäriä on tarvittu tosi harvoin ja nekin kerrat on käyty yksityisellä lääkäriasemalla.
Tuskin ollaan siis tämän korkean synnytysikäni vuoksi kulutettu kenenkään verovaroja normaalia enempää...
Turha siis yleistää näitä asioita. Kaikki ei johdu iästä!
Tuttavapiirissäni monia nuoria äitejä joilla on vammaisia lapsia ja muuten sairaita lapsia jotka tarvitsevat jatkuvasti yhteiskunnan tukea tullakseen toimeen....!
Mitä tulee alkuperäiseen aiheeseen, niin onhan se väärin, että
minimiäitiysraha on niin tosi pieni. Mutta toisaalta ne, jotka ovat olleet pitkään työssä ja maksaneet veronsa, ansaitsevat kyllä ansiosidonnaiset päivärahansa.
Minimipäivärahaa olisi kyllä hyvä korjata ylöspäin.
koska en tahdo enää ikinä nauttia minimiäitiyspäivärahasta. Yliopisto-opintoni ovat vielä siis kesken, enkä opiskelijana ollut oikeutettu työtulojen mukaan laskettavaan äitiyspäivärahaan. Eli työssäkäyväkään opiskelija ei saa korvausta työnteostaan! Tosi reilua. nyt olen onneksi taas osaaikatöissä ja lapsi päiväkodissa. Opiskelen myös samalla kovaa vauhtia. Eipä olisi varaa olla hoitovapaalla. Ja veroja tulen varmasti maksamaan tulevaisuudessa paljon...
Eivät äidit ehkä niinkään tee samaa työtä. Hyvätuloisen lapsista tulee suuremmalla todennäköisyydellä itsekin hyvätuloisia, eli hyviä veronmaksajia.
En vaan ymmärrä miksi minimi on niin sairaan pieni ettei sillä kukaan pysty lapsiaan elättää ilman muita tukia. Että oliskohan aihetta nostaa sitä minimiä.
Minimituen saavan äidin lapsi ei ole ilmeisesti oikeutettu omakotitaloon yms. mihin normaalilla tuella elävän äidin lapsi on. Ja valtio maksaa lainanlyhennyksen huolimatta siitä että äiti on äitiyslomalla. Se on hyvä että kaikilla kuoppa on yhtä suuri mutta pitäiskö kenenkään kuitenkaan pystyä elättämään lapsi minimituella joka on niin pieni.
Jos toinen joutuu ottaa opintolainaa niin pitääkö minunkin alkaa ottaa äitiyslomalainaa sen aikaa kunnes lapset kasvaa ja menen töihin? Takaisiko valtio? Tämähän on väliaikaista.
jo hyvin voivat tulevat saamaan aina enemmän ja köyhä pistetään vielä piukimmalla ja kukaan ei voi asioille mitään. Onneksi se lapsen onni ei ole omakotitalosta kiinni mutta pian voi tulla tuloraja milloin lapsen saa hankkia ja milloin jättää hankkimatta. Sitten nää hyväosaisten ihmisten kullannuput täyttää yliopistoita ja kohta ollaan senkin kanssa hukassa kun ei enää tarvitakkaan yhteiskuntatieteiden maistereita jakaan toimeentulotukea vähävaraisille perheille. Mistä tehdään duunareita, nyt jo ollaan ihan pulassa pian kun maistereita maa pullollaan. No, ne duunarit tulee meitin huonompiosaisten lapsista mutta jos ei enää saadakkaan lisääntyä niin avot!
ja ap, onko sinusta joku omakotitalo status symboli? Jos on, olet hyvin väärässä.
Korvaus on aivan hyvä.
taata kaikille se työ millä ne lapset elättää mutta pirulauta kun niitä töitä ei riitä kaikille ja se pitäis alkaa jo valjeta niillekkin joilla on se vakipaikka kun vaan katselisivat uutisia joissa lähes joka päivä kerrotaan yt-neuvotteluista. Minun työni vietiin Kiinaan ja vauva saa nyt sitten vissiin odottaa tai jäädä vallan syntymättä jos sitä ansiotyötä ei ala pian löytymään.