Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihmisiltä puuttuu jopa kaikkein alkeellisimman tietokoneen käyttötaidot

Vierailija
23.09.2016 |

Saatetaan käyttää 1000 euroa koneeseen, eikä sitten osaa kertoa siitä ensimmäistäkään asiaa saatikka asentaa siihen omia softia.
Vielä 2000-luvun alussa eläkeläisille järjestettiin atk-kursseja kansalaisopistoissa. Olisiko syytä ottaa ne uudelleen käyttöön ja suunnata ne koko väestölle?

Kommentit (238)

Vierailija
81/238 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saatetaan käyttää 1000 euroa koneeseen, eikä sitten osaa kertoa siitä ensimmäistäkään asiaa saatikka asentaa siihen omia softia.

Vielä 2000-luvun alussa eläkeläisille järjestettiin atk-kursseja kansalaisopistoissa. Olisiko syytä ottaa ne uudelleen käyttöön ja suunnata ne koko väestölle?

Juurihan oli juttua että edes ylioppilaaksi aikovat eivät osaa käyttää tietokoneita. Sellaisia ei edes pitäisi päästää mistään kurssista läpi.

Vierailija
82/238 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aple = tyhmiltä rahat pois

Ei suinkaan. Apple on edelleen läppäreissä ylivoimaisesti paras. Nyt kun hinnatkin ovat tulleet alemmas aiemmista, niin erittäin varteenotettavia vaihtoehtoja  vähävaraisillekin jos konetta käytetään lähinnä vain selailuun. Ongelmia ilmenee jos koneelta vaaditaan tehoja tai siihen pitäisi saada erikoisohjelmia asennettua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/238 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole kahta ääripäätä kun sanon että tämä atk-guru Ap ei osaa puoliakaan siitä mitä minä.

Se ei tarkoita ettenkö osaisi käyttää konetta alkeellisesti, osaan kyllä, mutta en tarvitse konetta juuri lainkaan, haluan tehdä niitä asioita mitä haluan ja koneella istuminen ei ole niistä edes 100 tärkeän asian joukossa. 

Kannattaako sitten maksaa ylihintaa koneesta? Sitähän AP ihmetteli.

Vinkki: kannattaa lisätä sisälukutaito laajaan taitojesi kirjoon mitä pikimmiten.

Miksi se olisi ylihintaa? Kyllähän arvo määräytyy muustakin kuin käyttötarkoituksesta. Parempi laatu nyt ainakin minulle painaa ja siksi en osta halpisvaatteitakaan. Kestävämpi runko läppärissä on esimerkiksi jo aika kiva juttu. Ja tarkka näyttö, vaikkei pelaisikaan ym. niin lukeminen on helpompaa näytöltä ja koneen käyttöikä on todennäköisesti pidempi, eli ei tarvitse mennä ärsyttäville tietokonekaupoille. Samasta syystä ajan premium autolla, vaikka halvempikin olisi aivan yhtä hyvä, nautin kauniista viimeistelystä ja siitä, että kaikki toimii kuten pitääkin, eikä ole sinne päin.

Vierailija
84/238 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta suurin huolenaihe on tietoturva. Esim. minä en ymmärrä siitä mitään. Sen vuoksi luovun kaikesta nettiyhteydestä enkä ikinä enää hankikaan mitään, kun sopimukseni päättyy parin viikon päästä. 

Vierailija
85/238 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse uskon, että kyseessä on enemmänkin se, että ei uskalleta itse koittaa. Jotenkin pelätään, että teen jotain väärin tms. Kyllä muakin välillä v*tuttaa, kun äitini 45-vuotta välillä kyselee mielestäni ihan järjettömän typeriä kuten: "voitko asentaa mun puhelimeen fb-messengerin?" Vaikka yksinkertaisimmillaan meet vaan sinne vatun play-kauppaan ja asennat ja kirjaudut sisään...

Eli varmasti osaisi itsekin, kun olisi vaan viitsinyt koittaa ilman pelkoja siitä että koko puhelin hajoaa.

Pilvipalvelujen käyttö näyttää myös olevan joillekin rakettitiedettä, mutta siinäs sitten hösäävät muistitikkujensa kanssa.

Itseasiassa IT logiikan tajuamisessa mone vanhemmat voivat olla fiksumpia kuin nuoret. Te nuoret olette eläneet vain Microsoft/Mac-aikaa jossa klikkaillaan ja vedetään auki valikoita. Me vanhemmat, muutkin kuin IT-tyypit opettelimme käyttämään koneita aikana jolloin dos:issa koneeseen laitettiin käskyrivejä joilla tekemisiä ohjattiin, tekstinkäsittelyohjelmat toimivat myös komennoilla ja aina kykenit katsomaan millaisia komentoja/muokkauskoodeja dokumentissasi oli. Mac ja Microsoft mahdollistivat sen käyttäjän "tyhmyyden", klikataan sinne tänne, raahataan vanha dokumentti roskakoriin jne. Mutta tuossa mukavuuden ohessa tuli hämäryys, hävisijonnekin se selkeä logiikka käskyineen ja niiden seuraamuksineen. Lisäongelma on softan diversiteetti: kaikki auki yhtä aikaa, erilaisia vaatimuksia, yhteensopimattomuuksia. Jos joskus ymmärsin dossia ja tein asioita basicilla, olen nyt aika hukassa nykykoneiden kanssa. Minun vika vai kehityksen vauhti ja hämäryys? t. 50 täti.

Näin. Minua hämmentää näissä uusissa laitteissa se, että ei ole sellaisia ihan perusvalikoita ja että käyttääksesi jotain ihan yksinkertaista ominaisuutta, tarvitset erilaisia tilejä ja pilvipalveluita.

Vierailija
86/238 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta suurin huolenaihe on tietoturva. Esim. minä en ymmärrä siitä mitään. Sen vuoksi luovun kaikesta nettiyhteydestä enkä ikinä enää hankikaan mitään, kun sopimukseni päättyy parin viikon päästä. 

Rationaalinen valinta nykypäivänä.

Vierailija
87/238 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole kahta ääripäätä kun sanon että tämä atk-guru Ap ei osaa puoliakaan siitä mitä minä.

Se ei tarkoita ettenkö osaisi käyttää konetta alkeellisesti, osaan kyllä, mutta en tarvitse konetta juuri lainkaan, haluan tehdä niitä asioita mitä haluan ja koneella istuminen ei ole niistä edes 100 tärkeän asian joukossa. 

Kannattaako sitten maksaa ylihintaa koneesta? Sitähän AP ihmetteli.

Vinkki: kannattaa lisätä sisälukutaito laajaan taitojesi kirjoon mitä pikimmiten.

Miksi se olisi ylihintaa? Kyllähän arvo määräytyy muustakin kuin käyttötarkoituksesta. Parempi laatu nyt ainakin minulle painaa ja siksi en osta halpisvaatteitakaan. Kestävämpi runko läppärissä on esimerkiksi jo aika kiva juttu. Ja tarkka näyttö, vaikkei pelaisikaan ym. niin lukeminen on helpompaa näytöltä ja koneen käyttöikä on todennäköisesti pidempi, eli ei tarvitse mennä ärsyttäville tietokonekaupoille. Samasta syystä ajan premium autolla, vaikka halvempikin olisi aivan yhtä hyvä, nautin kauniista viimeistelystä ja siitä, että kaikki toimii kuten pitääkin, eikä ole sinne päin.

Siksi se on ylihintaa kun ei kukaan osta kuorma-autoa kauppakassiksi ja sitten ala jankuttamaan että se on järkevämpi vaihtoehto kuin naapurin farkku. Juuh, sitähän ne rahtifirmatkin käyttää, mut kyl se oma siwapussi kulkisi ihan yhtä ahyvin Avensiksellakin.

Vierailija
88/238 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse uskon, että kyseessä on enemmänkin se, että ei uskalleta itse koittaa. Jotenkin pelätään, että teen jotain väärin tms. Kyllä muakin välillä v*tuttaa, kun äitini 45-vuotta välillä kyselee mielestäni ihan järjettömän typeriä kuten: "voitko asentaa mun puhelimeen fb-messengerin?" Vaikka yksinkertaisimmillaan meet vaan sinne vatun play-kauppaan ja asennat ja kirjaudut sisään...

Eli varmasti osaisi itsekin, kun olisi vaan viitsinyt koittaa ilman pelkoja siitä että koko puhelin hajoaa.

Pilvipalvelujen käyttö näyttää myös olevan joillekin rakettitiedettä, mutta siinäs sitten hösäävät muistitikkujensa kanssa.

Äitisi opetti sinut lusikkaa käyttämään ja sinä et viitsi messengeriä asentaa. Silloin kun äitisi 30v sitten aloitteli tietokoneen käsittelyä koulussa, silloin ne koneet sai pimeäksi / ohjelmat kaatuivat/ koneet hajosivat väärän nappulan painamisesta. Ehkä voisit kannustaa äitiäsi tutustumaan nykyaikaisiin koneisiin..

T: ikuvanha 42 joka jo vähän uskaltaa appeja asentaa..

Vierailija
89/238 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeassa olet. Taidot on heikentyneet, koska laitteista on pyrittykin tekemään itseasentavia ja helppokäyttöisiä. Tarkoitus on, etteivät ihmiset tietäisi, mitä prosesseja heidän koneensa näkyvissä olevan toiminnan alla tapahtuu, eivätkä pystyisi hallitsemaan konettaan ja hallinnoimaan tietojaan. Valvonta ja tiedonkeruu on näin helpompaa (laite- ja ohjelmistovalmistajien sekä viranomaisten).

Taitojen merkityksen vähättely (suurin osa saamistasi vastauksista) kertoo karua kieltään. Ihmiset eivät välitä, eivät halua osata, eivätkä aio opetella. On vain kiva painella kuvakkeita ja vastata kaikkeen Yes. Elämän pitää olla kivaa ja helppoa ja laitteiden viihdekäyttöön.

Eikö tuossa ole kuin kaksi ääripäätä? Jos ei koodaile omia softia ja asenna niitä, niin ei tajua tietokoneista ja tietoturvasta mitään?

Mitä ihmeen kaksi ääripäätä? En ymmärrä, mistä puhut. Käyttäjät ovat kylläkin eriytyneet. On pieni joukko nörttejä, ja suuri joukko apinapainaltajia. Siinä välissä yhä kutistuva joukko ei-nörttejä, joita kuitenkin kiinnostaa hieman tutkia asetuksia ja kenties muokatakin niitä, hallita omaa konetta ja tehdä siitä juuri itselle toimiva.

Ennen pöytäkoneiden aikaan jokainen osasi edes jotakin. Taidot ovat siis heikentyneet.

Kuvakkeiden painelu ei ole mitään taitoa. Se, että "osaa" käyttää jotain idioottivarmaa läpyskää, jota ei voi käyttää muulla tavalla, ei ole mitään taitoa.

Siis miksi ihmeessä minun pitää osata käyttää jotain pöytäkonetta ja asennella jotain softia, jos ei ole tarvetta? Nyt en ymmärrä ollenkaan. En osaa korjata astianpesukonettakaan, osaan käyttää sitä en muuta. Osaan ajaa autoa, mutta en osaa korjata enkä tehdä mitään jos jotain ongelmaa. En osaa vaihtaa renkaitakaan. Miksi siis tama kuvakkeiden painelu ei saa riittää minulle? Miksi se sinua häiritsee?

Miksi ostat tonnin koneen, jos et tarvitse? Sama kuin ostaisit kuorma-auton kauppakassiksi.

Katsos kun toisille tietokoneen hankinta ei ole rahakysymys. Miksi ostaa merkkivaate, kun vastaavan merkittömän saa halvemmalla? Mietis nyt itsekin. Kaikki ei ole persaukisia.

Itse en kyllä näe pointtia ostella kalliita asioita vain siksi, että ne on kalliita.

No siinä samalla saa omaan käyttöön parhaiten sopivan koneen. Ymmärrätkö?

Vierailija
90/238 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"45-vuotta"

Totta, osa ihmisistä on alkeellisia.

Vierailija
91/238 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäköhän softie minun tarvitsee asentaa minun iPadiini? Kerro toki. Olen maksanut siitä 800€ ja olen saanut siitä kaikki hyödyn mitä olen halunnut ja tarvinnut. Mitä siis tarkoitat?

Tämä!

Tumpeloita varten ovat tabletit ja supertumpuloita varten iPad. Kun on tottunut paskaan, niin ei osaa parempaa kaivata.

Kerro 5 softaa, jotka pitäisi osata asentaa, jotta iPad olisi parempi

Firefox ja chrome. Helpompi hallita nettiselailua kun käyttää eri tarkoituksiin eri softia.

Facebook, jos käyttää.

Messenger, jos käyttää.

iMovie tms, jos haluaa editoida vidoita.

Skype, jos tykkää ilmaisista puheluista.

Joku valokuvaeditori.

Joku toimisto-ohjelma, jos pitää tehdä laskelmia/kirjoittaa.

AV-vahvistimen ohjaussofta, näppärää ohjata styrkkaria padilta.

Mutta jos sulle riittää mitä siinä on valmiina, niin eipä siihen sitten mitään tarvita.

Muuten hyvä, mutta kai tiedät, että Facebook on ihan selainpohjainen? Ei sitä varten tarvitse mitään erillistä ohjelmaa asentaa, koneen mukana yleensä tulee se esiasennettu Explorer.

Muuten tää ketju kyllä todistaa niistä surkeista perustaidoista, kun softa ymmärretään koodaukseksi.

Vierailija
92/238 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeassa olet. Taidot on heikentyneet, koska laitteista on pyrittykin tekemään itseasentavia ja helppokäyttöisiä. Tarkoitus on, etteivät ihmiset tietäisi, mitä prosesseja heidän koneensa näkyvissä olevan toiminnan alla tapahtuu, eivätkä pystyisi hallitsemaan konettaan ja hallinnoimaan tietojaan. Valvonta ja tiedonkeruu on näin helpompaa (laite- ja ohjelmistovalmistajien sekä viranomaisten).

Taitojen merkityksen vähättely (suurin osa saamistasi vastauksista) kertoo karua kieltään. Ihmiset eivät välitä, eivät halua osata, eivätkä aio opetella. On vain kiva painella kuvakkeita ja vastata kaikkeen Yes. Elämän pitää olla kivaa ja helppoa ja laitteiden viihdekäyttöön.

Eikö tuossa ole kuin kaksi ääripäätä? Jos ei koodaile omia softia ja asenna niitä, niin ei tajua tietokoneista ja tietoturvasta mitään?

Mitä ihmeen kaksi ääripäätä? En ymmärrä, mistä puhut. Käyttäjät ovat kylläkin eriytyneet. On pieni joukko nörttejä, ja suuri joukko apinapainaltajia. Siinä välissä yhä kutistuva joukko ei-nörttejä, joita kuitenkin kiinnostaa hieman tutkia asetuksia ja kenties muokatakin niitä, hallita omaa konetta ja tehdä siitä juuri itselle toimiva.

Ennen pöytäkoneiden aikaan jokainen osasi edes jotakin. Taidot ovat siis heikentyneet.

Kuvakkeiden painelu ei ole mitään taitoa. Se, että "osaa" käyttää jotain idioottivarmaa läpyskää, jota ei voi käyttää muulla tavalla, ei ole mitään taitoa.

Siis miksi ihmeessä minun pitää osata käyttää jotain pöytäkonetta ja asennella jotain softia, jos ei ole tarvetta? Nyt en ymmärrä ollenkaan. En osaa korjata astianpesukonettakaan, osaan käyttää sitä en muuta. Osaan ajaa autoa, mutta en osaa korjata enkä tehdä mitään jos jotain ongelmaa. En osaa vaihtaa renkaitakaan. Miksi siis tama kuvakkeiden painelu ei saa riittää minulle? Miksi se sinua häiritsee?

Miksi päättelet, että minua häiritsisi osaamattomuutesi? Tässä keskustellaan vain ilmiöstä. Minulle on herttaisen yhdentekevää, mitä sinä et osaa.

Olen todennut aloittajan olevan oikeassa - taidot ovat rappeutuneet, jos niitä koskaan olikaan. Miksi yrität tehdä tästä huomiosta keskustelemisesta jotain syytöslauselmaa, että sinun pitäisi osata jotain? Et halua osata eikä sinua kiinnosta, se on sinun asiasi.

Miksi sinua kiinnostaa kuitenkin tämä keskustelu?

Koska minun iPadin käyttöä arvosteltiin ja minua pidettiin osaamattomana. Siksi luonnollisesti vastaan näihin kommentteihin. Ja siksi se tietysti kiinnostaa myös =) jestas

No kai sinua nyt osaamattomana pidetään, jos itsekin olet sitä mieltä, ettei sinun tarvitse mitään varsinaisesti osata vaan kuvakkeiden painelu saa luvan sinulle riittää. Se sinun on vain nyt hyväksyttävä, että noin sinusta sitten ajatellaan.

No en ole muuta väittänytkään. Jestas mitä jankkaamista. Kukaan ei todellakaan voi ajatella, että olisin joku supernörtti tietokoneasioissa eikä kuulukaan ajatella. Ja se on erittäin fine =)

Siis olet itsekin sitä mieltä, että olet osaamaton, mutta koska toiset ajattelevat sinusta niin myös, haluat keskustella? Mistä siis tarkalleen haluat keskustella?

No siitähän tässä ollaan keskusteltu. Onko kaikki hyvin?

Vierailija
93/238 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jaa.

Ostaa jotkut kalliita autojakin, vaikka ei niitä osaa huoltaa, ainoastaan ajaa.

Täysin eri asia. Autoa ei normaalisti kuulukkaan kuin ajaa. Mutta tietokonetta ei voi käyttää jos ei osaa asentaa siihen ohjelmia

No onko se sitten verrattavissa, että osaan laittaa vilkun päälle yhdellä sormen liikkeellä kuten ladata AppStoresta applikaation yhdellä sormen painalluksella. Ei se sen vaativampaa ole.

Vierailija
94/238 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

14, kaikki eivät oikeasti tarvitse konetta.

Voitko ihan aidosti kuvitella, että ihmiset tekee erilaisia asioita mihin ei tarvita konetta, ja jos ei tarvita, miksi edes kuluttaa elämästään arvosta aikaa vain siksi, että joku av-mamma on elämäntehtäväkseen ottanut muiden atk-taitojen kollaamisen? 

Sä teet tota, mä teen ihan muuta, ja voin sanoa että istun ehkä pikkasen paljon vähemmän kuin sinä.

Jo pelkässä nykyisessä työelämässä pitää jokaisella olla perus ATK taidot. Jos ei osaa asentaa ohjelmia eikä käyttää perusohjelmia (taulukkolaskentaa, tekstinkäsittelyä jne) niin sellaiselta pitäisi ottaa työttömyystuet pois. Koska hän on omaa syytä työtön jos työttömäksi joutuu.

Vierailija
95/238 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäköhän softie minun tarvitsee asentaa minun iPadiini? Kerro toki. Olen maksanut siitä 800€ ja olen saanut siitä kaikki hyödyn mitä olen halunnut ja tarvinnut. Mitä siis tarkoitat?

Tämä!

Tumpeloita varten ovat tabletit ja supertumpuloita varten iPad. Kun on tottunut paskaan, niin ei osaa parempaa kaivata.

Firefox ja chrome. Helpompi hallita nettiselailua kun käyttää eri tarkoituksiin eri softia.

Facebook, jos käyttää.

Messenger, jos käyttää.

Joku valokuvaeditori.

Mutta jos sulle riittää mitä siinä on valmiina, niin eipä siihen sitten mitään tarvita.

No tota, kai jokainen osaa ladata AppStoresta applikaatiot Skypeen, Facebookiin jne mitä tarvitsee. En ole ymmärtänyt, että se on jotain vaativaa softan asennusta =) =)

Ei sitä osaa monikaan

Vierailija
96/238 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jaa.

Ostaa jotkut kalliita autojakin, vaikka ei niitä osaa huoltaa, ainoastaan ajaa.

Täysin eri asia. Autoa ei normaalisti kuulukkaan kuin ajaa. Mutta tietokonetta ei voi käyttää jos ei osaa asentaa siihen ohjelmia

Höpö höpö. Tuttavapiirissäni on kymmeniä sujuvasti tietokonetta käyttäviä, jotka eivät osaa asentaa niihin ohjelmia.

Vierailija
97/238 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apple on muuttanut tietokonemarkkinoita siihen suuntaan että käyttäjän ei tavitse osata juuri mitään. (Suurin osa käyttäjistä ei edes halua osata ja Apple on tajunnut tämän seikan)

Vierailija
98/238 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyysin kerran, että työkaveri välittää minulle saamansa meilin.

Hän printtasi meilin, skannasi sen ja lähetti kuvana liitetiedostona. 😂😂😂

Vierailija
99/238 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä!

Facebook, jos käyttää.

Messenger, jos käyttää.

Joku valokuvaeditori.

Muuten hyvä, mutta kai tiedät, että Facebook on ihan selainpohjainen? Ei sitä varten tarvitse mitään erillistä ohjelmaa asentaa, koneen mukana yleensä tulee se esiasennettu Explorer.

Muuten tää ketju kyllä todistaa niistä surkeista perustaidoista, kun softa ymmärretään koodaukseksi.

Mikkisoftan Internet Explorer Applen tuotteessa vakiona???

Vierailija
100/238 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jespa kirjoitti:

Pyysin kerran, että työkaveri välittää minulle saamansa meilin.

Hän printtasi meilin, skannasi sen ja lähetti kuvana liitetiedostona. 😂😂😂

Tuohon on joskus syynsä. Jos sähköpostin välittää sellaisenaan, vastaanottaja voi kaivaa siitä sellaisiakin tietoja, joita ei aina hänelle halua välittää. Riippuen tietysti asetuksista, sähköpostiohjelmasta ja servereistä, joiden kautta kulkee.

Itse suosin monissakin asiakirjoissa printtaamista ja printin skannaamista ja lähettämistä vasta sitten. Eipä ole helppo suoraan muuntaa omaan käyttöön, leikata tai liimata. Joutuu ihan itse näpyttelemään, jos haluaa plagioida, eikä tarvitse varoa metatietoja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi seitsemän