Miksi koiranulkoiluttajat kävelevät "väärää piuolta" vastaan
Siis tiedän että lain mukaan pyörätiellä saa kävellä kumpaa reunaa haluuaa. Vaikka loogista olis oikeanpuoleinen liikenne. Nyt kun olen opettanut 5-7 vuotiaita lapsiani kulkemaan turvalliseti oikeaa laitaa pyörätiellä (pyörillä) niin poikkeuksetta nämä "väärää" puolta vastaan tulevat ovat koiranulkoiluttajia. Voiko joku kertoa miksi?
Ja hyvin pitkin hampain väistetään toiselle puolelle vaikka itse kuljetaan vasenta laitaa.
Kommentit (250)
Miten te aina metsän/pientareen puolta koiran kanssa kulkevat toimitte, kun vastaan tulee myös koiranulkoiluttaja, joka kanssa haluaa kulkea koiransa kanssa aina mahdollisimman kaukana ajotiestä? Kumpi väistää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä te valitatte? Pyöräilijä väistää aina jalankulkijaa, meni se samaan suuntaan tai ei. Onko siinä oikeasti niin suuri ero, että näkeekö ohitettavan selän vai kasvot? Keskelle pitää joka tapauksessa mennä ja varovaisuutta käyttää.
Itse asun Joensuussa ja täällä suurin osa kävelijöistä tuntuu menevän tien vasenta laitaa, itse pyöräilen paljon.Aloitus ei koskenutkaan pyöräilijän väistämistä, vaan vasenta puolta kulkevia koiranulkoiluttajia. Heiltä toivoisi joustoa ja vaikkapa koiran opettamista kulkemaan toisellakin puolella. Koko muu maailma ei voi muuttaa tapojaan vain siksi, että kun "mun koira tykkää mennä näin".
Miksi toivot erityisesti koiranomistajilta joustoa? Kaikkien tulisi tarvittaessa joustaa, ja näinhän se käytännössä meneekin.
Minä kuljen koirien kanssa aina pientareen/nurmikon puolella, itse koirien ja vastaantulijoiden välissä. Jos kummallakin puolen tietä on piennar, kuljen vasemmalla. Syy tähän on yksinomaan pyöräilijät, jotka oikealla kulkiessani ohittavat usein aivan liian läheltä ja aivan liian kovalla nopeudella.
Kun en voi luottaa satunnaisen pyöräilijän kykyyn olla ajamatta päälleni, sijoitan itseni niin, että pystyn itse tarvittaessa reagoimaan.
Toivon erityisesti koiranomistajilta joustoa siksi, että he sitä vähiten harjoittavat. Toki kaikkien tulee joustaa, mutta aika hyvin kaikki muut jo joustavatkin. Koiranomistajat sen sijaan tuntuvat ajattelevan, että koska heillä on koira, niin heidän ei tarvitse huomioida muita mitenkään. Ja kuitenkin se koira olisi koulutettavissa ja opetettavissa. Yleensä kyse on vain omistajan laiskuudesta tai osaamattomuudesta.
Tuosta taas, että et luota "satunnaisen pyöräilijän kykyyn olla ajamatta" päällesi ja siksi sijoitat itsesi niin, että sinä pystyt reagoimaan - niin tarkoittako se sitä, että teet sen jonkun toisen kustannuksella, esimerkiksi vastaantulevan, joka ei takaansa tulevaa pyöräilijää näe eikä pysty varomaan senkään vertaa kuin sinä, vasenta puolta kulkeva? Eli maksimoit oman ja koirasi turvallisuuden, muiden kustannuksella? Vai väistätkö vasenta puolta kulkiessasi oikealle puolelle tien keskelle vastaantulevaa oikeaa puolta kulkevaa lasta, kun hänen takaansa on tulossa ohittava pyörä hurjaa vauhtia?
Niin että hyppään koirani kanssa tukkimaan sen hurjaa vauhtia viilettävän pyörän ohitusväylän keskellä? Sulla ei taida oikein yltää molemmat airot veteen jos näet tuon jotenkin optimaalisena ratkaisuna.
Jompi kumpi joutuu siirtymään tien reunasta hieman keskemmälle: joko koiranulkoiluttaja koirineen, tai se oikeaa puolta kulkeva lapsi tai aikuinen. Kukaan ei pomppaa minnekään, mutta kun kaksi ihmistä ei mahdu samaan paikkaan, niin jonkun on väistettävä. Kumpi siis väistää keskemmälle: sinä vasenta puolta kulkeva koirinesi, vai se lapsi, joka kävelee oikeaa puolta eikä näe takaansa tulevaa pyöräilijää?
Kumpikaan ei väistä keskemmälle vaan minä väistän koirani kanssa pientareelle. Tai ennakoin tilanteen jo etukäteen ja hidastan sopivasti niin että pyöräilijä on jo ohittanut lapsen ennen kuin tulee tarvetta pohtia väistänkö minä vai lapsi. Tai pysähdyn ja huikkaan lapselle, että pyörä on tulossa takaa, koska itsetuntoni kestää kyllä sen että joudun välillä liikenteessä paikkailemaan muidenkin virheitä - kuten tässä tapauksessa pyöräilijän jolla on liian suuri tilannenopeus ja joka ei osaa käyttää soittokelloa. Nämä ovat jokaiselle tervejärkiselle aivan käypäisiä vaihtoehtoja, aika vaikea kuvitella sellaista tilannetta jossa sinun mustavalkoinen joko-tai-tilanteesi sen sijaan olisi validi.
Pientareesta edelleen vain viesti toisensa perään jankutetaan, vaikka aina sellaista ei ole käytettävissä. Toistan kysymyksen vasenta puolta kulkeville koiranulkoiluttajille yhteisesti: kuinka toimitte ohitustilanteessa alikulkutunnelissa, kun vastaan on tulossa pyöräilijä sekä oikeaa puolta kulkeva lapsi?
Oliko liian pitkä viesti kerralla ymmärrettäväksi vai kerrotko omin sanoin miksi nuo muut viestissä mainitut keinot eivät toimi silloin kun pientaretta ei ole käytettävissä?
Siksi eivät toimi, koska väistäähän pitää joka tapauksessa vielä sittenkin, kun pyöräilijä on mennyt, koska lapsi ja vasenta puolta vänkyröivä koiranulkoiluttaja kohtaavat lopulta, eikä edelleenkään ole sitä piennarta.
Äläpäs nyt siirrä maalitolppia. Sinä olet jankuttanut alusta lähtien vaaratilanteesta, jossa lapsen ja koirakon lisäksi kolmantena osapuolena on lapsen takaa hurjaa vauhtia lähestyvä pyöräilijä. Se vaaratilanne on helppo purkaa, kuten edellä osoitin. Sen jälkeen on aivan yhdentekevää kumpi väistää mihin suuntaan kun kyse on kahdesta kävelyvauhtia liikkuvasta ihmisestä.
Minä olen kylläkin alusta saakka puhunut siitä, kumpi väistää keskemmälle, kun kaksi jalankulkijaa tulee vastaan: oikeaa vai vasenta puolta kävelevä. Ja ainoa järkevä tapa on, että molemmat väistävät oikealle.
Ei tietenkään ole ainoa järkevä tapa vaan tilannekohtaista. Siksipä sinäkin olet mehustellut sillä hurjaa vauhtia kiitävän pyörän alle heittäyvällä lapsella.
"Heittäyvä lapsi" kertoo kaiken liikenneturvallisuusasenteistasi. Häpeä jos osaat.
Tunnustakaa: moniko vain provoilee tähän ketjuun? Vai ootteko kaikki ihan tosissanne? :-)
Ei mulla muuta, jatkakaa! Tätä on hauskaa seurata... Vielä vajaa 50 hyvää aikaa!
Vierailija kirjoitti:
Koira kulkee ihmisen vasemmalla puolella. Koira kulkee piennarpuolella, eikä keskellä tietä. Koirakko kulkee tien vasenta laitaa - niin on ollut aina ja niin tulee olemaan niin kauan kuin työssä olevat koirat, kuten poliisikoirat, suojelukoirat, rajavartiokoirat kulkevat vasemmalla puolella ohjaajaansa. Suurin osa ihmisistä on oikeakätisiä, ja koira tulee olla siksi vasemmalla puolella. Se on turvallisuus ja käytännöllisyyskysymys ennenkaikkea. Kaikissa käyttö- eli työkoirakilpailuissakin koirat seuraavat ohjaajaa vasemmalla puolella.
Tien vasen laita ei ole aina piennarpuoli. Kumman silloin valitset - vasemman vain oikealla puolella olevan piennarpuolen? Entä samaa puolta vastaantuleva koiranulkoiluttaja koiransa kanssa? Kumpi väistää?
Vierailija kirjoitti:
Miten te aina metsän/pientareen puolta koiran kanssa kulkevat toimitte, kun vastaan tulee myös koiranulkoiluttaja, joka kanssa haluaa kulkea koiransa kanssa aina mahdollisimman kaukana ajotiestä? Kumpi väistää?
Periaatteessa järkevintä on, että oikeaa laitaa kulkeva väistää vasempaan laitaan jolloin taluttajat ovat sisäpuolella ja koirat ulkopuolella. Käytännössä nuo taitaa mennä lähinnä sanattoman viestinnän keinoin enemmän tai vähemmän yhteisymmärryksessä. Ei kahden kävelyvauhtia etenevän kohtaaminen yleensä ole niin kovin dramaattista kuin tuon yhden autistisen jankkaajan kirjoituksista saattaisi ymmärtää vaan valtaosa ihmisistä hanskaa nuo tilanteet sen kummemmin miettimättä tai mieltään pahoittamatta.
Vierailija kirjoitti:
No arvaa? Ehkä me osataan ratkoa noi tilanteet toisin kuin sinä ja toinen vain väistää, kumpi nyt ehtii eka.
Joskus koirat jää tietty haistelemaan toisiaan ja jos on mies- ja naisomistajat, niin saatetaan lähteä samaa matkaa ja päätyä toisen luo... Sen takia "lenkki" joskus kestää! :-P
Palveluskoirilla tuo on vasen puoli aina. Tottelevaisuustreeneissä ja toko - kokeissa vaaditaan, että seuraamiskomennosta koira tulee ohjaajan vasemmalle puolelle kiinni kylkeen. Tiellä liikuttaessa ei tietenkään olisi järkeä siinä, että seuraamiskomento siirtäisi koiran lähemmäs muuta liikennettä. Siksi liikutaan tien vasenta puolta.
http://www.koirakoutsi.fi/tokon-lyhyt-oppimaara-osa-2
Toko - asioita ja palveluskoirien koulutusohjeita löytyy netistä tuon lisäksi vaikka kuinka paljon.
Suurin osa koirista ei ole mitään suojelu- tai rajavartiokoiria, eivätpä käy edes koiranäyttelyissä. Se, että koiraa pitäisi aina ulkoiluttaa henkilön vasemmalla puolella on vain tekosyy saada hortoilla liikenteessä miten milloinkin itsestä mukavalta tuntuu.
Siis koira harrastaa tokoa, ja tämän harrastuksen takia koira ja sen omistaja saavat mielestään etuoikeuksia liikenteessä, esim. oikeuden saada valita aina itselle mieluisin puoli ja pysytellä aina reunassa, vaikka joku tulisi vastaan? Muut väistävät, koska toko?
Koiraihmiset on kyllä ihan oma rotunsa...
Vierailija kirjoitti:
Siis koira harrastaa tokoa, ja tämän harrastuksen takia koira ja sen omistaja saavat mielestään etuoikeuksia liikenteessä, esim. oikeuden saada valita aina itselle mieluisin puoli ja pysytellä aina reunassa, vaikka joku tulisi vastaan? Muut väistävät, koska toko?
Pitäisikö meidän väistää sinua täällä palstalla siksi, että haastat riitaa? Maailma on sellainen kun se on ja sinä joudut siihen sopeutumaan. Jos ei kelpaa niin Suomessakin on paljon autiota maaseutua erakon asuttavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäisikö meidän väistää sinua täällä palstalla siksi, että haastat riitaa? Maailma on sellainen kun se on ja sinä joudut siihen sopeutumaan. Jos ei kelpaa niin Suomessakin on paljon autiota maaseutua erakon asuttavaksi.
Mikä keskustelemisessa on riidan haastamista? En ymmärrä tuota puolustuskannalla olemista ja haukkumista - ellei keskustelu huvita, voi mennä pois. Ei tarvitse syytellä toisia.
Ei kuulosta kovin järkevältä, että harrastuksen perusteella saisi etuoikeuksia liikenteessä. Sen ymmärrän, jos jollain on jokin vamma, ettei voi toimia normaalisti liikenteessä. Mutta jos minä nyt vaikka alkaisin harrastaa hevosen kanssa jotain temppuja, niin voinko olettaa, että voin sen kanssa sitten liikenteessä vedota tuohon temppukoulutukseen?
No niin, oletteko te nyt rauhoittuneet eilisestä?
Kerrataanpas, mikä tässä nyt oli ongelmana:
- oikeaa puolta kulkevat pelkäävät väistävän lapsen jäävän takaa tulevan pyöräilijän alle
- oikeakätisille on luontaisenpaa kulkea oikealla
- lisäksi he kokevat, että koiranomistajat on itsekkäitä, kun eivät välitä turvallisuudesta ja haluavat tehdä tavallaan ja kulkea vasenta laitaa
- useiden koiranomistajien mielestä vasen on parempi, koska näkee pyörät kaukaa edestä ja koira on tottun vasempaan, poukkoilu puolelta toiselle lisää riskejä
Oliko muuta vielä?
Eikö olisi kuitenkin parempi, jos kävelypuoli tulisi yleensä olla kaikilla vasen, kaikilla teillä? Edelleen voisi kuitenkin säilyä oikeus valita oikeammin puoli, jos esim. vain sillä puolen on piennar ja siellä on turvallisempi kulkea pikkulapsen tai koiran kanssa.
Vasemman puolen etuja:
- ei ole tuota väistämisongelmaa, kun näkee heti että edestä tulee pyörä / ei tule pyörää; takaa ei sujahtaa kukaan ohi; turvallisinta siis
(Vaikka vasemmanpuolenkulkijoita ei olisi, oikeaa kulkiessa tuo väistämisongelma säilyisi, kun pitäisi ohittaa hitaampi henkilö ja takaa voi tulla pyörä sen lapsen päälle huomaamatta)
- oikeakätiset varmasti oppisivat käyttämään kävely- ja pyöräteiden vasenta reunaa siinä missä osaavat kävellä maantienopeuksissa vasemmassa reunassa
- oikeanpuoleisen vaatijat ovat oikeastaan itsekkäämpiä, jos eivät näe tätä etua ja suostuisi tähän, koska näin on kaikkien turvallisuus parempi ja tässä on enemmän plussia, eikö?
- koiria ei joudu vaihtamaan milloin puolelta toiselle ja takaisin, ei tule mitään sekasortoa, kun kaikki kulkevat ruodussaan
Ja ei, minulla ei ole koiraa. Lapsia löytyy ja täytyy sanoa, että vaikka en koiria pelkääkään, niin silti rattaiden kanssa kulkiessa mieluummin ohitan koirat, etenkin isot, mieluummin omistajan puolelta niin, että koira saa jatkaa menoaan pientareella. Koirat ovat varmasti useimmat hyvin koulutettuja ja lapsenikin on kait suht hyvin opetettuja ja pyrin pitämään huolen, ettei mitään tapahdu, mutta ei sitä ikinä tiedä, jos en kerkiäkään ajoissa reagoida ja 1-vuotias saa ykskaks päähänsä yrittää taputtaa ohimenevää koiraa ja koira saattaisi säikähtää yhtäkkiä eteen ilmestyvää pientä kättä. Parempi kun säilyy pieni hajurako. Mun mielestä pientareen puolella pysyessään he nimenomaan ajattelevat eniten muita: pyöräilijöitä, lapsia, aikuisia -ja tietysti itseäänkin, mutta se on ihan ok ja niin pitääkin! Enkä ole koskaan tullut edes ajatelleeksi, että tuo olisi jotenkin itsekästä. Itse asiassa olen aina pitänyt sitä ihan normaalina (vaikkakin ehkä kirjoittamattomana?) "sääntönä", että koirat kulkee reunimmassa, etenkin ohituksissa.
Ja jos tuo vasen ei muuten olisi turvallisin, niin miksei sitten autoteillä jalankulkijoiden kuulu kävellä oikeata laitaa?
Jestas kun tuli kirjoitusvirheitä, sori -hiivatin iPad ja ennakoiva kirjoitus... /213
Ainakin täällä on välillä jaettu erikseen pyörätie ja kävelytie, niin sen jälkeen, kun ne yhdistyvät, niin pitäisi alkaa miettiä, että kummalla puolella nyt sitten saa kävellä. Melko luontaisesti sitä vain jatkaa kävelyä samalla puolella, missä olikin. Kerran pyöräilijä siitä menetti hermonsa, etenkin kun kehtasin vieläpä olla paikoillani. Pitäisi vielä keksiä sellainenkin sääntö, että mihin kävelijä saa pysäyttää itsensä tai pysäköidä pidemmäksi aikaa.
Niin joo ja kirjoittiko joku siitä, kun oli nuolilla merkattu suunnat ja joku käveli siellä väärään suuntaan? Se on tietysti väärin sellaisella tiellä. /213
Siihen voi olla useita syitä. Mun koirat osaavat kulkea käskystä kummalla tahansa puolella, ja mä otan ne aina mieluiten reunaan. Siis koirat pientareen puolella, mä niiden ja vastaantulijoiden välissä. Riippuu olosuhteista kumpaa puolta on parempi kulkea. Jos ollaan jalkakäytävällä ja vieressä menee ajotie, me ollaan siellä pientareella vaikka se olisikin "väärä" puoli.
Sillä tavalla mä pystyn kontrolloimaan parhaiten niiden liikkeitä, pitämään ne poissa muiden tieltä ja myös estämään vastaantulijoiden törppöilyt. Joillain kun on pakonomainen tarve joko taputtaa tai potkaista koiraa ohimennen.
Joskus saattaa olla myös niin, että vastaantulijan takana tulee toinen, jolla on myös koiria. Vaikka koiranulkoilutuksen etiketti määrää ryhmittäytymään niin että omistajat ovat vastakkain ja koirilla riittävästi "hajurakoa", kaikki eivät tajua tätä tai eivät hallitse koiriaan. Senkin takia mä saatan olla "väärässä" reunassa: ottaakseni tilaa ohitukseen ja ennaltaehkäistäkseni vaaratilanteita.
Jos mä haluan vaihtaa reunaa, se tarkoittaa pysähtymistä, kolmen koiran käskemistä toiselle puolelle, hihnojen selvittämistä ja jalkakäytävän poikki toiseen reunaan siirtymistä. Siinä ajassa vastaantulija on jo ehtinyt kohdalle, takaa ehtii tulla pyörä, se toisen lenkittäjän hallitsematon koira on hyökännyt meidän luo tai jotain muuta härdelliä pääsee tapahtumaan.
Siksi mä pysyn mieluummin siinä "väärässäkin" reunassa. Tietysti jos mä näen että vastaantulijalla on vielä hankalampi tilanne, niin mä väistän.
Kuljen vasenta laitaa olin sitten koiran kanssa tai ilman. Kun olin lapsi piti jalankulkijan kulkea vasemmalla kuten loogista onkin. Nykyään moni ei ajattele ja kulkee väärää puolta kun ei ole enää säätöjä. Itse en väistä väärällä puolella kulkevaa jos koirien kanssa olen, koska silloin koirat joutuvat ohittamaan vieraan ihmisen ihan vierestä ja jotkut hyökkäävät varoittamatta lääppimään.
Tuo on muuten niin totta, että niistä ohi kulkevista lapsista ei aina tiedä ja siksi parasta kulkea itse välissä. Joskus on vanhemmatkin mukana eikä hekään yhtään katso lastensa perään. Pahimmat äidit ja isät alkavat itsekin viheltelemään ym. ja yrittävät häiritä koiria!
Täytyy ottaa huomioon, että lakimuutos tehtiin -97, jolloin koiria ei vielä kaupungeissa ollut yhtä paljon kuin nyt. Nykyään määrät alkavat olla sellaisia, että tuo vaihteleva kulkeminen milloin milläkin puolella todella on haitaksi muun liikenteen sujuvuudelle, vaikka sille sinänsä ymmärrettävät perusteet onkin.
Minusta koirien kanssa kannattaisi ulkoilla pääosin metsäpoluilla ja vastaavissa paikoissa, kuten varmasti paljon tehdäänkin. Liikenneväylillä kulkeminen minimiin ja silloin noudatetaan yleisiä käytäntöjä, niin on kaikille helpompaa. Liikenteessä kun on muitakin.