Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä ihmeen hiansuu, hiaton?!?

Vierailija
23.09.2016 |

Siis hihaako näillä tarkoitetaan?? Onko tämä jotain murretta?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, murretta tai huonoa äidinkielentaitoa. Mutta hihaa sillä tarkoitetaan, tai hihattomuutta. 

Vierailija
2/15 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut ihmiset eivät lue edes sen vertaa, että osaisivat kirjoittaa tavalliset sanat oikein. Siksipä juuri näkee sanoja hiansuu, piirrustus, murtomaahiito, seitsämän ja rueta. Tuon "seitsämän" olen muuten nähnyt kahdesti Ylen pääuutisten tekstiosassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain idiootti keskittyy kirjoituksen oikeellisyyteen ymmärtämättä kirjoituksen sisältöä.

Vierailija
4/15 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne mitkään hihat ole kuitenkaan. Rumpusetissä voi olla hihat.

Vierailija
5/15 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutama kerta menee satunnaisena virheenä läpi, mutta esim. hiansuu on nyt tullut esiin niin monessa yhteydessä, että olen alkanut epäillä sen olevan murretta, mutta harvinaisen hölmöä sellaista.

Vierailija
6/15 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on murretta. Esim. Pohjanmaalla käytetään sanaa hiaton.

Vierailija
7/15 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koetappas nyt kestää vaan eikä taas rueta vänkäämään hioista, muussista tai kakkantamisesta.

Vierailija
8/15 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ihmetellyt samaa. Vaikka sanoisikin hiaton, niin se kuitenkin kuuluu kirjoittaa hihaton, että muutkin ymmärtävät. Toisilla on vaan niin surkea kielitaito, ettei ne osaa kirjoittaa juuri ollenkaan.

Vierailija
9/15 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ihmetellyt samaa. Vaikka sanoisikin hiaton, niin se kuitenkin kuuluu kirjoittaa hihaton, että muutkin ymmärtävät. Toisilla on vaan niin surkea kielitaito, ettei ne osaa kirjoittaa juuri ollenkaan.

etteivät he osaa

Vierailija
10/15 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä sanon kyllä puhuessa hiaton, mutta en koskaan kirjoita niin. Mun äiti sensijaan kirjoittaa ihan sujuvasti esim. pieno, vartia, rueta jne. Lukee kyllä paljon, joten luulisi osaavan tai sitten vaan ei mene oopi päähän kun opiskelut jäi kansakouluun.

Vierailija
11/15 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä sanon kyllä puhuessa hiaton, mutta en koskaan kirjoita niin. Mun äiti sensijaan kirjoittaa ihan sujuvasti esim. pieno, vartia, rueta jne. Lukee kyllä paljon, joten luulisi osaavan tai sitten vaan ei mene oopi päähän kun opiskelut jäi kansakouluun.

Hups, oopi=oppi

Vierailija
12/15 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse käytön hiansuu sanaa seuraavassa merkityksessä: kainalo-hiansuu mitta on 45cm. Tarkoitan sillä hihan pituutta.. Mikä sitten olisi oikein?

Vierailija
13/15 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse käytön hiansuu sanaa seuraavassa merkityksessä: kainalo-hiansuu mitta on 45cm. Tarkoitan sillä hihan pituutta.. Mikä sitten olisi oikein?

Jaa se puuttuva h kismittää. Murretta se on mulla ainakin :D

Vierailija
14/15 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sana taipuu hihan-hihan, eli hihansuu, ei hiansuu.

Vierailija
15/15 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on yks kaveri joka aina sanoo lyhythiainen ja pitkähiainen. Sille ei voi ees huomauttaa kun on herkkä loukkaantumaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä yksi