Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi koiranulkoiluttajat kävelevät "väärää piuolta" vastaan

Vierailija
24.09.2016 |

Siis tiedän että lain mukaan pyörätiellä saa kävellä kumpaa reunaa haluuaa. Vaikka loogista olis oikeanpuoleinen liikenne. Nyt kun olen opettanut 5-7 vuotiaita lapsiani kulkemaan turvalliseti oikeaa laitaa pyörätiellä (pyörillä) niin poikkeuksetta nämä "väärää" puolta vastaan tulevat ovat koiranulkoiluttajia. Voiko joku kertoa miksi?
Ja hyvin pitkin hampain väistetään toiselle puolelle vaikka itse kuljetaan vasenta laitaa.

Kommentit (250)

Vierailija
241/250 |
27.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koira kulkee vasemmalla puolella siksi, että jätän itseni koiran ja vastaantulijan väliin. Turvallisempaa ja ehkä miellyttävämpää sekä koiralle että vastaantulijalle. Monesti väistäminen pientareellekaan ei riitä kanssaihmisille, kun jääräpäisesti halutaan kulkea tietä pitkin omalla tavalla "koska minulla on oikeus", ja "koska oikealta/vasemmalta.."

Ja sitten kun joskus tullaan vastakkain niin, että koira onkin siinä vastaantulijan puolella, löytyy toinenkin reuna tiestä. Eikähän me kuitenkin kaikki mahduta - ja koiraa saa kyllä tervehtiä ja silittää, kunhan vaan varmistaa ensin että se sopii myös koiralle.

Vierailija
242/250 |
27.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on rescuekoira joka aluksi pelkäsi kaikkia kulkuvälineitä mitä vastaan tuli, joten kävelen sen kanssa aina sitä reunaa mikä on kauempana autotiestä, että jos koira säikähtää niin hyppää ojaan eikä keskelle tietä ja parhaassa tapauksessa takaa tulevan pyöräilijän eteen (jotka ovat mielestäni suurimpia vaaratilanteiden aiheuttajia sujahtaessaan tuhatta ja sataa ohi eivätkä edes välitä käyttää kelloa, että osaisin ((koiran kanssa)) varautua...). Nykyään ei enää säpsähdä kaikkea ainakaan yhtä paljon, mutta matka meiltä lähimpään koirapuistoon kulkee autokauppojen rykelmän ja ison vilkkaan tie viertä/ poikki, missä menee busseja ja autoja kuljettavia kolisevia rekkoja jotka on edelleen koirasta niin pelottavia, että yrittää päivästä riippuen enemmän tai vähemmän pakoon. Joten koiran ja muiden tienkäyttäjien turvallisuuden takia kuljen välillä "vääräpuolta" jalkakäytävällä.

Ps. Opeta lapsesi myös käyttämään pyöränkelloa ja ohittamaan koirat ajamalla hiljempaa tai ainakin mahdollisimman kaukaa koirasta eikä 10 sentin päästä koirasta ja/ tai omistajasta. Kiitos! :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/250 |
28.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki kunnia nuorille äideille, mutta joskus tuntuu kuin olisitte vaunuinenne ainoat liikkujat. Kahdet vaunut rinnan missä tilanteessa tahansa saattaa olla hieman hankala vastaantulijalle tai ohittajalle. Tätä tapahtuu luvattoman usein.

Vierailija
244/250 |
04.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen opettanut koirani kulkemaan sekä vasemmalla että oikealla puolella, koska olisihan se nyt todella typerää olla opettamatta sitä. Pääsääntöisesti kuljemme oikeaa viertä ja koira oikealla puolella, jolloin olen aina koiran ja muiden tielläkulkijoiden välissä. Joskus tämä tarkoittaa sitä, että kuljemme autotien puolta ja koira on minun ja autotien välissä. Tällaisia teitä on kuitenkin tavallisilla reiteillämme vähän, joten mahdollista vaaraa pidän vähäisenä ja tilapäisenä. Ja vaikka laki salliikin molempien reunojen käytön jalankulkijoille, kaikkein selkeintä olisi noudattaa aina ja kaikkialla oikeanpuoleista liikennettä, jolloin ohitetaan aina vasemmalta. Valitettavasti jatkuvasti tulee vastaan jääräpäitä, joiden mielestä heillä on suurempi oikeus kulkea valitsemaansa puolta ja kaikkien muiden pitää aina väistää, vaikka olisi paljon hankalampaa sille toiselle. Siinähän sitten hyppäävät viime tingassa sivuun ja joutuvat ongelmiin koiransa kanssa, jos se kiinnostuu päästessään ihan liki minun koiraani. 

Poikkeuksena lastenrattaita työntävät tai taaperoiden kanssa kulkevat tai vanhukset. Rattaita voi olla perseestä työnnellä ylämäessä loskassa/jäällä, joten väistän mielelläni, enkä halua että kenenkään taaperot toikkaroivat lähellä autotietä. Nämä tilanteet ovat kuitenkin hyvin harvinaisia. 

Vierailija
245/250 |
04.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun koira on tottunut kulkemaan vasenta reunaa, koska edellisessä asuinpaikssa kuljettiin tienreunaa, kun ei ollut kevyenliikenteenväyliä. Siksi se hakeutuu vasempaan reunaan myös kevyenliikenteenväylällä.

Vierailija
246/250 |
04.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun koira on tottunut kulkemaan vasenta reunaa, koska edellisessä asuinpaikssa kuljettiin tienreunaa, kun ei ollut kevyenliikenteenväyliä. Siksi se hakeutuu vasempaan reunaan myös kevyenliikenteenväylällä.

Kumpi teistä mahtaa olla isäntä/emäntä ja pomo?

Vierailija
247/250 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua niin harmittaa kun eräät koiraomistajat joilla on isot koirat kävelevät pitkällä remmillä ohitustilanteissa ja minulla joka on pieni koira pitää aina väistää.Sama kerrostalossa jossa asun.Isojen koirien omistajat vaan tulevat nenä pystyssä ja me joudutaan väistämään.Minun koira pelkää niitä enkä halua iheuttaa koiralleni stressiä.

Vierailija
248/250 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koira ojan/pientareen puolella. Sinun lapsellesi voit vastaan tullessa sanoa että ohitetaan toi hullu ja kauhea täti nyt tälleen hassusti, sillä on tuollainen inhottava rakki niin se ei osaa kävellä kadulla. Sylje Jesse päälle sitten vasta ohitettua niin se ei tiedä kumpi se meistä oli.

Vierailija
249/250 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottelevaisuuskoulutuksessa koira opetetaan kulkemaan vasemmalla puolella = pientareen puolella.

Vierailija
250/250 |
23.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnnä se koira perseeseesi. Katso mahtuuko, ei ainakaan olisi kenenkään edessä.