Miksi koiranulkoiluttajat kävelevät "väärää piuolta" vastaan
Siis tiedän että lain mukaan pyörätiellä saa kävellä kumpaa reunaa haluuaa. Vaikka loogista olis oikeanpuoleinen liikenne. Nyt kun olen opettanut 5-7 vuotiaita lapsiani kulkemaan turvalliseti oikeaa laitaa pyörätiellä (pyörillä) niin poikkeuksetta nämä "väärää" puolta vastaan tulevat ovat koiranulkoiluttajia. Voiko joku kertoa miksi?
Ja hyvin pitkin hampain väistetään toiselle puolelle vaikka itse kuljetaan vasenta laitaa.
Kommentit (250)
Vierailija kirjoitti:
Niin joo ja kirjoittiko joku siitä, kun oli nuolilla merkattu suunnat ja joku käveli siellä väärään suuntaan? Se on tietysti väärin sellaisella tiellä. /213
Meillä on juuri tällaisia kevyen liikenteen väyliä. Ne on ihan idioottimaisia. Talvella pitää muistaa, kun maalaukset eivät näy ja liikennemerkit eivät kerro. Jotkut kiukkuiset liikenneopettajan hommista tykkäävät aina oikeassa-paapat ja trikoofillaristit niistä sitten suuttuvat, jos joku julkeaa mennä "väärin".
Ja minusta ei mikään ole sen älyttömämpää kuin että koirien (kuten minullakin kaksi) kanssa kulkeva joutuisi poukkoilemaan turhaan väylien yli ja väistelemään milloin ketäkin, kun kaikille pienin vaiva ja vaara on se, että saamme johdonmukaisesti mennä sitä piennarta pitkin koirat ojan puolella vasemmalla. Me joudumme jo nytkin koko ajan kollaamaan liikennettä edessä ja takana ja sivuilla.
Jos ajatellaan tilannetta, että meitä vastaan taapertaisi yksinäinen lapsi tai äitee lapsineen, se että me koirien kanssa lähdemme heitä väistämään veisi eniten tilaa, vaatisi eniten manöövereitä ja aiheuttaisi eniten potentiaalisia vaaratilanteita, koska arvattavasti minun pitäis pyöräyttää koiratkin pois sieltä piltin tai ylipäänsä kohtaavan ihmisen puolelta. Pienten lasten äitejä nimittäin tuntuu närästävän kovasti kaikki vähänkin mahdolliset uhkatekijät itseään ja varsinkin lastaan kohtaan. Koira voi syödä koko ihmisen, puraista, lipaista tai muksaista. Tai lapsi voi rynnätä halimaan. Jos samaan läjään ajaa vielä spandex-sprintteri, jolla on pedaaleihin naulatut kengät jaloissaan, niin aivan mahtavaa.
Onneksi laki sanoo, että me voidaan pysyä vasemmalla puolella, jos haluamme. Jos joku haluaa kävellä meitä päin, be my guest. Et uskalla kuitenkaan, 110 kg koirapari lipoo sinut hengiltä :D
Ei vittu sentään. Sivutolkulla jauhamista kevyen liikenteen väylällä kulkemisesta. On teillä ongelmat. Jankkaajat ovat varmaan samoja, jotka jankkaavat kassakapulan käytöstä.
Vierailija kirjoitti:
Koira kulkee omistajansa vasemmalla puolella.
Tämä on kyllä ääliöintä ikinä, jonkun näyttelykävelyn takia ignoroidaan sujuva liikenne. Haloo, ne näyttelysäännöt tulevat Englannista, jossa on vasemman puoleinen liikenne! Eihän brittiautollakaan ajeta vasemmalla puolella tietä!
Vierailija kirjoitti:
Kulkekoot missä vain, mutta Suomessa on oikean puoleinen liikenne. Kunnioittakaa sitä. Turrea se vain sattuu, jos pyörällä jyrää yli.
Vierailija kirjoitti:
Ei vittu sentään. Sivutolkulla jauhamista kevyen liikenteen väylällä kulkemisesta. On teillä ongelmat. Jankkaajat ovat varmaan samoja, jotka jankkaavat kassakapulan käytöstä.
Jokainen laittaa omien ostoksiensa taakse tai sitten kärsii ylimääräisistä ostoksista. Ei tässä mitään epäselvää ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen laittaa omien ostoksiensa taakse tai sitten kärsii ylimääräisistä ostoksista. Ei tässä mitään epäselvää ole.
Minä en ole muistaakseni kertaakaan laittanut kapulaa omien ostosteni perään enkä koskaan ole kärsinyt ylimääräisistä ostoksista. Mitäs siitä sanot, idiootti?
En edes muista, koska olen viimeksi kapulan laittanut. Muut sen tekee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kulkekoot missä vain, mutta Suomessa on oikean puoleinen liikenne. Kunnioittakaa sitä. Turrea se vain sattuu, jos pyörällä jyrää yli.
Sen kuin kuljet oikealla. Ei sitä laki estä. Se on kyllä mielenkiintoista, mikä tekee ihmisestä liikenneopen tai jopa -natsin, kun järkeä saati joustavuutta ei sitten millään voi käyttää, koska Periaate.
Mulla koirat kulkee pientareen puolella. Se on sekä koiralle, että muille kävelijöille turvallisempaa, eikä koira sinkoa esim. pyörän eteen mennessään haistelemaan tai tarpeilleen.
Vierailija kirjoitti:
Mulla koirat kulkee pientareen puolella. Se on sekä koiralle, että muille kävelijöille turvallisempaa, eikä koira sinkoa esim. pyörän eteen mennessään haistelemaan tai tarpeilleen.
Tätä sinkoilu -argumenttia en ymmärrä ollenkaan. Omistan itse koiran, joka ei sinkoile kävellessä minnekään, eikä ainakaan keskelle kulkuväylää, oli tilanne mikä tahansa. En myöskään pelkää pyöräilijöiden äkillisiä ohituksia tai takaa ohitse tulevia lenkkeilijöitä, koska koirani on koko ajan hallussa. Koiran ollessa pentu se ei vielä ihan hallinnut käyttäytymistä, jote kuljimme lyhyellä hihnalla. Koiran tulee sopeutua ympäristöön, ei ympäristön tarvitse välittää sinun koirastasi tuon taivaallista. Jos liikut koirasi kanssa julkisilla alueilla, vain sinä olet vastuussa koirasi reaktioista ja käytöksestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä sinkoilu -argumenttia en ymmärrä ollenkaan. Omistan itse koiran, joka ei sinkoile kävellessä minnekään, eikä ainakaan keskelle kulkuväylää, oli tilanne mikä tahansa. En myöskään pelkää pyöräilijöiden äkillisiä ohituksia tai takaa ohitse tulevia lenkkeilijöitä, koska koirani on koko ajan hallussa. Koiran ollessa pentu se ei vielä ihan hallinnut käyttäytymistä, jote kuljimme lyhyellä hihnalla. Koiran tulee sopeutua ympäristöön, ei ympäristön tarvitse välittää sinun koirastasi tuon taivaallista. Jos liikut koirasi kanssa julkisilla alueilla, vain sinä olet vastuussa koirasi reaktioista ja käytöksestä.
Harvinaisen fiksu kommentti ilmeisen fiksulta koiranomistajalta!
Minäkään en ymmärrä tuota sinkoilu-argumenttia. Enkä ymmärräs sitäkään että miksi pyöräilijät ajaisivat koirani yli, jos me kävelemme vasemmassa reunassa, ei sillä pitäisi olla pyöräilijän kannalta mitään merkitystä, koska yhtä hyvin hän voi joutua ohittamaan koirakon silloinkin, kun nämä kävelee oikeassa reunassa, mitä väliä sillä oikeasti on, että mikä koirakon kulkusuunta on?
Tietysti pitää muistaa aina tien puolta vaihtaessa katsoa taakse ennenkuin vaihtaa puolta, koska pyöräilijät ei ole ajatuksenlukijoita. Tämä onkin ainoa miinuspuoli minusta tässä, että saa kävellä kumpaa laitaa vain, ei ne poukkoilevat koirat vaan poukkoilevat ihmiset.
Itse olen muuten opettanut koirille erilliset käskysanat oikealle reunalle ja vasemmalle reunalle (kuten myös oikealle kääntymiseen ja vasemmalle kääntymisen), joskus koiraa pitää muistuttaa reunassa pysymisestä kun meinaa jonkun hajun perään lähteä, mutta meillä se jää meinaamiseksi. Vähän arvaamattomampi koira kulkee lyhyemmässä hihnassa, luotettavampi tapaus kulkee 8m fleksissä.
Miksi niille lapsille pitää opettaa, että kulkekaa oikeaa reunaa? Miksei voi vain opettaa, että reunassa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä vaan niitä pyöräilijöitä pelkään, kun tulevat 30-40 km/h ohi äänettömästi. Kiitän aina, jos viitsivät kellolla varoittaa tulostaan. Ja en minä pidä koiria lyhyellä remmillä lenkillä, vaan niillä on vapaus haistella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellainen ystävällinen huomautus, että koira voi olla hienosti koulutettu ja kaikkia häiriötapauksia varten siedätetty ja kulkea toivotusti vaikka 1000 kertaa, mutta saattaa esim. säikähtää heti seuraavalla, etkä sinä ehdi reagoida siihen mitenkään, koira on paljon nopeampi kuin ihminen. Nämä tilanteet pystyy minimoimaan kouluttamalla ja totuttamalla ja varautumalla, mutta kokonaan niitä ei voi estää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä vaan niitä pyöräilijöitä pelkään, kun tulevat 30-40 km/h ohi äänettömästi. Kiitän aina, jos viitsivät kellolla varoittaa tulostaan. Ja en minä pidä koiria lyhyellä remmillä lenkillä, vaan niillä on vapaus haistella.
Luitkohan tuon kommentin kunnolla? Pennun kanssa kuljettiin lyhyellä hihnalla, koska sen käytökseen ei voinut luottaa 100%. Nyt aikuinen koirani saa tietenkin lenkillä haistella rauhassa, muttei silti säntäile läheltäkään menevän pyörän perään. Koska se on koulutettu kävelemään rinnalla/pientareella, ei säntäilemään minne sattuu ja totutettu siihen, ettei ohikulkijoihin tarvitse reagoida mitenkään.
Jos koirasi säikkyy nopeasti liikkuvia pyöriä tai annat sen kulkea niin, että se saattaa singahtaa jonkun muun tiellä kulkevan eteen, vastuu korjata tilanne on yksinomaan sinun. Muistathan, että koiranomistaja pitää huolen lemmikistään, muiden ei pitäisi joutua ohikulkijana miettimään mahtaako koira olla omistajalla hallussa vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Minäkään en ymmärrä tuota sinkoilu-argumenttia. Enkä ymmärräs sitäkään että miksi pyöräilijät ajaisivat koirani yli, jos me kävelemme vasemmassa reunassa, ei sillä pitäisi olla pyöräilijän kannalta mitään merkitystä, koska yhtä hyvin hän voi joutua ohittamaan koirakon silloinkin, kun nämä kävelee oikeassa reunassa, mitä väliä sillä oikeasti on, että mikä koirakon kulkusuunta on?
Tietysti pitää muistaa aina tien puolta vaihtaessa katsoa taakse ennenkuin vaihtaa puolta, koska pyöräilijät ei ole ajatuksenlukijoita. Tämä onkin ainoa miinuspuoli minusta tässä, että saa kävellä kumpaa laitaa vain, ei ne poukkoilevat koirat vaan poukkoilevat ihmiset.
Itse olen muuten opettanut koirille erilliset käskysanat oikealle reunalle ja vasemmalle reunalle (kuten myös oikealle kääntymiseen ja vasemmalle kääntymisen), joskus koiraa pitää muistuttaa reunassa pysymisestä kun meinaa jonkun hajun perään lähteä, mutta meillä se jää meinaamiseksi. Vähän arvaamattomampi koira kulkee lyhyemmässä hihnassa, luotettavampi tapaus kulkee 8m fleksissä.
Tässähän on juuri se, että kaikki on hienosti niin kauan kuin koirat kulkee aivan vieressä tai melkein vieressä. Jos ne edistävät tai jätättävät, siinä on aina kontaktin mahdollisuus. Me mennään ne osuudet lenkkiä, jossa ollaan kevyenliikenteenväylällä, rivakasti ja lyhyessä hihnassa ohi ja jätetään vapaamuotoisempi nuuskuttelu muille osuuksille.
Tultiin just iltalenkiltä ja 10 minuutin pätkällä, joka on pyörätie/jalankulkuosuutta, kohdattiin neljä pimeää, hiljaista, mutta kovaa vauhtia kiitävää fillaria. Onneksi valtaosa käyttää valoja ja rimpauttaa kelloa lähestyessään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellainen ystävällinen huomautus, että koira voi olla hienosti koulutettu ja kaikkia häiriötapauksia varten siedätetty ja kulkea toivotusti vaikka 1000 kertaa, mutta saattaa esim. säikähtää heti seuraavalla, etkä sinä ehdi reagoida siihen mitenkään, koira on paljon nopeampi kuin ihminen. Nämä tilanteet pystyy minimoimaan kouluttamalla ja totuttamalla ja varautumalla, mutta kokonaan niitä ei voi estää.
Koira voi toki säikähtää. Myös silloin on omistajan tehtävä pitää huolta siitä, että koira on niin hallussa, ettei se säikähdyksestä huolimatta pääse liian lähelle ohikulkijoita (tämä siis jos koiran reaktio säikähdykseen on hyökkäys, useat koirat kyllä säikähtäessään väistävät tai haukkuvat, eivät silloinkaan hypi ohikulkijan eteen). Mutta tosiaan, näitä kommentteja lukiessa alan pikkuhiljaa ymmärtää, miksi koiraihmisistä ei aina pidetä. Jos yrittää sälyttää omaa vastuutaan tuntemattomien ihmisten niskoille, ei ole ihme jos saa negatiivista palautetta.
Itsekkäintä porukkaa ovat tupakanpolttajat ja tulevat aina olemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koira voi toki säikähtää. Myös silloin on omistajan tehtävä pitää huolta siitä, että koira on niin hallussa, ettei se säikähdyksestä huolimatta pääse liian lähelle ohikulkijoita (tämä siis jos koiran reaktio säikähdykseen on hyökkäys, useat koirat kyllä säikähtäessään väistävät tai haukkuvat, eivät silloinkaan hypi ohikulkijan eteen). Mutta tosiaan, näitä kommentteja lukiessa alan pikkuhiljaa ymmärtää, miksi koiraihmisistä ei aina pidetä. Jos yrittää sälyttää omaa vastuutaan tuntemattomien ihmisten niskoille, ei ole ihme jos saa negatiivista palautetta.
Jos vastuista aletaan puhumaan niin pyöräilijöillähän on ihan lakiin perustuva velvollisuus noudattaa erityistä varovaisuutta yhdistetyllä kevyenliikenteen väylässä hitaampien jalankulkijoiden seassa suhatessaan, vaikka mielellään koittavatkin sen vastuun muille ulkoistaa mm. koittamalla määrätä missä muut saavat kulkea tai suhahtamalla varoittamatta sata lasissa hihaa hihoen ohi luottaen siihen että kävelijä ei astu tai horjahda senttiäkään sivulle.
Noin yleisesti ottaen kuitenkin liikenne toimii kaikista parhaiten silloin kun kaikki ottavat siitä vastuuta ja joustavat sopivasti vaikkei olisi pakkokaan. Koirakon tai lapsen voi kiertää fillarilla vähän kauempaa ja riski siihen että niitä vastuita joutuisi viranomaisten kanssa selvittelemään pienenee. Se ei nimittäin ole erityisen hauskaa vaikka kuinka olisit oikeassa. Vastaavasti se koirakko voi väistää tarpeen tullen reippaasti pientareelle ja jättää muille ohittajille enemmän tilaa.
Joskus vasemmassa reunassa on enemmän pissailtavaa urokselle, tai oikeassa reunassa on esim. omakotitalojen aitoja joihin ei ole suotavaa pissata. Samoin kuin kohdissa, missä kevyenliikenteen väylä loppuu suoraan autotiehen, kävelytän koirat mieluummin vasemmassa reunassa, kuin suojattomasti oikeassa reunassa.
Ja joskus vaan huvittaa kävellä mieluummin vasemmassa reunassa kuin oikeassa, ilman sen suurempaa syytä.