Mikä ihmeen hiansuu, hiaton?!?
Siis hihaako näillä tarkoitetaan?? Onko tämä jotain murretta?
Kommentit (15)
Jotkut ihmiset eivät lue edes sen vertaa, että osaisivat kirjoittaa tavalliset sanat oikein. Siksipä juuri näkee sanoja hiansuu, piirrustus, murtomaahiito, seitsämän ja rueta. Tuon "seitsämän" olen muuten nähnyt kahdesti Ylen pääuutisten tekstiosassa.
Vain idiootti keskittyy kirjoituksen oikeellisyyteen ymmärtämättä kirjoituksen sisältöä.
Ei ne mitkään hihat ole kuitenkaan. Rumpusetissä voi olla hihat.
Muutama kerta menee satunnaisena virheenä läpi, mutta esim. hiansuu on nyt tullut esiin niin monessa yhteydessä, että olen alkanut epäillä sen olevan murretta, mutta harvinaisen hölmöä sellaista.
Se on murretta. Esim. Pohjanmaalla käytetään sanaa hiaton.
Koetappas nyt kestää vaan eikä taas rueta vänkäämään hioista, muussista tai kakkantamisesta.
Olen ihmetellyt samaa. Vaikka sanoisikin hiaton, niin se kuitenkin kuuluu kirjoittaa hihaton, että muutkin ymmärtävät. Toisilla on vaan niin surkea kielitaito, ettei ne osaa kirjoittaa juuri ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen ihmetellyt samaa. Vaikka sanoisikin hiaton, niin se kuitenkin kuuluu kirjoittaa hihaton, että muutkin ymmärtävät. Toisilla on vaan niin surkea kielitaito, ettei ne osaa kirjoittaa juuri ollenkaan.
etteivät he osaa
Vierailija kirjoitti:
Mä sanon kyllä puhuessa hiaton, mutta en koskaan kirjoita niin. Mun äiti sensijaan kirjoittaa ihan sujuvasti esim. pieno, vartia, rueta jne. Lukee kyllä paljon, joten luulisi osaavan tai sitten vaan ei mene oopi päähän kun opiskelut jäi kansakouluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä sanon kyllä puhuessa hiaton, mutta en koskaan kirjoita niin. Mun äiti sensijaan kirjoittaa ihan sujuvasti esim. pieno, vartia, rueta jne. Lukee kyllä paljon, joten luulisi osaavan tai sitten vaan ei mene oopi päähän kun opiskelut jäi kansakouluun.
Hups, oopi=oppi
Itse käytön hiansuu sanaa seuraavassa merkityksessä: kainalo-hiansuu mitta on 45cm. Tarkoitan sillä hihan pituutta.. Mikä sitten olisi oikein?
Vierailija kirjoitti:
Itse käytön hiansuu sanaa seuraavassa merkityksessä: kainalo-hiansuu mitta on 45cm. Tarkoitan sillä hihan pituutta.. Mikä sitten olisi oikein?
Jaa se puuttuva h kismittää. Murretta se on mulla ainakin :D
Vierailija kirjoitti:
Sana taipuu hihan-hihan, eli hihansuu, ei hiansuu.
Mulla on yks kaveri joka aina sanoo lyhythiainen ja pitkähiainen. Sille ei voi ees huomauttaa kun on herkkä loukkaantumaan.
Joo, murretta tai huonoa äidinkielentaitoa. Mutta hihaa sillä tarkoitetaan, tai hihattomuutta.