Miksi koiranulkoiluttajat kävelevät "väärää piuolta" vastaan
Siis tiedän että lain mukaan pyörätiellä saa kävellä kumpaa reunaa haluuaa. Vaikka loogista olis oikeanpuoleinen liikenne. Nyt kun olen opettanut 5-7 vuotiaita lapsiani kulkemaan turvalliseti oikeaa laitaa pyörätiellä (pyörillä) niin poikkeuksetta nämä "väärää" puolta vastaan tulevat ovat koiranulkoiluttajia. Voiko joku kertoa miksi?
Ja hyvin pitkin hampain väistetään toiselle puolelle vaikka itse kuljetaan vasenta laitaa.
Kommentit (250)
Koiran kanssa on kaiken liikenteen kannalta turvallisinta kulkea vasenta puolta, koira kuljettajansa vasemmalla puolella. Jos hän menisi oikealla, takaa salaa tuleva pyöräilijä ajaisi koira/koiran hihnan päälle. Koiraa nimittäin on kuljetettu satoja vuosia vasemmalla puolella, jotta oikea käsi jää vapaaksi miekan käyttöä varten. Ilman koiraakin on jalankulkijan turvallisinta kulkra vasemmalla, koska siloin pystyy hallitsemaan kaikki vastaantulijat. Tieliikennelaki saattaa sanoa muuta, mutta minä puhuinkin turvallisuudesta.
Itse kävelen aina oikeaa puolta ja koira on mulla hihnassa oikeassa kädessä eli pientareen puolella! Olen tottunut tähän, enkä ole koskaan ajatellut että kävelen jotenkin väärin! Anteeksi vaan :D
Miksi tästä edes keskustellaan, kun ei ole olemassa mitään sääntöä, kummalla puolella kävelykatua/ pyörätietä kuuluisi kävellä? Haluaisitteko te muka sellaisen? Saisi valtio ainakin sakkotuloja lisää.
Vierailija kirjoitti:
Kävelen koiran kanssa vasenta reunaa kävelytiellä sekä pienemmillä teillä jossa ei kävelytietä. Koira on helpompi opettaa kulkemaan toista reunaa jottei se yhtäkkiä mene toiseen reunaan.
Olen kyllä huomannut kuinka raskasta se joillekin on vaihtaa puolta kun tulen koiran kanssa vasenta reunaa. Yleensä menen niin reunassa että ei tarvi kuin metrin verran siirtyä keskemmälle. Mutta huomattu on että vaikeaa joillain on!
V'*ttu mä vihaan kaltaisiasi itsekkäitä idiootteja. Miksi sä et vaan voi opettaa sitä rakkiasi kulkemaan oikeaa reunaa kun kerran itsekin huomaat olevasi muiden tiellä? Miksi muuten esim niiden muiden vastaantulevien koiranulkoiluttajien, jotka osaa kulkea oikeaa reunaa pitäisi väistää sua senttiäkään? Miksi sä et itse väistä ja mene keskemmälle?
Lain mukaan kävelijä käyttää väylän reunaa, kumpaa tahansa. Turhaa vänkäystä.
Koira lähtee nuuhkimaan toista puolta
Tavallisilla teillä tulee kulkea vasenta laitaa ja siksi monet koirat on opetettu kulkemaan juuri sillä puolella. Tietty olisi parasta, jos koira osaisi molemmat puolet, mutta aika monella tuntuu osaavan vain sen yhden, mikä on toisaalta loogisinta koiran kannalta kun on vain yksi puoli, jolla pitää aina kulkea. Kun kävelyteillä saa kulkea kumpaa puolta vain, niin sitten ne kulkee sielläkin.
Lapsesi on varmaan helpommat opetettavat ja fiksummat kuin useimpien koirat, niin voinet opettaa heille, että kun koirakko tulee kohti vasenta laitaa heistä katsoen, niin he voivat väistää tien puolelta? Ei ole monimutkaista. Koiran ja ojan väliin ei pidä tunkea.
Vierailija kirjoitti:
Koiran kanssa on kaiken liikenteen kannalta turvallisinta kulkea vasenta puolta, koira kuljettajansa vasemmalla puolella. Jos hän menisi oikealla, takaa salaa tuleva pyöräilijä ajaisi koira/koiran hihnan päälle. Koiraa nimittäin on kuljetettu satoja vuosia vasemmalla puolella, jotta oikea käsi jää vapaaksi miekan käyttöä varten. Ilman koiraakin on jalankulkijan turvallisinta kulkra vasemmalla, koska siloin pystyy hallitsemaan kaikki vastaantulijat. Tieliikennelaki saattaa sanoa muuta, mutta minä puhuinkin turvallisuudesta.
Wtf?!
Voi helvetti, sitten jos koirat kävelee pitkin tietä, valitetaan; jos ne sinkoilee reunalta keskelle, valitaan ja jos ne kävelee nätisti vasenta laitaa, valitetaan! Olkaa nyt perkele tyytyväisiä, jos koirat on opetettu käveleen nätisti tien sivussa, oli se laita kumpi hyvänsä!
Koira tykkää kulkea siellä pientareen puolella, ruohikossa. Itse pyrin siihen, että kun näen vastaantulijan, siirrymme sinne ns. oikeaan kulkusuuntaan. Aina ei pysty eikä ehdi ja silloin pidän koiran tiukasti lähelläni hihnassa, jotta vastaantulija pääsee ohittamaan helposti ja turvallisesti.
Onneksi liikumme pääosin Jyväskylän rantaraitilla, jossa se piennar on molemmin puolin. Toki jos vastaan tulee koira, oma koira pyrkii sinne toiselle puolelle kaverin jäljille. Jos ei ole liikennettä, niin annan mennä. Tuolla "väylällä" vaan kyllä todellinen vaara ovat trikoopukuiset pyöräilijät, joiden nopeus on varmaan 80 km/h ja siksi on pakko olla tosi varovainen.
Vierailija kirjoitti:
Itse kävelen aina oikeaa puolta ja koira on mulla hihnassa oikeassa kädessä eli pientareen puolella! Olen tottunut tähän, enkä ole koskaan ajatellut että kävelen jotenkin väärin! Anteeksi vaan :D
No sähän teetkin just oikein, oikeassa laidassa koira oikeassa kädessä/oikealla puolella. Kyse oli näistä ääliöistä jotka kulkee aina vasenta laitaa vastavirtaan ja joita muut tielläliikkujat saa olla väistelemässä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi tästä edes keskustellaan, kun ei ole olemassa mitään sääntöä, kummalla puolella kävelykatua/ pyörätietä kuuluisi kävellä? Haluaisitteko te muka sellaisen? Saisi valtio ainakin sakkotuloja lisää.
'
Ennen oli laki että kävellään oikeaa laitaa. Ja se oli paljon selkeämpää kun on ruuhkaa paljon kävelijöitä/ kautta pyöräilijöitä.
Joten haluan tuon lain taks. Kiitos. Jos joku osaa tehdä aloitteen lupaan allekirjoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Koira kulkee omistajansa vasemmalla puolella.
Näin, ja lisäksi on varmasti kaikkien kannalta turvallisinta, että koira kulkee ojan ja taluttajansa välissä. Esimerkiksi iso osa pyöräilijöitä pyyhkäisee aika kuolemaahalveksivasti kylkeä hipoen ohi. Se nyt vielä puuttuisi, että koira olisi juuri sillä puolella.
Kyllä me välillä koirien kanssa oikeaakin laitaa mennään ja koirat ovat myös silloin ojan puolella, mutta vasen on luonnollisempi. Älä kysy, minkä takia. :)
Koiran kanssa joutuu olemaan johdonmukainen eli on parempi valita yksi puoli jolla koira aina on. Vaikka hihna on lyhyt on parempi että koira kulkee aina samalla puolella. Muuten se voi singahtaa 0.5 sekunnin varoituksella ulkoiluttajan toiselle puolelle jossa se myös saa kulkea ja tuo yllätysliike tapahtuu tietenkin juuri pyöräilijän ohittaessa meidät takaapäin ilman äänimerkkiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävelen koiran kanssa vasenta reunaa kävelytiellä sekä pienemmillä teillä jossa ei kävelytietä. Koira on helpompi opettaa kulkemaan toista reunaa jottei se yhtäkkiä mene toiseen reunaan.
Olen kyllä huomannut kuinka raskasta se joillekin on vaihtaa puolta kun tulen koiran kanssa vasenta reunaa. Yleensä menen niin reunassa että ei tarvi kuin metrin verran siirtyä keskemmälle. Mutta huomattu on että vaikeaa joillain on!
V'*ttu mä vihaan kaltaisiasi itsekkäitä idiootteja. Miksi sä et vaan voi opettaa sitä rakkiasi kulkemaan oikeaa reunaa kun kerran itsekin huomaat olevasi muiden tiellä? Miksi muuten esim niiden muiden vastaantulevien koiranulkoiluttajien, jotka osaa kulkea oikeaa reunaa pitäisi väistää sua senttiäkään? Miksi sä et itse väistä ja mene keskemmälle?
Edelleen, molempia puolia saa kulkea, niin miksi kaikkien kuuluisi kulkea SUN sääntöjen mukaan? Mikä vaikeus on ohittaa se koirakko siitä vasemmalta puolelta? Mitäs sit jos joku kävelee oikeaa puolta samaan suuntaan kuin sä, mutta hitaammin. Saatko samanlaisen slaagin, kun sun pitäis vaivautua meneen vasemmalta puolelta ohi? Vai alatko kiljumaan kaukaa, että kävele lujempaa, ettei mun vaan tarvi ohittaa/ootte tiellä?
Miksi sä et pysy kotonas, jos on noin vitun vaikeaa? Tai muuta johonkin periferiaan ja lenkkeile erämaassa? Vois tehdä hyvää sun stressitasolle...
Vierailija kirjoitti:
Tavallisilla teillä tulee kulkea vasenta laitaa ja siksi monet koirat on opetettu kulkemaan juuri sillä puolella. Tietty olisi parasta, jos koira osaisi molemmat puolet, mutta aika monella tuntuu osaavan vain sen yhden, mikä on toisaalta loogisinta koiran kannalta kun on vain yksi puoli, jolla pitää aina kulkea. Kun kävelyteillä saa kulkea kumpaa puolta vain, niin sitten ne kulkee sielläkin.
Lapsesi on varmaan helpommat opetettavat ja fiksummat kuin useimpien koirat, niin voinet opettaa heille, että kun koirakko tulee kohti vasenta laitaa heistä katsoen, niin he voivat väistää tien puolelta? Ei ole monimutkaista. Koiran ja ojan väliin ei pidä tunkea.
Millä ihmeen tavallisilla teillä sä kuvittelet kaupunkilaispuudelien kulkevan? Kyse on nyt kevyenliikenteen väylistä ja siellä toki saa kulkea kumpaa tahansa laitaa, mutta miksi ihmeessä pitää tieten tahtoen kulkea niin että se haittaa muita mahdollisimman paljon? Se koira kun oppii kävelemään ihan just sillä puolella kuin omistaja tahtoo.
yleensä kyllä väistävät mutta tänään tuli niin kärttyinen täti koiransa kanssa vastaan, eikä muuten väistänyt. Lapsen kanssa olin liikkeellä, ja jos en olisi ohjannut lasta keskemmälle niin ois varmaan kävellyt päälle. Lapsi on pieni, on juuri oppinut laidassa kävelemisen.
Mitä te vasenta puolta kulkeville ihmisille valitatte? Niillä on ihan täys oikeus siihen. Molemmat puolet on nykyään oikein ja molempia saa kulkea. Valittakaa valtiolle ja vaatikaa se vanha laki takaisin. Sit jos se tapahtuu ja vielä joku kulkee väärää puolta, niin valittakaa sit uudestaan. Siihen asti, turvat kiinni ja koittakaa sopeutua.
Koiran ulkoiluttaja joutuu usein siirtymään oikeasta laidasta vasempaan esim. tilanteessa, jossa vasemmassa laidassa on joukko lapsia tai vaikkapa toinen koira, jonka kanssa ei haluta kokeilla onnea tuttavuuden tekemisen onnistumisesta. Ja kun on vaihdettu sinne toiseen laitaan ohituksen ajaksi, niin vastaantulevat pyöräilijät tai muut kulkijat saattavat estää pikaisen palaamisen oikeaan reunaan. Tai sitten siellä oikessa reunassa on asuintontteja, joille ei haluta antaa koiran merkkailla, kun taas vasemmassa reunassa penkkaa, johon saa pissailla rauhassa.
Koira saattaa tehdä yllättävän koukkauksen sivulle vaikkapa pyöräilijän eteen, siksi on parempi koiran olla ojan puolella.