Appivanhemmat kylään yli kahdeksi viikoksi
Välini ulkomaalaisten appivanhempieni, etenkin anopin kanssa ovat nykyään lievästi sanottuna kylmät, koska hän on haukkunut minut niin monet kerrat ja suhtautuu minuun halveksien ja kritisoiden. En yksinkertaisesti ole hänen mielestään tarpeeksi hyvä äiti, en tarpeeksi hyvä ja kaunis vaimo pojallensa, en tarpeeksi hyvä kokki/kodinhoitaja jne. Mutta toisaalta, eipä ole hänen toinenkaan (paikallinen, oman maan) miniänsä.
Olen kokopäiväisessä työssä ja minulla on 2- ja 3-vuotiaat lapset. Appivanhemmat eivät heitä halua hoitaa, mutta eivät myöskään ole valmiita auttamaan missään muussakaan. Olettavat, että minä laitan kaikki (juhla!)ruoat moneen kertaan päivässä, siivoan heidän jälkensäkin jne. Minusta tämä taas ei ole ollenkaan reilua tai kohtuullista, koska elämä on tällä hetkellä muutenkin jo ihan tarpeeksi kiireistä ja stressaavaa.
Tulevat muuten pitkäksi aikaa siksi, että asuvat toisessa maassa, eli ihan pariksi päiväksi ei ole järkeä tulla.
Miten te suhtautuisitte tällaiseen?
Kommentit (77)
Mies ottaa päävastuun vanhempiensa viihdyttämisestä ja "viemisistä+opastamisesta".
Sinä elät sitä omaa arkea juuri niinkuin teillä eletään. Jos tavalliset ruuat ei kelpaa niin vieraat käy kaupassa miehesi kanssa ja kokkaa itse.
Koti on myös sinun ja omassa kodissa vieraat ei määrää eikä arvostele tai eivät ole tervetulleita.
Pidä pää kylmänä ja ole asiallisen neutraali mutta älä alistu kynnysmatoksi. Mies saa luvan pitää huolen ettei hänen vaimoansa haukuta omassa kodissa.
Ostat mikroruoat viikoksi etukäteen koko porukalle valmiiksi, lämmität aina vain itsellesi ja lapsille ja annat vieraiden lämmittää itse omansa. Keksit itsellesi joka illalle jotain tärkeää menoa, mutta varmista että miehesi on lasten kanssa jos appivanhemmat tosiaan niin mulqenströmejä etteivät hoida lapsenlapsiaan. Eiköhän sen viikon kuluttua viesti ala mennä perille. Josko sitten poislähtöajankohta alkaisi lähestyä nopeammin, tai ainakin joku muukin tekisi jotain ruokahuollon eteen
Vierailija kirjoitti:
Note to self: Ei kannata avioitua ulkomaalaisen kanssa.
Miehessä ei ole valittamista, kun vaan hänen vanhempansa osaisivat käyttäytyä ihmisiksi. Kyllä minä nuo pari viikkoa vuodessa kestän vaikka päälläni seisten, mieheni on sen arvoinen. Mutta todella kiva saada tukea. <3
ap
Oletko ajatellut sitä, että voisit sanoa anopille ihan suoraan? "Että tämä on minun kotini, ja täällä eletään minun tavallani. Vieraat eivät täällä määräile. Jos tykkäät viettää täällä aikaa, ole hyvä ja osallistu talon puuhiin, niin Suomessa tehdään! Muuten menette hotelliin"
Pikku riita ei olisi välttämättä pahitteeksi. Pistä anoppi paikoilleen äläkä niiaile.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi lapset syö noin huonosti? Tai te.
Meillä on sukulaisille ihan samat normit kuin muillekin. Jos ei osaa käyttäytyä, ei tarvitse tulla.
Ja kotimme ei ole hotelli.
HMiten niin huonosti? Ihan terveellistä ruokaa meillä syödään, ja lapset kasvavat hyvin.
ap
Yksipuolisesti. Kaksi kertaa päivässä samat pöperöt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehessä ei ole valittamista, kun vaan hänen vanhempansa osaisivat käyttäytyä ihmisiksi. Kyllä minä nuo pari viikkoa vuodessa kestän vaikka päälläni seisten, mieheni on sen arvoinen. Mutta todella kiva saada tukea. <3
ap
No miksei se supermies sitten hoida vanhempiaan tai maksa näille hotellia?
Pitäisikö miehen sanoa vsnhemmillern ja tarvittaessa sinunkin, että nyt ollasn Suomessa, kulttuuri ja tavat ovat erilaiset ja teillä eletään suomalaisittain, tervetuloa tutustumaan meidän tapoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on sukulaisille ihan samat normit kuin muillekin. Jos ei osaa käyttäytyä, ei tarvitse tulla.
HMiten niin huonosti? Ihan terveellistä ruokaa meillä syödään, ja lapset kasvavat hyvin.
ap
Entä jos se "sama" ruoka on monipuolista? :D Vai onko tämä joku hyvien äitien sääntö, että pitää olla joka ruokailulla uusi, eri ruoka? Esim. lounaaksi kanapastaa ja päivälliseksi perunamuusia ja lihapullia on ravinnollisesti paljon parempi, kuin kaksi kertaa kanapasta tai kaksi kertaa muusi ja lihapullat? Perusteet? Minä mieluummin vietän sen toisen tunnin lasten kanssa ollen, kuin keittiössä hääräten. Meillä retkeillään viikonloppuisin usein, ja retkiin menee monta tuntia aikaa, ei silloin riitä aikaa keittiössä nysväämiseen.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
No miksei se supermies sitten hoida vanhempiaan tai maksa näille hotellia?
Saa kyllä hoitaakin tällä kertaa. Ja en kyllä todellakaan halua, että meidän perheemme budjetista menee satoja, jopa tuhansia euroja APPIVANHEMPIEN hotelliyöpymisiin. Mieluummin menemme itse lomalle.
ap
Miks otit sen miehen? Pitäisi tajuta että suku tulee kaupan mukana. Nyt et voi muuta kuin sietää vaan ja vaatia miestäsi osallistumaan niin paljon kun voi.
Koita kestää, itseähän olet ulkomaiseen rakastunut!
Vierailija kirjoitti:
Oletko ajatellut sitä, että voisit sanoa anopille ihan suoraan? "Että tämä on minun kotini, ja täällä eletään minun tavallani. Vieraat eivät täällä määräile. Jos tykkäät viettää täällä aikaa, ole hyvä ja osallistu talon puuhiin, niin Suomessa tehdään! Muuten menette hotelliin"
Pikku riita ei olisi välttämättä pahitteeksi. Pistä anoppi paikoilleen äläkä niiaile.
En ole tottunut olemaan noin suora, mutta kuulostaa kyllä ihan hyvältä idealta. Toki siitä seuraisi anopin loukkaantuminen ja mykkäkoulu, mutta toisaalta, mitäpä se oikeastaan haittaisi? Toinen vaihtoehto on, että siitä seuraisi riita siitä, kuinka en "kunnioita" häntä. Jos asiat eivät toimi hänen mukaansa, niin kyse on kunnioituksen puutteesta.
ap
On maita (ja perheitä) joissa ruoanlaittaja tuo valmiit annokset ruokailijoiden eteen, ja sitten on Suomi: meillä kohteliaisuutta on se että ei passata vaan kukin saa olla kuin kotonaan, eli ottaa itse itselleen sopivan määrän ja petaa itse vierashuoneen sängyn omilla lakanoilla.
Tavat ovat erilaisia, ja minusta on syytä olettaa että ulkomaille naikkareihin lähtenyt lapsi on niin avaramielisestä perheestä että nämä vieraat tavat on mahdollista kestää sen kaksi viikkoa kun vieraisilla ollaan.
Tärkeää olisi kuitenkin puhua ääneen näistä eroista: suomalaiset hyvät tavat saattavat vaikuttaa todella töykeiltä jos niitä ei yhtään tottumattomille avata.
T: Sveitsissä ei panna vessan ovia lukkoon ;_;
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole tottunut olemaan noin suora, mutta kuulostaa kyllä ihan hyvältä idealta. Toki siitä seuraisi anopin loukkaantuminen ja mykkäkoulu, mutta toisaalta, mitäpä se oikeastaan haittaisi? Toinen vaihtoehto on, että siitä seuraisi riita siitä, kuinka en "kunnioita" häntä. Jos asiat eivät toimi hänen mukaansa, niin kyse on kunnioituksen puutteesta.
ap
Tähän voisit todeta, että myös anoppisi tulee kunnioittaa poikaansa ja miniäänsä, heidän kotinsa ja kotimaansa tapoja. Hän on nyt vieraana.
Mullakin on ulkomaiset appivanhemmat. Aluksi hekin yritti olla vaativia. Minä suutuin ja riitelin avoimesti heidän kanssaan. Nyt eivät en uskalla olla vaativia. Ja olen sanonut että meillä voi olla max 6 vrk, ja mies hoitaa ruuan. Mun ja ap:n välillä ehkä isoin ero on etten välitä siitä mitä he musta ajattelevat tai kylillä juttelevat. Nykyään meillä on ihan kohteliaat mutta etäiset välit.
Kyllä se on nyt niin, että sinä joustat. Olet nuorempi ja heille vierasmaalainen miniä ja vaikka kuinka ketuttaisi niin sun velvollisuutesi on kohdella appivanhempiasi kauniisti kun ne kerran tänne asti tulevat poikansa perhettä katsomaan. Jos olisi kyse suomalaisista appivanhemmista niin voisit vähän jotakin sanoakin mutta nyt et oikein voi koska he parhaimmillaankin vierailevat teillä ehkä vain kerran vuodessa.
Tää on mun mielipide. Ja lähtökohtaisesti vanhempia ihmisiä tulee kunnioittaa ja käyttäytyä hyvin, oli ne minkä maalaisia tahansa. Tämähän on ihan meidänkin kulttuuria.
Laita miehesi passaamaan vanhempiaan niin paljon kun voi ja pidä nyt yllä ehtoisaa emäntä-roolia itselläsi sen pari viikkoa. Sitten saat taas olla rauhassa pitkän aikaa. Näin mä tekisin jos olisin vierasmaalaisen ukon ottanut. Kyllähän sä kai tiesit mihin soppaan lusikkasi pistit.
Vierailija kirjoitti:
Miks otit sen miehen? Pitäisi tajuta että suku tulee kaupan mukana. Nyt et voi muuta kuin sietää vaan ja vaatia miestäsi osallistumaan niin paljon kun voi.
Ei se nyt aina niin mene. Mistä maasta he tulevat?
Vierailija kirjoitti:
On maita (ja perheitä) joissa ruoanlaittaja tuo valmiit annokset ruokailijoiden eteen, ja sitten on Suomi: meillä kohteliaisuutta on se että ei passata vaan kukin saa olla kuin kotonaan, eli ottaa itse itselleen sopivan määrän ja petaa itse vierashuoneen sängyn omilla lakanoilla.
Tavat ovat erilaisia, ja minusta on syytä olettaa että ulkomaille naikkareihin lähtenyt lapsi on niin avaramielisestä perheestä että nämä vieraat tavat on mahdollista kestää sen kaksi viikkoa kun vieraisilla ollaan.
Tärkeää olisi kuitenkin puhua ääneen näistä eroista: suomalaiset hyvät tavat saattavat vaikuttaa todella töykeiltä jos niitä ei yhtään tottumattomille avata.
T: Sveitsissä ei panna vessan ovia lukkoon ;_;
Asioista on keskusteltu monia kertoja, mies on yrittänyt selittää näitä kulttuurieroja, mutta ei näytä menevän jakeluun, ei sitten millään. Mies on korkeastikoulutettu ja asunut monissa eri maissa, vanhemmat taas kouluttamattomia duunareita, että ovat siinä mielessä aivan eri maailmoista. Haluavat ja kuvittelevat, että he päättävät miten mennään...
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
No nyt on joku täydellinen mamma linjoilla 😉
Meillä syödään kaks päivääkin samaa ruokaa.
Olisit kuule ihan ottanut aikaa ja miettinyt jo seurusteluvaiheessa mitä tuleman pitää, kun alat ulkomaalaisen miehen kanssa juttuihin!!!
Totta kai appivanhemmat tulee ja on pidemmän aikaa teidän tykönä välimatkan vuoksi. Onhan heillä oikeus tutustua kunnolla suvun pieniin ja saada vaihtaa kuulumiset poikansa kanssa. He ovat kuitenkin vieraina siinä, joten sen kun kiltisti otat ehtoisan emännän roolin, äläkä viitti rutkuttaa tyhjän päiväisiä asioita!!!!!!!