Miten reagoisitte tällaiseen konfliktiin työpaikalla?
Työkaverini (A) ja eräs työpaikalla työskentelevä (B) tulivat aluksi toimeen keskenään, oleminen oli helppoa ja kitkatonta. Nyt kuitenkin viimeaikoina on tullut huomattua että eivät puhu toisilleen ollenkaan. Pitävät toisiaan lähes ilmana. Työkaverini (A) saattaa kiittää eikä (B) vastaa tähän ollenkaan. Jos minä teen saman on vastaus välitön ja iloinen. Pitäisikö tällainen ottaa puheeksi pomon kanssa? Nyt ollut tällaista jo kolmisen kuukautta. Oleminen on nyt ihme keräilyä ja mulkoilua. Mitään varsinaista näkyvää riitaa heidän välillään ei ole ollut koskaan (tai en ole ainakaan nähnyt).
Kommentit (31)
Ei tuohon kai kannata puuttua, jostain ovat suuttuneet toisilleen. Työpaikka on työntekoa varten, ei hiekkalaatikko eikä mielenterveystoimisto.
Asia ei kuulu sulle. Jos työt sujuvat, niin ei ko. hlöidenkään tarvitse välejään selvittää.
Nuo tilanteet ettei puhuta toiselle voivat alkaa hyvin pienestä asiasta. Koko työyhteisölle on haittaa jos nämä pitkittyy. Parempi olisi selvittää asia eikä jäädä kantamaan kaunaa. On kuormittavaa olla vihoissaan jollekin ja pitkittyessään kuormitus jää päälle.
Ota rintaliivit pois ja kerro raakuista molemmille.
Miksi ihmeessä sinä puuttuiset toisten väleihin? Mulla meni välit työkaveriin, mutta hittoako se muille kuului, jos työt muuten sujuu.
Vierailija kirjoitti:
Nuo tilanteet ettei puhuta toiselle voivat alkaa hyvin pienestä asiasta. Koko työyhteisölle on haittaa jos nämä pitkittyy. Parempi olisi selvittää asia eikä jäädä kantamaan kaunaa. On kuormittavaa olla vihoissaan jollekin ja pitkittyessään kuormitus jää päälle.
Puhu vaan omasta puolestasi. Itselle tärkeintä työnteon sujuvuus, ei sosiaalinen lässytys.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä sinä puuttuiset toisten väleihin? Mulla meni välit työkaveriin, mutta hittoako se muille kuului, jos työt muuten sujuu.
En mä muuten mutta tulee vain paha mieli työkaverin (A) puolesta. Olemme jutelleet tästä eikä hän näytä välittävän. Itse taas välitän kun olen herkkä näkemään ihmisten tunnetilat ja reaktiot. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En mä muuten mutta tulee vain paha mieli työkaverin (A) puolesta. Olemme jutelleet tästä eikä hän näytä välittävän. Itse taas välitän kun olen herkkä näkemään ihmisten tunnetilat ja reaktiot. Ap
No lopeta nyt tuo tyhjän tunteilu tai pilaat koko työpaikan ilmapiirin. Anna toisten olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli pidä vaan huolta omista asioistasi jos on kerta sanottu jo ettei ole asialla väliä. Ei ole sinun asiasi. Voi olla että mennyt ihan syystä.
Outoa jos B ei osoita että teki työtä A:lle. Sinulleko reagoi kiitokseen?
Ei kai B:n työpaikka ole vaarassa? Silloin olisi työhön liittyvä asia. Onko A jotenkin huijannut B:tä tai ohittanut hänet vaikka tietää B:n tehneen työtä?
"Kiitos" vs. "Saat pitää työsi"
Muiden soppaan ei omaa lusikkaa pidä laittaa ikinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voihan lässynlässynlää.
Sulla näköjään liian vähän töitä kun ehdit pohtia tällaisia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli ei vaikuta että A olisi hyötynyt jostain työpaikalla tai saanut ylennyksen tms?
Jos työkaverisi A ei asiasta välitä, miksi sinunkaan pitäisi? Asia ei kuulu sinulle niin sitten tippaakaan tässä tilanteessa, jossa A ei piittaa. Sitten homma olisi toinen, jos piittaisi.
Huomio sinne omaan elämään, niin herkkyys toisten asioille helpottaa!
On esimiehen asia puuttua jos tiimissä jotkut prinssit pitävät keskenään mykkäkoulua.
Ammattimainen ote työntekoon tarkoittaa sitä että et pidä kaikkien naamoista sekä vielä vähemmän persoonasta ja jutuista, mutta kykenet silti hoitamaan näiden henkilöiden kanssa annetut tehtävät _mahdollisimman hyvin_ Mykkäkoulu ja sladdi otsassa töiden tekeminen yhdessä on kaikkea muuta.
Jos tilanne ei parane esimiehen puhuttelullakaan, lähtisin ainakin itse esimiehenä sijoittamaan näitä henkilöitä eri tehtäviin. Ja jos jommalla kummalla ottaa uusiksi sielläkin, niin seuraavissa muutosneuvotteluissa ulos raikkaaseen pitämään mykkäkouluja keskenään.
Suolessa kaikenmaailman pälätjät saa helposti suojatyöpaijkan.
Minullakin on työkaveri, joka kyselee minulta toisinaan ihan kummia.
Että olenko huomannut, että tämä ja tuo eivät juuri keskenään enää juttele.
Tai joku ei tälle työkaverille kertoile töissä kuulumisiaan.
Kun tämä työkaveri sitten, minusta ihan silkkaa uteliaisuuttaan menee ja kohdehenkilöltä asioita kyselee, niin lyhytsanaisen ja asiasisällöltään aika tyhjän vastauksen saatuaan, siitä loukkaantuu.
Kun hän sanomansa mukaan on aina vain ihmisistä huolissaan tai sitten alkaa miettimään onko hän itse jotenkin loukannut henkilöä, jolta asioitaan kyselee.
Alkaa sitten kyselemään työyhteisön muilta jäseniltä, yksi kerrallaan privaatisti (paljastunut näiltä muilta jäseniltä puolivahingossa), että onko nyt jotain mahdollisesti meneillään, joko työyhteisössä tai tämän lyhytsanaisen henkilön yksityiselämässä. Tai tietävätkö muut, että hänestä on jotain mahdollisesti puhuttu.
Raskasta kuunneltavaa. Olen yrittänyt kyselijälle kauniisti viestiä, että hän tuskin on niin merkittävä henkilö sen uteliaisuutta herättävän kollegan elämässä, että parasta olisi vaan jättää sikseen ja keskittyä omaan tekemiseensä.
Keräilyä = kyräilyä