Ihmisiltä puuttuu jopa kaikkein alkeellisimman tietokoneen käyttötaidot
Saatetaan käyttää 1000 euroa koneeseen, eikä sitten osaa kertoa siitä ensimmäistäkään asiaa saatikka asentaa siihen omia softia.
Vielä 2000-luvun alussa eläkeläisille järjestettiin atk-kursseja kansalaisopistoissa. Olisiko syytä ottaa ne uudelleen käyttöön ja suunnata ne koko väestölle?
Kommentit (238)
Nythän juuri oli että lukiolaiset ei osa kirjoittaa tietokoneen näppäimistöllä kun käytännössä hivelevät vain puhelinta/tablettia päivät pitkät. Vaikka sanotaan että nuoret tietää tietokoneista enemmän kuin vanhempansa niin nykyisin se tietämys keskittyy puhelimiin/tabletteihin eikä tietokoneisiin.
Ostinpa tuossa 100k€ levytyöstökeskuksen, jotta saisin tehtyä paikan 10x10cm peltipaikan corollan pohjaan. Enhän mää saa sitä edes käyntiin, saati sitten että saisin sillä mitään leikatuksi, ja viehän se tilaa sellaisen 40 neliötä, mutta ainakin on tehty laadukkaista osista, eikä ole rahasta kiinni!
Naapuri sanoi että 5€ peltisaksilla olisi paikka jo tehty. Nauroin päin naamaa ja sanoin että kalliimpi on parempi, koska kalliimpi on parempi.
Vierailija kirjoitti:
Jespa kirjoitti:
Pyysin kerran, että työkaveri välittää minulle saamansa meilin.
Hän printtasi meilin, skannasi sen ja lähetti kuvana liitetiedostona. 😂😂😂
Tuohon on joskus syynsä. Jos sähköpostin välittää sellaisenaan, vastaanottaja voi kaivaa siitä sellaisiakin tietoja, joita ei aina hänelle halua välittää. Riippuen tietysti asetuksista, sähköpostiohjelmasta ja servereistä, joiden kautta kulkee.
Itse suosin monissakin asiakirjoissa printtaamista ja printin skannaamista ja lähettämistä vasta sitten. Eipä ole helppo suoraan muuntaa omaan käyttöön, leikata tai liimata. Joutuu ihan itse näpyttelemään, jos haluaa plagioida, eikä tarvitse varoa metatietoja.
Mitä helvettiä? Miksi et vain ota kuvankaappausta dokkarista ja lähetä sitä? Sama asia ilman paperihukkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jespa kirjoitti:
Tuohon on joskus syynsä. Jos sähköpostin välittää sellaisenaan, vastaanottaja voi kaivaa siitä sellaisiakin tietoja, joita ei aina hänelle halua välittää. Riippuen tietysti asetuksista, sähköpostiohjelmasta ja servereistä, joiden kautta kulkee.
Itse suosin monissakin asiakirjoissa printtaamista ja printin skannaamista ja lähettämistä vasta sitten. Eipä ole helppo suoraan muuntaa omaan käyttöön, leikata tai liimata. Joutuu ihan itse näpyttelemään, jos haluaa plagioida, eikä tarvitse varoa metatietoja.
Mitä helvettiä? Miksi et vain ota kuvankaappausta dokkarista ja lähetä sitä? Sama asia ilman paperihukkaa.
Printscreeniin (jota helvettiä varmaankin kuvakaappauksella tarkoitit) tulee koko näyttö mukaan, enkä jaksa alapalkissa auki olevia ohjelmia erikseen rajata kuvasta pois kuvankäsittelyllä. Kyllä paperin kautta pdf:nä on aina varmempi. Kuvatiedostot voi olla vastaanottavassa päässä ongelmallisempia.
Miksi ottaisin "kuvankaappauksen", osaatko perustella? Minulle nopeus ei ole mikään argumentti, eikä mukavuus. Kuten tietoturvasta aina sanotaan, mukavuus x turvallisuus on vakio.
Vierailija kirjoitti:
Itse uskon, että kyseessä on enemmänkin se, että ei uskalleta itse koittaa. Jotenkin pelätään, että teen jotain väärin tms. Kyllä muakin välillä v*tuttaa, kun äitini 45-vuotta välillä kyselee mielestäni ihan järjettömän typeriä kuten: "voitko asentaa mun puhelimeen fb-messengerin?" Vaikka yksinkertaisimmillaan meet vaan sinne vatun play-kauppaan ja asennat ja kirjaudut sisään...
Eli varmasti osaisi itsekin, kun olisi vaan viitsinyt koittaa ilman pelkoja siitä että koko puhelin hajoaa.
Pilvipalvelujen käyttö näyttää myös olevan joillekin rakettitiedettä, mutta siinäs sitten hösäävät muistitikkujensa kanssa.
On hyväkin, että ei ihan kaikkia appiksia asentele suoralta kädeltä. Ainakin tuntemattomat appikset kannattaa kiertää kaukaa. Mutta tosi on että suurin osa pelkää että kone/puhelin räjähtää, sekoaa tai hajoaa, jos sen nappulaa painaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäköhän softie minun tarvitsee asentaa minun iPadiini? Kerro toki. Olen maksanut siitä 800€ ja olen saanut siitä kaikki hyödyn mitä olen halunnut ja tarvinnut. Mitä siis tarkoitat?
Tämä!
Tumpeloita varten ovat tabletit ja supertumpuloita varten iPad. Kun on tottunut paskaan, niin ei osaa parempaa kaivata.
Kerro 5 softaa, jotka pitäisi osata asentaa, jotta iPad olisi parempi
Firefox ja chrome. Helpompi hallita nettiselailua kun käyttää eri tarkoituksiin eri softia.
Facebook, jos käyttää.
Messenger, jos käyttää.
iMovie tms, jos haluaa editoida vidoita.
Skype, jos tykkää ilmaisista puheluista.
Joku valokuvaeditori.
Joku toimisto-ohjelma, jos pitää tehdä laskelmia/kirjoittaa.
AV-vahvistimen ohjaussofta, näppärää ohjata styrkkaria padilta.
Mutta jos sulle riittää mitä siinä on valmiina, niin eipä siihen sitten mitään tarvita.
Muuten hyvä, mutta kai tiedät, että Facebook on ihan selainpohjainen? Ei sitä varten tarvitse mitään erillistä ohjelmaa asentaa, koneen mukana yleensä tulee se esiasennettu Explorer.
Muuten tää ketju kyllä todistaa niistä surkeista perustaidoista, kun softa ymmärretään koodaukseksi.
Mikkisoftan Internet Explorer Applen tuotteessa vakiona???
Mac ei ole tietokone vaan glorifioitu tabletti. Apple-fanaatikot saa ny ruveta riehumaan :D
Enkä ny mene muihin käyttiksiin, tuskin kukaan tumpelo laittaa Linuxin koneelleen jollei tiedä edes softan määritelmää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jespa kirjoitti:
Printscreeniin (jota helvettiä varmaankin kuvakaappauksella tarkoitit) tulee koko näyttö mukaan, enkä jaksa alapalkissa auki olevia ohjelmia erikseen rajata kuvasta pois kuvankäsittelyllä. Kyllä paperin kautta pdf:nä on aina varmempi. Kuvatiedostot voi olla vastaanottavassa päässä ongelmallisempia.
Miksi ottaisin "kuvankaappauksen", osaatko perustella? Minulle nopeus ei ole mikään argumentti, eikä mukavuus. Kuten tietoturvasta aina sanotaan, mukavuus x turvallisuus on vakio.
Kuvankaappauksen voi tehdä myös oikein, eli vain siitä avoimesta sähköpostiruudusta. Windowsin mukana tulee myös ihan leiketyökalu, jolla saa itse vetämällä kopioitua kuvan just siitä kohtaa ruutua kun haluaa.
Printtaus ja skannaus on oikeasti turhaa työtä.
Eivät taidot ole rapautuneet. Tekniikka vain on yleistynyt jolloin käy selväksi se, kuinka harva osaa. Ihan sama onko kyse autosta, tietokoneesta, tiskikoneesta vai imurista. Osa osaa niitä käyttää paremmin, toiset huonommin, ja harva osaa niitä huoltaa tai korjata. Elämää toki helpottaa jos osaa itse jotain tehdä, mutta koska harva jaksaa opetella kaikista käyttämistään laitteista kaiken, meillä on siihen hommaan ammattilaiset. Tietokoneet ovat olleet yleisessä käytössä vasta muutaman kymmenen vuotta. Autot ovat olleet paljon kauemmin. Silti autojenkin kanssa suuri osa on aivan pihalla, jopa niissä käyttötaidoissa, saati huolloissa.
Itse olen syntynyt 80-luvun alkupäässä. Ala-aste käytiin vielä kokonaan ilman tietokoneita, yläasteella niitä alettiin jo käyttää jonkin verran. Tuolloinkin opeteltiin lähinnä jotain nettisivujen tekoa. Esimerkiksi sellaisia perusohjelmia kuin word, excel ja powerpoint ei ole minulle ikinä koulussa opetettu. On mielenkiintoista olettaa, että niitä vain pitäisi kaikkien osata käyttää, vaikka ei ole koskaan mitään opetusta asiaan saanut. Olen toki paljon oppinut ihan vain käyttämällä kyseisiä ohjelmia, mutta monet hyödylliset toiminnot ovat varmasti aivan tuntemattomia. Kauppiksessa aikanaan tietojenhallintapuolen opiskelijoille oli opinnäytetyötä varten valmis pohja johon voivat työnsä tehdä. Taloushallinnon ja markkinoinnin opiskelijoiden piti osata itse sellanen pohja rakentaa. Jälleen ilman minkäänlaista opastusta ohjelmien käyttöön.
Itselläni on neljä laitetta. Älypuhelin, tabletti, läppäri ja pöytäkone. Puhelin kulkee mukana, tabletilla selaan nettiä ja hoidan verkkopankit sun muut iltiksen ja naamakirjan selailut ja kulkee reissuissa mukana, läppäri on opiskelujen takia (pöytäkonetta ei saa kouluun mukaan ja tabletilla on harvinaisen raivostuttava yrittää kirjoittaa yli sivun mittaisia word-dokkareita samalla kun hakee netistä tietoa) ja pöytäkone pelien takia. Muuten kotona on lisäksi puolison puhelin ja tabletti, hänen työläppärinsä, olohuoneen viihdekeskukseen kuuluva tietokone (telkkari toimii näyttönä), sekä läppäri itse soitetun musiikin käsittelyä varten.
Saahan apua jos ei jotain osaa, että ei paljon taitoja tarvita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jespa kirjoitti:
Kuvankaappauksen voi tehdä myös oikein, eli vain siitä avoimesta sähköpostiruudusta. Windowsin mukana tulee myös ihan leiketyökalu, jolla saa itse vetämällä kopioitua kuvan just siitä kohtaa ruutua kun haluaa.
En ole "kuvankaappausta" (paremmin kai meilin tallentamista kuvatiedostoksi) kokenut kovin käteväksi. Pidän varmempana tiedostomuotona vastaanottajankin kannalta pdf:ää, enkä koe printtausta ja skannausta turhaksi työksi, varsinkaan jos kyseinen sähköposti on muutenkin tärkeä.
Olen ollut sellaisessakin tilanteessa, jossa töiden teko olisi ollut mahdotonta ilman paperitulosteita. Ei ole mitään syytä halveksua paperia, joka on sentään uusiutuva luonnonvara ja kierrätettävä materiaali, ja jonka katselusta ja siirtelystä henkilöltä toiselle ei synny lokitiedostoa.
Itse ymmärrän hyvin tuon pelon käyttää konetta. Jos et ole ikinä saanut mitään opastusta asiaan, on vaikea tietää siitä jotakin. Odottaako joku ihan tosissaan että 40+ henkilö vaan marssii kauppaan, ostaa koneen ja ohjelmat ja painuu kotiin ja asentaa ne, ihan tuosta vaan? Että joku joka on korkeintaan töissä käyttänyt konetta johon on valmiiksi asennettu kaikki ohjelma, palomuurit ja virustutkat edes tietää mitä kaikkia taustalla pyöriviä ohjelmia (juurikin nuo tietoturvaohjelmat hyvänä esimerkkinä) hänen omassa koneessaan pitäisi olla? Kirjastostako pitäisi ensin mennä lainaamaan joku tietokoneet for dummies? Ihan yhtälailla voisi odottaa että kaikki tietävät autoista kaiken tarpeellisen; minkäkokoinen moottori, paljonko syö, minkälaiset öljyt, jäähdytysnesteet sun muut sinne menee ja mihin, onko etu- vai takaveto, minkäkokoiset vanteet ja renkaat, onko jakopää hihnalla vai ketjulla..
Niin mutta pitäähän noiden pikkunilkkien osata brassailla "tiedoillaan". Nämä osaavat ovat kuitenkin usein varsinaisia tumpeloita vaikkapa tekstinkäsittelyssä. Eivät osaa asemoida ja muokata tuotostaan mitenkään tai edes oikolukea sitä.
Ja ap:lle tiedoksi, että monet kansalaisopistot järjestävät edelleen monen tasoisia atk-kursseja ihan alkeista lähtien. Monilla paikkakunnilla myös senioriyhdistykset järjestävät kursseja ikäihmisille. Ohjaajia on monta paikalla, ettei tarvitse turhautua odottamiseen. Ja nuo ohjaajat osaavat selittää selvällä suomen kielellä, mitä milloinkin tehdään. Työnantaja järjesti aikoinaan meille kurssin, johon opettajaksi kutsuttiin poikosia, joille tärkeintä tuntui olevan saada brassailla sisäpiirin sanastolla. Poistuin paikalta kahvitauolla. Olimme pyytäneet useasti hidastamaan tahtia ja selittämään selkeästi asiat, sillä olimme kaikki täysin aloittelijoita, mutta ilmeisesti pojut eivät ymmärtäneet puhettamme, vaikka olivat suomalaisia!
Monissa ohjelmissa ym. on muuten aina sama ongelma: ohjeet ymmärtää vasta sitten kun hallitsee ohjelman ja laitteen. Tämä koskee niin tietotekniikkaa kuin puhelimiakin. Kun aikoinani hankin ensimmäisen tietokoneeni, niin se tultiin liikkeestä kotiin asentamaan toimintavalmiiksi. Sen kun alkoi näpytellä. Nyt samaisessa liikkeessä sanotaan vain, että kyllä sinä sen osaat asentaa itsekin. Parasta onkin valita sellainen liike, jossa laite valmistellaan toimintakuntoon, toki rahaa vastaan, mutta joka tapauksessa. Olen itsekin onnistunut saamaan tabletin sekä älykännykän toimimaan, mutta kun uusin puhelimen, niin valtsin liikkeen, jonka tiesin laittavan sen kuntoon ja vielä auttavan myöhemminkin ongelmissa jopa maksutta.
Ongelmahan on siinä että sitä mukaa kun laitteet muuttuvat helppokäyttöisemmiksi, syvempi osaaminen katoaa. Esim. itse aloittelin pc koneiden räpläämisen 286 aikana, sitten kasailin omat penat jne. tajuaa miten nää värkit toimii kun koitti saada sitä winukkaa asenneltua jostain cd-rompulta ilman nettiyhteyksiä. Nykyään moni laite toimii liian hyvin, jolloin ensimmäinenkin ongelma on ns. liikaa. Väitetään että nykymuksut on diginatiiveja, mutta käytännössä ne ei osaakkaan muuta kuin itse käytellä sitä laitetta, me kasarin lapset osataan koneet softan lisäksi rautapuoleltakin, ees auttavasti.
Omille lapsille opetan raudankin käpistelyä, justiin kasailtiin junnulle oma pelikone. Suosittelen muillekin.
Vierailija kirjoitti:
Niin mutta pitäähän noiden pikkunilkkien osata brassailla "tiedoillaan". Nämä osaavat ovat kuitenkin usein varsinaisia tumpeloita vaikkapa tekstinkäsittelyssä. Eivät osaa asemoida ja muokata tuotostaan mitenkään tai edes oikolukea sitä.
Ja ap:lle tiedoksi, että monet kansalaisopistot järjestävät edelleen monen tasoisia atk-kursseja ihan alkeista lähtien. Monilla paikkakunnilla myös senioriyhdistykset järjestävät kursseja ikäihmisille. Ohjaajia on monta paikalla, ettei tarvitse turhautua odottamiseen. Ja nuo ohjaajat osaavat selittää selvällä suomen kielellä, mitä milloinkin tehdään. Työnantaja järjesti aikoinaan meille kurssin, johon opettajaksi kutsuttiin poikosia, joille tärkeintä tuntui olevan saada brassailla sisäpiirin sanastolla. Poistuin paikalta kahvitauolla. Olimme pyytäneet useasti hidastamaan tahtia ja selittämään selkeästi asiat, sillä olimme kaikki täysin aloittelijoita, mutta ilmeisesti pojut eivät ymmärtäneet puhettamme, vaikka olivat suomalaisia!
Monissa ohjelmissa ym. on muuten aina sama ongelma: ohjeet ymmärtää vasta sitten kun hallitsee ohjelman ja laitteen. Tämä koskee niin tietotekniikkaa kuin puhelimiakin. Kun aikoinani hankin ensimmäisen tietokoneeni, niin se tultiin liikkeestä kotiin asentamaan toimintavalmiiksi. Sen kun alkoi näpytellä. Nyt samaisessa liikkeessä sanotaan vain, että kyllä sinä sen osaat asentaa itsekin. Parasta onkin valita sellainen liike, jossa laite valmistellaan toimintakuntoon, toki rahaa vastaan, mutta joka tapauksessa. Olen itsekin onnistunut saamaan tabletin sekä älykännykän toimimaan, mutta kun uusin puhelimen, niin valtsin liikkeen, jonka tiesin laittavan sen kuntoon ja vielä auttavan myöhemminkin ongelmissa jopa maksutta.
Minusta kannattaa reilusti kysyä, mitä joku jollain termillä tarkoittaa, sen sijaan että harmittelee sitä ettei ymmärrä ja pitää henkilöä nilkkinä. Eihän asiantuntija voi aina ymmärtää, että toiset eivät ole oikeasti jostain asiasta koskaan kuulleetkaan. Ei se ole välttämättä mitään brassailua.
Avoin asenne niin kaikki selviää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aple = tyhmiltä rahat pois
Ei suinkaan. Apple on edelleen läppäreissä ylivoimaisesti paras. Nyt kun hinnatkin ovat tulleet alemmas aiemmista, niin erittäin varteenotettavia vaihtoehtoja vähävaraisillekin jos konetta käytetään lähinnä vain selailuun. Ongelmia ilmenee jos koneelta vaaditaan tehoja tai siihen pitäisi saada erikoisohjelmia asennettua.
Sehän on markkinoiden paskin kone
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jespa kirjoitti:
En ole "kuvankaappausta" (paremmin kai meilin tallentamista kuvatiedostoksi) kokenut kovin käteväksi. Pidän varmempana tiedostomuotona vastaanottajankin kannalta pdf:ää, enkä koe printtausta ja skannausta turhaksi työksi, varsinkaan jos kyseinen sähköposti on muutenkin tärkeä.
Olen ollut sellaisessakin tilanteessa, jossa töiden teko olisi ollut mahdotonta ilman paperitulosteita. Ei ole mitään syytä halveksua paperia, joka on sentään uusiutuva luonnonvara ja kierrätettävä materiaali, ja jonka katselusta ja siirtelystä henkilöltä toiselle ei synny lokitiedostoa.
Kannattaisiko teille töihin tilata joku perus office koulutus, niin osaisitte käyttää niitä perusominaisuuksia. Niiden tarkoitus on helpottaa työtä! Jos väkisin haluat ne sähköpostit pdf-muotoon, sitä varten on myös oma "palikka", pdf-printteri. Toimii, ja on taas helpompaa kuin se skannailu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäköhän softie minun tarvitsee asentaa minun iPadiini? Kerro toki. Olen maksanut siitä 800€ ja olen saanut siitä kaikki hyödyn mitä olen halunnut ja tarvinnut. Mitä siis tarkoitat?
Tämä!
Tumpeloita varten ovat tabletit ja supertumpuloita varten iPad. Kun on tottunut paskaan, niin ei osaa parempaa kaivata.
Kerro 5 softaa, jotka pitäisi osata asentaa, jotta iPad olisi parempi
Firefox ja chrome. Helpompi hallita nettiselailua kun käyttää eri tarkoituksiin eri softia.
Facebook, jos käyttää.
Messenger, jos käyttää.
iMovie tms, jos haluaa editoida vidoita.
Skype, jos tykkää ilmaisista puheluista.
Joku valokuvaeditori.
Joku toimisto-ohjelma, jos pitää tehdä laskelmia/kirjoittaa.
AV-vahvistimen ohjaussofta, näppärää ohjata styrkkaria padilta.
Mutta jos sulle riittää mitä siinä on valmiina, niin eipä siihen sitten mitään tarvita.
Muuten hyvä, mutta kai tiedät, että Facebook on ihan selainpohjainen? Ei sitä varten tarvitse mitään erillistä ohjelmaa asentaa, koneen mukana yleensä tulee se esiasennettu Explorer.
Muuten tää ketju kyllä todistaa niistä surkeista perustaidoista, kun softa ymmärretään koodaukseksi.
Aloituksessa puhuttiin "omasta softan asentamisesta" joten kyllähän se silloin koodausta vaatii. Siis sitä että teet jonkun oman ohjelman ja asennat sen koneellesi, jotta sitä noi käyttää. Ei se että lisäät play-kaupasta facebookin koneellesi, ole mitään oman softan asennusta. Vai tarkoittiko ap siis sovellusvalikoiman muokkaamista käyttäjän omien tarpeiden mukaiseksi? Ei kannata käyttää noin vaikeita sanoja jos ei kerran itsekään ymmärrä mitä ne tarkoittaa.
Pointti oli varmaan siinä, että ennen vanhaan kun netti toimi ainoastaan tietokoneella, niin ihmiset osasivat edes alkeet tietokoneen käytöstä.
Nyt "kaikki" käyttävät nettiä, mutta yhä harvempi osaa tehdä tietokoneella yhtään mitään.
Työelämässä onkin tenkkapoo, kun ei enää pelkkä sometus tai jonkun tubettajan seuraaminen enää riitäkään.
Vierailija kirjoitti:
Mac ei ole tietokone vaan glorifioitu tabletti. Apple-fanaatikot saa ny ruveta riehumaan :D
Enkä ny mene muihin käyttiksiin, tuskin kukaan tumpelo laittaa Linuxin koneelleen jollei tiedä edes softan määritelmää.
Näin on. Joku onneton Mac Pro, kuka sillä nyt oikeasti mitään tekee. Jos nyt ei lueta videoeditointia, kuvankäsittelyä, graafista suunnittelua, musiikin tekemistä, CAD-hommia yms. oikeaksi työksi.
En ymmärrä, koska saman saa halvemmallakin. Säästyneellä rahalla voit sitten vaikka ajella sillä preemium-autolla.
Ei mikään ihme, että koko maan talous on kuralla, kun rahankäyttö on monella holtitonta. Hussataan varoja vain hussaamisen ilosta ja oikein korostetaan, että täysin turhaan on tehnyt kalliin hankinnan ja käyttöaste on matalista matalin.