Miksi koiranulkoiluttajat kävelevät "väärää piuolta" vastaan
Siis tiedän että lain mukaan pyörätiellä saa kävellä kumpaa reunaa haluuaa. Vaikka loogista olis oikeanpuoleinen liikenne. Nyt kun olen opettanut 5-7 vuotiaita lapsiani kulkemaan turvalliseti oikeaa laitaa pyörätiellä (pyörillä) niin poikkeuksetta nämä "väärää" puolta vastaan tulevat ovat koiranulkoiluttajia. Voiko joku kertoa miksi?
Ja hyvin pitkin hampain väistetään toiselle puolelle vaikka itse kuljetaan vasenta laitaa.
Kommentit (250)
Itse olen kouluttanut koirani kulkemaan vasemmalla puolellani, sillä se on itselleni varmempi puoli ja koen sen turvallisemmaksi kaikille osapuolille. Koirani oli nuorempana kova rähisemään kaikelle liikkuvalle ja siksi tämä toimintatyyli jäi.
Pyörätiellä kuljemme harvoin ja mikäli pyörätiellä vasemmalla puolella on aluetta koiralle, on koira tieltä ulkona ja minä aivan vasemmassa reunassa. Muuten emme pyörätiellä edes mene, ellei tule ohitustilannetta toisen koiran kanssa, jolloin tarkistan aina, ettei pyöriä ole tulossa ja heti ohituksen jälkeen siirrymme takaisin oikealle.
Koirani kanssa liikkuessa otan huomioon aina muut ihmiset ja koska minulle vasemmalta puolelta ohittaminen on tärkeää, väistän mahdollisuuksien mukaan vaikka kokonaan pois tieltä. Aina tätä mahdollisuutta ei kuitenkaan ole, jolloin siirrymme oikealle puolelle tietä, jotta ohitus kuitenkin onnistuu ilman törmäystä.
Omasta mielestäni on kuitenkin turvallisempaa, jos koira on koulutettu kulkemaan tietyllä puolella tietä, ihan sama oliko sitten oikealla vai vasemmalla, kuin se, että koira saa vaihdella puolta kun huvittaa ilman mitään reaktiota omistajassaan. Niitäkin tapauksia tulee nähtyä päivittäin.
Koira tykkää kävellä vasenta puolta, ja jos se on lain mukaan ok, niin mitä täällä asiasta länkytetään? Ei siinä ole kenenkään mielipiteillä arvoa niin kauan kun saa kävellä kumpaa puolta haluaa.
Palataan asiaan jos lakiin tulee muutoksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä mitä väliä sillä on, että missä reunassa jalankulkija kävelee. Edessä voi joka tapauksessa olla samaan suuntaan menossa oleva kävelijä, joka tulee myös ohittaa keskeltä. Millä tavalla eroaa, meneekö jalankulkija pyöräilijän kanssa samaa reunaa eteenpäin vai tuleeko pyöräilijää vastaan?
Pyöräilijöiden olisi aika opetella liikennesäännöt kunnolla, sillä he aiheuttavat lukuisia vaaratilanteita kohtaamisissaan niin autojen kuin jalankulkijoidenkin kanssa.
Eroaa sillä tavalla, että jos ovat menossa samaa reunaa samaan suuntaan, pyöräilijä voi hidastaa ja ajaa hetken vaikka kävelyvauhtia siinä takana, kunnes mahtuu ohittamaan. Sen sijaan vastakkain tullessa ovat törmäyskurssilla ja molempien pitää pysähtyä, jos ei ole tilaa väistää muun liikenteen takia.
Häh, miten noi nyt edelleen eroaa toisistaan? Voihan se pyöräilijä samanlailla vastaantullessaan alkaa himmaan jo hyvissä ajoin kaukaa, jos näkee, että ohi ei heti mahdu.
Ei aina ole näkyvyyttä riittävän kauas, vaan ohituspaikkaa joutuu vähän kyttäilemään ja kevytkin liikenne jonoutuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on näin vaikeata, niin olisko sitten paras, kun tulisi laki, jonka mukaan kävelijätkin kulkisi aina vasenta ja pyöräilijät oikeaa? Samoin kuin maanteillä kävelijät vs autot. Olisi selkeintä? Kävelijät aina samaa puolta tiestä riippumatta ja pyörälliset (autot tai polkupyörät) toista puolta. Näin molemmat aina näkisi ajoissa toisensa ilman kilikelloja, oikeiston ei tarvitsisi suotta harmaantua, kun olisi yhdenmukainen sääntö (vai onko se heidän mielestään oltava just nimenomaan se oikea puoli se The Puoli?) ja koirakot saisi ominaisimman puolensa?
Oikeanpuolinen liikenne perustuu oikeakätisyyteen joka taas perustuu aivolohkojen erilaisuuteen. Suurin osa ihmisistä on oikeakätisiä ja kehon oikea puolisko on vasenta vahvempi Tällöin on luonnollista liikenteessäkin jättää se puoli käyttöön eli ojan puolelle, jossa oikealla kädellä tehtävät toiminnot eivät haittaa muita tiellä liikkujia. Oikealla kädellä pidetään puhelinta oikealla korvalla ja vasen korva aistii kevyen liikenteen väylän ääniä (ja silmä liikettä), oikea käsi jaksaa kantaa ostoskassia pidempään kuin vasen, ja kassi voi olla tien reunan ulkopuolella, ettei se vie tilaa varsinaisella väylällä. Pyörää talutettaessa useimmat taluttavat sitä oikealla puolellaan. Itse koen kävelijän roolissakin oikean puolen olevan parempi puoli havaitsemisen kannalta.
En mielelläni siirtyisi vasemmalle puolelle kevyen liikenteen väylää kävelemään. Jos pitäisi esimerkiksi jommasta kummasta kädestä luopua, niin valitsisin vasemman. Siksi oikeaa puolta pyrkii suojaamaan. Jos onnettomuus sattuu, on parempi että pyöräilijä törmää vasemmalle puolelle kuin oikealle.
:-D
Entä miten sun aivolohkot kykenee kävelyttään sua maaseudulla, jossa ei ole kävelyteitä? Siellä pitää pystyä käveleen vasenta laitaa ja huomioimaan autot. Onneksi et taida asua siellä etkä varmaan koskaan juuri käykään?
Parastahan olisi, jos molemmat aivolohkot toimii hyvin ja tekevät yhteistyötä tehokkaasti. Silloin toimii tarvittaessa molempien tien puolilla kävely.
Eihän tuossa nyt sitä sanottukaan, etteikö pystyisi kävelemään tarvittaessa vasenta puolta. Ajoradallahan niin täytyy tehdä. Se oli vain kannanotto ehdotukseen, että lakia muutettaisiin niin, että kävelijöiden pitäisi aina kulkea kevyenliikenteenväylän vasenta puolta.
Vierailija kirjoitti:
Koira tykkää kävellä vasenta puolta, ja jos se on lain mukaan ok, niin mitä täällä asiasta länkytetään? Ei siinä ole kenenkään mielipiteillä arvoa niin kauan kun saa kävellä kumpaa puolta haluaa.
Vasenta puolta kulkeminen ei itsessään olekaan ongelma, vaan väistäminen. Koiraihmiset koirineen eivät väistä, vaan katsovat, että muiden tulee aina väistää heitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vasenta puolta kulkeminen ei itsessään olekaan ongelma, vaan väistäminen. Koiraihmiset koirineen eivät väistä, vaan katsovat, että muiden tulee aina väistää heitä.
Porvoossa ehkä. Tällä oikeassa maailmassa kyllä valtaosa koiraihmisistä tuntuu huolehtivan esimerkillisesti siitä, että on mahdollisimman vähän häiriöksi muille liikkujille. Eli yleensä niin, että koira kulkee metsän puolella pientareella ja omistaja koiran ja muun liikenteen välissä. Joskus se tarkoittaa sitä että vastaantulijan on järkevintä väistää puoli metriä keskemmälle, joskus sitä että koiranomistaja menee itsekin pientareen puolelle. Kokonaiskuva ratkaisee, kuten liikenteessä yleensäkin.
http://tervekoululainen.fi/elementit/ymparistojavarusteet/jalankulku/jalankulkijansaannot
"Yhdistetyllä jalkakäytävällä ja pyörätiellä jalankulkija kulkee oikeassa tai vasemmassa reunassa."
"Siellä, missä ei ole jalkakäytävää eikä pyöräteitä, jalankulkijan on turvallisinta kulkea ajoradan vasenta reunaa."
Miksi ihmeessä se vasemmalla puolella kävely on niin kamalaa?
Onko kellään oikeaa tietoa, miksi se laki muuten muutettiin nykyiseksi? Mitä huonoa oli oikean puoleisessa? Miksi nykyinen on parempi?
(Mun mielestä nykyinen on parempi.)
Vierailija kirjoitti:
En väistä milliäkään vasemmalla kävelijöitä, jyrään yli ja päin niin että tuntuu. Ehkä joku oppii kulkemaan sitä oikeaa reunaa ensi kerralla.
Että silleen. Miten perustelet sen kun et voi olla edes oikeassa?
Elämän täytyy olla tosi kurjaa jos pitää olla säännöt joka asialle. Olen joskus testaillut kiukkuisia naisia sillä että törmätäänkö oikeasti. Näkee jo kaukaa että ovat niitä minä-tulen-täältä -nyt-pois-alta-kaikki-vain-minä-osaan-kulkea. Kiva kiusata heitä, väistävät kyllä loppujen lopuksi.
Vierailija kirjoitti:
Onko kellään oikeaa tietoa, miksi se laki muuten muutettiin nykyiseksi? Mitä huonoa oli oikean puoleisessa? Miksi nykyinen on parempi?
Tietääkseni muutettiin juuri koiranulkoiluttajien takia (voit halutessasi kaivella tietoja lain valmisteluun liittyen, netistä pitäisi löytyä).
(Omasta mielestäni olisi nykyinen järjestys on hankala kapeilla teillä, kun kevyt liikenne on vilkasta.)
Mitä ihmettä te valitatte? Pyöräilijä väistää aina jalankulkijaa, meni se samaan suuntaan tai ei. Onko siinä oikeasti niin suuri ero, että näkeekö ohitettavan selän vai kasvot? Keskelle pitää joka tapauksessa mennä ja varovaisuutta käyttää.
Itse asun Joensuussa ja täällä suurin osa kävelijöistä tuntuu menevän tien vasenta laitaa, itse pyöräilen paljon.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä te valitatte? Pyöräilijä väistää aina jalankulkijaa, meni se samaan suuntaan tai ei. Onko siinä oikeasti niin suuri ero, että näkeekö ohitettavan selän vai kasvot? Keskelle pitää joka tapauksessa mennä ja varovaisuutta käyttää.
Itse asun Joensuussa ja täällä suurin osa kävelijöistä tuntuu menevän tien vasenta laitaa, itse pyöräilen paljon.
Aloitus ei koskenutkaan pyöräilijän väistämistä, vaan vasenta puolta kulkevia koiranulkoiluttajia. Heiltä toivoisi joustoa ja vaikkapa koiran opettamista kulkemaan toisellakin puolella. Koko muu maailma ei voi muuttaa tapojaan vain siksi, että kun "mun koira tykkää mennä näin".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa, ikävää jos teillä päin on tuollaista. :-( Meillä päin onneksi tuntuu ihmiset väistävän ihan hienosti kaikkia.
Mutta tuntuupa tämän ketjun perusteella, että teillä fanaattisilla oikean puoleisilla on myös pinttymys, että tehän ette väistä, koska teillä on oikeus oikeaan ja se on ainoa oikea puoli. Ootte ihan muita kivittämässä jopa...
Mitä jos joku koirantaluttaja sitten väistää tien puolelta? Sitten te alatte valittaa, kun koira oli pelottava ja yritti nuuhkaista teitä ("yritti purra"), vaikkei se koskiskaan? Tätä koirantaluttajat myös yrittää estää pysymällä koiran kans pientareella, ettei tule valituksia, kun koira menee liian läheltä muita. Mikä olisi parasta, viedä kaikki koirat piikille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse asun Joensuussa ja täällä suurin osa kävelijöistä tuntuu menevän tien vasenta laitaa, itse pyöräilen paljon.Aloitus ei koskenutkaan pyöräilijän väistämistä, vaan vasenta puolta kulkevia koiranulkoiluttajia. Heiltä toivoisi joustoa ja vaikkapa koiran opettamista kulkemaan toisellakin puolella. Koko muu maailma ei voi muuttaa tapojaan vain siksi, että kun "mun koira tykkää mennä näin".
Miksi toivot erityisesti koiranomistajilta joustoa? Kaikkien tulisi tarvittaessa joustaa, ja näinhän se käytännössä meneekin.
Minä kuljen koirien kanssa aina pientareen/nurmikon puolella, itse koirien ja vastaantulijoiden välissä. Jos kummallakin puolen tietä on piennar, kuljen vasemmalla. Syy tähän on yksinomaan pyöräilijät, jotka oikealla kulkiessani ohittavat usein aivan liian läheltä ja aivan liian kovalla nopeudella.
Kun en voi luottaa satunnaisen pyöräilijän kykyyn olla ajamatta päälleni, sijoitan itseni niin, että pystyn itse tarvittaessa reagoimaan.
Koirattomana olen aina mieltänyt, että se on kirjoittamaton sääntö, että ei-koirantaluttaja aina ohittaa tien puolelta. Koira kuitenkin on se epävarmin olento liikenteessä ja sen paikka on hyvä olla mahdollisuuksien mukaan ojan puolella. Lisäksi sieltä se ei ole häiriöksi muulle liikenteelle ja kanssakulkijoille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa, ikävää jos teillä päin on tuollaista. :-( Meillä päin onneksi tuntuu ihmiset väistävän ihan hienosti kaikkia.
Mutta tuntuupa tämän ketjun perusteella, että teillä fanaattisilla oikean puoleisilla on myös pinttymys, että tehän ette väistä, koska teillä on oikeus oikeaan ja se on ainoa oikea puoli. Ootte ihan muita kivittämässä jopa...
Mitä jos joku koirantaluttaja sitten väistää tien puolelta? Sitten te alatte valittaa, kun koira oli pelottava ja yritti nuuhkaista teitä ("yritti purra"), vaikkei se koskiskaan? Tätä koirantaluttajat myös yrittää estää pysymällä koiran kans pientareella, ettei tule valituksia, kun koira menee liian läheltä muita. Mikä olisi parasta, viedä kaikki koirat piikille?
Kyllä minä ainakin, oikeaa puolta kävelevänä, väistän aina myös. Oikealle. Yleensä siinä tien reunassa on vielä vähän varaa, vaikka aika reunassa kävelenkin.
Ei koiran pidä antaa nuuhkia tai nuolaista ihmisiä, ei kävelytiellä sen paremmin kuin bussipysäkeilläkään tai muualla. Itselleni on Martsarissa käynyt niinkin, että kun olin lähdössä vappua viettämään keskustaan, niin joku antoi hurttansa nousta minua vasten ja sen kuraiset tassut likasivat valkoiset housuni. Ja eipä tietenkään tarjoutunut mitenkään korvaamaan, ei edes pahoitellut. Koirahan yritti vain olla seurallinen, eli minun kai olisi pitänyt kiittää kohteliaisuudesta.
Liikenteessä pitää tarkimmin huomioida ne, jotka käyttäytyvät arvaamattomasti. Sellaisia ovat koirat ja lapset. Niiden tulee turvallisuuden vuoksi olla mahdollisimman kaukana nopeasti liikkuvista kuten autoista ja polkupyöristä.
Tässä taas riidellään ihan riitelemisen halusta mutta mikäs siinä jos ei ole muuta tekemistä.
Vierailija kirjoitti:
Nopeuserot kevyenliikenteenväylillä ovat kasvaneet joten jalankulkijalle on turvallisempaa kun näkee sen samaa puolta nopeammin kulkevan tulevan vastaan. Eli siis pyöräilyn yleistyminen oli pääsyy. Lakimuutokseen liittyvät taustat löytyy kyllä netistäkin varmaan jostain tarkemmin, finlexissä oli ainakin jotain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä ainakin, oikeaa puolta kävelevänä, väistän aina myös. Oikealle. Yleensä siinä tien reunassa on vielä vähän varaa, vaikka aika reunassa kävelenkin.
Ei koiran pidä antaa nuuhkia tai nuolaista ihmisiä, ei kävelytiellä sen paremmin kuin bussipysäkeilläkään tai muualla. Itselleni on Martsarissa käynyt niinkin, että kun olin lähdössä vappua viettämään keskustaan, niin joku antoi hurttansa nousta minua vasten ja sen kuraiset tassut likasivat valkoiset housuni. Ja eipä tietenkään tarjoutunut mitenkään korvaamaan, ei edes pahoitellut. Koirahan yritti vain olla seurallinen, eli minun kai olisi pitänyt kiittää kohteliaisuudesta.
No tätähän useimmat koirantaluttajat juuri estävät, kun väistävät pientareelle ja "olettavat", että heitä väistetään. Mutta kun sekin on joidenkin mielestä huono asia...
Itselläni ainakin on tapana kävellä vasemmassa reunassa, koska niin kuuluu tehdä esim maantiellä kävellessä. Eli jalankulkijat vasenta reunaa, pyöräilijät ja autot oikeaa. Pyöräilijä sitten väistää vasemmalta minun siirtyessä vielä enemmän tien penkalle.