Miksi koiranulkoiluttajat kävelevät "väärää piuolta" vastaan
Siis tiedän että lain mukaan pyörätiellä saa kävellä kumpaa reunaa haluuaa. Vaikka loogista olis oikeanpuoleinen liikenne. Nyt kun olen opettanut 5-7 vuotiaita lapsiani kulkemaan turvalliseti oikeaa laitaa pyörätiellä (pyörillä) niin poikkeuksetta nämä "väärää" puolta vastaan tulevat ovat koiranulkoiluttajia. Voiko joku kertoa miksi?
Ja hyvin pitkin hampain väistetään toiselle puolelle vaikka itse kuljetaan vasenta laitaa.
Kommentit (250)
Vierailija kirjoitti:
Koira kulkee omistajansa vasemmalla puolella.
ja ulkoiluttaja jalkakäytän vasenta reunaa jotta otus pääsee haistelemaan pientareen puolelle.
Vierailija kirjoitti:
Kisu kirjoitti:
Käyttäjä69 kirjoitti:
Siksi että koira koulutetaan kulkemaan taluttajansa toisella puolella. Tämä tapa on ollut olemassa kauan eikä siitä ole säädetty mitään laissa.
Koirantaluttajana itse olen yleensä kävellyt pyöräilijöitä vastaan siksi, että se on turvallisempaa. Jos kävelen toisella puolella katua niin valottomat pyöräilijät ohittavat minut pimeässä todella läheltä ilman minkäänlaista merkinantoa joka on useasti johtanut vaaratilanteisiin. Näin vaikka koirassamme on ollut kolme vilkkuvaloa varoittamassa meistä. Kävellessäni pyöräilijää vastaan näen hänet ajoissa ja osaan reagoida. Pyöräilijäkin näkee meidät paremmin kun nuo vilkkuvalot näkyvät parhaiten eteenpäin.
Niin, turvallisempaa sinulle. Mutta kun kävelet koirasi kanssa vasenta puolta, ja vastaan tulee lapsi jonka pakotat väistämään vasemmalle eli kevyen liikenteen väylän keskelle, hän on todellisessa vaarassa, sillä ei näe takaansa tulevaa ohittavaa pyöräilijää, jonka sinä kyllä näkisit. Pyöräilijät kun noudattavat oikeanpuoleista liikennettä ja ohittavat keskeltä. Lapsi näkisi vastaantulevan pyöräilijän, mutta ei lähempää ohittavaa takaa tulevaa. Todellinen vaaratilanne, mutta koiranulkoiluttajat ovat tunnetusti itsekkäitä, ja pakottavat muut väistämään vasemmalta puolelta eivätkä itse väistä piiruakaan.
Eli jokainen, joka vänkää kevyen liikenteen väylän vasenta puolta, väistää vastaantulevaa oikealle eli keskelle eikä pakota muita vaaratilanteisiin oman vänkäämisensä takia. Ok?
Oletat, että pyöräilijä ei näe mitään?
No nää sukkula veenukseen kalsaripyöräilijät ei kyllä ehdi näkemään yhtään mitään, vauhti on varman ainakin 50 km/h.
Kun pyörätie ja jalkakäytävä on yhdistetty (liikennemerkki 423), pyöräilijä ajaa väylän oikealla puolella [3]. Jalankulkija saa käyttää joko väylän vasenta tai oikeaa puolta [5]. Pyöräilijä ohittaa samalla puolella kävelevän jalankulkijan ja muut pyöräilijät vasemmalta puolelta. Yhdistetyllä pyörätiellä on noudatettava erityistä varovaisuutta muiden tiellä liikkujien vuoksi.
Liikennemerkillä 575 osoitetulla kävelykadulla polkupyöräily on sallittu. Kävelykadulla jalankulkijoilla ei ole velvoitetta kulkea tien reunassa, ja pyöräilijän on annettava jalankulkijoille esteetön kulku. Pyöräilijän on sovitettava ajonopeutensa jalankulun mukaiseksi, ja suurin sallittu nopeus on 20 km/h. [2]
Voisit ap samalla sitten opettaa lapsillesi sen että siellä saa kävellä muut missä vaan. Kukaan ei ole väärässä paikassa ja kaikki kyllä suomessa mahtuvat sinne. Jos itse haluaa kulkea oikeaa puolta niin se ei sitten tarkoita sitä että on oikeus tulla kuin katujyrä toisia päin sieltä. Se väistää jolle se on helpointa ja nopeinta.
Vierailija kirjoitti:
Kisu kirjoitti:
Käyttäjä69 kirjoitti:
Siksi että koira koulutetaan kulkemaan taluttajansa toisella puolella. Tämä tapa on ollut olemassa kauan eikä siitä ole säädetty mitään laissa.
Koirantaluttajana itse olen yleensä kävellyt pyöräilijöitä vastaan siksi, että se on turvallisempaa. Jos kävelen toisella puolella katua niin valottomat pyöräilijät ohittavat minut pimeässä todella läheltä ilman minkäänlaista merkinantoa joka on useasti johtanut vaaratilanteisiin. Näin vaikka koirassamme on ollut kolme vilkkuvaloa varoittamassa meistä. Kävellessäni pyöräilijää vastaan näen hänet ajoissa ja osaan reagoida. Pyöräilijäkin näkee meidät paremmin kun nuo vilkkuvalot näkyvät parhaiten eteenpäin.
Niin, turvallisempaa sinulle. Mutta kun kävelet koirasi kanssa vasenta puolta, ja vastaan tulee lapsi jonka pakotat väistämään vasemmalle eli kevyen liikenteen väylän keskelle, hän on todellisessa vaarassa, sillä ei näe takaansa tulevaa ohittavaa pyöräilijää, jonka sinä kyllä näkisit. Pyöräilijät kun noudattavat oikeanpuoleista liikennettä ja ohittavat keskeltä. Lapsi näkisi vastaantulevan pyöräilijän, mutta ei lähempää ohittavaa takaa tulevaa. Todellinen vaaratilanne, mutta koiranulkoiluttajat ovat tunnetusti itsekkäitä, ja pakottavat muut väistämään vasemmalta puolelta eivätkä itse väistä piiruakaan.
Eli jokainen, joka vänkää kevyen liikenteen väylän vasenta puolta, väistää vastaantulevaa oikealle eli keskelle eikä pakota muita vaaratilanteisiin oman vänkäämisensä takia. Ok?
En oleta. Mutta lapsi ei näe pyöräilijää, ja vähintäänkin säikähtää, ellei pyöräilijä käytä kelloa. Lapset saattavat myös stepata ajatuksissaan alle, eivät ne kävele suoraan.
Jokainen vasenta puolta kävelevä, koiralla tai ilman, on itsekäs ja vastuuton, jos ei väistä vastaantulijaa oikealle eli väylän keskelle. Nimittäin hänen kannaltaan takaa tuleva pyörä ei ohita häntä yhtä läheltä kuin vastaantulijan takaa tuleva, koska pyöräilijöillä on oikeanpuoleinen liikenne. Joten nuot "on turvallisempaa näin" ovat pelkkää itsekästä lässytystä, kulkijalle itselleen turvallisempaa, ja samalla vaarantaa toisen kulkemisen.
Vasenta puolta saa mennä, mutta vastaantulevaa kävelijää väistetään oikealle eikä olla itsekkäitä ja tyhmiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kisu kirjoitti:
Käyttäjä69 kirjoitti:
En oleta. Mutta lapsi ei näe pyöräilijää, ja vähintäänkin säikähtää, ellei pyöräilijä käytä kelloa. Lapset saattavat myös stepata ajatuksissaan alle, eivät ne kävele suoraan.
Jokainen vasenta puolta kävelevä, koiralla tai ilman, on itsekäs ja vastuuton, jos ei väistä vastaantulijaa oikealle eli väylän keskelle. Nimittäin hänen kannaltaan takaa tuleva pyörä ei ohita häntä yhtä läheltä kuin vastaantulijan takaa tuleva, koska pyöräilijöillä on oikeanpuoleinen liikenne. Joten nuot "on turvallisempaa näin" ovat pelkkää itsekästä lässytystä, kulkijalle itselleen turvallisempaa, ja samalla vaarantaa toisen kulkemisen.
Vasenta puolta saa mennä, mutta vastaantulevaa kävelijää väistetään oikealle eikä olla itsekkäitä ja tyhmiä.
Höpö löpö, ei sitä koiraa ruveta repimään ojasta keskelle tietä vain sen takia että väistää ohikulkijaa vai pitäisikö jättääkin koira ojaan ja itse väistää keskelle. Siinähän sitten pompit talutushihnan yli.
En ymmärrä mitä väliä sillä on, että missä reunassa jalankulkija kävelee. Edessä voi joka tapauksessa olla samaan suuntaan menossa oleva kävelijä, joka tulee myös ohittaa keskeltä. Millä tavalla eroaa, meneekö jalankulkija pyöräilijän kanssa samaa reunaa eteenpäin vai tuleeko pyöräilijää vastaan?
Pyöräilijöiden olisi aika opetella liikennesäännöt kunnolla, sillä he aiheuttavat lukuisia vaaratilanteita kohtaamisissaan niin autojen kuin jalankulkijoidenkin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kisu kirjoitti:
Käyttäjä69 kirjoitti:
Höpö löpö, ei sitä koiraa ruveta repimään ojasta keskelle tietä vain sen takia että väistää ohikulkijaa vai pitäisikö jättääkin koira ojaan ja itse väistää keskelle. Siinähän sitten pompit talutushihnan yli.
Mene sitten itsekin sinne ojaan, että oikeanpuoleista liikenettä noudattavat pääsevät kulkemaan oikealta, etkä sekoita koko muuta liikennettä piski tekosyynä.
Se on kyllä nähty että koiraihmisillä on aina selitys ja tekosyy kaikkeen, miksi ei voi tehdä sitä eikä tätä.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä mitä väliä sillä on, että missä reunassa jalankulkija kävelee. Edessä voi joka tapauksessa olla samaan suuntaan menossa oleva kävelijä, joka tulee myös ohittaa keskeltä. Millä tavalla eroaa, meneekö jalankulkija pyöräilijän kanssa samaa reunaa eteenpäin vai tuleeko pyöräilijää vastaan?
Pyöräilijöiden olisi aika opetella liikennesäännöt kunnolla, sillä he aiheuttavat lukuisia vaaratilanteita kohtaamisissaan niin autojen kuin jalankulkijoidenkin kanssa.
Tämä keskeltä ohittaminen perustuu siihen, että nopeampi liikkuja eli ohittaja tietää ohittavansa, kun taas ohitettava voi olla tulevasta tilanteesta autuaan tietämätön. Siksi ohittaja menee keskeltä, onpa hän takaa tuleva pyöräilijä tai kävelijä.
Sen sijaan toisiaan vastaan tulevista kävelijöistä jompi kumpi noudattaa Suomessa yleisesti käytössä olevaa oikeanpuoleista liikennettä ja toinen ei. Törmäyksen uhatessa väistetään aina oikealle. Kävelijä, joka kulkee vasenta puolta, väistää oikealle, turvallisuussyistä. Jatkaa sitten tilanteen jälkeen sitä vasenta puolta vänkäämistään, jos asia on pakkomielle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä keskeltä ohittaminen perustuu siihen, että nopeampi liikkuja eli ohittaja tietää ohittavansa, kun taas ohitettava voi olla tulevasta tilanteesta autuaan tietämätön. Siksi ohittaja menee keskeltä, onpa hän takaa tuleva pyöräilijä tai kävelijä.
Sen sijaan toisiaan vastaan tulevista kävelijöistä jompi kumpi noudattaa Suomessa yleisesti käytössä olevaa oikeanpuoleista liikennettä ja toinen ei. Törmäyksen uhatessa väistetään aina oikealle. Kävelijä, joka kulkee vasenta puolta, väistää oikealle, turvallisuussyistä. Jatkaa sitten tilanteen jälkeen sitä vasenta puolta vänkäämistään, jos asia on pakkomielle.
Selkeästi näyttää, että vain näille "oikeanpuoleinen liikenne" -tyypeille asia on oikeasti ongelmallinen. Itse kävelen milloin mitäkin reunaa. Väistän aina puolesta riippumatta, jos vastaan tulee vanhus, lapsi tai isompi porukka (myös esim. koira ja ulkoiluttaja). Muuten väistää se, joka ehtii. Kävelen paljon, eikä ole koskaan ollut mitään ongelmaa kenenkään kanssa. Kannattaa kehittää itselleen vaikka joku harrastus, niin tällaiset asiat ei nouse elämässä ihan kohtuuttoman suureen asemaan.
En väistä milliäkään vasemmalla kävelijöitä, jyrään yli ja päin niin että tuntuu. Ehkä joku oppii kulkemaan sitä oikeaa reunaa ensi kerralla.
Vierailija kirjoitti:
Koiran kanssa joutuu olemaan johdonmukainen eli on parempi valita yksi puoli jolla koira aina on. Vaikka hihna on lyhyt on parempi että koira kulkee aina samalla puolella. Muuten se voi singahtaa 0.5 sekunnin varoituksella ulkoiluttajan toiselle puolelle jossa se myös saa kulkea ja tuo yllätysliike tapahtuu tietenkin juuri pyöräilijän ohittaessa meidät takaapäin ilman äänimerkkiä.
Ja sitten kun pyöräilijä antaa äänimerkin, niin koiranulkoiluttaja raivostuu, että tuolla tavalla säikäytellään ja koira saa traumoja.
Koira kulkee kuitenkin ojassa joten pyöräilevät lapsesi törmäisivät talutushihnaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selkeästi näyttää, että vain näille "oikeanpuoleinen liikenne" -tyypeille asia on oikeasti ongelmallinen. Itse kävelen milloin mitäkin reunaa. Väistän aina puolesta riippumatta, jos vastaan tulee vanhus, lapsi tai isompi porukka (myös esim. koira ja ulkoiluttaja). Muuten väistää se, joka ehtii. Kävelen paljon, eikä ole koskaan ollut mitään ongelmaa kenenkään kanssa. Kannattaa kehittää itselleen vaikka joku harrastus, niin tällaiset asiat ei nouse elämässä ihan kohtuuttoman suureen asemaan.
Kun kaksi kävelijää tulee toisiaan vastaan samaa puolta, niin kumpikin ehtii väistää ihan yhtä hyvin. Ehtiminen ei ole kriteeri, vaan turvallisuus. Ei pidä pakottaa ketään väistämään oikealta puolelta keskelle, sillä takaa voi tulla lujaa vauhtia pyöräilijä, jota ei näe. Vasenta puolta keskelle väistettäessä takaa tuleva pyöräilijä sen sijaan tulee jo valmiiksi oikeaa puolta, ei keskeltä, joten tämän kävelijän on turvallisempi väistää keskelle. Tämä on myös pyöräilijöiden huomioimista, sillä liikenteessä on tarkoitus myös viestiä muille aikeistaan ja osoittaa, että on huomannut toiset. Pyöräilijän on mukavampi ohittaa lähempää ihminen, joka tulee häntä vastaan ja selvästi hänet näkee, kuin samaan suuntaan menevä ihminen tilanteessa, jossa ohitettava on väylän keskellä ja voi muutamalla askeleella horjahtaa eteen.
Jos lapsi haahuilee tiellä eikä osaa huomioida muita, niin ehkä sellaista lasta pitäisi vielä lisää opettaa liikennekäyttäytymiseen ja tarkkaavaisuuteen sekä olla päästämättä vielä yksin kulkemaan, jos on noin vaikeeta...?
Ihan oikeesti, kun sitä oikeanpuoleisen pakkoa ei ole, niin ne lapsetkin on vain opetettava siihen, että on oltava tarkkana ja toimittava tilanteen mukaan. Ei se ole vaikeata, ellei siitä tee vaikeata.
Toivottavasti teillä oikeanpuoleisen vänkääjillä ei ole ajokorttia...
En ole itse huomannut, että erityisesti koiranulkoiluttajat kävelisivät jalkakäytävän vasenta laitaa. Arvioni mukaan n. puolet kaikista jalankulkijoista kävelee vasenta laitaa eivätkä todellakaan ymmärrä kohdattaessa väistää. Todella ärsyttävää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävelen koiran kanssa vasenta reunaa kävelytiellä sekä pienemmillä teillä jossa ei kävelytietä. Koira on helpompi opettaa kulkemaan toista reunaa jottei se yhtäkkiä mene toiseen reunaan.
Olen kyllä huomannut kuinka raskasta se joillekin on vaihtaa puolta kun tulen koiran kanssa vasenta reunaa. Yleensä menen niin reunassa että ei tarvi kuin metrin verran siirtyä keskemmälle. Mutta huomattu on että vaikeaa joillain on!
V'*ttu mä vihaan kaltaisiasi itsekkäitä idiootteja. Miksi sä et vaan voi opettaa sitä rakkiasi kulkemaan oikeaa reunaa kun kerran itsekin huomaat olevasi muiden tiellä? Miksi muuten esim niiden muiden vastaantulevien koiranulkoiluttajien, jotka osaa kulkea oikeaa reunaa pitäisi väistää sua senttiäkään? Miksi sä et itse väistä ja mene keskemmälle?
Edelleen, molempia puolia saa kulkea, niin miksi kaikkien kuuluisi kulkea SUN sääntöjen mukaan? Mikä vaikeus on ohittaa se koirakko siitä vasemmalta puolelta? Mitäs sit jos joku kävelee oikeaa puolta samaan suuntaan kuin sä, mutta hitaammin. Saatko samanlaisen slaagin, kun sun pitäis vaivautua meneen vasemmalta puolelta ohi? Vai alatko kiljumaan kaukaa, että kävele lujempaa, ettei mun vaan tarvi ohittaa/ootte tiellä?
Miksi sä et pysy kotonas, jos on noin vitun vaikeaa? Tai muuta johonkin periferiaan ja lenkkeile erämaassa? Vois tehdä hyvää sun stressitasolle...
Sinä olet ongelma, en minä. Sinä et osaa ja elää muiden ihmisten parissa vaan kuvittelet itsekkyydessäsi olevasi muita parempi. Maailma olisi kaikille parempi paikka kun sinä asuisit yksinäsi jossain jumalan selän takana, koska sinusta ja kaltaisistasi ei ole normaaleille ihmisille muuta kuin turhaa harmia.
Öö, sulla taitaa olla jäänyt jotkut lääkkeet ottamatta...? Sinähän täällä kaipaat sääntöjä ja lakeja takaisin, etkä muutoin osaa elää tuolla muiden seassa sekoamatta. Mulla ei ole ollut ikinä mitään vaikeuksia kävellä ulkona tai pyöräillä, eikä väistämisen suhteen myöskään. Siihen on varmaan ollut hyvä syy, miksi laki muutettiin nykyiseksi. Ilmeisesti se "aina oikea puoli" oli jotenkin huonompi ja aiheutti vaaroja enemmän, kun katsottiin paremmaksi vaihtaa?
Meillä koira kulkee aina sitä laitaa missä on nurmikko, koska a) siellä on koiralle turvallisempaa ja b) viedään huomattavasti vähemmän tilaa. Liikutaan aina vaunujen kanssa ulkona niin ei vallata koko kävelytietä. C) koska kaikki hyvät hajut on siellä D) siiderivaaat rupeaa kuitenkin valittaa että miksi annan koiran paskoa keskelle kulkuväylää kun nurmikkoa on lähellä. Lisätään nyt vielä että kerään kyllä aina koirani jätökset pois.
Ap:n elämä on niin täydellistä ettei keksi valittaa mistään muusta kuin näin turhasta asiasta.