Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi koiranulkoiluttajat kävelevät "väärää piuolta" vastaan

Vierailija
24.09.2016 |

Siis tiedän että lain mukaan pyörätiellä saa kävellä kumpaa reunaa haluuaa. Vaikka loogista olis oikeanpuoleinen liikenne. Nyt kun olen opettanut 5-7 vuotiaita lapsiani kulkemaan turvalliseti oikeaa laitaa pyörätiellä (pyörillä) niin poikkeuksetta nämä "väärää" puolta vastaan tulevat ovat koiranulkoiluttajia. Voiko joku kertoa miksi?
Ja hyvin pitkin hampain väistetään toiselle puolelle vaikka itse kuljetaan vasenta laitaa.

Kommentit (250)

Vierailija
41/250 |
24.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kävelen koiran kanssa vasenta reunaa kävelytiellä sekä pienemmillä teillä jossa ei kävelytietä. Koira on helpompi opettaa kulkemaan toista reunaa jottei se yhtäkkiä mene toiseen reunaan.

Olen kyllä huomannut kuinka raskasta se joillekin on vaihtaa puolta kun tulen koiran kanssa vasenta reunaa. Yleensä menen niin reunassa että ei tarvi kuin metrin verran siirtyä keskemmälle. Mutta huomattu on että vaikeaa joillain on!

V'*ttu mä vihaan kaltaisiasi itsekkäitä idiootteja. Miksi sä et vaan voi opettaa sitä rakkiasi kulkemaan oikeaa reunaa kun kerran itsekin huomaat olevasi muiden tiellä? Miksi muuten esim niiden muiden vastaantulevien koiranulkoiluttajien, jotka osaa kulkea oikeaa reunaa pitäisi väistää sua senttiäkään? Miksi sä et itse väistä ja mene keskemmälle?

Edelleen, molempia puolia saa kulkea, niin miksi kaikkien kuuluisi kulkea SUN sääntöjen mukaan? Mikä vaikeus on ohittaa se koirakko siitä vasemmalta puolelta? Mitäs sit jos joku kävelee oikeaa puolta samaan suuntaan kuin sä, mutta hitaammin. Saatko samanlaisen slaagin, kun sun pitäis vaivautua meneen vasemmalta puolelta ohi? Vai alatko kiljumaan kaukaa, että kävele lujempaa, ettei mun vaan tarvi ohittaa/ootte tiellä?

Miksi sä et pysy kotonas, jos on noin vitun vaikeaa? Tai muuta johonkin periferiaan ja lenkkeile erämaassa? Vois tehdä hyvää sun stressitasolle...

Sinä olet ongelma, en minä. Sinä et osaa ja elää muiden ihmisten parissa vaan kuvittelet itsekkyydessäsi olevasi muita parempi. Maailma olisi kaikille parempi paikka kun sinä asuisit yksinäsi jossain jumalan selän takana, koska sinusta ja kaltaisistasi ei ole normaaleille ihmisille muuta kuin turhaa harmia.

Vierailija
42/250 |
24.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä te vasenta puolta kulkeville ihmisille valitatte? Niillä on ihan täys oikeus siihen. Molemmat puolet on nykyään oikein ja molempia saa kulkea. Valittakaa valtiolle ja vaatikaa se vanha laki takaisin. Sit jos se tapahtuu ja vielä joku kulkee väärää puolta, niin valittakaa sit uudestaan. Siihen asti, turvat kiinni ja koittakaa sopeutua.

Ja sit vielä kirotaan ja ihmetellään sääntö-suomea kun näinkään yksinkertaista asiaa ei osata ilman että siitä on laki. Sehän ei itsekkäälle minäminä-ihmiselle sovi että tämä olisi kaikin puolin sujuvaa ja turvallista, ehei. Miksi nämä idiootit ei voi itse sopeutua kulkemaan oikeaa laitaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/250 |
24.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kaksi koiraa jotka osaa kulkea kumpaa puolta vaan. Talutan kuitenkin mieluummin vasemmalla puolella, jotta näen vastaan tuhatta ja sataa kaahavat pyöräilijät jo kaukaa, ja senkin takia, että on jostain syystä helpompaa kävellä oikea käsi vapaana, oikea käsi poimii kakat ja kaivaa taskusta kakkapussit ym. paljon helpommin.

Kun siirryn tielle jossa kevyen liikenteen väylää ei ole, jatkan luontevasti kävelyä tien vasenta reunaa. Anteeksi jos pahoitin mielenne.

Vierailija
44/250 |
24.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koiran ulkoiluttaja joutuu usein siirtymään oikeasta laidasta vasempaan esim. tilanteessa, jossa vasemmassa laidassa on joukko lapsia tai vaikkapa toinen koira, jonka kanssa ei haluta kokeilla onnea tuttavuuden tekemisen onnistumisesta. Ja kun on vaihdettu sinne toiseen laitaan ohituksen ajaksi, niin vastaantulevat pyöräilijät tai muut kulkijat saattavat estää pikaisen palaamisen oikeaan reunaan.  Tai sitten siellä oikessa reunassa on asuintontteja, joille ei haluta antaa koiran merkkailla, kun taas vasemmassa reunassa penkkaa, johon saa pissailla rauhassa.

Ja tätä ongelmaa ei olisi, jos sitä vastaantulevaa koiraa osattaisiin kuljettaa tien oikeaa laitaa.

Vierailija
45/250 |
24.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tavallisilla teillä tulee kulkea vasenta laitaa ja siksi monet koirat on opetettu kulkemaan juuri sillä puolella. Tietty olisi parasta, jos koira osaisi molemmat puolet, mutta aika monella tuntuu osaavan vain sen yhden, mikä on toisaalta loogisinta koiran kannalta kun on vain yksi puoli, jolla pitää aina kulkea. Kun kävelyteillä saa kulkea kumpaa puolta vain, niin sitten ne kulkee sielläkin.

Lapsesi on varmaan helpommat opetettavat ja fiksummat kuin useimpien koirat, niin voinet opettaa heille, että kun koirakko tulee kohti vasenta laitaa heistä katsoen, niin he voivat väistää tien puolelta? Ei ole monimutkaista. Koiran ja ojan väliin ei pidä tunkea.

Millä ihmeen tavallisilla teillä sä kuvittelet kaupunkilaispuudelien kulkevan? Kyse on nyt kevyenliikenteen väylistä ja siellä toki saa kulkea kumpaa tahansa laitaa, mutta miksi ihmeessä pitää tieten tahtoen kulkea niin että se haittaa muita mahdollisimman paljon? Se koira kun oppii kävelemään ihan just sillä puolella kuin omistaja tahtoo.

Luulis sunkin oppivan tarvittaessa väistään sieltä mistä tarvii, samalla logiikalla...

Kyllä on kaupungeissakin teitä, joilla ajaa autoja eikä ole jalkakäytävää. Jotkut koirat vain on niin pönttöjä ja omistajat ehkä osaamattomia, ettei koira vain opi kuin sen yhden puolen ja silloin ne aina menee sitä vasenta.

Mun koira osaa molemmat puolet ja jos on vaikka jalkakäytävä vain yhdellä puolella ajotietä, niin turvallisempaa vaan on taluttaa sitä koiraa vasemmassa laidassa ojan puolella, sit taas toiseen suuntaan tullessa sitä samaa tietä kuljen koiran kans oikeaa laitaa, jolloin koira on taas ojan puolella. Ihan samoin teen mun 1,5-vuotiaan lapsen kans, että se kävelee aina ojan puolta, oli se kumpi puoli vain. Joskus se vain on se vasen.

Vierailija
46/250 |
24.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen miettinyt tätä aivan samaa ja ajatellut olenko ainut. En nähtävästi. Vaikka laissa ei olisi mitään pykälää asiasta, on hyvä muistaa, että meillä on oikeanpuoleinen liikennne täällä Suomessa. Homma menee nimittäin sekavaksi viimeistään siinä vaihessa jos tiellä on enemmänkin trafiikkia, ja suurin osa luonnollisesti noudattaa oikeanpuoleista liikennettä. Ajatellaan tilanne, että vastaan tulee useampi henkilö ja esim. vastaantuleva pyöräilijä ohittaa kulkusuuntansa oikealla puolella kulkevia henkilöitä ajaen keskellä tietä. Sitten kun huomaat, että siinähän tulee myös henkilö koiransa kanssa vastaan väärää puolta, niin mitä teet? Eli sinua vastaan tulee henkilöitä vasemmalta, keskeltä ja oikealta. Ei kai voi kun pysähtyä. No, ei siitä elämä mene pilalle, mutta tilanne olisi mennyt sujuvammin, jos kaikki noudattaisivat oikeanpuoleista liikennettä. Ja kyllä, näitä tilanteita tulee vastaan useinkin ainakin kaupunkialueella.

Vierailija
47/250 |
24.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sääntö, että jalankulkija saa käyttää kumpaa tahansa reunaa yhdistetyllä klv:llä tai pyörätiellä (jos jalkakäytävä puuttuu tai ei ole kulkukelpoinen), johtuu varmaankin juuri koiranulkoiluttajista. Aiemmin saattoi koiran talutusnaru mennä väylän poikki vasemmalle puolelle, kun piti kävellä oikeaa puolta. Voihan se vieläkin mennä.

Itseasiassa tuon lakimuutoksen taustalla tärkein syy taisi olla  yleistynyt pyöräily. Erityisesti lapsille on turvallisempaa, jos sen samaa puolta 50km/h ohi suhtavan spandexsukkulan näkee etukäteen joten vasemmalla kävely on siten turvallisempaa. Finlexistähän ne perustelut kyllä löytynee jos enemmän kiinnostaa. Koiranulkoiluttajille tuosta toki on ilmiselvät hyödyt myös, joten ehkä heitäkin on muutosta tehdessä ajateltu.

Vierailija
48/250 |
24.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilon kautta kirjoitti:

Olen miettinyt tätä aivan samaa ja ajatellut olenko ainut. En nähtävästi. Vaikka laissa ei olisi mitään pykälää asiasta, on hyvä muistaa, että meillä on oikeanpuoleinen liikennne täällä Suomessa. Homma menee nimittäin sekavaksi viimeistään siinä vaihessa jos tiellä on enemmänkin trafiikkia, ja suurin osa luonnollisesti noudattaa oikeanpuoleista liikennettä. Ajatellaan tilanne, että vastaan tulee useampi henkilö ja esim. vastaantuleva pyöräilijä ohittaa kulkusuuntansa oikealla puolella kulkevia henkilöitä ajaen keskellä tietä. Sitten kun huomaat, että siinähän tulee myös henkilö koiransa kanssa vastaan väärää puolta, niin mitä teet? Eli sinua vastaan tulee henkilöitä vasemmalta, keskeltä ja oikealta. Ei kai voi kun pysähtyä. No, ei siitä elämä mene pilalle, mutta tilanne olisi mennyt sujuvammin, jos kaikki noudattaisivat oikeanpuoleista liikennettä. Ja kyllä, näitä tilanteita tulee vastaan useinkin ainakin kaupunkialueella.

Ei meillä ole mitään universaalia oikeanpuoleista liikennettä. Pientareella tien vieressä kävellessäkin lain mukaan kävelleen nimenomaan vasenta puolta koska se on turvallisempaa.

49/250 |
24.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä69 kirjoitti:

Siksi että koira koulutetaan kulkemaan taluttajansa toisella puolella. Tämä tapa on ollut olemassa kauan eikä siitä ole säädetty mitään laissa. 

Koirantaluttajana itse olen yleensä kävellyt pyöräilijöitä vastaan siksi, että se on turvallisempaa. Jos kävelen toisella puolella katua niin valottomat pyöräilijät ohittavat minut pimeässä todella läheltä ilman minkäänlaista merkinantoa joka on useasti johtanut vaaratilanteisiin. Näin vaikka koirassamme on ollut kolme vilkkuvaloa varoittamassa meistä. Kävellessäni pyöräilijää vastaan näen hänet ajoissa ja osaan reagoida. Pyöräilijäkin näkee meidät paremmin kun nuo vilkkuvalot näkyvät parhaiten eteenpäin.

Niin, turvallisempaa sinulle. Mutta kun kävelet koirasi kanssa vasenta puolta, ja vastaan tulee lapsi jonka pakotat väistämään vasemmalle eli kevyen liikenteen väylän keskelle, hän on todellisessa vaarassa, sillä ei näe takaansa tulevaa ohittavaa pyöräilijää, jonka sinä kyllä näkisit. Pyöräilijät kun noudattavat oikeanpuoleista liikennettä ja ohittavat keskeltä. Lapsi näkisi vastaantulevan pyöräilijän, mutta ei lähempää ohittavaa takaa tulevaa. Todellinen vaaratilanne, mutta koiranulkoiluttajat ovat tunnetusti itsekkäitä, ja pakottavat muut väistämään vasemmalta puolelta eivätkä itse väistä piiruakaan.

Eli jokainen, joka vänkää kevyen liikenteen väylän vasenta puolta, väistää vastaantulevaa oikealle eli keskelle eikä pakota muita vaaratilanteisiin oman vänkäämisensä takia. Ok?

50/250 |
25.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kisu kirjoitti:

Käyttäjä69 kirjoitti:

Siksi että koira koulutetaan kulkemaan taluttajansa toisella puolella. Tämä tapa on ollut olemassa kauan eikä siitä ole säädetty mitään laissa. 

Koirantaluttajana itse olen yleensä kävellyt pyöräilijöitä vastaan siksi, että se on turvallisempaa. Jos kävelen toisella puolella katua niin valottomat pyöräilijät ohittavat minut pimeässä todella läheltä ilman minkäänlaista merkinantoa joka on useasti johtanut vaaratilanteisiin. Näin vaikka koirassamme on ollut kolme vilkkuvaloa varoittamassa meistä. Kävellessäni pyöräilijää vastaan näen hänet ajoissa ja osaan reagoida. Pyöräilijäkin näkee meidät paremmin kun nuo vilkkuvalot näkyvät parhaiten eteenpäin.

Niin, turvallisempaa sinulle. Mutta kun kävelet koirasi kanssa vasenta puolta, ja vastaan tulee lapsi jonka pakotat väistämään vasemmalle eli kevyen liikenteen väylän keskelle, hän on todellisessa vaarassa, sillä ei näe takaansa tulevaa ohittavaa pyöräilijää, jonka sinä kyllä näkisit. Pyöräilijät kun noudattavat oikeanpuoleista liikennettä ja ohittavat keskeltä. Lapsi näkisi vastaantulevan pyöräilijän, mutta ei lähempää ohittavaa takaa tulevaa. Todellinen vaaratilanne, mutta koiranulkoiluttajat ovat tunnetusti itsekkäitä, ja pakottavat muut väistämään vasemmalta puolelta eivätkä itse väistä piiruakaan.

Eli jokainen, joka vänkää kevyen liikenteen väylän vasenta puolta, väistää vastaantulevaa oikealle eli keskelle eikä pakota muita vaaratilanteisiin oman vänkäämisensä takia. Ok?

Kevyen liikenteen väylällä ainoat koiran kanssa kohdalleni sattuneet vaaratilanteet ovat liittyneet pyöräilijöihin, joilla on väärä tilannenopeus ja jotka ohittavat minut varoittamatta liian läheltä takaapäin. Edestä tulevien kohdalla on aina mahdollisuus reagoida ajoissa. Jos on kohtaamistilanne useamman hitaan tien käyttäjän kanssa niin silloin pyöräilijän vastuulla on hidastaa riittävästi. 

Pyöräilen itsekin ja jostakin syystä johtuen minulla ei ole ongelmia koirien ohitustilanteissa. Liittynee siihen että takaa tullessani annan ajoissa äänimerkin joko kilauttaen tai sitten jarrukahvoja naksautellen. Tuota jälkimmäistä harrastan siksi, että jotkut jalankulkijat suhtautuvat äänimerkkiin hyvin negatiivisesti vaikka se olisikin hänelle itselleen hyödyksi. 

Kun koirani kulkee kuono kiinni vasemman reunan pientareen hajuissa niin siinä tilanteessa olisi aika järjetöntä rempaista koira yhtäkkiä keskelle tietä. Koiran kannalta on parempi että minä olen koiran ja muun liikenteen välissä. Fillaristin on kiltisti huomioitava se, että kevyen liikenteen väylällä liikkuminen on aina jossakin määrin kaoottista eli tilannenopeuden oltava sen mukainen. Minä itsekin osaan tilannenopeudet huomioida sekä pyörän päällä että autoillessa joten ei sen pitäisi olla muillekaan ylivoimaista.

Vierailija
51/250 |
25.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä69 kirjoitti:

Kisu kirjoitti:

Käyttäjä69 kirjoitti:

Kevyen liikenteen väylällä ainoat koiran kanssa kohdalleni sattuneet vaaratilanteet ovat liittyneet pyöräilijöihin, joilla on väärä tilannenopeus ja jotka ohittavat minut varoittamatta liian läheltä takaapäin. Edestä tulevien kohdalla on aina mahdollisuus reagoida ajoissa. Jos on kohtaamistilanne useamman hitaan tien käyttäjän kanssa niin silloin pyöräilijän vastuulla on hidastaa riittävästi. 

Pyöräilen itsekin ja jostakin syystä johtuen minulla ei ole ongelmia koirien ohitustilanteissa. Liittynee siihen että takaa tullessani annan ajoissa äänimerkin joko kilauttaen tai sitten jarrukahvoja naksautellen. Tuota jälkimmäistä harrastan siksi, että jotkut jalankulkijat suhtautuvat äänimerkkiin hyvin negatiivisesti vaikka se olisikin hänelle itselleen hyödyksi. 

Kun koirani kulkee kuono kiinni vasemman reunan pientareen hajuissa niin siinä tilanteessa olisi aika järjetöntä rempaista koira yhtäkkiä keskelle tietä. Koiran kannalta on parempi että minä olen koiran ja muun liikenteen välissä. Fillaristin on kiltisti huomioitava se, että kevyen liikenteen väylällä liikkuminen on aina jossakin määrin kaoottista eli tilannenopeuden oltava sen mukainen. Minä itsekin osaan tilannenopeudet huomioida sekä pyörän päällä että autoillessa joten ei sen pitäisi olla muillekaan ylivoimaista.

Fillaristilla on tosiaan lakiinkin perustuva velvollisuus noudattaa erityistä varovaisuutta yhdistetyllä kevyen liikenteen väylällä hitaampia kulkijoita ohittaessaan. Harva tosin taitaa tätä tietää tai muistaa.

Vierailija
52/250 |
25.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuljen sillä puolen missä koira pääsee helposti pientareelle paskalle. Tuo tahtoo mennä viiden metrin päähän(minkä flexi antaa myöten), ja se on kaikille paras vaihtoehto. 

Sitä paitsi tuntuu, että minä ole koirani kanssa ainoa meidän kaupungissa kuka osaa huomioida muut kulkijat. Vanhat ämmät, idiootit teinit, pikkupennut, kaikki kulkee miten sattuu. Yleensä seuralaisineen koko tien leveydeltä. Myö ei koirani kanssa tukita toisten kulkua. Kuljettiinpa mitä puolta tahansa.

Vierailija
53/250 |
25.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opaskoirat ( jotka ovat sairaanhoitopiirien apuvälineitä virallisesti) opetetaan nimen omaan kulkemaan käyttäjänsä vasemmalla puolella, vasenta reunaa. Turvallisuussyistä.

Joten opetelkaa nyt vaan ottamaan ne kanssakulkijat huomioon, ja heittäkää ne pinttyneet " näin olen aina kulkenut" tottumuksenne romukoppaan.

Pyöräilijälle on muuten ihan sama kumpaa reunaa se jalankulkija kulkee, koska kovempaa liikkuessaan se ohittaa sekä vastaantulijat, että samaan suuntaan kulkevat jalankulkijat.

Vierailija
54/250 |
25.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koiranulkoiluttaja on yleensä koiraansa tyhmempi.

Vierailija
55/250 |
25.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.liikenneturva.fi/fi/selkosuomi/ohjeita-jalankulkijalle

Koira kulkee taluttajansa vasemmalla puolella.

En väistä.

Vierailija
56/250 |
25.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen opettanut koirani kulkemaan itseni oikealla puolella. Ne kulkevat lähes pientareen puolella. Pelkään takaa tulevia pyöräilijöitä, joten me ollaan tosi reunassa. Vastaantulevat koiranulkoiluttajat pitävät mielestäni koiraansa useimmiten vasemmalla puolella - eli keskellä tietä. JA sitten he päästävät koiransa pitkälle meidän puolelle nuuskimaan. Jos koirat ovat isoja, omani pelkäävät niitä, ja alkavat haukkumaan varoitukseksi. Koko kehonkieleni sanoo, että me ei olla täällä hakemassa kontaktia sinuun tai sesseesi, mutta sitä ei useinkaan osata lukea.

Lopputulema on, että me kävellään metsissä ja peltoaukeilla. Ei pyöräilijöitä, ei juurikaan muita koiria, ei paskaa.

Vierailija
57/250 |
25.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kevyen liikenteen väylä -raivo.

Kyllä tällä palstalla on hulluja ämmiä. Kumpuaako raivo miehen puutteesta tai muuten vaan tyhjästä elämästä?

Vierailija
58/250 |
25.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska "Ajoradalla jalankulkijan on ensisijaisesti käytettävä sen vasenta reunaa". Pyörätiellä on helppo kulkea samalla tavalla kuin autotiellä, koiran näkökulmasta teissä ei ole suurta eroa kulkee niillä autot tai ei.

Koira on äärettömän sosiaalinen ja sen mielestä kaikki pitäisi ainakin nuuhkaista. Monelle koiralle on vaikea olla tervehtimättä omalla puolellaan kulkevaa ohikulkijaa, eikä se ymmärrä aina, että polkupyörää varsinkaan ei voi yhtäkkiä kesken ajon tervehtiä.

Koira kannattaa opettaa kulkemaan aina yhdellä puolella, niin se ei ala hyppäämään kiinnostavan toisen koiran nähdessään tai vaikka auton kohdalla keskelle tietä. Kun koira oppii, että sen paikka on vasemmassa laidassa, se pysyy siellä liikennetilanteiden muuttuessa.

Vierailija
59/250 |
25.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kisu kirjoitti:

Käyttäjä69 kirjoitti:

Oletat, että pyöräilijä ei näe mitään?

Vierailija
60/250 |
25.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

käyttäjä-313 kirjoitti:

Käyttäjä69 kirjoitti:

Kisu kirjoitti:

Käyttäjä69 kirjoitti:

Fillaristilla on tosiaan lakiinkin perustuva velvollisuus noudattaa erityistä varovaisuutta yhdistetyllä kevyen liikenteen väylällä hitaampia kulkijoita ohittaessaan. Harva tosin taitaa tätä tietää tai muistaa.

Milloin ja missä olet nähnyt lakia noudattavan pyöräilijän?