Appivanhemmat kylään yli kahdeksi viikoksi
Välini ulkomaalaisten appivanhempieni, etenkin anopin kanssa ovat nykyään lievästi sanottuna kylmät, koska hän on haukkunut minut niin monet kerrat ja suhtautuu minuun halveksien ja kritisoiden. En yksinkertaisesti ole hänen mielestään tarpeeksi hyvä äiti, en tarpeeksi hyvä ja kaunis vaimo pojallensa, en tarpeeksi hyvä kokki/kodinhoitaja jne. Mutta toisaalta, eipä ole hänen toinenkaan (paikallinen, oman maan) miniänsä.
Olen kokopäiväisessä työssä ja minulla on 2- ja 3-vuotiaat lapset. Appivanhemmat eivät heitä halua hoitaa, mutta eivät myöskään ole valmiita auttamaan missään muussakaan. Olettavat, että minä laitan kaikki (juhla!)ruoat moneen kertaan päivässä, siivoan heidän jälkensäkin jne. Minusta tämä taas ei ole ollenkaan reilua tai kohtuullista, koska elämä on tällä hetkellä muutenkin jo ihan tarpeeksi kiireistä ja stressaavaa.
Tulevat muuten pitkäksi aikaa siksi, että asuvat toisessa maassa, eli ihan pariksi päiväksi ei ole järkeä tulla.
Miten te suhtautuisitte tällaiseen?
Kommentit (77)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se on nyt niin, että sinä joustat. Olet nuorempi ja heille vierasmaalainen miniä ja vaikka kuinka ketuttaisi niin sun velvollisuutesi on kohdella appivanhempiasi kauniisti kun ne kerran tänne asti tulevat poikansa perhettä katsomaan. Jos olisi kyse suomalaisista appivanhemmista niin voisit vähän jotakin sanoakin mutta nyt et oikein voi koska he parhaimmillaankin vierailevat teillä ehkä vain kerran vuodessa.
Tää on mun mielipide. Ja lähtökohtaisesti vanhempia ihmisiä tulee kunnioittaa ja käyttäytyä hyvin, oli ne minkä maalaisia tahansa. Tämähän on ihan meidänkin kulttuuria.
Laita miehesi passaamaan vanhempiaan niin paljon kun voi ja pidä nyt yllä ehtoisaa emäntä-roolia itselläsi sen pari viikkoa. Sitten saat taas olla rauhassa pitkän aikaa. Näin mä tekisin jos olisin vierasmaalaisen ukon ottanut. Kyllähän sä kai tiesit mihin soppaan lusikkasi pistit.
Voisitko selittää hieman, että miksi sinun mielestäsi on minun velvollisuuteni kohdella minua haukkuvia, kritisoivia ja tuomitsevia appivanhempia kauniisti? He tulevat minun ja perheeni kotiini, haukkuvat minua, kotiani ja perhettäni, ja minun pitäisi kaiken päälle laittaa ruoat naaman eteen ja kuskata lapset päiväkotiin ja takaisin, kun eivät halua lapsia edes hoitaa? Ja kaiken päälle pitäisi vielä hymyillä nätisti? Ymmärsinkö oikein, että minun täytyisi tehdä kaikki tämä siksi, että olen nuorempi? Eli vanhemmat ihmiset saavat käyttäytyä ihan miten lystää, koska ovat vanhempia?
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi lapset syö noin huonosti? Tai te.
Meillä on sukulaisille ihan samat normit kuin muillekin. Jos ei osaa käyttäytyä, ei tarvitse tulla.
Ja kotimme ei ole hotelli.
HMiten niin huonosti? Ihan terveellistä ruokaa meillä syödään, ja lapset kasvavat hyvin.
ap
Yksipuolisesti. Kaksi kertaa päivässä samat pöperöt.
No nyt on joku täydellinen mamma linjoilla 😉
Meillä syödään kaks päivääkin samaa ruokaa.
Sama vika, eihän se monipuolisuus tarkoita, että se tarvitsee olla eri ruokaa, voi hyvänen aika. Jos se kyseinen ruoka on jo valmiiksi monipuolista, niin sitähän voi mättää vaikka viikon
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se on nyt niin, että sinä joustat. Olet nuorempi ja heille vierasmaalainen miniä ja vaikka kuinka ketuttaisi niin sun velvollisuutesi on kohdella appivanhempiasi kauniisti kun ne kerran tänne asti tulevat poikansa perhettä katsomaan. Jos olisi kyse suomalaisista appivanhemmista niin voisit vähän jotakin sanoakin mutta nyt et oikein voi koska he parhaimmillaankin vierailevat teillä ehkä vain kerran vuodessa.
Tää on mun mielipide. Ja lähtökohtaisesti vanhempia ihmisiä tulee kunnioittaa ja käyttäytyä hyvin, oli ne minkä maalaisia tahansa. Tämähän on ihan meidänkin kulttuuria.
Laita miehesi passaamaan vanhempiaan niin paljon kun voi ja pidä nyt yllä ehtoisaa emäntä-roolia itselläsi sen pari viikkoa. Sitten saat taas olla rauhassa pitkän aikaa. Näin mä tekisin jos olisin vierasmaalaisen ukon ottanut. Kyllähän sä kai tiesit mihin soppaan lusikkasi pistit.
Voisitko selittää hieman, että miksi sinun mielestäsi on minun velvollisuuteni kohdella minua haukkuvia, kritisoivia ja tuomitsevia appivanhempia kauniisti? He tulevat minun ja perheeni kotiini, haukkuvat minua, kotiani ja perhettäni, ja minun pitäisi kaiken päälle laittaa ruoat naaman eteen ja kuskata lapset päiväkotiin ja takaisin, kun eivät halua lapsia edes hoitaa? Ja kaiken päälle pitäisi vielä hymyillä nätisti? Ymmärsinkö oikein, että minun täytyisi tehdä kaikki tämä siksi, että olen nuorempi? Eli vanhemmat ihmiset saavat käyttäytyä ihan miten lystää, koska ovat vanhempia?
ap[/quote
Koska ne ovat miehesi vanhempia. Sinä kai rakastat miestäsi? Siksi sinun tulee kohdella kunnioittavasti ihmisiä, jotka ovat miehesi perhettä, sukua ja hänelle rakkaita.
Rakkaus velvoittaa.
Voithan tietysti ottaa eron. Sillä pääset sekä miehestä, että sen suvusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi lapset syö noin huonosti? Tai te.
Meillä on sukulaisille ihan samat normit kuin muillekin. Jos ei osaa käyttäytyä, ei tarvitse tulla.
Ja kotimme ei ole hotelli.
HMiten niin huonosti? Ihan terveellistä ruokaa meillä syödään, ja lapset kasvavat hyvin.
ap
Yksipuolisesti. Kaksi kertaa päivässä samat pöperöt.
No nyt on joku täydellinen mamma linjoilla 😉
Meillä syödään kaks päivääkin samaa ruokaa.
Sama vika, eihän se monipuolisuus tarkoita, että se tarvitsee olla eri ruokaa, voi hyvänen aika. Jos se kyseinen ruoka on jo valmiiksi monipuolista, niin sitähän voi mättää vaikka viikon
Täysin samaa mieltä. Tärkeintä on, että lapset saavat terveellistä ja monipuolista ravintoa. Fokus ei saa olla äidin päteminen ja kruunun kiillottaminen ja ruokaharrastus. Elämä ei meillä saa pyöriä ruoan ympärillä. Eat to live, don't live to eat. Syömistä varten elävät ihmiset erottaa ulkonäöllisestikin erittäin helposti - sama pätee anoppiini.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap[/quote
Koska ne ovat miehesi vanhempia. Sinä kai rakastat miestäsi? Siksi sinun tulee kohdella kunnioittavasti ihmisiä, jotka ovat miehesi perhettä, sukua ja hänelle rakkaita.
Rakkaus velvoittaa.
Rakkaus miestäni kohtaan ei velvoita minua kohtelemaan kauniisti ihmisiä, jotka kohtelevat minua kuin paskaa. Enkä todellakaan pitäisi mieheni velvollisuutena kohdella minun vanhempiani kauniisti, jos he olisivat ilkeitä miestäni kohtaan.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mullakin on ulkomaiset appivanhemmat. Aluksi hekin yritti olla vaativia. Minä suutuin ja riitelin avoimesti heidän kanssaan. Nyt eivät en uskalla olla vaativia. Ja olen sanonut että meillä voi olla max 6 vrk, ja mies hoitaa ruuan. Mun ja ap:n välillä ehkä isoin ero on etten välitä siitä mitä he musta ajattelevat tai kylillä juttelevat. Nykyään meillä on ihan kohteliaat mutta etäiset välit.
Millä tavalla appivanhempasi olivat vaativia? Mitä vaativat? Asuvatko hekin ulkomailla?
ap
Asuvat ulkomailla. Alussa puuttuivat kaikkeen, arvostelivat luonnettani, puutuivat asioihini opinnoistani ja autolla-ajostani lähtien. Mutta tosiaan en katsellut sitä kauaa. Nyt eivät uskalla puuttua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap[/quote
Rakkaus velvoittaa.
Rakkaus miestäni kohtaan ei velvoita minua kohtelemaan kauniisti ihmisiä, jotka kohtelevat minua kuin paskaa. Enkä todellakaan pitäisi mieheni velvollisuutena kohdella minun vanhempiani kauniisti, jos he olisivat ilkeitä miestäni kohtaan.
ap
Puhu sitten miehellesi. Koeta nyt käsittää, ettei ne ihmiset miehellesi ole vieraita vaan ne ovat hänen sukuaan. Enkä usko, että olisit yhdessä miehen kanssa jonka omaiset kohtelevat sinua kuin paskaa koska eihän omena kauas puusta putoa. Miehesikin kohtelisi sinua taatusti myös samalla tavalla.
Ja sitten pitää ottaa huomioon se kulttuuriero, että jos vaan luulet, että sinua kohdellaan huonosti kun et tunne heidän tapojaan.
Kunnioitusta ei voi vaatia vaan se ansaitaan. Pelkkä ikä tai sukulaisuus ei riitä.
Ja hyvä emäntä ei ole mikään nöyrä palvelija.
Onneksi ovat vain 2 viikkoa eikä 2kk!
No sano heille sitten suoraan mitkä ovat pelisäännöt näillä vierailuilla!!!! Sen voi tehdä asiallisen kohteliaastikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mullakin on ulkomaiset appivanhemmat. Aluksi hekin yritti olla vaativia. Minä suutuin ja riitelin avoimesti heidän kanssaan. Nyt eivät en uskalla olla vaativia. Ja olen sanonut että meillä voi olla max 6 vrk, ja mies hoitaa ruuan. Mun ja ap:n välillä ehkä isoin ero on etten välitä siitä mitä he musta ajattelevat tai kylillä juttelevat. Nykyään meillä on ihan kohteliaat mutta etäiset välit.
Millä tavalla appivanhempasi olivat vaativia? Mitä vaativat? Asuvatko hekin ulkomailla?
ap
Asuvat ulkomailla. Alussa puuttuivat kaikkeen, arvostelivat luonnettani, puutuivat asioihini opinnoistani ja autolla-ajostani lähtien. Mutta tosiaan en katsellut sitä kauaa. Nyt eivät uskalla puuttua.
Haluisitko tarkentaa vielä millä tavoin? Millä tavoin puuttuivat, mitä halusivat jne? Kiinnostaa vaan, että voiko yhtään samaistua.
ap
Suna kirjoitti:
No sano heille sitten suoraan mitkä ovat pelisäännöt näillä vierailuilla!!!! Sen voi tehdä asiallisen kohteliaastikin.
Mies on ilmeisesti jo keskustellut heidän kanssaan, mutta he eivät oikein sano juuta eikä jaata, vaan ovat vain hiljaa. Eli en oikein tiedä miten tuo pitäisi tulkita?
ap
Minä olen nyt vähän ilkeä, mutta tarjoa niille kaikkia suomalaisia perinneruokia kuten oululaista rössypottua, pohjalaista klimppisoppaa, savolaista tappaiskeittoa ja tietysti hernerokkaa ja mämmiä ja mitä niitä nyt kaikkia onkaan. Pokkana selität, että kyseessä on suomalaiset juhlaruuat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Haluisitko tarkentaa vielä millä tavoin? Millä tavoin puuttuivat, mitä halusivat jne? Kiinnostaa vaan, että voiko yhtään samaistua.
ap
Ei sun tarvi samaistua. Sun pitää oppia laittamaan ne omat rajat. Se auttaa elämässä yleensäkin.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen nyt vähän ilkeä, mutta tarjoa niille kaikkia suomalaisia perinneruokia kuten oululaista rössypottua, pohjalaista klimppisoppaa, savolaista tappaiskeittoa ja tietysti hernerokkaa ja mämmiä ja mitä niitä nyt kaikkia onkaan. Pokkana selität, että kyseessä on suomalaiset juhlaruuat.
Olen tehnyt ihan suomalaisia ruokia, ja joka kerta saanut haukkuja ruoista tai muuten vain nenännyrpistelyä. Ja kyseessä ei edes ollut noin "eksoottiset" ruoat, vaan ihan peruna-, lanttu- ja porkkanalaatikot, kalakeitot jne.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tehnyt ihan suomalaisia ruokia, ja joka kerta saanut haukkuja ruoista tai muuten vain nenännyrpistelyä. Ja kyseessä ei edes ollut noin "eksoottiset" ruoat, vaan ihan peruna-, lanttu- ja porkkanalaatikot, kalakeitot jne.
ap
Kerro nyt ap mistä ne appivanhemmat on kotoisin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
En kerro, koska en haluan kenenkään tunnistavan. Voin kertoa sen verran, että ovat Itä-Euroopasta.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
En kerro, koska en haluan kenenkään tunnistavan. Voin kertoa sen verran, että ovat Itä-Euroopasta.
ap
Jännä. Koska noihan on juuri itäeurooppalaisia ruokia mitä tossa luettelit.
Vierailija kirjoitti:
Lopeta piikana toimiminen. Jos aikuinen ihminen ei osaa omaa voileipää tehdä tai ottaa ruokaa kattilasta, niin olkoon nälässä. Äläkä välitä siitä mitä anoppi puhuu sukulaisille, koska perheesi kyllä tietää totuuden.
Helpommin monesti sanottu kuin tehty. Itse en kyllä alkaisi piikana olemaan. Kuitenkin uskon, että on ihan luonnollista haluta, että kumppanin suku pitää itsestään. Ei siinä välttämättä auta, että perhe tietää totuuden.
Olet kyllä saanut kunnon jackpotin appivanhempien kohdalla. Itse en arkena kyllä muuttaisi tapoja. Tekisin samanlaista ruokaa kuin yleensä, mutta isomman määrän. Jos appivanhemmille ei kelpaa niin voi voi. Jos sitä ruokaa ei saada itse omalle lautaselleen, niin sama varmaan siinä kohtaa kuolla nälkään. Viikonloppuna voisi toki kokata jotain spessumpaa. Hoitaisin normaalit kodin askareet, mutta en alkaisi sen enempää appivanhempien pyykkejä yms. pesemään.
Haukkujen ja juorujen kanssa ota asenne että toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.
Ja jos aikuiset ihmiset eivät saa leipiä itselleen tehtyä tai ruokaa otettua kattilasta niin sitten kuolkoot nälkäänsä. Ei ole pienten lasten työssäkäyvän äidin homma passata aikuisia, oletettavasti täysivoimaisia ihmisiä yhtään mitenkään.
Mies voisi myös "miehistyä" ja sanoa vanhemmilleen että meillä ja (tasa-arvoisessa Suomessa) toimitaan näin. Jos ei passaa niin aina voi olla tulematta kyläilemään.
ap